mandag den 5. december 2016

Kontraster

Jeg blev ikke helt færdig med at vise jer de smukke billeder fra i går, så her kommer endnu et af solopgangen fra lørdag. I dag var der ingen solopgang.
Jeg morede mig med at finde sommerbilleder som kontrast til vinterbillederne, desværre havde jeg ikke sommerbilleder fra helt samme sted, men det går vel alligevel
 3.12.
18.5.
 3.12.
12.7.
3.12.
23. maj
 3.12.
15.6.
 29.6.
3.12.
Sequoiadendron giganteum 1.3.

og 3.12. den er groet helt godt siden i sommer
Roserne fra i dag
 Burgundy Ice
 Minerva
 Jacqueline du Pré
 James Galway
 King´s Macc
Souvenir de st. Anne
Rhododendron:
ud mod vejen er tre rhodoer, der danner en lille hæk
 først står Catawbiense Boursault
Blomsterne er skønne
Ved siden af står to Cunninghams White, en meget hårdfør rhododendron, en af dem der oftest er til salg i supermarkeder. Den blomstrer forholdsvis tidligt og har fine lyserøde knopper, der springer ud som hvide.
 lidt foran i bedet står R. Big Smile, den har været lidt løs i væksten, men det er ved at blive bedre
flotte blomster som godt kan få et stort smil :)
 Til sidst i dag har vi R. Tina Heinje
 købt i Bilka for en del år siden
 til min store fortrydelse var den ret rød
men den blegner hurtigt, og jeg er faktisk ret glad for den, den er flot, når den blomstrer.
Meget har vi ikke set til solen i dag her hos os
men den overraskede lidt ved at vise solnedgangsfarver i øst, mod vest var der mørke skyer, men da vi gik tur, var det stjerneklart.
Fortsat god aften




14 kommentarer:

  1. Godaften Lisbeth

    Alletiders med disse forløb! Det sætter ligesom det hele lidt i perspektiv!
    Det kan være svært at finde samme plet og de samme indstillinger på kameraet men pyt!
    Er det iævtigt samme "tidsel" fra 29/6 og i billedet under?
    Ja vi har nogen fantastiske dage. Og imorgen skulle blive endnu bedre!

    En dejlig uge til dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Karsten
      Ja det slog mig pludselig, at det godt kunne være lidt sjovt at se.
      Ja det er samme tidsel fra 29.6. Morina longfolia, jeg har lovet dig frø af den, de kommer snarest.
      Jeg tror, det var mest fantastisk på Sjælland så, her har det mest været gråt og blæsende.
      Tak i lige måde

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Idag har været mest en grå suppedas så godt der lige var et af de smukke billeder gemt så indlægget kunne startes en solopgang.
    Selv om det ikke er helt de nøjagtige match på billederne nu/sommer så redet nu meget godt ramt. Selv om de nutidige billeder er ganske fine ja så er sommer altså bedst :-) lige bortset fra Sequoiadendron der er det nu den tager sig flottest ud. Rhodoerne mod vejen må da få mange nysgerrige blikke af de forbipasserende når de blomstrer.
    Jow jow den er da lidt rød den ene men jeg syntes nu at den er fin. Det er jo ikke postkasse rød :-)
    Solnedgangfarver tror jeg ikke der var noget af her.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja der har ikke været meget sol i dag, men enkelte solstrejf har vi dog set, dog ikke nok til at jeg kunne nå ud og tage billeder.
      Sommerbillederne er helt klart bedst, men sjovt at se forskellen. Ja jeg ved ikke, hvor mange, der sender nysgerrige blikke ind, men nogle er der nok :)
      Ja den er lidt rød, men du har ret ikke postkasserød.
      Nej der var heller ikke meget solnedgang her, men lidt har også ret.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Kære Lisbeth
    Dejligt, at du lige har en solopgang på lager, for i dag var det mest gråt i gråt og rigtig vandkoldt - lidt finregn fik vi også. Spændende ide med sommer/vinterkontrast - man får virkelig indtrykket af, hvor forskelligt tingene tager sig ud. Jeg synes nu du har ramt de samme steder vældig fint. Sikke en rosenrigdom du har - der kan man se, at det har stor betydning, hvor i landet man bor til trods for, at vi jo samlet set ikke fylder meget på det store kort. Sjovt som rosernes farver ændrer sig på denne tid af året. R Boursault er dagens favorit, men det havde du nok gættet :) R Tina Heinje er ikke så rød endda - det er set værre ;)
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det var godt, der lige var en solopgang fra forleden dag. Vi har ikke haft finregn, men det har været vandkoldt ja. Jeg synes også, det virker ret godt med sommer/vinterkontrast, det er da sjovt at se. Roserne ser helt anderledes ud nu end om sommeren, men de springer dog ud.
      Ja R. Boursault har en flot farve, den er jeg også glad for. Ja den røde farve er set værre, det har du ret i.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth!
    Vacker soluppgång, och fina bilder från trädgården. Trevligt att jämföra olika årstider. Här har det varit grått, men idag tittar solen fram.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Ja den var rigtig flot, i dag var den også fin, og solen skinner i dag igen, det er dejligt.
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Hej Lisbeth!
    Det er fine kontraster. Egentligt imponeres/forundres jeg over at vi også formår at se skønheden i vinteren. Men der fejler glæden ved det hele heller ikke noget:-)
    Krammer og god aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Tak ja det var helt sjovt at se, heldigvis er det også skønt om vinteren, men noget anderledes. Om vinteren er vi taknemlig for lidt.
      Krammer og i lige måde.

      Slet
  6. Jeg er elendig til at orientere mig i andres havebilleder; men hos dig er pavillionen ligesom et fixpunkt, jeg kan orientere mig ud fra. Det bliver spændende at følge din sequoiadendron og se, hvor hurtigt den udvikler sig her i Vesteuropa.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja sådan har jeg det egentlig også, men her er pavillionen ganske rigtigt et godt fixpunkt, og så pynter den i haven. Ja sequioadendronen er groet rigtig meget i år, hvis den bliver ved sådan, bliver den hurtigt stor, men forhåbentlig ikke som dem i USA.

      Slet