fredag den 31. maj 2019

Det var det forår

Sommeren starter i morgen, vi trænger til lidt lunere temperaturer, man kan ikke sige, at det har været et lunt forår, vi har fået passende mængder regn siden sidst i april, så vi har været heldige, planterne trives i den grad. Der er en frodighed uden lige i både krudt og ukrudt, men plantemæssigt et fint forår. Nu må vi se, hvad sommeren byder på. Dagen i dag har været meget fin.
 Clematis købt på plantemarked i Silkeborg for 2 år siden, navneskiltet er desværre blæst væk.
 her er det Mrs. Cholmondelay en gammel kending
 Iris germanica er sprunget ud
denne er lige sprunget ud i dag
 Iris sibirica
 også her
 og her

 Den første bonderose er sprunget ud
 Træpæon fra "eksperterne"
og Ludlowii i terrassebedet
den sidste fra Ole er lige sprunget ud, flot flot.
Rhododendron:
 R. Alexia
 R. Brigitte Insigne
 R. hodgsonii
R. rex x R. bureavii
 R. Nova Zembla
 R. Palestina
 R. Purpurtraum
 R. yakushimanum Select
 R. Paola med bi
Roserne er godt på vej, de ser flotte ud, men der er en del lus og andre småskavanker.
Aicha lige sprunget ud i eftermiddag
 kig fra den nederste del af den store have, bemærk den brogede kastanie bagerst i billedet
 taget fra stenbedet i den gamle have, flot himmel
og skovkig, nu er der ved at være gang i alle mine rhododendron.
Den sidste dag i maj, viste vejret sig fra sin pæneste side, det var dejligt. Jeg har haft 5 havegæster fra Jylland i dag, det var hyggeligt, de kunne lide det, de så.
Fortsat god sidste forårsdag. 

30 kommentarer:

  1. Hei Lisbeth, ja det har vært en sur og kald siste del av mai, ikke myesom minner om at sommeren begynner i morgen. Jeg synes iris germanica er nydelig, jeghar ikke så mange av dem, men håper på å få flere i samlingen etter hvert. Jeg satser på at det blir mildere etter hvert, det ser litt bedre ut i løpet av neste uke. Ha en fin fredagskveld. Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne-Kristin
      Ja maj har ikke været specielt god. I dag har vi været heldige med vejret, vi håber det holder. Ja Iris germanica er rigtig fin, du må have nogle flere. Ja de lover bedre vejr de næste dage.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  2. Kære Lisbeth
    Ikke noget at sige til, at de jyske havegæster var glade og tilfredse med alle de skønheder, der kan beundres i din have 😊 Det har været en rigtig fin dag i dag - synes så også, at vi havde lidt solskin til gode. Det bliver spændende, hvilken slags sommer vi får i år. Forhåbentlig ikke helt så stegende hed og tørkeplaget som sidste år - jeg er stadig bagud på regn. Flotte iris og træpæoner og så ovenikøbet en bonderose. Rhodoerne er fantastiske. Jeg går og nyder min lille Piccobello - og du havde ret i, det var den - som er så fyldt med blomster, at man ikke kan få øje på bladene. Dejligt, at Aicha er kommet i gang. Det er sådan en skøn rose - måske man holder ekstra meget af den, fordi den kommer så tidligt. Flotte kig i haven.
    Rigtig god aften til dig!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Nej der var nok at se på og vejret var godt. Ja heldigvis ved vi aldrig, hvordan vejret bliver, det gør ikke noget med mere regn end sidste år, men det kan vi nemt få. De østjyder jeg havde besøg af fik 50 mm på 2 uger, jeg tror, det er Østjylland, der har fået mest i denne omgang. Piccobello er så fin, godt du er tilfreds med den. Er din Aicha i gang mon. Frühlingsduft er også tæt på, ja og flere andre.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Good evening dear Lisbeth
    Every post is full of beautiful flowers. Great to see. Fantastic you can welcome the 2nd rose in bloom. I love aicha but helas no space for it. Have a great weekend ahead.
    Rosehugs marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good Evening dear Marijke
      Yes it is difficult for me to reach them all every day. I will soon show much more roses. Aicha takes a lot of space.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Nå får vi håpe at sommeren endelig kommer, og når kalenderen viser sommer må det jo være det :)
    20 grader og vindstille her nå, og utrolig deilig. Det er jovegentlig bra at du har fått så mye regn. Det hjelper jo på grunnvannet.
    Flotte treoeoner!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja lad os håbe, at vi får sommer nu, foreløbig lover de mængder af regn på onsdag, når vi skal til plantemarked :( Ja det er bra at få meget regn, men ikke når vi skal til plantemarked :)
      Klem

      Slet
  5. Jeg kan godt forstå, at dine havegæster var glade for det, de så. Din have er underskøn.
    Sikke et dejligt vejr i dag. Nu håber vi på en periode med sol og varme.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gitte
      Jeg glæder mig rigtig meget til at vise dig den.
      Det har været en skøn dag, håber det bliver ved.

      Slet
  6. Dine havegæster skulle også være nogle skarn, hvis de ikke nød, hvad de så😊

    SvarSlet
  7. Hej Lisbeth

    Ja, det er en superflot tid!

    Den flotte hvide sibirske Iris - har den et navn?
    Tror din pæon fra 'eksperterne' er en af de frøplanter har får fra Anita kleffel - hvordan adskiller den sig fra ludlowii?

    Ja det var rigtig flot vejr i dag - og ikke for varmt!

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det må man sige. Jeg har ikke noget navn på den, men jeg skal spørge Anne, som har foræret mig den.
      Jeg synes de ligner hinanden utroligt meget, så jeg tænker også ludlowii. Både løvet og blomsterne ligner meget.
      Det har været perfekt vejr i dag uden vind.
      Tak i lige måde

      Slet
    2. Hej igen Karsten
      Desværre er der ingen navn på den, det er en Anne har fået fra sin mors have, måske er det en man ikke kan få mere, men flot er den.

      Slet
  8. Ja det er så sidste sommerdag som snart er slut.
    I morgen har vi sommer og vores den mellemste bliver 19 år.
    Håber dagen bliver bedre end den dag han blev født. Den var våd og koldt. Midt i pokalfinalen i fodbold...... Hans far var ikke tilfreds :)))))
    Nå men altså de hvide iris åhhhhhhhh for slet ikke at tale om germanica. Den er til at dø over.
    Jeg kommer desværre ikke 5. juni. Vi har fået sygehus tid.
    Så vi må udsætte vores møde :(((((

    Krammer og dejlig aften
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Forhåbentlig er det ikke sidste sommerdag, men i stedet sidste forårsdag, vi vil gerne have mere sommer. Tillykke med din mellemste. Det var ikke pænt af ham at ville ud midt i pokalfinalen i fodbold :)
      Ja de iris er lækre.
      Den 5. juni er det Grundlovsdag og plantemarked i Kolding, men sygehustiden skal passes.
      Det er den 15. juni jeg har blogtræf, måske passer det bedre??
      Krammer og i lige måde
      Lisbeth

      Slet
  9. Dejligt med en udsprungen rose. Så kan jeg igen glæde mig til dine rosenbilleder. Flotte irisbilleder. Det er med at nyde dem, mens de blomstrer, for blomstringer varer så kort. Jeg må vist en tur i Hostahaven, for de har så mange iris.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja snart kommer der mængder af roser her på bloggen, men det er du nok klar over. Iris har en kort blomstring, resten af året er der ikke meget ved dem, så du må en tur i Hostahaven for at nyde dem der.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Ja foråret i år en noget af en kontrast til sidste års, men nok mere normalt. En anelse lunere havde nu ikke gjort noget.
    Ja nu er det Iris tid og nr. 2 du viser ha jeg fået en tot af for et par år siden og den står bare så flot udsprunget her og hold op nogle store blomster den har.
    Træpæonen fra Ole er godt nok en lækkerbidsken.
    Aicha er også sprunget ud her, en utrolig flot rose, hvis jeg så bare kunne holde den fri for utøj, den er jo efterhånden en stor busk så det er ikke så nemt.
    Flot kig i skoven.
    Ja det har lige været vejr til have besøg idag og ja selvfølgelig ku’ de li’ hvad de så, alt andet ville da være underligt.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er det, jeg kan bedre lide det mere normale, i dag har i hvert fald været fin.
      Ja iris germanica har store blomster og en skøn duft, godt du har held med dem.
      Jeg er så glad for pæonerne fra Ole, for nu begynder de rigtigt at blomstre. Jeg har dog stadig blomsten til gode i et par af dem. Måske næste år?
      Nå du har også Aicha, ja det er en stor busk. Jeg har en del lus nu, det er jeg træt af. Så jeg har været rundt mange gange for at se efter alle roserne, det tager tid.
      Ja de var heldige med vejret, må man sige, det var vi andre heldigvis også.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Spring is a beautiful season.
    Wonderful photos.
    Have a nice weekend
    Maria
    Divagar Sobre Tudo um Pouco

    SvarSlet
    Svar
    1. Yes it is - thank you
      Nice weekend to you too Maria.

      Slet
  12. Hei Lisbeth.
    Ja våren ble kald, og vi har heldigvis fått regn. Deilig å slippe å vanne.
    Her har vi hatt mye lus på rosene i år, så det blir litt jobb med det.Må sjekke hele tiden.
    Nå håper vi på litt varmere vær, så vi kan få satt sommerblomstene ut.
    Ha en fin dag/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Ja det blev en kold vår, godt I har fået regn, det er ikke sjovt at skulle vande som sidste år.
      Jeg har også lus i mine roser, det er længe siden, det har været så slemt som i år.
      I dag blæser det rigtig meget, så det er ikke en fin start på sommeren.
      Tak i lige måde
      Lisbeth

      Slet
  13. Hej Lisbeth!

    Nog är det vackert alltid i din trädgård. En underbar bild där solstrålarna letar sig ned i trädgården.
    Kul att se en bild på R. bureavii x R. Rex, var precis ute i trädgården och såg att den började skjuta upp nytillväxten. Den har enormt stora blad och jag förväntar mig mycket av plantan.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Tak ja det er et godt billede, himlen er så flot på det. Dejligt at du også har den plante, de nederste grene på min ligger desværre hen ad jorden, men ellers er den flot.
      Kram

      Slet
  14. Jeg kan godt forstå, de nød det :-)
    Flotte iris. Det er en skam, de ikke kan lide at stå mast med fødderne i skygge, som vilkårene er i min tætpakkede have.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja hvis man kan lide at se på haver, kan man kun nyde det :)
      Ja de er rigtig fine, men det går så ikke i din have.
      Kh Lisbeth

      Slet
  15. Palestrina såg jag i verkligheten igår och blev förälskad - tycker ju om vita blommor. Det var kul också att se Paola eftersom jag planterade henne i april :) Den brokiga kastanjen slår ut här också och jag är glad att den klarade förra sommaren. Det var en tuff första sommar i rabatten för den. MEN ett så vackert träd.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet