mandag den 19. december 2016

Gule rhododendron og lidt andet

Tænk at arbejde i haven d. 19. december, 5 dage før jul, men det var helt stille vejr og mildt, så jeg nød 1½ time derude over middag. Det var dejligt afslappende, jeg nød det.
 Bortset fra roserne er der ikke meget i blomst derude, men fasanbusken /Leycesteria formosa har lige lidt blomster endnu. Roserne er med endnu.
 Aprikola er ved at være lidt brugt
 det samme er Johan Wolfgang von Goethe
Minerva derimod står flot endnu
Penny Lane er også ved at være brugt
William Shakespeare
Det var de aktuelle billeder for i dag, her kommer der bl.a. gule rhododendron
her er en lille gruppe af gule rhododendron, de står ved hegnet mod øst, altså modsat skoven.
 R. Creamy Chiffon
 også her, den har skønne fyldte blomster.
 R. King Lion har ikke blomstret i år, billedet her er fra 2015
 R. Limonada havde til gengæld mange blomster
 lidt mere orange i udspring
 R. Lucinda er en yakushimanum hybrid
det ses tydeligt på løvet, bladene er tykkere og har lidt indument
her har vi R. Simson
her er bedet igen - set fra den anden side
 bagerst ind mod de gule står R. Norfolk Candy, den  blomstrede ikke i foråret, men mon ikke I husker, at jeg viste den i september, da blomstrede den i fuldt flor
Til højre for den står R. Maximum med grønne blade, den blomstrer først hen i juli, der findes også en udgave med røde blade, den har røde blomster.
 her er den med nyt løv
Bagved den står R. Lavendeltraum
 med til de gule hører også R. Lemon Cloud
den er fantastisk som den blomstrer der rundt om stenen
desværre blomstrer den på et tidspunkt, hvor der kan komme frost, det skete heldigvis ikke i år.
I ørkenbedet står også de løvfældende
 R. Glowing Ember
og R. Golden Eagle
og R. Narcissiflorum
Jeg slutter af med af vise lidt af mine juledekorationer, du kan roligt stoppe her, hvis du ikke er til den slags :)




her er med vilje ingen lys i.
Sådan gik dagen, og vi nærmer os med raske fjed vintersolhverv og juleaften.
God aften til jer. 

26 kommentarer:

  1. Du skriver at Rhododendron maximum findes med røde blade. Har du navnet på den? Det lyder spændende. Det er rigtigt mild vejr, så jeg har fået pottet en masse småplanter op. Vi har aflyst julen, for at nå at plante så meget som muligt på den nye mark inden frosten.Så må børnene lide den tort. De er jo voksne:o)
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Jeg troede, at det var en fremmed, der skrev til mig, der står henne?? R. maximum med røde blade, kan du læse mere om her http://www.rhododendron.dk/maximum.html. Ja man må sige, at det er mildt. Nå I har aflyst julen, ja de voksne børn er nok lige lykkelige, skal I slet ikke mødes med dem i år?
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  2. Henne er mit mellemnavn, som jeg bruger ved en fejl en gang imellem. Jo, de kommer begge hold hjem juleaften og dem fra Århus overnatter for første gang i mange år. Sønnen har sagt op ved brandvæsenet, så nu har han ikke julevagt som vanligt.
    Jeg skal ind og kigge den rhodo.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Ok så forstår jeg det bedre. Man kan sagtens hygge sig, selvom der ikke skal være julerier. Rart med en fredelig familieaften.
      Ja prøv det :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Kære Lisbeth Ja det er da helt fantastisk at kunne være i haven her i december. Den minerva er da fuldstændig fantastisk, den har jeg et godt øje til. De gule Rhodos er skønne, jeg synes at blomsterne ligner den fineste sorbet.
    Sikke du har julet, hvor er det skønt at se. Dejlige naturdekorationer, så bliver det også jul på den smukke ø. Knus Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina
      Ja det er en dejlig oplevelse at gå i haven her i december, så kan man komme væk fra julestress, det lider jeg heldigvis ikke af. Minerva er en overraskelse, en dejlig foræring fra Linda Borg. De gule rhodoer er rigtig skønne, og det er fint at sætte dem sammen.
      Tak skal du have, ja jeg har rigtigt været i gang :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Næ der er nok ikke så meget der blomstrer lige nu. Du har i det mindste stadig en del roser. Her er det noget mere magert en enkelt Cyclamen og lidt knop i Lovely Green er vidst hvad det kan svinges op til.
    Ja det er lidt mærkeligt at man kan arbejde i haven d 19 december men det er jo ikke så dårligt. Når mulighede byder sig er det med at slå til for vejret kan jo hurtig vende.
    De er så skønne de gule Rhodoer især de lyse og den lille Lemon Cloud i kærlig omfavnelse med stenen er et hit.
    Så skal jeg da lige lovet for at du har været krea. Der er jeg altså håbløs bagud men mon ikke jeg lige når at få lavet en enkel 😊
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Nej det er der ikke, men det er jo heller ikke at forvente, jeg er bare heldig med roserne. Til gengæld blomstrer mine Cyclamen ikke.
      Ja det var herligt at arbejde i haven i dag.
      Ja de gule rhodoer er fine og ikke mindst Lemon Cloud.
      Ja jeg havde materialerne, så tog den ene dekoration den anden :) du får nu nok lavet et eller to.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Godt link til R maximum - Hans Eiberg har lavet grundforskningen omkring de røde fra Mt. Mitchell.

    Gule? Der kom da også et par imponerende orange med, og Limonada - det er vist en Rhododendron brachycarpum selektion?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er et ret godt link, han har protesteret, da jeg satte billeder ind på fb af min, så jeg måtte have fat i Claus, Rhododendronhaven. Men den er god nok, det er R. maximum.
      Ja det greb lidt om sig, så jeg måtte tage et par orange med også, jeg skal jo være færdig med dem alle, inden længe.
      Ja det ser det ud til, når man googler, jeg vidste det ikke. Claus har vist kun haft den et enkelt år, hvor jeg var heldig at få fat i den.
      Tak i lige måde
      Tak i lige måde.

      Slet
  6. Selvfølgelig læser jeg da dit indlæg til ende🙂!
    Det er nogle flotte juledekorationer, så dem ville jeg da ikke snydes for. Jeg har også selv lavet dekorationer i dag. Det er nu så hyggeligt at stå og arbejde med.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Det er jeg glad for :) normalt er min blog ikke en pynteblog, men nu har jeg for en gang skyld begået lidt pynt. Tak for ros, ja det er et hyggeligt arbejde.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Her kan jeg også være med - bare en smule! Jeg har nemlig også 2 lysgule rhodoer. Jeg ved ikke, hvad de hedder, og jeg husker ikke, hvordan jeg kom på, at de skulle være gule...Men faktisk er de ret fine og lyser godt op mod nord ved 'den pæne indgang', når de blomstrer - og resten af tiden er de jo bare pænt grønne. Jeg kan slet ikke bidrage med nogen rhodo-viden, men det er spændende at følge din lidenskab. Til gengæld skønt at se dig bevæge dig over i mine baner - fine dekorationer du har lavet. Jeg er vild med dine lys i glassene - herligt at se så mange variationer af Anettes ide på bloggene!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Det er da fint, at du også har lysegule rhodoer, en skam du ikke kender navnet på dem. Ja de gule lyser godt op i haven. Godt du synes, at det er spændende at følge min lidenskab :) Tak for ros til dekorationerne, det er jo ikke min spidskompetence, men med masser af mos, så går det helt godt. Ja vi har snart set en del variationer af Anettes idé, herligt som det kan smitte :)

      Slet
  8. Hej Lisbeth

    Så mange flotte gule rhodoer du har. Jeg synes de lysegule er så fine. Jeg har ingen som har den fargen.

    Klem

    SvarSlet
  9. Hej Marit
    Ja jeg har en del gule, jeg har fundet en til dig her, som du kan have: http://www.rhodobutik.dk/shop/r-lucinda-1669p.html
    Klem

    SvarSlet
  10. Takk for linken! Lucinda er veldig fin :)
    Klem

    SvarSlet
  11. Selv tak - jeg tænkte, at den kunne du få med i sendingen til foråret, den har det fine løv.
    Klem

    SvarSlet
  12. Hej Lisbeth!

    Det är då gott att få tillbringa några timmar i trädgården strax innan jul. Här är nästan alla snö borta och 6 grader varmt så kanske jag också får uppleva samma sak.

    Gula Rhododendron är så vackra, jag har inte så många men njuter av deras sköna blommor.

    Allt gott Lisbeth!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja det var dejligt at være i haven i går, i dag er det for koldt. Det går nok bedre hos dig med 6 grader.
      Ja de gule rhododedron er rigtig fine og lyser op i haven.
      Tak i lige måde Gunilla.

      Slet
  13. Hej Lisbeth!
    Åhh jeg er håbløs bagefter på kommenterer alle vegne, det er jo snart jul: Først et hjerteligt velkommen hjem igen om end det er ved at være nogle dage siden;-)
    Hvor er det altså dejligt at se hvordan du er gået helt amok med de kreative gener, og så dejligt at se din udgave af glassene, jeg bliver altså både glad og stolt. Og den krystal pyramide er altså fin der i midten af det grønne, spændende hvordan det kan se ud når lyset rammer.
    Af rhodoer hitter Creamy Chiffon i dag:-)))
    Krammer og dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja det er ikke nemt at nå det hele, men hvor er jeg glad for, at du nåede at kommentere på denne her, for jeg ventede jo på din kommentar. :)
      Du kan roligt være stolt over, at vi alle efterligner dine glas. Jeg havde ikke mere ler, så der kunne ikke komme lys i den, så var det jo fint med pyramiden :) Leret var sluppet op i Netto.
      Ja Creamy Chiffon er lækker :))
      Tak for velkommen hjem, det var en dejlig tur, men nu savner jeg ham jo, heldigvis kommer han til jul.
      Krammer og i lige måde, og tak fordi du nåede det.

      Slet
  14. Kære Lisbeth
    Så kom vi endelig til Lemon Cloud og stenen, som jo altid har haft en speciel plads i mit rhodohjerte, når det gælder alle dine rhodoer - det ser så fantastisk ud. Ellers er jeg vild med alle de lysegule - måske fordi alt med lyse farver bare falder ekstra i øjnene i denne mørke tid - flotte er de i hvert fald. Det er faktisk ret utroligt, at du har været på havearbejde den 19. december, men hvorfor ikke - det var jo dejligt stille i vejret i går. Jeg var spærret inde hele dagen. Mørkt, da jeg tog afsted og mørkt, da jeg kom hjem. Det er nogle rigtig fine juledekorationer, du har lavet! Jeg kan vældig godt lide din udgave af Anettes glas, og synes, det er dejligt, at hendes ide har spredt sig vidt og bredt rundt om i landet. Flot, med de mange naturmaterialer du bruger.
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej igen
      Ja så kom vi til Lemon Cloud, den er jo også fin, når den får lov at blomstre uden frost. De er også fine alle de lysegule, vi trænger til noget, der kan lyse op, når solen ikke får lov. Ja det er rigtig godt med Anettes glas, dejligt at idéen er blevet spredt på bloggene. Jeg kan bedst med naturmaterialerne, gran er jo også natur, men det dur jeg ikke til.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet