torsdag den 23. maj 2019

I regn og sol

Sådan så haven ud 2 timer efter, at  familien fra København var taget af sted
da de var her så det sådan ud, heldigvis havde de regntøj og gummistøvler med. Det var ikke indbydende, så det meste af tiden blev tilbragt i pavillionen, godt vi har den. Vi måtte endda sætte varme på, for der var kun 11-12 grader. De tog det med godt humør og tager måske en tur mere i år.
Der var ellers nok at se på, men det hele var meget vådt, det generede dog ikke Bellis, kan I nok se.
Her er den træpæon, som knækkede af i går, den er heldigvis sprunget ud i vasen. Den er ret flot.
 Sådan ser den ud i dag - højt hævet i stenbedet
den er fantastisk, den i vasen er allerede faldet, de holder ikke længe.
 Når vi står i det bed, kan vi også beundre de nye skud på en gran
 kig til staudebedet
Porcelænærenpris har jeg mange af, takket være Gitte med bloggen Majas arv.
Nu må vi have lidt rhododendron igen, der er både blomstrende buske og ny løv.
 R. Bolkens Laura
har en fin knop og en lys blomst
 R. calophytum x R. traillanum
 R. Cowslip har ikke blomstret i år, men der er heldigvis flot nyt løv
 R. elegantulum
 R. fictolacteum forfra
 og bagfra

 R. Grugaperle
R. kiusianum og R Snowfire
R. Creamy Chiffon
I dag har vejret været fantastisk - omkring 20 grader med en del vind
i går så det sådan ud hen under aften, men som sagt fik vi dejligt solskin
Men gunneraen er glad for regnen, den gror godt.
Nu vil jeg gå i haven igen, både krudt og ukrudt gror helt vildt.
God aften


23 kommentarer:

  1. Det var synd, at I havde regnvejr, da familien var på besøg. Men din have er underskøn både i sol og regn.
    Jeg var i haven en stor del af dagen i går i regntøj. Nu vælter ukrudtet op, og alt vokser i ekspresfart. Men i dag har vi haft det skønnneste solskin.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Madame
      Ja det var rigtigt synd, når de kom langvejs fra. Ja de nød også haven trods regnen. Jeg håber, det holder tørvejr d. 15. juni, når I kommer. Ja det værste ved regn er, at så kommer der mere ukrudt. Også skønt solskin her.

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Tak, for navnet: Porcelænærenpris. Jeg så den nemlig i Troensehaven i søndags og kendte ikke navnet. Den er rigtig fin :-)
    I dag har det været tørt og fint, og jorden er heldigvis vandet. Men tørkeindekset er desværre fortsat meget højt.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja men du kan da ikke nøjes med navnet porcelænsærenpris Veronica gentianoides, du kan få planter med sammen med portulakken, jeg har rigeligt af den også.
      Ja heldigvis har det været solskin i dag, jeg har ikke kigget på tørkeindekset for nylig, jeg synes bestemt ikke, vi trænger, men vi har vidst også fået mere end jer.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Det er så SMUKT med SMUKT SMUKT på Lisbeth, der findes i mine øjne ikke noget smukkere end en regnvåd have-med krudt i <3 Og din mors-dags gave hænger så flot, en god gave "drengene" havde fundet. Pavillonen med varme på lyder altså hyggeligt, især når det regner ude!
    Skøn aften stort knus fra en lykkelig bedste der har været i Odder i dag igen;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anette
      Ja men det har du ret i, regndråber på blade og blomster er skønt, men der kommer godt nok meget ukrudt bagefter, mere en der var i forvejen.
      Ja du er heldig bedste, at du sådan bare kan tage en smuttur til barnebarnet. Det er dig vel undt.
      Knus og skøn aften

      Slet
  4. Din have er da flot osse i regnvejr, men nok ikke så "nem" at komme rundt i, i regntøj. Nok har det regnet her, men jeg så i dag at tørkeindexet stadig er i det orange felt på vores egn. Men tønderne er da blevet fyldt.
    Det lyder dejligt med den pavillon, med varme. Det er sådan noget jeg,vi vil bruge det nye drivhus osse til. Det er nu plantet med tomater 14 forskellige, et par chilli, basillicum og en god bænk med et godt tæppe på. Og kaffen har været drukket derude nogle gange, dejligt.
    De nye skud på rhodo er faktisk lige så dekorative som blomsterne, men ikke så overdådige selvfølgelig.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Tak men det er sjovere at gå rundt i solskin. Ja I har heller ikke fået så meget regn, men godt tønderne er blevet fyldt. Jeg synes ikke, vi mangler her, vi har også fået mere.
      Godt I har fået drivhus, det lyder som om I har allerede har haft glæde af det.
      Ja det er rhodoernes anden blomstring.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Det er for vildt som det hele gror.
    Med al den regn er der ukrudt over alt igen.....
    Jeg tror at jeg skal til at ønske mig træpæoner.
    Jeg har slet ingen og de er jo gude skønne.

    Klem og dejlig aften
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte¨
      Ja vi er helt enige, vi er ved at drukne i ukrudt.
      Ja du må have træpæoner, de er så flotte, men de holder ikke så længe, desværre. Det er kun en uges glæde, og hvis det regner kortere tid. Men skønne er de.
      Klem og i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Sikken det er frodigt - alletiders!
    Flot flot løv på fictolacteum, den er jeg begejstret over!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja der er meget frodigt, vi har jo fået rimeligt med regn hos os, jeg tror vi har vores egen private sky :)
      Ja jeg vidste, du ville kunne lide fictolacteum, det kan jeg også.
      Tak i lige måde

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    I år har du vel fått mye mer regn enn i fjor? Det har i alle fall jeg fått her. Din hage ser veldig frodig og fin ut.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det har jeg, det kunne heller ikke lade sig gøre at få mindre ;)
      Der er noget mere frodigt end sidste år.
      Klem

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Ja vejret kan hurtig skifte, men det er jo ikke altid at det skifter som vi helst vil ha det. Tørvejr om dagen og regn om natten ville jo være ideelt. Der er heldigvis for mig lovning på tørvejr lørdag, selv om din have også er smuk i regnvejr, så er det trods alt lidt sjovere at være på havebesøg uden regntøj og gummistøvler. Ja Bellis er ligeglad med vind og vejr og med hendes grankogler der skal lægges for vores fødder er det faktisk en fordel at ha støvler på :-)
    De er så smukke de nye granskud, det er sådan nogle man ikke kan lade være med ar røre ved.
    Creamy Chiffon er så fin, den får titlen som dagens rhodo.
    Her har vi også været i haven i aften, Mogens har får foræret 25 Dronning Ingrid pelargonier så jeg måtte ud og plante, og så havde vores nabo hentet en stor potion kompost på genbrugspladsen så det skulle spredes ud i bedene, ja og så skulle der lige slås græs :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det kan det, heldigvis ser det ud til tørvejr på lørdag. Det er knap så sjovt i regnvejr. Bellis hænger på uanset hvad, og du har lært lektien, ingen sandaler når Bellis er i nærheden :)
      Ja både farve og fylde på Creamy Chiffon er lige dig, jeg kan også godt lide den.
      Man keder sig ikke,når man har have :) I har haft travlt.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Som altid ser det så frodigt og dejligt ud i jeres have. Det er ærgerligt jeg ikke kan komme til blogtræf, men det lykkedes vel for mig på et tidspunkt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis
      Tak for dit besøg her på bloggen, det blev jeg glad for. Jeg er ked af, at jeg har lagt dagen forkert, så du ikke kan deltage. Du ved, du er altid velkommen, men det er jo sjovere til blogtræf :)

      Slet
  10. Godmorgen Lisbeth
    Hvor er det bare skønne, frodige billeder fra din have, både i sol og regn. Uheldigt så, st det lige skulle regne, når familien var på besøg, men en regnvåd have er ikke at foragte, for det er som om, at farverne står skarpere, og der dufter så godt af regnvåd jord - man kan vist godt fornemme, at jeg længes efter mere regn her 😊 Under alle omstændigheder er der meget ukrudt at gå og hive i, og både det og planterne vokser meget lige nu. Den lyseblå Ærenpris er for mig en rigtig mormorplante, der bringer smilet frem - den er så fin og yndig i farven - det var en af de staudesåninger, det lykkedes her. Creamy Chiffon er dagens rhodo her, men det havde du nok gættet 😊 De lover regn i dag, og jeg håber det holder vand 😉
    Rigtig god dag til dig!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Tak for det, ja vi er heldige med regnen, sådan plejer det ikke at være, det var noget vådt at gå rundt derude med familien, men du har ret, det dufter godt. Ukrudt er der mere end rigeligt af. Jeg har aldrig set ærenpris som en mormorplante, godt du har haft held med at så den. Ja selvfølgelig er Creamy Chiffon dagens rhodo hos dig.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Jeg kan høre regnen på taget lige nu og nyder det, men den gør det da lidt besværligt at have havegæster. Nu begynder alle de spændende nye rhododendronskud at vise sig. De er selvfølgelig ikke lige så farverige som blomsterne, men iøjnefaldende alligevel.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Herligt at I får eller har fået regn. Vi har regn nu, vi trænger knap så meget. Det var en kold og våd dag for gæsterne, som kom langvejsfra, men de tog det med godt humør.
      Ja de nye skud på rhodoerne er mindst lige så spændende, som blomsterne.

      Slet
  12. Många vackra rhododendronbilder från din trädgård :) Har lekt med tanken på att göra till exempel en 'Bohlken's rabatt' men kommit fram till att färgerna inte skulle passa ihop så de får nog sättas på olika ställen.

    Ha en fin helg! Carina

    SvarSlet