mandag den 13. maj 2019

Træer og rhodoer, der blomstrer nu

Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg er vild med min have ;) Det ene billede efter det andet ryger på bloggen. Tekst er der ikke meget af, men nok til at give et fingerpeg om, hvad jeg viser. I dag bliver det blomstrende træer og buske:
Rød paradisæble og Syringa Ludwig van Späth
Den røde paradisæble står så fint nu
sammen med syrenen Ludwig van Späth
Syrenga Beauty of Moscow blomstrer også nu, den står i hækbedet
Her er det blærenød/Staphylea i blæsevejr
Vores flotte æbletræ Ingrid Marie må også med
Pagodebuskens blomster har fået farve nu
Den stedsegrønne Viburnum davidii blomstrer nu, jeg glemmer altid at tage billeder af den, men nu har jeg husket det. Desværre kan øresnudebillerne godt lide den.
I går blev denne taks flyttet fra læhegnet ved vejen og herhen til lågen ved pergolaen. Vi håber, den klarer det og kan give lidt læ til roser og rhododendron.



Vi må nyde træpæonerne, de er lige nu i fuldt flor, som I kan se, kan jeg bare kigge ud af vinduet.
Rhododendron:
 De dobbelte R. Creamy Chiffon
R. Queen Annes
Dem med mørke ganepletter
 R Extraordinaire
R. Peggy
 R. Bernstein, Blue Peter og Festivo.
 R. Norfolk Candy
 R. Simson
 R. Snehvide
Nu er nyvæksten så småt i gang, her er det R. globigerum
Tulipanerne er ikke slut endnu
 disse her er lige sprunget ud, de kommer trofast hvert år, navnet kender jeg ikke.
men denne her fine gammelrosa hedder Wedding Gift, jeg håber, den er stabil.
Slut for i dag. Rigtig god aften

27 kommentarer:

  1. Hvor er det dog smukt at se din have og billederne her. Jeg tror, mine yndlingsblomster må være træpæonerne. I morgen skal jeg ind og se Botanisk Have i København og er spændt på, om træpæonerne der også er i blomst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Gitte
      Jeg har mange yndlingsblomster, en af dem er træpæonen, det skifter med årstiden, hvilken der er min yndlingsblomst.
      God tur til Botanisk Have, det bliver spændende, jeg gætter på, at træpæonerner blomstrer der.

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Flot første billede med en imponerende størrelse;)
    Ja hvilken superblomstring for det hele, er der noget der ikke er på toppen i år?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er ikke småtræer jeg har i haven mere :)
      Jeg kan ikke komme i tanke om noget, og dog jeg tror ikke, der kommer så mange blomster i de spanske iris i år.
      Tak i lige måde

      Slet
  3. Altså de træpæoner, så skønne.. Ja alle dine billeder bugner af skønhed. Det er dejligt med sene tulipaner, de pifter lige op.
    Nu vil jeg lige ud en smut, solen skinner fint her lige nu, selvom det er koldt. Men jeg har ikke nået ud i dag, lang arbejdsdag øv.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja træpæonerne er ikke til at stå for, også de sene tulipaner er velkomne.
      Det kan jeg godt forstå, jeg er lige kommet ind, der er endelig næste stille vejr, så jeg kunne ikke løsrive mig, men musklerne sagde stop.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Kære Lisbeth
    Dit læhegn er så smukt og må være et drømmesyn for forbipasserende netop nu med så mange buske og træer i blomst. Jeg er vild med Syringa Beauty of Moscow og ville ønske, at jeg havde plads til den. Ludwig Van Spath fylder så til gengæld rigtig meget efterhånden - og øv, at der ikke er umlaut på min telefon. Bliver Beauty of Moscow meget stor? En anden darling i dag er R. Creamy Chiffon - den er da bare helt fantastisk både i farve og form. Så sprang den lyserøde træpæon også ud, og hvor ser det bare dejligt ud. Glæder mig meget til at se min i blomst og tak for den 😊
    Rigtig god aften til dig!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja læhegnet er rigtig vellykket, jeg har endnu ikke set, om nogle har beundret det, selvom jeg går derude næsten hele tiden. Ludwig er en kæmpesyren, Beauty er ikke så stor endnu, jeg ved faktisk ikke, hvor stor den bliver. Ja nu kom den lyserøde træpæon og også den jeg har fået af dig. Den høje hvide, håber også din bliver flot.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Hei Libeth.
    Håper barlinden greier flyttingen, og vil gi le til roser og rododendron.
    Flott blomstring på busker og trær hos deg nå:-)
    Her er det fortsatt bare knopper på peonene.
    Ha det godt/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Ja det håber jeg også, det er lige ud mod vest.
      Tak ja der er meget nu. Det varer nok lidt, inden de blomstrer hos jer, det er meget godt, hvis I stadig har nattefrost. Du må nyde mine så længe :)
      Tak i lige måde

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Ja det hele er meget smukt og forståeligt at du er glad, glad blir vi andre også når du deler glæden med os.
    Så smuk kulør i læhegnet, Syrenerne er så fine nu og Beauty of Moscow er bare så skøn. Har den god duft?
    Ja det er med at nyde Træpæonerne nu, det er så ærgerligt at de ikke holder noget længere.
    Håber at Taksen klarer flytningen, ja du kan nok bruge lidt læ fra marken.
    Uha da Creamy Chiffon er lækker, jeg syntes at den er elegant. Nordfolk Candy er jeg også lidt vild med.
    Dejligt at der stadig er tulipaner, her er de fleste på retur, et par stykker er fine endnu.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er det, jeg kan ikke lade være med at dele glæden med jer, jeg har lige kigget en masse billeder igennem fra i går, det tager tid.
      Ja det er rigtig flot i læhegnet nu. Beauty of Moscow har en fin duft, jeg er faktisk ikke så begejstre for syrenduft, men denne er rigtig god.
      Ja træpæonerne måtte godt holde lidt længere, mon ikke også de holder længere end sidste år, hvor det var for varmt for dem. Ja Creamy Chiffon er virkelig lækker, og så plejer den at holde blomsterne længe. Norfolk Candy blomstrer to gange om året, imponerende.
      Ja nye tulipaner på vej er ikke så tosset.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Nej, jeg tvivler ikke et sekund på du elsker din have. Den oser af kærlighed og kreativitet og skønne sammensætninger (rent bortset fra det flotte vedligehold naturligvis). Også dejlige billeder fra førstesalen. Man bliver helt blød om hjertet.

    Mange hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Nej det er vidst nemt at se. Tak for roserne, det glæder mig, at du også har kigget billederne fra førstesalen. :)
      Mange hilsener
      Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth

    Det er så mye fint hos deg nå, og trepeonene er ekstra flotte. Creamy Chiffon er uttolig lekker.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er der, det er så skønt, snart har du også en masse af de planter at vise.
      Klem

      Slet
  9. Hei Lisbeth.
    Du har virkelig mange store trær som blomstrer. Noen fantastiske peoner hos deg, Den rosa var nydelig! Her blomstrer de ikke ennå.
    Et hav av flotte rhododendroer!
    Ha fortsatt fin uke.
    Hilsen fra Turid

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Turid
      Ja lige nu står mange af de store træer i fuldt flor. Ja træonerne er fine nu, vi er nok lidt tidligere ude end jer, så kan du nyde dem to gange.
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. wow… hvor er dine træer flotte ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Tim
      Ja de er også ved at være gamle og store :)

      Slet
  11. Good morning dear Lisbeth,
    What a scent your Syringa's will bring. Lovely to see the Treepeony's coming out. They also have a wonderful scent. The Rhodo's are fantastic to see!!
    Have a wonderful day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good morning dear Marijke
      There is a lovely scent op syringa and malus for the time, I enjoy it and the treepeony´s scent. I have some rhodoes with scent too, it is so nice now.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  12. Ikke så underligt at du nærmest bliver høj af dine omgivelser. Det gælder bestemt om at nyde majhaven i fulde drag 😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej vel - det er helt fantastisk. I dag er vi så heldige, at det ikke blæser, så er det endnu bedre.

      Slet
  13. En lille rettelse: Viburnum nudum er løvfældende.Din er Viburnum davidii. Nogle dejlige træer I har i haven.Vi planter i marken og fælder i haven.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Tak for din rettelse, jeg troede slet ikke, du kiggede med mere. Du har helt ret, det er davidii. Der er mange skønne her i haven, og det bliver der igen hos dig, men det tager lige lidt tid.
      Mon vi ses i Kolding?
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  14. Njuter av rhododendronblomningen - de är mer mina favoriter än rosor. Helt enkelt för rosor inte trivs med min dåliga jordmån.

    I år har jag gått runt och tagit bort alla nya skott som varit ensamma. Hoppas få till en bättre förgrening genom att tvinga sidoknopparna att utvecklas. Vi får se om det fungerar :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet