mandag den 6. maj 2019

Clematis og rhododendron

Jeg var spændt, da jeg gik ud i går morges, havde frosten ødelagt noget. Heldigvis var det gået godt, stort set ingen brune blomster her, det var dejligt, jeg har set andre steder med rhodoer med sne og for den sags skyld frostskader. De der var blevet brune hos mig havde blomstret en tid, så det var i orden.
Især R. Lemon Cloud var jeg bekymret for
 R. Argyrophyllum Chines Silver har en enkelt blomst og rigtig mange billetklip
 Også denne her, som jeg ikke helt kender navnet på er sprunget ud, måske en R. cinnabarinum, den ligner i hvert fald, men den er ikke så høj.
 R. Concinnum
 R. Double Dots, til højre R. Princess Maxima
 R. Fortunei med dejlig duft
 R. Ginny Gee
 R. Golfer
 R. Hydon Velvet
 R. Kenn Janeck
Lanatum hybriden blomstrer flittigt
 R. luteum Basta også med skøn duft
 R. Norfolk Candy blomstrer igen, den blomstrede et par måneder i efteråret, sejt.
 R. orbiculare Blauköpfchen er fantastisk i solskin
 R. ramapo har en flot farve
 R. rex er også med endnu
 R. Simona er stor, den blomstrer for oven
og for neden
Vi har klippet en del af rosen Mermaid, den var blevet alt for stor
Det var en stikkende affære, men nu er den knap så voldsom.
 lige ved siden af i pavillionbedet står Camassia
 lidt mere sol på Clematis Alpina, den er også stor men stikker heldigvis ikke
 Cl. Pixie er ved at komme efter det
Her er det cl. Propertius, der kravler rundt i fyrretræet.
Til slut solnedgangen fra lørdag aften
Fortsat god mandag, her skinner solen og det blæser selvfølgelig. I formiddags kom der en ordentlig byge med slud.

26 kommentarer:

  1. Godt du ikke fik mange vejrskader :-) Vi er også sluppet.
    Hvordan adskiller Azalea luteum sig fra Azalea luteum Basta?
    Jeg har også en rododendron, der blomstrede en del i efteråret, og alligevel er den meget flot nu. Det havde jeg ikke troet. Dejligt at få den slags overraskelser.
    KH Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er jeg også glad for, vi har jo haft en del sol både her og hos dig, det skal vi ikke klage over, men vinden suk.
      For mig er det kun farven, der adskiller sig, Basta er mere gul i det, og åbenbart en luteum, der er lavet af Basta planter, så vidt jeg kan forstå.
      Det er fantastisk hvad de kan, de planter de giver gode overraskelser.
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Pyha, det var godt, du ikke havde frostskader. Så smukke billeder!
    Her har vi ikke haft frost, men ind imellem er der kraftige haglbyger i dag. Så det er ikke så nemt at arbejde i haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja det er jeg også glad for.
      Nej kommer der kraftige byger, må man gå ind, jeg havde besøg, da der kom en, heldigvis kunne vi gå ind i pavillionen.

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Godt at du slapp unna frosten. Her er det så kaldt at i dag holder jeg meg inne og ved ovnen. Flott Double Dots. Jeg kjøpte den i fjor, og er så spent på om den vil blomstre. Din Alpina er praktfull!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er jeg glad for. Her blæser det meget, men heldigvis skinner solen. Du kan da sagtens se, om der er knopper i Double Dots, det håber jeg, så du kan se den i blomst. Ja Alpina er fin.
      Klem

      Slet
  4. Hej Lisbeth!

    Oj, oj om all din Rhododendronblomning hade skadats av frost, de är ju som vackrast just nu hos dig. Ibland har vi tur också!

    Vilken lycka att ha en blommande R. ´Rex´.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja heldigvis tog de ikke skade, der kommer flere og flere i blomst nu, så vi vil ikke have mere frost.
      Ja det er en stor lykke at have en blomstrende rex.
      Kram

      Slet
  5. Jeg har lidt alvorlige skader i hjertet pga. frosten Lisbeth.
    Min Coco logo en total brun..... det er to andre roser også. Er så mega træt af det.
    Men i er så langt fremme i blomstringen. Det var godt frosten ikke var for hård hos jer.
    I dag har der skiftes til at sne og hagle........

    Klem til dig
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Fat mod, det er jo ikke sikkert, de er gået ud, det varer bare lidt længere, inden de kommer. Jeg kan godt forstå, du er træt af det. Du bor for langt nordpå, synd med sne og hagl, vi fik en enkelt byge. Den var så også voldsom.
      Klem tilbage, jeg håber dine roser har klaret det.
      Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Ja det ligner en Cinnabarium sag måske underarten xanthocodon var. concatenans?
    Ja Huisdmans to flotte de holder helt sikkert!
    Nå godt frosten ikke ødelagde noget - det ville være så ærgerligt!
    Vi har også aprilvejr med mange byger...

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det gør det eller xanthocodon var. concatenans, det har jeg slet ikke tænkt på. Ja Huisman´s skal nok klare det.
      Ja det ville have været meget ærgerligt, vi må se, hvad de næste nætter byder på. Her har vi solskin og meget blæsevejr.
      Tak i lige måde

      Slet
  7. Oj oj et fyrretræ med blomster, så flot, hihi. Jeg formoder det er en af de clematisser der ikke skal klippes? Den er super sådan oppe i træet. Og din Alpina er osse flot. Min er noget mindre. Men den er osse sat op ad en krølpil.
    Godtnok bliver den stynet med et par års mellemrum, men der nok lidt kamp om "maden" alligevel.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er da fornemt med et fyrretræ med blomster. Ja der er to clematis op ad træet, den der skal ikke, men den anden skal, det er ikke så nemt at se hvilken der skal. Mine Alpina gror ret godt, de andre kommer nok med i morgen.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Din Camassia står så flot. Jeg holder både af blomsternes farve og form. Vores jord er vist desværre for tør til den.
    Godt at frosten ikke medførte store skader. Det er så ærgerlig med frost, når planterne er så langt fremme, som de er i år. Her har vi ikke haft frost i lang tid, men jeg tør ikke plante mine sommerblomster ud i haven, man ved jo aldrig, om der kommer en frostnat.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja Camassiaen står ret flot, jeg har en inde i skoven også, den har kun en enkelt blomst.
      Ja det er jeg også glad for, men vi har tit frost i maj i modsætning til jer åbenbart. Det er ikke så godt for kartoflerne.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Det var godt, at frost og kulde ikke havde gjort den store skade. Vi har haft en del hagl byger i dag, men heldigvis ikke frost.
    Dein Alpina er bare så fin 😀
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja det er heldigt, men det blæser voldsomt, det er heller ikke godt for blomsterne. Vi har haft to større byger med hagl og slud. Godt I er sluppet for frost, det er ikke alle, der er så heldige.
      Ja Alpina er fantastisk.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Godt at du slap med skrækken. Her havde vi ikke frost - forhåbentligt er det slut nu. Jeg satte flere grupper af camassia i efteråret og forventede blomstring i juni, men en gammel gruppe er allerede sprunget ud, og det er dine jo også, så måske springer de andre også snart ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er jeg glad for, men jeg kan se, at de lovere koldere vejr igen natten mellem onsdag og torsdag. Alting er tidligt i år, synes jeg.

      Slet
  11. Good evening dear Lisbeth
    Great that you have no damage in the garden by the frost. Must be great to see si many beautiful flowers in the garden. Hope we get better weather soon.
    Have a wonderful evening
    Rosehugs marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good evening dear Marijke
      Yes it was great we did´nt get frost. I love to walk around and look at all the flowers. Yes let´s hope it will soon be warmer.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  12. Hej Lisbeth
    Her var det i eftermiddags at der kom en byge med slud ellers har det været fint, ja bortset fra vinden.
    Åh den skønne Luteum Basta, sidder her og kan næsten dufte den. Glemmer ikke lige første tur i skoven hvor der duftede så skønt og måtte vide hvad det var og du sagde at det var Rhodoer. Dengang anede jeg absolut intet om rhodoer og forestillede mig slet ikke at de kan dufte :-) rent farvemæssigt så er dagens rhodo Ramapo.
    Ja det er en stikkende affære at klippe slyng/klatre roser ned, heldigvis skal det da ikke gøres hvert år.
    Camassia er rigtig fin, den er også sprunget ud her.
    Jeg er stadig lige imponeret over Alpina, den er et fantastisk skue, jo og lille Pixie, hun er bare smuk. Spændende om der kan blive en lille stikling :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
  13. Hej Anne
    Sjovt at det var omvendt hos jer, vi fik også en byge til aften. Luteum Basta dufter skønt men det er nok bedst, når det er varmt. Ramapo er rigtig flot i år, jeg havde besøg af en, hun var også begejstret for den.
    Ja de to clematis er fine, mon ikke vi kan finde en stikling, det tænker jeg, ellers ved jeg, hvor jeg kan få fat i en.
    Tak i lige måde
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  14. Du har altså nogle flotte rhododendrons :) :) - godt at frosten ikke har ødelagt blomsterne ;)
    - og igen her til morgen måtte jeg skrabe is af bilen ;(

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Tim
      Ja de er flotte nu, men vinden er hård ved det. Jeg slap for nattefrost, men det skal vidst blive værre den kommende nat :( håber vi snart får lunere vejr.

      Slet