tirsdag den 21. maj 2019

Motiverne står i kø

og har gjort det længe. Jeg tager en masse billeder, men det tager tid at kigge dem igennem og lave blogindlæg. Jeg vil jo gerne vise det hele, men det er godt nok ikke muligt. Ukrudtet er gået amok, det får være, jeg prøver at nå det hele, nemt er det ikke, i dag får vi regn, så ukrudtet har igen kronede dage.
Her kommer nye billeder:
 Jeg er ret vild med denne udsigt
men den her er da også fin
eller hvad med denne her
 Der er flere clematis på vej

 denne her er så flot på hegnet. Montana Grandiflorum
Så er der blomst i firblad / Paris quadrifolia, de lyslilla ved siden af er portulak
 Der er endnu få blomster i cameliaerne
 hostaerne
står flot rundt om i haven. De sidste dage har jeg set en snegl om dagen, håber det bliver ved det.
 Gøgeurt har sået sig selv, skønt når de bliver til flere
 Syringa Beauty of Moscow må vi lige se en gang mere
 Troldel/Fothergilla Major fik jeg fra Harry sidste år, nu blomstrer den så fint.
 Træpæoner
 Sidste gang, jeg viser den, den er på retur

det er disse her også
Rhododendron:
 R. Joan Lesley Hammond
 R. Blaue Donau
 R. Geisha Lilac står imellem en masse ukrudt i skoven, det klarer den fint.
 R. Goldbuket
 R. Hansel
 R. Mme Ida Rubinstein
 R. Mrs Furnivals Daughter
I dag slutter jeg med den løvfældende R. Whitethroat, den har en dejlig duft.
God tirsdag

21 kommentarer:

  1. Vidunderlige billeder fra din frodige have!
    Her fik vi skybrud i dag - det regnede så kraftigt som aldrig før i ½ time.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gitte
      Hold da op, så fik I da endelig regn, bare det ikke fiser lige igennem :) Her har vi fået regn on and off, det er fint.

      Slet
  2. Dejlige billeder. Det hele er så frodigt nu, efter regnen. Vi fik en ordentlig skylle med torden i nat. Og lidt i dag, selvfølgelig lige da jeg cyklede hjem.
    Den lille gøgeurt er da fin . Jeg har osse en, der kommer og går. Det ene sted det ene år det andet sted et andet år. Et par år har den osse været i drivhuset. Men min er lidt mindre i blomsten.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gunvor
      Ja både krudt og ukrudt bliver frodigt efter regnen. Så har I også fået regn, det er godt, selvom det ikke lige skulle være, da du cyklede hjem.
      Ja gøgeurten er fin, godt du også har en. Min moderplante står stadig på sin plads, de andre kommer et stykke der fra, den ene er nu vidst forsvundet igen, men jeg har i hvert fald to i år.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Jeg har lige læst op på din blog, jeg var kommet lidt bagefter. Hvor er det en dejlig flok børnebørn, der havde indtaget haven til din fødselsdag.
    Jeg kan godt se, at motiverne står i kø. Hvor er der mange smukke blomster lige nu. Men skal jeg nævne noget specielt, bliver det slet ikke en blomst, men en smuk sammensætning af grønne blade. Den blå hosta på det nederste af de 2 hostabilleder er meget smuk sammen med planten med de lysegrønne blade, som jeg ikke kender navnet på. Både farverne og bladformerne klæder hinanden.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Dejligt du læser op, men det var nu ikke min fødselsdag, men pyt de er skønne og det var dejligt at have dem her.
      Jeg holder også af at kigge på smukke sammensætninger, når jeg nu har været heldig :) De lysegrønne blade er fra en astilbe, de står ret flot og fugtigt der og breder sig meget.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Skønt at motiverne står i kø, og at du udvælger toppen af poppen til os :-) ja udsigten fra skoven er bare smuk, men der er også så fine kig mange andre steder i haven.
    Gøgeurten er meget smuk, men vidst ikke en der egner sig til min jord.
    Det blev ikke til så meget regn her, omkring 4 mm vil jeg tro. Det var nu også godt nok når jeg skulle have en mini graver ind i haven, for så er våd blød jord nok ikke at foretrække. Lidt mere vand de kommende dage vil jeg nu gerne ha’ bare det er tørvejr på lørdag, og det er det :-) det plejer det jo at være.
    Glæder mig til at dufte de løvfældende Rhodoer igen.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja jeg er nødt til at vælge, jeg kan ikke vise det hele, men nu kommer du jo selv og ser og nyder duftene.
      Godt I ikke fik mere regn, når I skulle have gravet op, det bliver spændende, hvad der skal gro der. Ja men vi håber på mere vand de næste dage, men ikke til mig i morgen eller lørdag, jeg skal have gæster, som plejer at være forvænte med solskin ;)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Der er da godt nok gang i den og sikke mange smukke motiver, der står i kø 😀
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja motiverne falder over hinanden for at blive vist :)
      Hilsen
      Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Det mangler ikke motiver hos deg, nei :)
    Fantastiske rhodoer du har. Nå har de begynt å blomstre her også.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Nej det gør der ikke.
      Tak ja der er mange flotte, godt de er begyndt hos dig også, vi har jo nogle af de samme :)
      Klem

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Alletiders som gøgeurten sådan har spredt sig - jeg kan ikke lige huske det, men tror det er myrer der klarar den sag.

    Super som din Paris har etableret sig - ser godt ud!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er rigtig godt med gøgeurten, flere af dem, så hvis det er myrerne er de velkomne til at klare den sag.
      Ja Paris ser ud til at have det godt der, selvom den er lidt klemt.
      Tak i lige måde

      Slet
  8. Der sker meget i din have for tiden. Jeg kan godt forstå, at du har svært ved at vælge blandt alle de dejlige blomster. Jeg faldt over den lille portulak - hvor er den sød og fin i farven.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det må man sige, det er svært at vise det hele. Den lille portulak breder sig med lynets hast (næsten) men den er nem at fjerne igen. Du er velkommen til at få en, så klarer den selv resten :)
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Er det den, der hedder Sibirisk portulak? Jeg har slået den op, og den lyder super. Men mon den tåler min dårlige og tørre jord?
      Kan du mon tage frø, som jeg kan drysse ud? Eller breder den sig bedst med rodskud?
      Kh Lisbeth

      Slet
    3. Ja det er den. Den er super, jeg tror den kan gro overalt. Jeg kan tage planter op til dig, vi ses vel et eller andet sted. Her eller hos dig eller i Kolding 5.6.? Som jeg skrev en plante er nok.

      Slet
  9. Ja, hvis alt skal vises på bloggen, får du da virkelig travlt. Den lille portulak har jeg jo fået af dig, og den har udviklet sig til et nydeligt bunddække, som det er let at regulere, hvis den breder sig for meget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er vidst umuligt :) men det er det med at gå rundt med kameraet i lommen, det bliver ikke i lommen, og så får jeg mange billeder ;)
      Ja portulakken er nem at regulere, det har jeg vidst ikke helt gjort, men der kan stadig gøres noget ved det.

      Slet
  10. Jeg synes det kun finnes nydelige utsikter i hagen din, blomstring over alt! Jeg hsr endelig fått min første trepeon, jeg håper den vil trives hos meg. Ha en fin søndag, hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet