fredag den 10. maj 2019

Regn og stille vejr

lokkede mig i haven, efter jeg var kommet hjem fra besøget på Silkeborg Sygehus. Jeg fik ikke noget at vide, da det ikke var en scanning men en røntgenundersøgelse. Det blev skam også gjort grundigt, men jeg får først svar i løbet af 14 dage.
I går morges var det dejligt regnvejr, vi fik 10 mm, til aften fik vi en kraftig regnbyge med torden, det gav 4 mm mere.
Min Eucalyptus har overlevet i bedet, den står så fint med regndråber.
 jeg tog fat på det gyldne rosenbed, det var lige tilpas vådt
 her står jeg med stor vinterfrakke, det var lige ved at være for varmt, dejligt at det er blevet mildere.
roserne er glade for regnen, og jeg fik fjernet ukrudt med riven, det var kun græstotter, der var på vej, det er nemt at tage med riven.
 Jeg har tre akebia, de var længe om at blomstre, men nu er de der endelig
 Clematis Propertius
 Fritillaria camschatcensis har jeg to steder nu
 Camassia er fuldt udsprunget nu
 kuglekastanie /Induta
 Lyngfloks blomstrer i ørkenbedet og i stenbedet
Perlebus Exochorda
I onsdags forærede Bent mig min Mors dags gave, en rød Belle de Boskoop, den blev plantet i det udvidede bed, hvor valnøddetræet stod
Rhododendron:
 R. Belle Fontaine
 R. Double Dots
 R. fictolacteum
 R. Fortunei
R. Guyens Peking
 R. Minna Ida en mini azalia
R. oreotrephes
og til Lisbeth
 R. Luteum
 og R. Luteum Basta, kan du se, at den er varmere gul den sidste?
For øvrigt er de alle sat tilbage af kulden, nu er de kun 3-5 dage tidligere end sidste år. Måske fordi det var så varmt i maj sidste år, det kan man ikke sige om dette år.
 her står den bagerst i skoven og lyser op, forrest Bronzeblad
Sorbus aria Lutescens
Til slut engblommen/Trollius som jeg købte forrige søndag, den trives godt i bassinet.
Nå ja, og så er det tid til træpæoner
P. delavayi
Rigtig dejlig fredag til jer

19 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Nei, varmt skal en ikke si at det er nå selv om det er bedre i dag enn i går. Her regner det også i dag, men etter i dag skal det bli bedre vær. Kanskje det blir det hos deg også? Nydelig farge på delavayi!
    Jeg har en gul Azalea som heter Sonnenkopfen, og den er veldig lik luteum.
    God weekend, klem!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Her er det blevet lunere, jeg har ikke haft vinterfrakken på i dag, jeg kan nøjes med termojakken :) Vi fik regn igen i nat. Ja delavayien har en flot farver.
      Jeg kan godt huske, at vi før har skrevet sammen om din Sonnenkopfen.
      Tak i lige måde
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Flot mørk delavayi. Nu vælter det frem med det ene lækre sag efter den anden.
    Og regnen gør godt!
    Har din Fritillaria camschatcensis sådan formeret sig eller har du købt en til?

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja den delavayi er vældig fin i farven, den eneste mørke jeg har. Det har du helt ret i, der er så meget at vise nu.
      Jeg tror faktisk begge dele, der er kommet en mere ved siden af, og jeg har den to steder i haven. Den jeg viser her, har jeg flyttet ud fra skoven, der ville den ikke blomstre. Nu står den i ørkenbedet, det kan den åbenbart bedre lide.
      Tak i lige måde

      Slet
  3. Hei Lisbeth.
    Her ser det ut til at vi får frost på nytt, og det virker ganske så slitsomt.
    vår gule Azala har frosset, blomstene faller bare rett av...
    Godt å se at du raker i rosebedet, og at dere har fått regn:-)
    Jeg har noen dager, fra torsdag morgen til søndag, med barn og barnebarn som bor litt langt fra oss, og er på farten!
    Ha en riktig god helg./Eirin

    SvarSlet
  4. Hej Eirin
    Det lyder da trist, at I skal have frost igen, og at jeres gule azalea mister blomsterne.
    Ja det er dejligt at få ordnet rosenbedet.
    Du må hygge dig med barn og barnebarn, det lyder dejligt at besøge dem.
    Tak i lige måde.

    SvarSlet
  5. Kære Lisbeth
    Du har fået dobbelt så meget regn som os ;-)
    Ja, jeg kan godt se, at Basta er mere gul. Jeg har læst på lektien og blomsterne skulle vist også være større. Den står godt bagerst og lyser op.
    Flot Delavayi.
    Og tillykke med det nye æbletræ.
    Belle de Boskoop'erne går man aldrig fejl af. Det er dejlige æbler.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      Jeg klager bestemt ikke, nu vil det være godt med lidt varme :)
      Godt du har læst på lektien :) det gjorde jeg også, og jeg kunne bevise det, at det var rigtigt.
      Tak for det jeg kan vældig godt lide Belle de Boskoop, desværre ville træet ikke give frugter. Det håber vi så, at det nye vil.
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Dejlige billeder, Lisbeth - dine akebia og klematis er så flotte. Jeg var ude og se, om mine klematis dog ikke snart kommer op, og jo sandeligt. Der er fine små grønne skud på to af dem. Hvilken glæde! Og ellers er her sargentsæble i blomst, jordbærblomster, forglemmigej, liljekonvaller, flotte bregner og akelejer.
    Vi har fået en masse regn i dag, men det er køligt. I går eftermiddags havde vi sol og sommervarme.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Tak for det, ja de står rigtig flot. Det glæder mig at høre, at dine også står flot. Du har også masser af skønne ting og været så heldig at få regn, det er vidst ikke alle, der har fået det. Jeg klager ikke, vi er blevet godt forsynet.
      Ja det er køligt og blæsende, det skifter lidt, det skulle vidst blive bedre i morgen.

      Slet
  7. Good evening dear Lisbeth,
    It´s great to see how your garden is changing day by day. Your roses look lush and green and healthy. Can´t wait to seem them in bloom.
    I hope the Delavayi will open soon the color is fantastic.
    Have a wonderful day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good evening dear Marijke
      Nice to hear that you see the changing, it is different in a few weeks. Most of my roses are fine but I think a month more before there are flowers. I have taken pictures of delavayi so I will show it.
      Wonderful evening to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  8. Så vacker rhododendronblomning och fint att ni fått regn :) Jag har gått runt och brutit bort nya skott på rhododendrongrenar som inte bär knoppar. Försöker få dem att förgrena sig rejält nerifrån.

    Ha en fin helg! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Tak det var dejligt med regn. Det lyder spændende at du vil forsøge at få rhodoerne til at forgrene sig.
      Tak i lige måde

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Det blev så til lidt mere vand til jer denne gang, her måtte vi nøjes med 8mm i denne omgang og det meste er kommet om natten. Igår var solen på himlen og rigtig dejligt vejr her, idag lidt køligere og solen så vi kun i morges. Det er altså også lidt svært at klæde sig rigtig på, for det ene øjeblik får man det for varmt og næste øjeblik ja så blæser der og så er det svær at holde varmen.
    Fin gave fra Bent, tænker at du nok har ønsket dig den. Sidste efterår da jeg passede have for en af naboerne blæste der mange æbler af deres røde Belle de Boskoop så dem samlede jeg op og lavede lækker æblegéle :-)
    Perlebusken er så smuk og elegant.
    Ja det går lidt langsommere nu hvor det har været lidt køligt, men sådan er det jo tit. Foråret er jo en lunefuld tid. Dejligt at Engblommen trives.
    P Delavyia uhhh en lækker sag, desværre er den nok færdig om 2 uger :-(
    Det er sørme lang ventetid for svar på røntgen, jeg var ude og få røntgen fotograferet mine lunger før påske (heldigvis var alt normalt) og jeg kunne få svar allerede dagen efter.
    Fortsat god aften og god weekend.
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja vi fik mere regn, det har også regnet af og til i dag. I formiddag var det ok, men over middag måtte den tykke jakke frem igen. Til aften fik vi solen at se, og fuglene sang så dejligt.
      Ja jeg havde ønsket mig æbletræet, han havde faktisk glemt mors dag, det plejer han ellers ikke, så måtte jeg give ham et hint :)
      Ja Perlebusken er fin, jeg har taget mange billeder af den. Desværre er både den og delavayi færdig om 2 uger. Det er ikke nemt, så skal du bo tættere på.
      Ja det er lang ventetid, men det må jeg tage med. Godt alt var godt med dine lunger.
      Tak i lige måde. Jeg hænger på hele weekenden, der er så meget at vise.
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Forhåbentligt går det ok med dit knæ. Ellers bemærkede jeg især rosernes smukke løv.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Det går fint med knæet, så må vi se, hvad dommen bliver.
      Roserne er meget smukke nu, løvet er så flot.

      Slet
  11. Akebia dufter så dejlig. Min vokser, eller burde, vokse op af hegnet. Men den sniger sig rundt alle mulige steder hen, den luskepeter.
    Prærieliljer er et nyere bekendtskab. Men jeg er blevet helt pjattet med dem, og køber flere hvert år.
    Forhåbentlig gå de 14 dage hurtigt, så du kan få afklaret dit knæ. Det er altid træls at gå at vente.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet