tirsdag den 20. december 2016

Tæt på solhverv

I morgen kommer den med længsel ventede dag, kl. 11.44 er der solhverv, lyset begynder så småt at vende tilbage, selvom det varer lidt, inden det mærkes, så er det rart at vide. Solen ser vi ikke meget til, derfor tager jeg stort set ingen aktuelle billeder
Schneewittchen lyser dog op i sig selv, men vinden er der også ved at være problemer med, det stille vejr kunne jo ikke blive ved, desværre.
Sarcococca humilis står med fine knopper, den har jeg til test for Lønbæk Planteskole

Rhododendronføljetonen fortsætter:
overfor det gule bed ved cypresserne står tre roser og 4 rhodoer
 R. bureavii har endnu aldrig blomstret
 men de nye skud er meget fine
 R. Dear Barbara er en Huisman hybrid
R. Feruary Dawn blomstrer ret tidligt, som navnet siger, men sidste år fik jeg ikke glæde af blomsterne, det var for koldt.
de nye skud er nu ganske fine.
til gengæld var den flot, da jeg købte den i 2015 i Rhododendronhaven
den sidste i bedet er R. Snipe, købt i Silkeborg hos Lau for et par år siden.
Der står et par stykker mere i ørkenbedet:
R. Gibraltar har haft et par svære år, men der er liv endnu, jeg forventer en blomstring i år, jeg måtte tilbage til 2014 for at finde et billede.
Længere tilbage i ørkenbedet står denne fine hvide sag:
R. Kermesia Alba
Foran den står en gammel sag
nemlig min Kalmia, den har stået der i mange år og klarer det tørre bed rimelig godt.
Overfor ørkenbedet mod øst står
tre rhododendron
forrest R. Guyens Peking
Derefter R. Brigitte Insigne
og sidst men ikke mindst
 R. Velour

Den er så smuk, at det ikke gør noget, at jeg knap har set blomster i den. Den blomstrer ret tidligt, så i 2015, tog frosten knopperne, i år var der kun en blomst i.
I stenbedet overfor ørkenbedet står også 3 rhodoer, der har stået et par mere, men de gik desværre ud.
her har vi R. Crane ud mod pavillionbedet
og ved stien på den anden side t.h. R. groenlandicum, en vildart.
og til venstre
 R. Irene Koster en løvfældenden hybrid med dejligt duftende blomster
og smukke efterårsfarver
Nu kommer vi til dem, jeg kalder de prikkede:
De står i pavillionbedet, bagved skimtes R. Rasputin
 R. Double Dots
nærbillede
 og R. Prinsesse Maxima
med dobbelte skørter (begge Huisman hybrider) og begge prikkede :)
her har vi R. Rasputin som er blevet flyttet fra skoven og herhen for et par år siden, det har bekommet den godt.
På grund af at bedet er blevet udvidet har R. My Mary holdt flyttedag
en fin løvfældende rhododendron, som har fine høstfarver og dejlig duft. Hun er kommet op i modsatte ende af bedet, der hvor alle græsserne stod, nu er der ryddet op i dem, så jeg håber, det går an.
Der er stadig livlig aktivitet på bloggen her, lige knap 2000 har klikket ind, i dag er der 1174 sidevisninger fra russere og 403 amerikanere :) kun 271 fra Danmark.
Jeg tager en dag mere, så holder jeg også juleferie.
God aften midt i juleriet og tak for besøget til jer, der endnu har tid. 

14 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Ja, endelig så er det midtvintersolverv i morgen. Det er vinterens beste dag :)
    Da går det sakte, men sikkert mot lysere tider igjen. Det er godt å tenke på nå i mørket.
    Flotte rhodoer som alltid!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det har vi ventet på længe, så klarer vi nok den sidste tid, inden vi kan se, det bliver lysere :)
      Tak og klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Nå, det var da ellers noget asf et besøgstal - hvis det bare have været rigtige haveinteresserede så var det jo fantastiskt - men hverken putin eller trumph er vist på nogen måde havemænd...
    Flotte Huisman sager idag! Sjovt som "de gamle" rhodofolk endnu ikke har opdaget ham;)
    Superflot kontrast i "My Mary" sig mig, hvor har du fået den fra, jeg har ikke lige kunnet finde den i europa...?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det må man sige, det er helt vildt, ja bare det havde været rigtigt haveinteresserede, men det er de to næppe.
      Ja Huisman er de ikke så interesserede i, lader det til.
      Jeg har købt My Mary i Rhododendronhaven, men Claus har det med at få nogle hjem et år, næste år har han dem ikke.
      Tak i lige måde

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Ja det er en dejlig tanke at vi lige om straks går mod lysere tider. Det lader til at det skal fejres med en lille julestorm hvilket vi nok kan undvære ja og alle dine fine roser også.
    Jeg skal da lige love for at der er knald på Gibraltar. Håber da at den tager revanche og komme til at lyse op som en ildebrand i haven. My Mary er også ret fin.
    Du er jo gået hen og blevet helt international 😊 Så er der da noget som russerne og amerikanerne kan blive enige om. Det er jo nok heller ikke så farligt.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er herligt, men julestormen kunne jeg godt undvære, når jeg skal ud og sejle. Roserne har holdt godt, så det går nok, hvis de ikke klarer stormen.
      Ja Gibraltar er der knald på, den bruger nok for meget energi på ildebranden :)
      Ja det kan de åbenbart blive enige om, jeg håber bestemt ikke, at det er farligt :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Velour er godt nok smuk - forstår godt du er glad for den! I morgen starter min juleferie, men regner nu ikke med at holde helt fri fra bloggen - så må vi se med de russere. De har været på min blog, men ikke i stort tal.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja Velour er fantastisk, den kan man kun holde af. Dejligt at du nu har juleferie, du er en af de flittige bloggere, selvom du ikke har ferie, måske derfor du også får besøg.

      Slet
  5. Kære Lisbeth
    Ja, nu vender det endelig, og vi går mod lysere tider. Ikke at det kan mærkes alverden før sidst i januar, men alene tanken gør glad, og det betyder også noget :) Dejligt med den hvide Schneewittchen, der lyser op derude. Synes, der er et meget stort behov for lyse blomster på den årstid, så i dag er rhodofavoritterne alle de hvide - sådan vil det nok ikke være, hvis jeg bliver spurgt til sommer :) Også Velour springer i øjnene med der fantastiske løv - den har virkelig fået et navn, den fortjener. My Mary er også fin, og jeg mener at kunne huske den fra mit besøg i maj.
    Tak for alle dine dejlige billeder i en mørk tid :)
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja så vender det, det er der mange, som har ventet på. Allerede midt i januar kan man se en forskel, synes jeg.
      Ja det hvide er godt nu, når vi åbenbart ikke skal have sne, godt det samme når de lover storm. Ja Velour fortjener bestemt sit navn.
      Selv tak og i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth!
    Skönt att vi äntligen är där, nu blir det ljusare. Snön har smält så det är riktigt mörkt. Härliga trädgårdsbilder.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Ja så nåede vi endelig den store dag, hvor lyset begynder at vende tilbage. Det er usandsynligt mørkt i denne tid, vi savner solen.
      Tak og i lige måde

      Slet
  7. Glædelig jul til dig Lisbeth - du flittige blog-skriver :)
    kh.

    SvarSlet