fredag den 8. maj 2026

Hjælp jeg kan ikke følge med

 Jeg tager mængder af billeder, men det tager en del tid at overføre til computeren og igen dele dem på bloggen. Jeg prøver ihærdigt, for jeg ved, at mange af jer ser mine billeder. Jeg ved også, at I har travlt i jeres egne haver.

I går lykkedes det mig at nå Skyttealléen, lige nu er der meget smukt, men Bellis gider ikke at gå ud mod Hellerup, men i går lykkedes det at få den med
på hjemvejen nyder jeg synet af vores dejlige hus og rapsmarken
i forhaven står den flotte vandgran, der er også en i haven bag søen
Viburnum Popcorn er næsten klar til blomstring, mon ikke der kommer flere billeder af den
Geranium Malvoflorum købte jeg for mange år siden på Samsø, den er tidligt blomstrende. Da Anne var på besøg et år, tog hun stiklinger af den og lavede nogle flere. Det er hun en knag til, så i efteråret fik jeg 4 forærende, jeg troede ikke, den ville blomstre, men nu er der blomster i dem alle, dog ikke i den jeg fik det første år, da vi flyttede ind, og Anne forsynede mig. Men pyt de andre blomstrer fint. Tak Anne.

Kamæleonbusken har fået godt fat og gror fint ved muren ind til garagen
Rhododendron:
R. fortunei skyder fint, men ingen blomster i år. Den er også ganske ny

R. Laura Morland er stor og flot, købt for nylig i Nonnebo
R. Phyllis Korn købte jeg sidste år i Rhododendronhaven. Jeg havde også en på Samsø, den har nogle specielle stive kronblade i blomsten, derfor er jeg vild med den.
langs søens bred, den nye rhodo er plantet her ved søen ind mod huset
jeg vil slutte med disse fine botaniske tulipaner

Jeg har desværre ikke helt styr på bloggen længere, men der kommer nok flere billeder, når jeg får tid. På søndag tager Per os )Bent og mig) med til Lille Malund og Rhododendronhaven. Det går der en del tid med, men jeg glæder mig, måske møder jeg nogle jeg kender. 
I dag fylder Schippo 12 år, tænk at det er så længe siden, han kom til os på Samsø, det var den 5. juli.
Billedet af ham må I have til gode, som sagt driller bloggen.
Så vidt jeg husker, er det 12 år siden, at Anne og Mogens besøgte haven på Samsø første gang.









16 kommentarer:

  1. Ja, det er vanskelig å henge med nå. Det skjer for mye i hagen på en gang, og utgivelsen av blogger er det også noen problemer med. Så vi får håpe at det bedrer seg i neste uke.
    Flotte bilder!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja vi går vist alle rundt med kameraet nu. Så er jeg ikke den eneste, som har problemer med udgivelse af bloggen. Ja vi håber det bedste.
      Klem

      Slet
  2. Nej, det kan være svært at følge med, og jeg må tilstå, at det kniber for mig at få taget billeder af alt det, der sker derude. Især kniber det med de lækre småting, hvor man måske oven i købet skal ned i knæ for at få et ordentligt billede. Så er schippo ved at være en ældre herre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er svært at følge med, og svært at tage billeder, hvis man skal ned på knæ og ikke kan længere. Men forhåbentlig bliver det snart bedre med dig igen. Jeg er bange for at falde, for jeg kan ikke komme op igen, så må jeg zoome ind og nøjes med det. Ja Schippo er en ældre herre, det eneste det mærkes på er at han sover mere, ellers er han fit for fight.

      Slet
  3. Det er osse næsten umuligt at følge med i haven. Trods de kolde nætter, så vrimler det.
    Sød lille storkenæb. Heldigt du har en "plantebank" i baghånden. Så kan du få suppeleret op.
    Jeg har været rund og vandet det nyplantet i dag. Og den nye sølvblad glitterer. Den er fantastisk.
    Jeg håber på regn i næste uge.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er næsten umuligt, men jeg prøver at følge med. Jeg er så heldig med min plantebank, Anne er gæv til at lave nyt af stiklinger, det er jeg glad for.
      Der skal vandes meget, vi håber på meget regn i næste uge. Og du har købt dig en sølvblad, det glæder mig, at jeg har inspireret dig til sådan en, og især at du synes, den er fantastisk.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Ja der er nok at se til både i haven og for mig også at lave nogle nye ind i mellem, men jeg nyder jo at nørde lidt med både frø og stiklinger. En glæde at jeg har kunne været til hjælp med at genindføre Samsø godter til Hellerup :-)
    I dag da jeg kom hjem var der blevet slået græs og luget, altså de steder hvor Mogens må luge :-) så må jeg nok tage mig af nogle af de forbudte steder her i weekenden.
    Dejligt med en tur i både Rhododendron Haven og Lille Malund. Dejligt at Per tager jer på tur. Tænker at det er din mors dags gave. Ville da være så hyggeligt at møde nogle bekendte.
    Ja Shippo var helt ny da vi besøgte jer første gang. Tror ikke at han havde boet hos jer mere end 14 dage. Så ja vores bekendtskab har da også nogle år på bagen og efter I er kommet til Fyn har der jo vært mulighed for flere Havehygge timer. Hvis vejret vil er det snart tid for flere af slagsen. Vi håber og krydser fingre for tørvejr på torsdag.
    Fortsat god aften og en rigtig god tur på søndag
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja der er nok at se til, også når du skal lave stiklinger til mig, men dejligt du gør det, ellers havde jo ikke haft noget af Samsø haven med mig, det kan jeg ikke undvære, godt du kan lide at nørde.
      Så må du selv ud og luge i weekenden, men Mogens gør jo også en god gerning. Bent luger alt her, nogle gange ryger der nok lidt forkert ud, men der er meget, der selvsår sig, så det går nok.
      Ja du har ret, det er min mors dags gave. En god tradition. Mogens er nem at lokke med på tur, så måske kan du lokke ham med.
      Ja 12 år med Schippo og med hyggeligt besøg af jer. Vi krydser for torsdagen ja.
      Tak for det og god lørdag til jer.
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Hvor er det en flot allé. I har jo mange herregårde på Fyn, så I har vel også mange alléer.
    'Popcorn' bliver flot, når den blomstrer, men det ser ud til, at den også har nogle meget smukke knopper.
    Der er vist ingen havefolk, der kan følge med på denne årstid.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja den allé er meget flot, jeg nyder at gå der, især på sådan en forårstur. Der kan godt være lidt koldt at gå den vej om vinteren, så da går jeg ikke så tit.
      Popcorn er rigtig flot, det er de andre viburnum også snart. Så må jeg se, om jeg kan følge med at vise dem.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Nej, hvem kan følge med? Det er navnlig træerne der er så skønne lige nu og dine billeder fra alleen og landskabet står knivskarpt i det flotte vejr. Havde det ikke været for tørke og kulde var det hele gået endnu hurtigere, og jeg synes du hænger meget godt med Lisbeth:-) Der er meget at nyde - og meget at være lidt bekymret for i denne tid. Håber alle dine nye planter klarer sig igennem!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Nej det er svært at følge med foråret. Man har lyst til at tage billeder hele tiden, men det bliver for meget. Tørke og kulde er ikke rart, for det er ved at være for tørt til at det hele kan klare sig, men hvis ikke er der plads til noget nyt :) det princip arbejder vi efter.
      Knus

      Slet
  7. He- he, et luksusproblem nå, at bilder og blogg henger etter. En nydelig allé! Lekker hvit Rhododendron.
    /Irene

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja du har ret, det er et luksusproblem som må nydes :)
      Tak Irene
      fra Lisbeth

      Slet
  8. Ja for søren det går stærkt for tiden. Men fantastisk at se billeder at grønne træer og fine blomster. Så bliver man glad!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja vi nyder det hele, god tid på året, selvom det går for stærkt.

      Slet