søndag den 26. maj 2019

Lupiner og rhododendron og lidt andet

Men først pagodebusken/Enkianthus Campanulatus der står i fuldt flor nu, flottere bliver den ikke før til efteråret, hvor den får gyldne farver.
 Jakobsstige/Polemonium
Akelejefrøstjerne
og lupiner i forskellige farver



De er alle fine lige nu.
Mon I husker denne her? Den blomstrer i september, på grund af den meget varme sommer lykkedes den rigtig godt sidste år, ellers bliver den ofte ødelagt af regn og blæst. Ida og Nugga ville forfærdelig gerne have sådan en, men den er nu ikke god at dele.
En dag fandt jeg en, som solgte frø af dem, jeg tror, hun var fra Frankrig. Jeg sendte bud efter frø og fik dem sendt til Anne på Fyn, hun er nemlig god til at så, og til at få dem til at komme, for ikke at tale om at prikle dem.
I går kom hun med 30 små frølinger, så er det "bare" at få dem til at gro. Jeg er lidt nervøs for, hvordan det skal gå. De har ikke meget rod endnu, så jeg venter lidt med at plante dem om. Nu står de i pavillionen og venter på at vokse sig store. Eller også er det mig, der venter.
 Jeg fik også andre lækre sager, Anne er en knag til at så, forrest er det cyklamenfrølinger
Jeg fik sørme også en fin buket, det var alt for galt. Tak Anne.
Rhododendron:
 Selvom den er rød, er R America nu flot
 Mrs. Furnivals daughter
 Percy Wiseman
 Scintillation
Nu er de mørke så småt på vej:
 Donator er først lige begyndt
 R. tricanthum med behårede stængler
 Her er det Polarnacht, der lige er startet, den er flot sammen med R. kiusianum og Snowfire
 Catawbiense Grandiflorum min ældste rhodo, står også flot nu
R. Roseum Elegans er hæk her i stenbedet i den gamle have
her er det to lilla i skoven R. Kabarett og R. Humbolt
Til slut syringa Beauty of Moscow i den sidste solstråle
God søndag aften, det regner her, så den står på indendørs hygge.

22 kommentarer:

  1. Hvor er det imponerende at se, hvor meget du har i blomst. Og buketten, du fik, er virkelig smuk.
    Spændende at læse, at din røde rododendron hedder America. Det må være den, vi har her - plus de mere almindelige lilla.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja der er rigtig meget i blomst nu, men de er ikke helt så store som på Nivaagaard :) Den røde du har kan også være Nova Zembla, det er dem, der sælges mest. Ja de andre I har er Catawbiense Grandiflora.

      Slet
  2. uhmmm, det var dog en skattekiste af frølinger du har fået, flot. Er det den lækre lysegule , du viser, de små er børn af?
    Din Pagodebusk er osse så skøn. Desværre for mig er det jo en surbundsplante, så det er en af dem der afskrevet hos mig. Men jeg vidste ikke den osse havde efterårssmukt løv.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det var fine frølinger, hvis jeg kan få gang i dem. Der er vidst flere farver i mellem dem. Men det er den gule, der er mest spændende.
      Ja pagodebusken er meget skøn, hvis du planter den med lidt spagnum, kan du da sagtens have den. Det får du at se til efteråret :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Kære Lisbeth
    Lige i dag er det de skønne lupiner, der fanger blikket. Helt uskadte af sneglebid - jeg har kvast de første ti her. Pagodebusken er også noget helt særligt - bliver den meget stor og omfangsrig? Sig det ikke til nogen, men jeg er faktisk blevet mildere stemt over for rødt i haven og derfor synes jeg, R. America er ret flot 😊 Rødt er smukt med mørkt løv omkring sig. Ellers er det selvfølgelig Polarnacht, der er den absolutte rhodofavorit 😊 Men det er svært at vælge, for alle er de skønne uanset farve.
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja lupinerne står fint nu og fangede også mit blik, jeg har fundet to snegle blandt campanulaerne, der plejer at være mange, måske kommer de nu, hvor det regner så meget. Jeg må indrømme, at jeg synes også, at R. America er flot, men jeg køber ikke de postkasserøde. Ja det er meget svært at vælge. Pagodebusken er vokset meget lidt i de år jeg har haft den, omkring 12-13 år, den er ikke stor og omfangsrig.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Så flott bukett du fikk, og lekre lupiner og rhodoer! Percy Wiseman blomstrer også her nå :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg var rigtig heldig. Så har du nået mig som sædvanlig :)
      Klem

      Slet
  5. Noget kunne tyde på, at det er et godt år for pagodebusk. Vores står nemlig også flot, og i haven, vi besøgte i dag, var der to lige så flotte eksemplarer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Min har aldrig været noget særligt, selvom den har være i haven i mange år. I år er den meget flot, så det lyder helt rigtigt.

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Ja pagodebusken var noget af det jeg beundrede igår. Sjovt, heftig et billede af den hvorved også er en bid med af Rhodoen og det er næste lig det du viser :-)
    Lupinerne kiggede jeg ikke helt så meget på, men der er jo så meget så noget blivet lidt tilsidesat, men så er det jo bare fint at du har fokus på dem idag.
    Jeg er rimelig sikker på at Sump hibiscusen kan formeres med stiklinger. Det kan de som jeg har sået nemlig.
    Polarnacht ja ser jeg frem til den springer helt ud, nogle var jo ikke helt der igår, men heldigvis var Beauty og Moscow stadig i blomst så jeg havde mulighed for at stikke næsetip den uhmmm.
    Da vi kærte fra Århus ved 17 tiden og kom ud på motorvejen så begyndte regnen at sile ned og tænkte at nu fik haven en masse dejlig vand, men 3 1/2 mm var alt der var i måleren da vi var hjemme. Efterfølgende har vi så heldigvis fået 1 1/2 mere, og hvis resten af aftenen og natten kan gi lidt mere så vil jeg være glad.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja den står også flot nu pagodebusken - sjovt at du har taget næsten samme billede.
      Ja så må du nyde lupinbillederne her i stedet.
      Jeg har prøvet at tage stiklinger af Sumphibiscussen, det virkede ikke for mig, men det ville det nok gøre for dig ;)
      Ja med Polarnacht var det lige tidligt nok, men der skal nok komme billeder. Godt du nåede at snuse til Beauty of Moscow.
      Ærgerligt at I ikke fik mere regn, vi har fået 7 mm indtil nu. Jeg håber, I får noget mere.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Alletiders med venner der er så gode til at så - Anne har da vist grønne fingre!
    Flot America, sjovt at tænke på at den har samme forældre som Nova Zembla.

    Ha en dejlig ny uge!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er rart at have, Anne har bestemt grønne fingre.
      Ok det vidste jeg så ikke, de ligner også hinanden meget.
      Tak i lige måde

      Slet
  8. Smart med en rugemor, der leverer små, fine frølinger ;-)
    Pagodebusken er da bare smuk <3
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det har du ret i, Anne er god til at være rugemor.
      Pagodebusken har aldrig været flottere.
      Kh Lisbeth

      Slet
  9. det er altid godt med blomster/plantergaver :) håber det lykkedes med frølingerne :)

    SvarSlet
  10. Good afternoon dear Lisbeth,
    So many, many beautiful flowers to see in your garden. I wish the Lupines liked my gardensoil but they don´t. Well, we can´t have it all!!
    Have a wonderful day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
  11. Good afternoon dear Marijke
    Yes there are a lot of flowers but still not roses. Lupiner are lovely plants but you are right we can´t have i all and roses are the most important, I am sure you mean the same.
    Same to you
    Rosehugs Lisbeth

    SvarSlet