fredag den 30. december 2016

Billeder fra april

Mine indlæg bliver ikke rigtigt til en årskavalkade, dertil er der vist for mange i hver måned. Jeg synes, jeg har så meget at vise, at jeg bare tager hver enkelt måned og skriver om status ved nogle af billederne, sådan er det, når der så meget at vise. Foreløbig kommer april billeder, i aftes gik jeg helt amok, da jeg nåede til maj måned, derfor beslutningen.
Først aktuelle billeder taget i dag i dette grå og deprimerende mørke:
 hyben på Wild Rover
 en ordentlig flok gæs, der flyver mange over haven her dagligt.
 Helleborus
 også her
 pæonerne fra Ole
 er alle godt oppe, mine egne er slet ikke at se endnu
det blæste for meget, så ingen rosenbilleder i dag, men jeg klarede dog Burgundy Ice. Der er nu heller ikke mange roser tilbage.
Billeder fra april:
 Roserne fra Polen kom hjem 1.4.
 Cameliaen Brushfields Yellow blomstrer smukt i pavillionen
 Påskeliljerne Jetfire 4.4.
 Mirabeller i fuldt flor samme dag
 R. Isola Bella 4.4.
 stadig vand i haven 6.4.
 Påskebedet 6.4.
Lyngen blomstrer og har besøg af humlebierne 10.4.
 Gunneraen er ved at vågne op til dåd 10.4.
 Kartoflerne er sat 12.4., da jeg flyttede herover i 1975 havde jeg aldrig før set plastik på kartoffelmarkerne, så vi troede, at det var vand :)
Paeonia delavayi 13.4.
 Hasselbror/Corylopsis willmottiae blomstrer fint samme dato
 Tulipa humilis 14.4.
 17.4. sten på stierne i skoven, det pyntede til at begynde med, senere groede ukrudtet op gennem, det var knap så pænt.
22.4. R. Jacksonii i fuldt flor
 23.4. kvæden blomstrer, nu er den væk, Cecil har fået den, der var ikke plads til den længere i hjertebedet.
 23.4.disse fine narcisser blev beundret meget af andre bloggere
 27.4. Clematis Pixie blomstrer i pavillionen
 28.4. stadig vand i haven
 30.4. besøg i Rhododendronhaven med Cecil, her mødte vi Kirsten "helt tilfældigt"
Indkøb på turen
Jeg vil slutte af med et billede fra Rhododendronhaven
Fortsat god aften, glæd jer til billederne fra maj, de kommer i morgen, selvom I fejrer nytår :)
Kommentarer kan I sagtens nå nytårsdag, ellers går det nok.

23 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Det er så deilig å se dine helleborus igjen! Som jeg gleder meg til blomstring på ny av de. Flott camellia du har! Den hadde jeg før, men klarte å ta livet av den en gang. Må se om jeg kan finne den på ny. Koselig med bilder av årets blomster!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er skønt med Helleborus, for de blomstrer snart - i hvert fald de første. Ja den camellia er flot, desværre er der kun to knopper til den kommende sæson. Ærgerligt når de går ud. Ja du må finde en ny.
      Klem

      Slet
  2. Ha, jeg kom til at spekulere på, i hvor mange måneder et besøg i en planteskole kunne indgå i din månedskavalkade:-} Gunneraen er da imponerende, måske ikke det smukkeste billede, men man kan allerede ane den enorme grokraft.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Jeg har egentlig planlagt at lægge billeder ind i de måneder, jeg har været af sted, der var nu ingen i maj :) Ja det er vist det rette ord om Gunneraen, for køn er den ikke den første tid. Men ja der er grokraft i den.

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Her har det også været gråt og ret koldt. Ikke lige frem tillokkende at være ud ret længe ad gangen. Har dog været en tur rundt i haven for at se hvordan det står til 😊 Kunne konstatere at der ikke er spor af pæoner endnu. Blev glædelig overrasket da jeg fik kigget i bedet ned ved nordgavlen. Sørme om der ikke et knopper i de fleste af mine såede Påskeklokker (frø taget af en dobbelt) åh det bliver spændende at se hvad der er kommet ud af dem.
    Hvor blir det skønt når mirabelle og narcisser blomstrer igen. Tegn på at foråret er over os. Ja alt det plastic på markerne ligner vand på afstand. Nede omkring hvor min mor bor er der flere kartoffel avlere så der er der også altid meget "vand" på markerne.
    Det er så ærgerligt at det dumme ukrudt gror op gennem stenene. Det var bare så flot da de var lagt på og et stort arbejde.
    C. Pixie er så smuk måske jeg skulle se om jeg kan finde en til drivhuset for så vidt jeg husker er den ikke hårdfør eller?
    Imorgen formiddag skal vi til surprice morgenmad hos vores niece som vil overraske sin mor ( vores svigerinde) da hun fylder 55 år. Min ældste bror har også fødselsdag imorgen men der må der findes en anden dag. Det er altså en lidt dum dag at have fødselsdag på.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja mon ikke det har været gråt og koldt i hele landet, ikke opmuntrende udevejr, selvom det er mildt. Nej hvor flot med knopper i dine dobbelte påskeklokker, som du selv har sået. Hvor mange år er det siden, du såede dem?
      Ja vi glæder os til foråret og må foreløbig nøjes med at nyde billederne. Så kender du til vand på alle marker :)
      Ja det var flot med stenene, men det blev det desværre ikke ved med at være.
      Ja du har ret, jeg har min C. Pixie i pavillionen hele vinteren, og bliver det frost kommer den i værkstedet.
      Hyggeligt med surprice morgenmad, svigerinden bliver nok glad. Man bestemmer ikke selv sin fødselsdag, jeg havde en chef i Kerteminde, som også havde fødselsdag Nytårsaften.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Frøene af Påskeklokken blev høstet sommeren 2014 og sået friske og så blev de priklet i foråret 2015 og plantet i bed sidste sommer. Håber at der kommer andet end nogle de lidt kedelige blegrøde ud af det. Har sået et hold mere i sommers som er kommet op og kan prikles til foråret. På et tidspunkt kommer der forhåbentlig nogle fine eksemplarer ud af anstrengelserne 😊

      Slet
    3. Det var da imponerende hurtigt, jeg troede ikke, at det gik så hurtigt med knopper. Ja lad os håbe, der kommer nogle fine eksemplarer ud af anstrengelserne :)

      Slet
  4. Jeg må ud og se efter pæonerne - dine er da ret langt, synes jeg. Mange fine billeder fra april, det er svært at begrænse sig. Men skønt at vi har forskellige måder at gøre det på - jeg nyder din kavalkade i fulde drag! So bring it on!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Jeg tror du bliver skuffet over pæonerne, det er kun de sidste nye, man kan se her, de andre er slet ikke at se endnu, det er nok meget godt. Ja det er meget svært at begrænse sig i hvert fald for mig, godt du nyder min kavalkade, jeg fortsætter :)

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Det går da totalt hurtigt - i morgen er det maj!
    Og mon ikke vi når at kigge med?
    Hov, ukrudt op mellem stenene, hvad gik galt, vi må da lige se et billede? Jeg er jo ikke meget for de der duge, eller at vande med eddikesyre, men kunne det have forhindret det?
    Imponerende P. delavayi, min valgte jo at starte helt forfra...

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det går hurtigt, det er godt virkeligheden ikke er ligeså hurtig, så kunne sjælen ikke følge med :)
      Nogen når det måske, andre ikke, det går nok.
      Ja det er skidt med ukrudt mellem stenene, i juli kommer der et billede. Jeg tror faktisk, at Bent prøvede med eddikesyre, det hjalp ikke, dug bruger vi ikke meget, lidt i østenden af haven.
      Ja den P. delavayi er fantastisk.
      Tak i lige måde

      Slet
  6. Kære Lisbeth
    Det er dejlige billeder fra i dag - flot, at du fik taget nogen i det her vejr med vind og snusket halvmørke. I går på vej mod Varde så jeg en stor gruppe svaner på en mark - det har jeg aldrig set før. Desværre kunne jeg ikke stoppe op, for jeg var på motorvejen :) Fantastisk som de nye pæoner er på vej. Det ser så dejligt livsbekræftende ud :) Skønne billeder fra april og et ret sjovt et af Gummeraen på vej til dåd - kunne godt ligne noget fra det ydre rum, hvis man ikke lige vidste, hvad det var :) Længslen efter narcisser og mirabelleblomster er efterhånden temmelig stor, men sidstnævnte kan man drive frem indendøre snart som et lille forskud på lyksalighederne, selvom det ikke er det samme. Clematis Pixie er yndig, men det ville så aldrig gå her. Jeg tror, jeg må en tur i Rhododendronhaven, mens den står i blomst - det er nok noget af et syn. Det ser drøngodt ud med grusstierne, men ikke nogeet at sige til, at det er svært at holde - var det ikke også mest for at slippe for at gå i vand? Du har ret - plastic på kartoffelmarkerne ligner vand - ret flot, faktisk :)
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Jo jeg havde da set dette, men ikke fået svaret, det må du undskylde. Ja det har nok været et særsyn for dig at se svaner, det er det ikke her hos os, især ikke ved vintertide.
      Ja det er skønt med de nye pæoner, det bliver spændende, om de får blomster i sæsonen. Køn er gunneraen bestemt ikke på det stade :) Det er sjældent at jeg driver mirabelleblomster frem, de drysser så hurtigt. Nej Pixie kan du ikke have hos dig. Vi må se, om vi kan mødes i Rhododendronhaven igen - denne gang i foråret, der er så flot. Jo stenene på stierne blev lagt på for at slippe for at gå i mudder, men det var nu mest i den første del af skoven, det var galt, men så syntes vi, at det var så pænt at vi lagde på resten, det fortrød vi :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Du er simpelthen så flittig! Det er skønt, der er ind i mellem noget stille på bloggene her i vintersæsonen.

    Det er nogle rigtig fine hyben Wild Rover har sat og de mange narcisser er også dejlige. Specielt den lysegule, åhh ren fryd...

    Jeg tager mig selv i at gå helt i selvsving når du viser frodige, blomstrende billeder. Som for eksempel da du lige lagde ud med et fantastisk billede af valmuer for noget tid siden. Det trænger vi altså også til nu, alt det der spirer er så tæt på nu, men føles som om der er en evighed til. Så er det godt vi har vores faste blomsterpusher ;-).

    Godt nytår til dig og dine.

    Mvh. Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. PS: Glemte at sige at jeg ved første blik så en større fugl i færd med at blive slagtet. Det viste sig at være gunneraen :-D. Er helt enig med Marie, den er ikke køn i det stadie. Men så er det jo godt at den gør ligesom svanerne!

      Slet
    2. Hej Gitte
      Ja jeg er meget flittig, det er lysten, der driver værket, jeg synes, det er hyggeligt at vide, at mange kigger med på min blog, også selvom de ikke lægger en kommentar. Selvfølgelig er det dejligt med en kommentar, det glæder jeg mig altid over, men hvis alle kommenterede, var der ikke tid til haven :) Ja mange billeder er nu det, jeg bruger en del tid på, og mon ikke det er derfor, min blog er så læst, det håber jeg. I den grå tid som nu er det vigtigt at vise, at det igen bliver forår og sommer, sådan har jeg det nu. Jeg kan godt lide at glæde folk på den måde, nogen scroller hurtigt forbi, det er helt ok.
      Jeg tror jeg præsenterede gunneraen sidst som en høne med gumpen i vejret eller måske en kalkun :)
      Tak fordi du gav dig tid til at skrive i en sen nattetime, det glæder.
      Godt nytår til dig og dine
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Ved du hvad Lisbeth;-) så vil jeg ønske dig og Bent et helt igennem fantastisk nytår i 2017, og samtidig sige dig tak for det gamle, det er en fornøjelse at kende dig, og følge dig her på bloggen.
    Stort og varmt kram, masser af gode tanker, knus store SMIL fra mig:-)))))))))
    PS ha ha ha til den slagtede fugl-gunneraen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Lige over jeg håber at se dig også i det nye år, det var en fornøjelse at besøge dig og altid en glæde at følge med hos dig og få kommentarer fra dig.
      Stort kram tilbage og godt nytår til dig og dine.
      Ja den er da flot ikke :)

      Slet
  9. Hei Lisbeth! Det er alltid spennende med nyttår, det gamle året skal oppsummeres og det nye planlegges. Her i Bergen er det vått og mildt, de tidligste løkblomstene er kommet opp fra jorden, men ellers er det ikke mye vårlig hos meg. Har blogget kort om året som var og om planene for neste år, så nå bare koser jeg meg med alt hagevenner skriver om. Ha en riktig fin nyttårskveld! Gleder meg til å se alt du deler også i 2017!! Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne-Kristin
      Ja det er spændende med nytår, hvad er der sket i året der svandt og hvad byder det nye år på.
      Her er ikke så vådt, men blæsende og mildt. Det er rart med kommentarer hos havevenner, vi kan måske også lære noget på hinandens blogge.
      Godt nytår til dig og dine
      Klem fra Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth!
    Hej Lisbeth!
    Har blommande Helleborus, inne. De skall få flytta ut så småningom. Tänk att vi har ett fantastiskt trädgårdsår framför oss.
    Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År!
    /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Ja det er nok klogt at flytte helleborus ud, når de er afblomstret. Dejligt at vi nu starter på en frisk med glæder og sorger i vores haver, forhåbentlig bliver det mest glæder :)
      Også godt nytår til dig Marika

      Slet