onsdag den 8. maj 2019

Acerne står så smukt nu


Kan det da blive smukkere, det skal da lige være om efteråret, hvor de igen bliver smukke.
 Bluebells
 eller klokkescilla giver fine blå farver rundt omkring
ja der er også en lyserød
 Hasselbror/Corylopsis er så fin med sine plisserede blade
 irisen er sprunget ud
og kiwien har en kraftig opbygning
Viburnum sargentiana Onondaga står med flot nyt løv i regnvandsbedet
 Rhodoer og Iberis er flotte i den gamle have
 her står også Arctic Tern
 R. augustinii har det flotteste løv, det var en overraskelse
 Blue Peter blev klippet en del sidste år, men der er da blomster, den var blevet ranglet.
 Dufthecke
R.  Edelweiss
 R. Kenn Janeck
R. Lavedula
 Tulipanerne i tjørnebedet er ved at være lidt brugte
men Elegant Lady er stadig fin, og nye er på vej.
Til slut den fine solnedgang fra i aftes
I morgen springer jeg over, jeg skal til scanning af knæet.
Rigtig god onsdag aften

27 kommentarer:

  1. Bluebells, blåklokker er så skønne, jeg har dem osse i hvidt, og en enkelt blok i lyserødt. Men det er de blå og de hvide der er smukkest syntes jeg. Er ved at få dem spredt osse i de vilde områder, så det kan blive til blå øer i det grønne.
    Tulipaner kan nu osse være dekorative når de visner. Mine gamle sene er ved at komme nu,, så jeg har forhåbentlig tulipaner en tid endnu.
    Pøj pøj med dit knæ. håber de finder ud af hvorfor det piner dig.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja blåklokkerne er skønne, jeg har også de hvide, men flest af de blå, de breder sig en del. Jeg skal vidst også have flyttet dem jeg har i pergolabedet, det er nogle ordentlige blokke.
      Ja det har du helt ret i, men det er jo bedst at plukke hovederne af dem, så de ikke sætter frø. Jeg har også nogle lysegule som først er ved at springe ud nu.
      Tak for det, heldigvis piner det mig ikke mere, men jeg kan lige så godt få det undersøgt, nu jeg har fået en tid.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  2. Det er så smukt at se dine billeder - jeg holder også meget af ahorn som dine. Og solnedgangen er bare så utrolig flot. Her er en hjulkrone sprunget ud i dag. Jeg troede, de var 1-årige.
    Pøj pøj med scanningen af dit knæ i morgen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gitte
      Japansk ahorn er bare så fine både forår og efterår. I dag er der ingen solnedgang, det er gråt og blæsende, men vi har set solen, så vi skal ikke klage. Jeg ved ikke meget om hjulkrone, jeg tør ikke invitere den ind i haven, jeg tror ikke, den går igen.

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Så mange flotte rhodoer du har i blomst nå! Flere av de du viser har jeg også. Vi er heldige som får sett de to ganger :)

    Nydelig solnedgang! Lykke til hos legen i morgen.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja der er en hel del i blomst nu, ikke dårligt at kunne se dem to gange :)
      Tak for det.
      Klem

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Jamen ja, det ser godt ud - og du kom først med Iris germanica!
    R. augustinii har jeg i Sverige - ja den har flot løv!
    Scanning lyder fornuftigt - så får du klar besked!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja Iris germanica er tidligt ude, der er også knopper i de spanske fra Jan, så det varer vidst heller ikke så længe.
      Ja R. augustinii er rigtig fin, det havde jeg ikke set før.
      Ja det er godt med klar besked.
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Ja det er dejligt når Maas kan glædes over planters skønhed mere end en gang i løbet af året, og ja Acer er en af de planter der har to smukke årstider :-) det er et par utroligt smukke billeder du har fanget af dem.
    Er den Iris altid så tidlig på den? Jeg har da knop i en men jeg tror at der går lidt tid endnu inden den springer ud. Det er en af dem fra dig.
    Dejligt med et overraskende smuk løv på augustinii og jeg er da helt enig i at det er smukt og farven på blomsten er da heller ikke værst. Blue Peter er også fin og godt at der er blomster på trods af beskæring.
    Smuk solnedgang. Vi fik 7 mm sidste nat og her til aften regner det også lidt, så det er super.
    God fornøjelse med scanningen håber du kan få vished for hvorfor du har smerter.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det kan vi lide, ligesom med roserne dem kan vi også glæde os over i lang tid.
      Ja den iris er vidst normalt så tidlig, de spanske som du har fået af har også knopper, men blomstrer knap så tidligt.
      Ja augustinii har fint løv og blomsten var jeg vældig begejstret for, da den var må sit højeste. Blue Peter strakte sig efter lyset, så den var blevet lidt for ranglet, godt den ville blomstre.
      Så fik I mere regn end os, det skal vidst regne nogle timer i morgen, lader det til.
      Tak for det, ja nu må vi se.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Du er heldig med dine rødbladede acere. Dem har jeg aldrig kunnet holde liv i. Efter nogle år har frost hver gang taget dem. Jeg får lyst til at prøve igen, når jeg ser dine.
    Du har stadig vrøvl med knæet, godt det bliver undersøgt.
    Hilsner fra Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Ja jeg er glad for, at de står så fint, synd du ikke kan holde liv i dem, jeg har har en del og har kun mistet en.
      Egentlig har jeg ikke vrøvl mere, men der er jo noget ventetid på sådan en undersøgelse, så kan jeg lige så godt tage den.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Good morning dear Lisbeth,
    The new foliage of the Acer's are so beautiful.
    I hope the scan will show what's going on with your knee.
    Have a wonderful day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good morning dear Marijke
      Yes it is a beautyful foliage on my acers specially now and in autum.
      I hope so too.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
    2. I hope you've got positive news from the doctor!!!
      Have a wonderful evening

      Slet
    3. I have no news from the doctor yet.
      Wonderful new day to you.

      Slet
  8. Hej fru Høneballe
    Først rigtig god scanning, håber på i finder en løsning! Også lækker en solnedgang.
    Dine acer er fantastiske og det samme er kigget. Min røde acer gik ud sidste år, står slet ikke til at redde, det var ellers en af de ældre planter i forhaven, æv. Min mor har rå elsket den, æv jeg ikke kan vise hende den i år. Nu har jeg kun en lille lækker grøn acer- sag i en krukke, den er da til at styre.
    Ha den bedste dag
    Lune sommerlige hilsner og KNUS fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Nielsen
      Tak for det, det var desværre ikke en scanning, men en røntgenfotografering, men det blev gjort grundigt.
      Tak ja acerne står godt der, synd din røde gik ud. Den kommer både du og din mor til at savne. Ja hvis du husker at vande, skal den grønne acer nok klare det.
      Dejlig aften til dig.
      Lune aftenhilsener tilbage til dig, jeg er lige kommet ind, fuglene sang så skønt.
      KNUS Lisbeth

      Slet
  9. De lyserøde klokkeskilla er godt nok yndige...
    Ja - acerne er helt fantastiske, desværre er vores gået ud.
    Håber du finder afklaring mht. knæet.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er den, vi må se om mine ikke breder sig, så der kan blive en til dig.
      Nå jeres er også gået ud, det var da synd. Jeg har kun en, der stod i nordbedet, som er gået ud for mange år siden, resten klarer sig.
      Tak ja lige nu har jeg ikke ondt, men derfor var det rart at vide, hvad problemet er.
      KNUS

      Slet
  10. Skillaerne giver fin farve nu, den lyserøde er så fin, jeg skal da vist have kigget efter min.
    Der er godt gang i Rododendron nu, det giver nu også flotte farver, det samme med Acerne
    Håber de finder ud af noget med knæet.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja det gør de, du må ud og se, om din er der endnu, men de er ret sejlivede, så det er de nok. Ja der er fantastisk smukt i haven nu.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Jeg falder for billedet af din hasselbror. Den har de smukkeste blade. Busken er også flot, når du viser billeder af blomsterne. Det er underligt, at man ser busken så sjældent. Er den vanskelig?
    Held og lykke i morgen!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Det er jeg glad for at høre, det er nemlig derfor jeg viser den nu, så I kan se, hvordan den ser ud med blade. Ja det er underligt, jeg har også den lille, den er der ikke meget krudt i, den står i skoven, men den store er flot og bestemt ikke vanskelig. Jeg har købt den hos Anne Marie i Lønbæk.
      Jo tak, det er nu overstået, det var i dag. Jeg blev kun røntgenfotograferet ikke scannet, som jeg troede.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  12. Rigtig god scanning fru Høneballe.
    Håber den gik godt og et mega positivt resultat er kommet frem....
    Fine billeder du viser og dine tulipaner står godt nok smuk må jeg sige.
    Elsker de store klynger.

    Klem og skøn weekend
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Jeg ved ikke, hvordan det gik endnu, det var ikke en scanning, som jeg troede, men derimod en røntgenundersøgelse, så det varer lidt, inden jeg får svar.
      Tak skal du have, ja der er mange fine tulipaner derude endnu.
      Klem og i lige måde.

      Slet
  13. Så vackra dina lönnar är nu :) Och det är ju så bra att de har så många säsonger - våren, sommaren och hösten. Sen var det vackert med de blå Hyacinthoides in emellan.

    HA en fin helg! Carina

    SvarSlet