tirsdag den 28. maj 2019

Det er nu rart

at vide, at jeg ikke er den eneste, som ikke kan følges med ukrudtet. Det tager som sagt utroligt lang tid at pille de visne blomster af omkring 200 rhododendron, mens jeg gør det, gror langt græs op midt i rhodoerne, og roserne skal bindes op for snart blomstrer de. Det er meget tidligt i år, synes jeg, endnu tidligere end sidste år. I dag har jeg koncentreret mig om at grave de planter op, som gror midt i en rose. Jeg tager bare en ting ad gangen og lukker øjnene for ukrudtet.
Voksurten/Cerinthe står stadig smukt, i går morges var der regndråber på, mange spørger, hvad det er for en, den er ikke så kendt.
Vi fik knap 11 mm fra søndag til mandag. I aftes fik vi også en enkelt byge, og jeg så de første dræbersnegle :(

 Træpæonen fra Ole blomstrer stadig flot, den holder længere end dem, der er i den gamle del af haven, som for længst er afblomstret
Denne her er også flot,  det er en frøplante fra en af netplanteskolerne.
Snart blomstrer trælupinerne, hvordan går det med de småplanter jeg har foræret væk? Er der blomster i?
Kejsertræet blomstrer nu, der er ikke så mange blomster i år, men de er der højt oppe i træet. Bent har taget billedet.
Martagonliljerne er også tæt på blomstring
Dette billede er ret godt R. America og de fine fyrrelys i baggrunden til højre
Flere rhododendron:
 R. augustinii er blevet mere harmonisk i væksten og det nye løv er flot
 R. Cassata
 R. Edelweiss
 R. Gomer Waterer startede blomstringen tidligt i år, men den er ikke færdig endnu, flotte knopper jeg fandt, da jeg gik bagom nordbedet.
 R. Kate Waterer
 R. Kokardia går i højden
 og R. Paola går i bredden
 R. Rood er i hvert fald rød
 her er det den yndige Rosebud
 R. yakushimanum Select
 her er der to nyvækster R. Globigerum og foran R. wiltonii
Jeg lovede et billede af R. Polarnacht den og R. kiusianum er så fine sammen
 Endnu en syren er sprunget ud Victor Lemoine
Også den første lilje er i blomst Lillium pyrenaicum
Jeg har plantet de mange planter, jeg fik fra Anne (som Lisbeth med bloggen Byhaven i Ebeltoft kalder planterugemor :) et godt udtryk.
Det var fine sager, den brogede i baggrunden er en daglilje /Hemerocallis Kvanso Variegata. En lilje og små frøplanter af  cyklamen, en viol kender ikke navnet. Og ikke mindst to frøplanter af træpæoner, de havde fine rødder. Tak rugemor :) hvor er jeg bare heldig.
God aften til jer


27 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Ja, det er bare å se en annen vei et øyeblikk, og så er det fullt av ugress :(
    Du er nok ikke alene om å oppleve det, nei. Det tar mye tid å stelle rhodoene ja. Flotte blomster som vanlig :)
    Kwanso Varigatet har jeg mange av. De sprer seg sånn passe :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja sådan er det, ukrudtet har gyldne tider i maj. Nå men det er godt at vide om Kwanso Variegata :)
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth, du får de smukkeste tanker fra mig i øjeblikket hvor de Iris du forærede mig de blomstre. De er helt vild betagende ;o)
    Her vokser ukrudtet hurtigere og vildere end nogen siden før og jeg kæmper en indædt kamp for at holde det nede, men alligevel titter det op mellem roser og stauder hvor det har gemt sig. Jeg tror det er den sommer vi havde sidste år der er skyld i det.

    Nu ses vi jo snart, jeg glæder mig meget til nogle hyggelige timer i godt selskab i Geografisk have.

    Knus fra Mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Tak for tankerne, det glæder mig, at dine iris blomstrer. Jeg har kun en i blomst endnu.
      Ja det ukrudt er noget vildt, jeg tror nu nærmere, det er den megen regn, der er skyld i at det gror så vildt.
      Ja nu ses vi snart, det bliver hyggeligt.
      Knus

      Slet
  3. Ja voksurten er så fin nu. Mine er osse overvinterende og de er meget mere kraftige end de der plejer at blive plantet ud. Gad vide om det kan svare sig og så senere og plante ud ligesom studenterniellker.
    Den træpæon er så fin, en lille skønhedsdronning. Men du viser osse trælupin?? Er den buskagtig som pæonen? den ser spændende ud. appro Dræbersnegle, alm. lupin er jo en af deres livretter, er den osse.
    De ædedolke lusker jo frem i fugtige perioder. men jeg har nu kun klipset en halv snes store i år. Dog osse en del små bitte i mine agurkefælder.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er den og du er også en af de heldige, hvor den har overvintret.
      Ja træpæonen er fin. Trælupinen er buskagtig og interesserer slet ikke sneglene. Jeg har ikke set nogle siden i aftes, der var kun 2.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Jeg bliver helt glad for, at vi har det meget tørt, for jeg har ingen dræbersnegle set endnu. Jeg beundrer din syren, hvor har den altså en smuk farve. Jeg ville gerne have duftet til den. I maj bliver man aldrig arbejdsløs som haveejer, der er grøde i ukrudtet og i alle de selvsåede planter.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det kan jeg egentlig godt forstå, jeg har nu heller ikke set mange, men når vi får regn, viser de sig. Der er heldigvis ikke spist meget af deres livretter, så der er nok ikke så mange. Nej man bliver ikke arbejdsløs som haveejer og slet ikke i maj.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Dejligt udtryk med rugemor :-)
    Hvor har du mange skønne blomster! Ja, nu må man vælge, hvad der skal gøres, for ukrudtet vælter op.
    Jeg har brugt dagen på at beskære, så mine rododendronbuske får mere lys. Og de første roser er ved at springe ud :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja det var godt fundet på :)
      Jeg er nødt til at vælge, for jeg kan ikke nå det hele. Vi er ikke nået til beskæring endnu, men det kommer snart. Mine rosenknopper er også godt på vej, jeg har set en enkelt rose i Frühlingsduft.

      Slet
  6. Kære Lisbeth
    Det er da bare et superfint navn til Anne, for hun er så dygtig til at få planter ud af frø 😊 Skønt med et billede af R. Polarnacht, for den er bare så skøn i farven. Jo, der er skam blomster i træpæonen fra dig, men det varer nok lige lidt, inden de springer ud 😊 Det er nogle gange lidt frustrerende at være haveejer, når man føler, at man ikke helt kan følge med opgavernes omfang, men fortvivl ikke, for du er bestemt ikke alene om frustrationen. Den nye syren er vel nok fin i farven, og så en lilje allerede! Jeg synes, det vildt hurtigt i år - her er rosen Aicha også i gang.
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det navn passer godt til Anne, hun er en god frørugemor :) Ja Polarnacht er fin, men heldigvis har du den selv. Du mener sikkert trælupinen, godt der er knopper i den. Vi er vidst mange som er frustrerede over ukrudtet og opgavernes omfang. Ja det går hurtigt i år, min Aicha er ikke så langt, men Frühlingsduft har mange knopper og en enkelt udsprunget blomst.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Hei Lisbeth.
    Henger ikke helt med i svingene på net nå. 3 jubileer og 4 vanlige fødselsdager+++. Og så får jeg et akutt kne, som gjør at jeg knapt kan gå.
    Da må ugraset gro, rydding i bed vente og Lars jobbe for to:-)
    Det må virkelig ta tid å fjerne de visne blomstene på alle rododendronene, og så har du alle rosene. Du har nok å gjøre.
    Ønsker deg en fin uke!/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Jeg kan da godt forstå, at det kniber med at nå det hele, især med dårligt knæ, det kender jeg til, sådan var det for mig for 2 måneder siden. God bedring - jeg håber Lars klarer at jobbe for to :)
      Det tager meget lang tid at fjerne de visne blomster, så jeg tager det, som jeg har tid til.
      Tak i lige måde

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Ja det ukrudt er bare alle vegne, så her er det at vi bare må sige PYT og komme videre :-) dræbersneglene er da et meget større problem, træls at de er begyndt at dukke op. Håber at det bliver et sneglefrit år her.
    Hovsa der blev da ikke kigget højt nok op. Kejsertræets blomster gik min næse forbi, men de var måske heller ikke så nemme at se i deroppe i højden.
    Mange fine rhodoerne, og nyvæksten er også en nydelse.
    Allerede blomst i lillium pyrenaicum, flot, det varer vidst et stykke tid her endnu.
    Fortsat god aften
    Knus fra rugemoderen :-)





    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja der er meget ukrudt overalt, så pytknappen må i brug. Jeg har heldigvis ikke set andet en to snegle endnu, og der er ikke spist af planterne. Det er jo altid sneglefrit hos dig, jeg kan ikke huske, du har haft snegle endnu.
      Ja jeg skulle til at gøre dig opmærksom på kejsertræets blomster, men så glemte jeg det igen. De er meget højt oppe, så de er ikke nemme at se. Slet ikke i solskin.
      Nå så kom jeg foran, det sker ellers ikke tit :)
      Tak i lige måde rugemor :)
      Knus

      Slet
  9. Jo tak. Jeg stod netop i går og så på trælupinens knopper og bestemte mig for, at det må være blomsterknopper. De er ikke så langt fremme, som dine. Jeg glæder mig rigtig meget til at se den her i haven.
    Voksurten er så smuk med den særlige blå og duggede farve.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Godt der også er knopper i den, jeg har to buske, den ene som jeg viser billede er noget længere end den anden. Glæd dig til både at se den og lugte til den, den dufter fantastisk.
      Ja voksurten er meget fin her så tidligt på året for den.
      Kh Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth. Sikke en masse flotte blomstrende planter, du har at vise. Det er dejligt med al regnen, men som du siger, er det svært at følge med ukrudtet. Min trælupin er desværre død. Den voksede ellers fantastisk, men det er måske tørken sidste sommer, som har taget livet af den. Kh Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Ja der er mange blomster nu, men ukrudtet er altså noget vildt, vi må bruge pytknappen. Det er jeg ked af at høre, den kunne åbenbart ikke lide at blive flyttet. Jeg kigger efter en ny til dig, men lige nu har jeg kun nogle små nye frølinger, det skulle også kunne gå. Jeg regner med, du kan få den med d. 15.6.
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. Heldigvis er der nogle få rhodoer, der renser sig selv for blomster, og hvor frøstandene er ganske dekorative. Så haster det ikke så meget med at rense dem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det glæder jeg mig også over. Nogle gange er de nemmere at plukke af, når de ikke er helt visne, men bierne er stadig glade for dem, så jeg lader helst være.

      Slet
  12. Good morning dear Lisbeth,
    The Peony's are breathtaking and they are doing so well!! Many lovely Rhodo's are showing theire beauty. The treelupine is so special! I leave the weeds in my garden and ofcourse not when they overgrow other plants. If we get a hot dry summer like the year before the weeds keeps the moist into the soil. Have a wonderful day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good morning dear Marijke
      Yes the Peony´s ar doing well this year. Ok nice information about the weeds I will think about it.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  13. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  14. Halløjsa fru Høneballe
    Tænk at du har din private rugemor...og nu er det jeg ikke kan lade være med at sige det er nok hensigtsmæssigt i din alder;- ))))))) håber du ser humoren, for kunne ikke dy mig;-)
    Det er et stort arbejde at fjerne de afblomstrede rododo blomster, jeg er imponeret over det arbejde du ligger i det. Jeg har en enkelt i en kæmpe krukke, den får selv lov at smide dem, men den er selvfølgelig ikke så stor i sit bladomfang....
    Jeg graver sti ud, så andre steder må ukrudtet få lov at være, til jeg igen kommer forbi, indrømmet jeg ville gerne kunne være flere steder på en gang;-)))
    Ha den bedste aften
    Stort KNUS fra fru Nielsen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Nielsen
      Ja det er da ikke så dårligt, det er helt ok at sige det, men skønt Anne er yngre end mig, så tror jeg ikke, at hun er ung nok til det, jeg har også nok i børnebørn, det har du nok også :)))
      Ja det er et stort arbejde, men jeg tager den lidt med ro også med ukrudtet, læs mit nyeste indlæg, det kommer lige om lidt :))
      Tak i lige måde
      Knus fra fru Høneballe

      Slet