søndag den 12. maj 2019

Kom maj du søde milde, billeder fra 1. sal.

Jeg er forud med at tage billeder og bagud med at vise dem, jeg kunne nemt lave to indlæg om dagen, men der skal tid til både for mig og for jer, der kigger med. Jeg håber, I vil nyde disse billeder, der er mange oversigtsbilleder imellem. Alt er så smukt nu, så jeg må knibe mig selv i armen, er det virkelig min have? Her er billeder, så man kan se, hvordan det tager sig ud ovenfra




 Det var den nye del af haven


her ovenfor er så den gamle del, skønne farver
 set fra min plads ved computeren

Clematis:

 Alpina Alba
Jan Lindmark
Træpæoner
 P. delavayi


 Perlebusk / Exochorda
Rhododendron:
 Concinnum
 Hackmanns Picobello
 også her
 Queen Annes
 Silver
 Sneklokketræ/Halesia Carolina (jeg skal vidst have flyttet den, så den kan få mere sol)
Det blæser en del i dag, heldigvis skinner solen, det hjælper på det.
Voksurten er et hit i dette forår, det er den hos mange, mon ikke det er en følge af den milde vinter.
Fortsat god søndag.

27 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Ja, det er mye fint hos deg nå! Picovello er veldig flott. Jeg liker de med tydelige ganeflekker.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja der er meget nu. Jeg kan godt huske, at du er glade for dem med tydelige ganeflekker.
      Klem

      Slet
  2. Hvor er alt dog utroligt frodigt og smukt i din have! Maj måned er vel næsten den bedste havemåned, og de lange lyse dage er også noget, jeg nyder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Tak for det, ja der er meget smukt nu. Maj og efteråret er jeg glad for, jeg har mange smukke efterårsfarver, ja og så er der jo også roserne :)

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Flotte billeder i regnen. haven og naturen ser så sprudlende flot ud!

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Tak ja det er lige nu det hele sker, skønt.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Hej Lisbeth!

    Jag njuter gärna tillsammans med dig, sååå vackert i försommarens underbara grönska. Nu hoppas jag att vi alla får en sommar vi kan njuta av och slipper oroa oss för torka och andra otrevligheter.
    Jag är på gott humör just nu, hör och häpna men det regnar faktiskt här. Hittills har det fallit 10 mm en enorm nederbörd i mina ögon. I april fick vi 1mm!!

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Det glæder mig, ja lad os håbe på en sommer med tilpas sol og regn, ingen tørke til os. Godt du har fået regn nu, helst mere end 10 mm. Ja i april kom der ikke meget, vi var heldige sidst i april
      Kram

      Slet
  5. Kære Lisbeth
    Helt utroligt smukke billeder fra din have, hvor alt står så frodigt og fint med mange dejlige farver at glædes over �� Her har det også blæst en halv pelikan i dag, så selvom solen har lunet lidt, har det ikke været så spændende at være udenfor. Jeg synes nu ikke, maj har været specielt sød og mild indtil nu. Jeg vil så gerne slippe for blæsten og så lige have en god gang regn - vi trænger her. Hacmanns Picobello er så fin med den bordeaux ganespalte. Jeg kan godt ærgre mig lidt over, at den var udsolgt, da vi var i Rhododendronhaven, men erstatningen er nu også fin, den blomstrer så bare meget senere. Den mørke træpæon er så smuk - den må vække beundring mange steder.
    Rigtig god aften til dig!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Tak skal du have, ja det er smukt derude, men selvfølgelig ville jeg også hellere have stille vejr, jeg blev lidt skuffet, da jeg stod op i morges og så hvor meget det blæste. Det gør de stadig. Jeg ville gerne sende regn til dig, men det er vidst svært at få det til at ramme jer. Jeg mener altså, at du fik Hachmanns Picobello, og at det var den anden Sapporo du gerne ville have? Er det ikke rigtigt, det må du kunne se på skiltet. Ja den mørke træpæon er meget flot.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Kan godt forstå at du kniber dig i armen, for det er jo et ægte haveparadis.
    Smukt med smukt på :)
    Hvad er det nu for en blå clematis på det sorte stativ?
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ulla
      Ja det er forrygende lige nu.
      Jeg har desværre ikke navnet på den, har ikke fået den med på listen, men det er en art alpina både den og den lyserøde.
      Knus

      Slet
    2. Hov du mente måske ikke rosenlysthuset. Den på det sorte stativ er Jackmanii.

      Slet
  7. Kære Lisbeth
    Det var fine oversigtsbilleder :-) Det er en skøn have, du har.
    Voksurten er aldeles fantastisk. Fin afslutningsbillede :-) :-)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for roser Lisbeth :)
      dem kan man ikke få for mange af. Voksurten har blomstret i mindst en måned.
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Ihh, nææ, uhmm, så skønne billeder. Spændende at se det hele lidt fra oven.. Det èr bare en herlig tid, med farver og frisk grønt. Sjovt nok,, normalt er jeg ikke til "gule" blade på planter, men de billeder med dine gyldne buske, træet, er da flotte. Måske er jeg ved at ændre mening?.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Tak skal du have, ja man får et andet indtryk, når man ser det lidt fra oven. Det er så skønt og smukt derude, men det blæser for meget. Buske med gule farver er bare så fine, den uægte jasmin får snart blomster og dermed kedelige almindelige blade, jeg nyder de fine farver her i foråret. Ja man kan nemt ændre mening, jeg kan godt lide at blande de lyse farver med de mørke/røde det er så flot.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Du kan och ska verkligen känna dig stolt över trädgården. Och bara tanken på att få till två inlägg om dagen... Det skulle jag inte hinna själva redigeringen, framkallningen, av bilderna tar för lång tid.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Carina
      Ja det tager lang tid at se billederne igennem og lave indlæg, jeg nyder selvfølgelig at gå rundt og tage dem.
      Tak i lige måde

      Slet
  10. God idé med billeder taget fra første sal; så kan man rigtigt se de store linjer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja godt vi har første salen, det er ikke nemt ellers at vise de store linjer.

      Slet
  11. Hej Lisbeth
    Hvor ser det bare fantastisk ud det hele også set fra oven, så jeg kan da godt forstå at du må knibe dig i armen og tænker “er alt det her mit værk” ja med lidt hjælp fra en med gode ideer og en handyman :-)
    Det er så fint at se det fra oven så kan faconen på bedene rigtig ses, det ses jo ikke så tydeligt når man er ned ved jorden, bla.Yin og Yang bedene ses rigtig fint oppe fra.
    Sidst jeg var i rhodohaven var bla. Picobello skrevet på listen, men den kunne jeg ikke få så det blev Pinquin jeg købte i stedet.
    Ja Voksurten er helt sikkert et hit i år, også her, og jeg har fået en ny farve, en helt sart gul, som må være et kryds, ellers ved jeg ikke hvor den kommer fra :-)
    Her er de fleste bede blevet rubbet igennem idag og græsset er blevet slået, så nu ser det helt til forladeligt ud igen.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det har du ret i, hvis det ikke var for Ida, havde jeg nok ikke fået den så fin og selvfølgelig med Bents hjælp, men planterne har jeg selv valgt og købt.
      Ja man skal op for at se faconen på yin og yang bedene, og så er det bedst, inden roserne bliver for store.
      Synd du ikke kunne få Picobello, men Pinquin er vidst også god.
      Det er sjovt med farven på din voksurt, den har jeg ikke her, så bierne har ikke hjulpet med at krydse.
      Jeg har også været igennem flere bede i dag, til aften tog jeg ørkenbedet.
      Tak i lige måde.
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. Good morning dear Lisbeth,
    I can imagine that you sometimes asking your self is this my garden! It's beautiful on every way. Great work of creating and most important that the looks is so natural. You can be proud on your self!! The Delavay is fantastic. Great to see your treepeony's coming into bloom, while mine are out of flower already. How different our gardens looked in our last hot and very dry summer. They look more beautiful now, having rain and colder temperatures.
    Have a wonderful day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good morning dear Marijke
      Thank you for your sweet words, I must admit that I am a bit proud. But it is in a way easier with a lot of land and a big garden. The blooming of the treepeony´s is unfortunately short, luckyly mine are later than yours, so we can enjoy them twice :) The colder temperatures are much better for our gardens, you are right.
      Same to you dear
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  13. Det er fedt at se haven oppe fra.
    Man får bare et andet overblik og nye vinkler.
    God ide.....

    Klem og skøn mandag
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Ja det er det nemlig, det er svært ellers at fornemme havens former.
      Tak og skøn mandag til dig med
      Klem

      Slet