fredag den 3. maj 2019

Nordbedet

Det blæser stadig en kold vind, og her til aften regner det, vi har kun fået en enkelt byge i løbet af dagen, men før kom der en større byge.
Nordbedet blomstrer noget men heldigvis ikke helt endnu, for blomsterne kan nu ikke lide alt den vind, de er ved at blive brune.






 Irisen står ved nordbedet, men den holder lidt igen med blomstringen
 det gør liljekonvallerne derimod ikke, de er overalt i skoven og i flere af bedene
 staudebedet er ikke helt så bart mere, men der er ingen liljekonvaller i
 det er ikke kun den almindelige voksurt der har klaret vinteren. Anne har sået denne og foræret mig den sidste år.
Zelkova har blomster, desværre lidt svært at se mod den mørke himmel
Jeg viste ikke så mange rhododendron i går, de kommer så her i stedet:
 Den nye Ambiguum
 Falconery, jeg skal have undersøgt, hvor sart den er. Den har flot løv. her kan man læse om den, den er lidt sart, men vi bor i hvert fald et mildere sted.
 R. Golfer
 R. Helen Martin
 R. Johannes Søberg har fine blomster, men den ser lidt sølle ud, den står også et tørt sted.
 Her er R. Lucinda, den er flot nu
Det er R. Princess Maxima også
Vi tager lige R. rex til sidst sammen med en lille gætteleg
Hvad er dette?
Jeg tror lige, at jeg tager en frilørdag, rigtig god weekend til jer.

29 kommentarer:

  1. Ups, jeg har vist misset et par indlæg fra dig. Det må jeg få rettet op på.
    Vi fik en haglbyge sidt på eftermiddagen, og kanterne så næsten lige så hvide ud som på billede af din iberis. men ikke så smuk som den, hihi.
    Liljekonvaller dufter så dejligt. Jeg har lidt, men de måtte godt brede sig mere.
    Sjov plettet voksurt. Hvad farve får blomsterne? Jeg har osse overvintrende voksurt, de blomstrer nu. Sjovt at se. Så jeg venter lige en uge med at så de nye. Så jeg har måske til næste år.
    god weekend Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Nej det tror jeg da ikke du har, du er flittig til at kommentere, synes jeg.
      Det er noget værre noget med det vintervejr i maj.
      Du kan få masser af liljekonvaller hos mig.
      Blomsterne bliver gule. Ja det er underligt med voksurten, der blomstrer nu.
      Tak i lige måde

      Slet
  2. Jeg er allerede dødtræt af det hersens aprilvejr i maj.
    Både blæsten, kulden og ikke mindst haglen..
    Håber det snart vender igen og at nattefrosten så er ovre indtil oktober.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Ja det er vi vidst alle, vi springer gerne nattefrosten over.

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Her har dagens nedbør både været regn, slud, enkelte snefnug og hagl, og med blæsten har det været et forfærdeligt vejr, nu må vi så se om vi også får nattefrost :-(
    Nordbedet er bare så smukt, og jeg glæder mig meget tilsat gense det. Det gør ikke noget at planterne i det tager det lidt med ro de næste par uger.
    Liljekonvaller er smukke og dufter godt, men de er overalt hvis man ikke passer på, jeg haft held med at slippe af med dem, selv om det tog noget tid. De egner sig bare ikke til en lille have.
    Den lille voksurt havde også sået sig lidt her, men Mogens kom for tæt på dem hakkejernet :-(
    Håber at der stadig er lidt frø i jorden.
    Ambiguum har da nogle søde blomster, i en smuk sart farve.
    Ja gad vide hvad det er for en plante du har der, det ligner en eller anden form for kål i blomst, broccoli får gule blomster, eller noget salat, evt. rucola, men der kan sagtens være noget helt andet.
    Fortsat god aften og god weekend
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Prøv at duft til de gule blomster. Fandt lige noget om grønkål i blomst. De skulle dufte af honning :-)

      Slet
    2. Hej Anne
      Vi har heldigvis ikke fået så meget nedbør, i Silkeborg har de sne, skriver Linda. Lad os håbe, vi slipper for nattefrosten.
      Ja nordbedet kan altid glæde, der er nok noget af det, som blomstrer d. 25.
      Jeg kan godt huske, du har fortalt om liljekonvallerne, jeg har opgivet at få dem udryddet.
      Det kan være, min plettede voksurt får nogle frø, så kan du få dem, hvis den ikke dør af kulde i nat.
      Det snerper, du har ret det ligner kål, det er palmekålen, der er i blomst :) den er da meget sød.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
    3. Det må jeg prøve, jeg har også rød grønkål i blomst.

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Ja, det er litt av et vær vi har fått nå. Jeg savner varmen allerede.
    Liljekonvall vokser nesten som ugress, og jeg har en som er varigert og som brer seg veldig.
    Flotte rhodoer!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er ikke lige det, vi ønsker os i maj måned.
      De liljekonvaller er virkelig som ugress, men jeg har opgivet dem.
      Tak
      Klem

      Slet
  5. Good morning dear Lisbeth,
    I hope the colder periode won't hurt your beautiful Rhodo flowers.
    Nothing we can do about the weather.
    Have a wonderful weekend.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good morning dear Marijke
      I hope so too, they don´t like the wind, sun is better :) but you are right, we can´t do anything about the weather.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  6. Der ser utroligt smukt og frodigt ud hos dig!
    Men denne kulde er ikke sjov - hverken for blomsterne eller os. Her har det lige haglet igen. Gad vide om æbleblomsterne klarer kulden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja det gør det, men hvor længe mon det holder i det vejr. Det er trist, der er ikke så meget nydelse ved det i den kulde. Vi har heldigvis ikke haft hagl, men det regner nu.

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Det har været en voldsom storm. Og koldt. Jeg er spændt på at se haven om et par dage. Forhåbentlig retter der sig uden skader. Frugttræerne er jeg mest nervøs for. Der går jo noget tid før vi ser konsekvenserne.
    Jeg kendte straks de gule blomster. Jeg har nemlig også haft en ;-)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det må man sige, et modbydeligt vejr. Ja det er spændende, hvor meget der bliver ødelagt. Jeg er noget bekymret for din Blueshinegirl, den er godt nok flot.
      Ja så kender du den :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Jeg syntes dine blomster står flot og er langt fremme Lisbeth.
    Så langt er vi ikke mod nord.
    Her er frost, hagl og snebyger. Det er for vildt altså.......

    Skøn weekend
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Ja eller de stod flot, jeg har ikke været ude og se efter, det er ikke vejr til det. Træls vejr til en majdag. Ja det er for vildt.
      Tak i lige måde
      Lisbeth

      Slet
  9. Hei Lisbeth, den deilige sommervarme kunne vel ikke vare, jeg tør si heldigvis, for ellers hadde jeg vel gått tom for vann allerede før sommermånedene hadde begynt. Her fikk vi tre cm snø i går, det var ikke kjekt. Fullblomstrende japankirsebær dekket i snø har jeg aldri opplevd før, nå er det heldigvis litt mindre kaldt, men den iskalde vinden har vi også her. Tenk at du allerede har store knopper på irisen, jeg har ikke sett noen på mine ennå. Ha en fin lørdag, klem fra Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne-Kristin
      Nej det kunne den ikke, mange mangler vand, men kulden kunne godt have blevet væk. Det er meget koldt. Den iris er meget tidligt på den, måske ar den fortrudt.
      Tak i lige måde
      klem

      Slet
  10. Hvor ser der frodigt ud hos dig! Min palmekål står også gul lige nu - det står ret malplaceret, men den er sjov, så den får lov :-)Du har fine rhodoer i blomst - min favorit er Lucinda. Den lysegule af mine to rhodoer er ved at springe ud - den lyser op ved entredøren. Dagens havearbejde indskrænker sig vist til lidt priklen ud i drivhuset, for det er altså for koldt derude - selvom der er nok at tage fat på!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja her er ret frodigt, så det er trist med den kulde, for du har ret, det er ikke til at være ude, men jeg tager en tur ind i mellem. Du må prikle i drivhuset, der var ellers meget andet, man kunne tænke sig at lave.

      Slet
  11. Hei Lisbeth.
    Takk for en fin rundtur i hagen. Det ser virkelig frodig ut hos deg.
    Ha en fin fridag/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Selv tak fordi du gik med. Det er der også.
      Tak i lige måde

      Slet
  12. Hej Lisbeth

    Blogger har da vist haft problemer - mit svar fra igår er jo væk!
    Mon ikke jeg skrev noget om din blomstrende kål - eller er det broccoli? Blomsterne smager vildt godt!
    Spændende R. ambiguum jeg har en hvid i sverige.

    Ha en dejlig fridag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja jeg tror også, at blogger har haft problemer, pludselig stod der en masse bloggere på min blogrulle, som ikke har lavet indslag i flere år.
      Det er palmekål, jeg må ud og smage på dem.
      Ambiguum er rigtig fin, jeg har en mere.
      Tak i lige måde

      Slet
  13. Åh så mycket vackra blommor. Ser underbart ut. Ha en fin dag kram Nina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Nina
      Du må have en fin aften og en fin søndag.

      Slet
  14. Vacker rhododendronblomning hos dig. Jag är klar att mina är lite senare på grund av frosten som är. Min PJM blev helt förstörd i blomningen häromnatten :(

    Så småningom ska jag flytta ut alla liljekonvaljsorter i lägen där de kan få växa fritt. I planteringarna är de lite för växtglada :)

    Ha en fin söndag! Carina

    SvarSlet