mandag den 27. maj 2019

Paradis for fugle og insekter

Ja det er også vores paradis, men jeg tror, det er et sandt eldorado for småkravl og fugle.  For tiden er det ikke meget jeg når af brændenælder, skvalderkål og burresnerer, de er overalt, men jeg har travlt med at pille visne blomster af rhodoerne. Det tager laaaang tid, når man har så mange, som jeg har. Desuden binder jeg roser og clematis op, det tager også lang tid. Så kan jeg lære det, altså ikke at vælge noget så plejekrævende. Nå men jeg når det vel en dags tid. Bent har travlt med kanterne, for den nye kantskærer er ikke helt så god til de bugtede bede, han har lavet. Så kan han måske også lære det, men det er nu også pæne bede han laver og pæne kanter.
Clematis Xerxes er ikke i fuldt flor endnu, men det kommer, og så kommer der flere billeder.
 Calycanthus Hardlage Wein
er heller ikke helt udsprunget, men det kommer og jeg skal nok sætte billeder ind.
 hostaerne er næsten alle oppe og rigtig fine
 her er det Strip Tease
En hel lille samling, der er mange mange flere.
 Leocothoe walteri Rainbow købte jeg, da jeg besøgte Anne Marie i efteråret
Der er fine hvide blomster på nu og den har stadig det mørke løv.
Rhododendron
 R. Azurro står i skoven

 R. Birgitte Insigne på begge billeder ovenfor
 R. Boursoult har fin udsigt til fårenen
 R. calophytum har fint nyt løv
 R. Cassata
 og R. Graffito ligner hinanden til forveksling, de står ved siden af hinanden
 R. fictolacteum
 R. Geisha Lilac
 R. Humboldt
 R. kermesina
 R. Kokardia
 her er den der hedder Rood, nu varer det ikke længe, inden jeg får postkasserødt i skoven
R. Schneeperle
Til sidst lidt træer
 Sorbus aria Lutescens i blomst
 Sumpcypres/Taxodium distichum
Træpæonen Ludlowii troner i stenbedet i den gamle have, fin blomstring i betragtning af, at det er første år med blomster.
Rigtig god aften til jer.

24 kommentarer:

  1. Dejlige billeder! Dine hostaer er vel nok smukke. Her er der også brændenælder,skvalderkål og burresnerer - det er fast arbejde at holde ukrudtet nede i øjeblikket :-) Men alt er så frodigt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gitte
      Ja hostaerne er så fine (endnu) Så er jeg ikke ene om det, kan jeg forstå, puha det letter. Ja alt både krudt og ukrudt er frodigt.

      Slet
  2. Alt er så frodigt, osse ukrudt. Har lige taget en halv time med leen, brændenælderne var ved at være for høje, alt det andet osse.
    Den er da meget lang fremme din striptase?? min er meget tilbage. og osse en af patriot. Måske er der for skyggefuld, men det burde de da kunne tåle. Alle de andre hostaer er fremme som dine. Og 7 9 13 ikke ret mange sneglehuller.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er det og især ukrudtet. Bent tager meget med plæneklipperen, men det der gror op imellem rhodoerne kan han ikke tage med den.
      Ja striptease er pænt fremme, det er de fleste af mine hostaer, de står også skyggefuldt mange af dem. Jeg har lige taget et par fede snegle derude :( men jeg orker ikke sneglejagt i aften (heller ikke i aften)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Ugresset kommer opp overalt, og nå spirer det veldig her av de hvite frøene som har vært i luften i det siste. Det er irriterende at det blir så mye ugress ut av det. Kermensina er så fin!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det gør det, det er ikke nemt at holde væk. Men jeg er ikke klar over, hvad de hvide frø er?
      Klem

      Slet
  4. Ja, en smuk have kommer ikke af sig selv! Men det meste af de vi laver i haven er nu hyggeligt. Det er sjældent jeg tænker på det som "arbejde".
    I dag så jeg for første gang at de lede dræbersnegle har ædt nogle af mine små blomsterspirer. Et halvt bed zinnia har de neglet! De snegle er så trælse!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Nej det gør den ikke, vi går og nyder fuglene og deres sang, når vi går der ude, det er hyggeligt, men det er ikke hyggeligt med sneglene, det er hårde ved dine små blomsterspirer, hvor er det ærgerligt. Ja sneglene er meget trælse, jeg tog lige et par stykker i aften.

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Flot blomstring på P ludlowii - første år, det tegner godt! i forhold til sin størrelse får den enorme frø:)
    Super Hartlage wine - det er da blevet noget af en favorit!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja den er ret fin, jeg har jo to, de blomstrer begge vældigt. Det bliver spændende at se frøene.
      Hartlage wine er meget fin og en der bliver lagt mærke til.
      Tak i lige måde

      Slet
  6. Good evening dear Lisbeth,
    How many different Rhodo´s do you have and they are all so beautiful. It´s great that I don´t have to make a favorite choice because everything is special. Have a wonderful evening
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good evening dear Marijke
      Yes I have a lot of different rhodo´s, most of them are speciel, soon it is over, and the roses will come.
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Nej Xerxes er ikke i fuld flor endnu men der er nu sket noget på bare to dage. Jeg tog et billede aften i lørdags og sammenlignet med dit så er der mere lilla på dit :-)
    Du ville da være et overmenneske hvis du havde en ukruds fri have, og det er jo ikke noget der lægges mærke til når man bevæger sig rund, fokus er på alt det andet der også gror hos dig. Når det kommer til have og planter ja så bliver vi nok aldrig klogere for der er så mange fristelser og så kommer vi først i tanke om besværlighederne når vi står midt i det, så vi lærer det nok aldrig.
    Bent lærer det forhåbentlig heller ikke, for alt for mange lige kanter vil da være kedeligt, så han må øve, øve og øve så er jeg sikker på at han får mere styr på de buede kanter :-)
    Kanelbusken er så fin og med en meget smuk farve. Jeg ser jo også frem til de to blomster der kommer i min.
    Billedet af den gule træpæon er super flot, og den blir da en skønhed i de kommende år.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Nej men allerede siden jeg tog billedet er der flere blomster sprunget ud, det går hurtigt.
      Jeg forventer heller ikke en ukrudtsfri have, det kan ikke lade sig gøre, det er nok mere det, at jeg hele tiden finder nyt, der skal gøres, og jeg kan kun være et sted. Det er rigtig, det er nemt at blive fristet af nye planter, det ved vi :)
      Han var ikke helt tilfreds med kantskæreren i dag, men han brugte den i rosenbedene. Inde i den gamle del af haven var spaden fremme, mens jeg plukkede visne blomster af, imens lyttede vi til fuglesangen :)
      Ja Kanelbusken eller Hardlage wine er så fin, det er jo ikke helt en kanelbusk, sådan en har jeg, der har aldrig været blomster i, skønt jeg har haft den i over 10 år.
      Ja den gule træpæon skuffer ikke :)
      Tak i lige måde
      Knus og tak for trøstende kommentar
      Lisbeth

      Slet
  8. Ja, det er ikke de nemmeste planter du har kastet din kærlighed på, men alt jeres hårde arbejde lønner sig, for hvor ser der altid dejligt ud i jeres paradis. Jeg prøver at finde de mindst krævende planter til vores have, men helt uden knofedt går det jo ikke, og det bille også være kedeligt.

    God arbejdslyst!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Nej det er helt rigtigt, men jeg må lade være med at kigge ud i kanterne, hvor vildskaben er på vej ind i haven fra diger og krat omkring os, det kan man jo ikke holde ude med hegn ;)

      Slet
  9. Du mangler ikke blomster og farve i din have Lisbeth.
    Det er vildt som alt blomster.
    Det er netop det jeg skal lære.
    At få blomster på forskellige tidspunkter.

    Smuk dag
    Klem

    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Nej sikken du kunne pynte op i min have, der er mængder af blomster. Ja du må lære at have blomster stort set hele året, det har jeg gjort meget ud af.
      Tak i lige måde
      Klem

      Slet
  10. Det er lidt af en balancegang med det dumme ukrudt. Det generer ikke mig i mindre målestok, men det er jo netop problemet, at så er det pludseligt overalt, og så ender man i et værre rod. De nye rhododendronskud er simpelthen så flotte.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er det, for det breder sig vildt og sår sig selv, samtidig med at det kommer ind ude fra, pludselig er det midt i blomsterne :( især i rhodoerne.
      Ja de er fantastiske de nye skud, jeg nyder dem, mens jeg går rundt og kigger på det dumme ukrudt :)

      Slet
  11. Hi-hi - der er helt tiden noget at lære :-)))) Man skulle tro, at vi snart havde lært det hele, men næh nej, der er meget langt igen.
    Det er godt, at du gør noget for småkravlet. Selv snegle er jo ok i SMÅ mængder. De der grovædende storfamilier af dræbersnegle er bare trælse :-( Det samme er ukrudt i alt for store mængder.
    Cassata og Garfitto er godt ok ens. Det må da være samme kryds, bare af to forskellige forædlere. Man skulle tro, der blev kørt sag på den slags. Nå, men pæne er de jo.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er der, alligevel bliver vi ikke klogere :)))
      Ja de store dræbersnegle bliver hugget over, men jeg så kun to i aftes, det var også nok. Jeg har ikke mere ukrudt end jeg kan klare altså i bedene, men alt det der kommer ind fra sidelinien kan jeg slet ikke nå at tykke op.
      Ja de er ret ens Cassata og Grafitto, men så kan de ses som en stor, Grafitto er lidt mindre, men også lidt yngre.
      Mon du bemærkede billederne af Leocothoe, de var til dig :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  12. Hej Lisbeth!

    Roligt att få se en bild på `Hartlage Wine´ tittade precis idag på min och den är full med knoppar, nästan i samma storlek som din. Det är en fantastisk buske men den blir stor så den kräver en ordentlig plats.
    Man kan inte göra allt, i synnerhet inte samtidigt. När jag såg mina blommande Rhododendron idag så insåg jag vilket arbete som väntar snart och du som har så många! Jag förstår att det tar tid att plocka blomresterna.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja den er flot Hartlage Wine, jeg har ikke tænkt over, at den blev stor, vi må se, hvor længe den kan blive stående.
      Nej det kan man ikke, jeg tager det roligt med afplukningen, i dag har jeg fjernet planter, der var troet ind i roserne. Der skal tid til det hele.
      Kram

      Slet