søndag den 5. maj 2019

Blandet vejr, men mest godt

I går var det en undelig dag vejrmæssigt. Formiddagen var kold og regnfuld, vi fik dog kun 4 mm iblandet lidt hagl, men heldigvis ingen sne. Eftermiddag og aften fik vi det dejligste solskin og stort set stille vejr, det blev nydt, og der blev taget mange billeder af haven og den flotte mørke himmel. Som I ved, kan jeg ikke stå for det.
Men først skal vi have en blomst,  Fritillaria.Acmopetala
Firblad, Paris quadrifolia
 aften 3.5.
 også her
 morgen 4.5. truende skyer nærmer sig, det ser godt ud sammen med rhodoerne.
 den gamle have
 den nye del af haven
 også her
 og her
 her er det perlebusken der viser sin skønhed
 japansk ahorn, i baggrunden R. Wine and Roses
 en hund efter grankogler :) det fine træ er Himlens 7 sønner
 haven set fra øst:


det var en flot dag, desværre stod vi op til rim i græsset, nu skal jeg ud og se, hvordan det er gået med de blomstrende rhodoer.
 R. Lemon Cloud plejer at tage skade
 vi får se

 Der er stadig en del tulipaner i blomst og nogle, som ikke er sprunget ud endnu
Den gule vandgran er vågnet op igen og står smukt nu.
til slut et billede fra min morgentur i går.
Der er mange flere billeder på lager, sådan er det, når jeg tager en fridag :)
Rigtig god søndag til jer.

23 kommentarer:

  1. Du har også en svaghed for flotte vejrlig og dramatiske sorte skyer.
    Men der kommer så meget andet med - nedenunder. Og haven ser ikke ud til at lide nød. Det er så smukt nu når træerne springer ud et for et, f.eks. vandgranen og den røde løn. Som et puslespil hvor flere og flere brikker falder på plads.
    Det må være en stor tilfredsstillelse at kunne kigge ud på jeres eget værk hver dag og se det stadigt skiftende billede.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er meget mere spændende end en almindelig blå himmel, selvom den også kan være flot.
      Nej forhåbentlig har haven ikke lidt nød, jeg er ikke nået rundt endnu, der var lige et par klatreroser, der skulle bindes op. God sammenligning med et puslespil.
      Ja det er i hvert fald en stor tilfredsstillelse for mig, ind i mellem må jeg knibe mig selv i armen, jeg tror næsten ikke på, at det er vores værk.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  2. Good morning dear Lisbeth,
    Fantastic news that you did not have snow. How different it was in certain other parts of Europe. It´s to cold overhere eventhough the rain is welcome.
    Have a wonderful day and hope that temperatures will be rising soon!
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good morning dear Marijke
      Yes I was glad that we did´nt get any snow here. Other gardens in the north have got snow, but we were lucky. It had been better with rain.
      The sun is shining, it is fine.
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Så flotte røde lønner hos deg. Jeg vet ennå ikke om mine har tatt skade av frosten. Her har det vært frost tre netter på rad.
    Vakkert bilde fra din morgentur.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja de røde løn er så fine, jeg er pjattet med dem, håber ikke dine har taget skade.
      Klem

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Skønne dramatiske billeder du har taget. På afstand kan man slet ikke se frostskader, men jeg kan dog godt se at R. Lemon Cloud har haft det lidt svært. Jeg er helt pjattet med din perlebusk, den er jeg lidt misundelig på hvert år den blomstrer :).
    Jeg krydsser fingre for at nattens skader er små.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Tak skal du have, det er flot med mørke skyer i baggrunden. Der var heldigvis ingen frostskader heller ikke på R.Lemon Cloud, ikke endnu i hvert fald, men tørken har gjort sit :(
      Du må have fat i en perlebusk, den kan du godt få plads til, bare du klipper den, når blomstringen er ovre.
      Tak og knus

      Slet
  5. Hvor er det smukke billeder, Lisbeth, og dit aftenbillede er lige til en fotokonkurrence. Perlebusken har jeg ikke kendt navnet på før. Jeg har netop set en i dag i Forstbotanisk Have i Charlottenlund på vej til marked.
    Jeg håber, vi slipper for mere hagl og frostvejr.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Tak skal du have, det var pænt sagt, jeg synes også, det blev ret godt. Perlebusken er kun spændende, når den blomstrer, men så er den også alle pengene værd.
      Ja lad os håbe det.

      Slet
  6. Selvom jeg ikke er særlig glad for byger (men samtidig gerne vil have vand til haven...) så må jeg jo indrømme, at sådan nogle mørke skyer står ret godt til planter :)

    Vi nåede at tildække æbletræerne i går aftes, så slap med enkelte frostskadede blomster.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Ja sådan en mørk himmel er flot bag blomsterne. Desværre springer bygerne over, så der kommer ikke vand til haven alligevel :(
      Det var da godt, jeg tror ikke vores frugttræer har taget skade.

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Fritillaria acmopetala er mit gæt.
    Paris quadrifolia -firblad- er de da begge. det ser bare ud til at den ene er større og vil til at blomstre. de er nok forbundet under jorden - har du fået andre end den fra mig?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Tak for gættet, jeg tænkte nok, du kendte den.
      Ok samme sted står en trillium, og den har kun tre blade, jeg har nogle gange vist den, hvor du har sagt, det er en trillium, de står ved siden af hinanden, men jeg synes jo nok, den havde fire blade. Jeg har kun dem, der står lige der, som jeg har fået af dig fra Sverige.
      Tak i lige måde

      Slet
  8. Hejsa fru Høneballe
    Håber du nød din fridag;-) det er totalt lækre billeder af haven, og af den imponerende mørke himmel!
    Vi har været i Kbh nogle dage(mange år siden jeg har været i udlandet;), og i går vågnede vi op til snevejr. Dem herhjemme sagde at det allerede begyndte fredag aften her.
    I dag har vejret været ok.
    Ha en god søndag aften
    Smilende knus fra fru Nielsen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa fru Nielsen
      Ja men det gjorde jeg da, nu er der så bare endnu flere ting at vise ;) Tak for det, ja jeg synes også, at sådan nogle mørke himmelbilleder er lækre. Tænk at tage helt til djævleøen i maj og så få sne, her fik vi heldigvis ikke sne. Ja det har været ok vejr i dag, i aften blæser det nu lidt rigeligt.
      Tak i lige måde
      Knus og smil fra fru Høneballe

      Slet
  9. Flotte billeder, både have og himmel.. Det er flotte skyer, men sørme ikke godt vejr, til haven altså. Vi var i Jylland i går, og hele vejen over Sjælland og halvdelen af Fyn regnede og haglede med en sur stærk blæst. uff.
    Og den frost i nat,, av av frugtræerne. Heldigvis satte jeg et par lys i drivhuset da vi kom hjem, men i haven er der svidstet nogen ting. Noget er skidt pyt, andet er jeg ked af.
    Det er altid godt at have lager, til magre tider. Osse når det gælder billeder. Vi krydser fingre for det snart er manerlig havevejr.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Tak skal du have, ja det var flot, men ikke sjovt at køre så langt i. Jeg tror ikke, der skete noget med frugttræerne i min have, men hos en bonde i nærheden gik det ud over kartoflerne, der hvor plastikken var blæst af.
      Ja lad os håbe på bedre vejr, men det har faktisk været helt godt her både lørdag og søndag eftermiddag, nu blæser det rigeligt, så jeg fik ind.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Ja der trak nogle truende skyer forbi her igår også, lidt nedbør var der i dem, men vinden var nu det værste. Heldigvis lagde den sig i løbet af dagen. Til aften skulle vi til 60 års fødselsdag i Kølstrup forsamlingshus, og der er den smukkeste udsigt over vandet til Munkebo hvor vi nød en rigtig flot solnedgang.
    Flotte billeder du fik taget af både have og himmel. Haven set fra øst er rigtig fin, og kig fra den nye del er smukt. Kan næsten ikke vente til at jeg selv skal nyde disse syn igen :-)
    Kan godt se at Lemon Cloud ha haft det lidt hårdt, så det vil da være rigtig synd hvis den er blevet fristskadet. Her tror jeg at vi er sluppet for frost, der er ihvertilfald ingen ting at se nogle steder.
    Idag har jeg været i havet i eftermiddag, men der skal noget mere tøj på nu, men efter festen i gpr var det nu dejligt at komme ud i den friske luft :-)
    Godt med en fridag, glæder mig til at se fridagsbillederne :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var slemt med vinden i går, men over middag blev det ret godt her, det var stille vejr, så jeg nød at være ude. Jeg bliver da lidt misundelig over udsigten, mon ikke I kunne se Bakken også, da I så solnedgangen. Det er et smukt skue, eller var for nu er gården jo væk.
      Ja det var flotte billeder, mange af dem var jo taget på fridagen, men der er nogle rhodobilleder, som jeg ikke har vist endnu. Ja nu varer det ikke så længe, inden du kan nyde synet af haven her.
      Jeg var meget spændt på Lemon Cloud, heldigvis er der ikke sket noget. Vi havde frost, men ingen mén efter den, heldigvis.
      Jeg fik for varmt i vinterfrakken i eftermiddags, til gengæld blev det koldt og blæsende til aften.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. tak for rundturen :) :) men det er trods alt stadig skønt med lidt nedbør men dog ikke sneen...

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak - ja mere nedbør kan vi godt bruge, men sneen kan vente til slutningen af året :)

      Slet
  12. Takk for en flott rundtur i hagen!! Fint å se hagen fra litt forskjellige vinkler..
    Godt frosten ikke gjorde mye skade:-)
    Håper der slipper frost i natt.

    SvarSlet