torsdag den 29. december 2016

Årskavalkade 2. og 3. måned

Jeg har kun været i haven en times tid i dag, vejret har været for gråt, koldt og trist. Jeg fik taget lidt flere billeder med det nye kamera, jeg må jo øve mig, det var sværere i dag, fordi det var så gråt i vejret. Jeg tog 50 billeder, Bent har gået dem igennem, her er nogle af dem, der fandt nåde for hans blik :)
 Denne gang lykkedes det, at få cameliaen skarp
 en af pæonerne jeg fik foræret fra Ole
 Schneewittchen
 Glasbær/Calicarpa
 sort slangeskæg/Ophiopogon planiscapus var. nigrescens, også hos mig bliver bærrene blå, selvom de er sorte i virkeligheden.
Menconopsis står stadig flot i bedet

Årskavalkade februar
 Troldnøden/Hamamelis blomstrede i februar
og igen 17.10.???
 3.2. den første Martagon lilje kom op, det var en fejl, den nåede aldrig at blomstre
 4.2. de første vintergækker
 5.2. Helleborus abscasicus
 R. February Dawn 6.2.
 9.2. Iris reticulata Katarine Hodgkin, så langt er den også her d. 29.12.
19.2. sprang den ud
 De første Dorothealiljer 13.2.
 De første krokus 18.2.
Marts
 4.3. besøg af spurvehøgen
 4.3. vand i haven igen, men det forsvandt heldigvis hurtigt
 8.3. rækværket rundt om den gamle terrasse blev fjernet og et nyt bed blev lavet
 10.3.  nyt espalier
 15.3. roserne blev klippet, det gik godt, selvom det var tidligt
en smuk solnedgang taget udenfor Torup

 16.3. frost
18.3. blev pavillionen gjort ren
 en smuk påskeklokke 19.3.
 Brombassebesøg på min fødselsdag
 24.3. rimfrost
 28.3. den første rhodo på spring R. Daurilut

 31.3.
planteskolebesøg, der var nu ikke meget af det, I ser her, der var mit. Vi var tre af sted.
Et aktuelt billede af Egbladet hortensia/Hydrangea quercifolia, som har bevaret løvet indtil nu.
Overdrivelse fremmer forståelsen, jeg er ikke særlig god til at begrænse billedmængden, jeg håber, I kunne lide dem.
Fortsat god aften


24 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Nytt kamera er jo så morsomt å prøve ut, og bildene ser da bra ut! Godt med et gjensyn av vårblomster.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja der skal noget øvelse til, men det er sjovt at se resultatet. Ja vårblomster er et hit nu.
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth. Tillykke med dit nye kamera. Det er nogle gode billeder:) Du har meget godt at vise frem og det var hyggeligt at se tilbage på hvordan det så ud hos dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Tak skal du have, ja der er rigtig meget at vise frem, godt du kan lide det du ser :)

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Godt du har din helt egen expert ud i billed kvalitet. De ser da også rigtig flotte ud. Jeg har jo ikke så meget forstand på det 😊 Jeg syntes jo at alle dine billeder er flotte. Det er cameliaen også. Jeg har kigget på min i flere omgange og det blir vidst ikke i denne omgang at den kommer til at blomstre.
    Den pæon er godt nok langt fremme. Må da ud imorgen og se til mine.
    Dejligt at se hvad vi har i vente lige rundt om hjørnet. Dato for klipning af roser matcher da meget godt med dato for beskæring/pasnings kursusset her på Fyn 😊 Så må vi jo håbe at vejret er til klipning til den tid i år. Det ses jo at der var frost i slutningen af marts.
    Fantastisk rød solnedgang og mange billeder er ikke at kimse af.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja jeg er heldig at have min egen ekspert, som oven i købet forærer mig nyt kamera. Jeg er bedst til at finde motiverne :) Jeg kan ikke forstå, at du ikke får knopper/blomster i din camelia, jeg behøver jo ikke at spørge, om du har gødet den, for det tror jeg bestemt du har. Det er da mindst tre år siden du købte den, så den burde da blomstre. Min magen til din har kun to knopper til den kommende sæson, men der er dog nogle.
      Ja du har ret beskærerkurset ligger på det rigtige tidspunkt, så det går nok.
      Godt I ikke bliver kede af mine mange billeder :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Der var da rigtig megen aktivitet hos jer i februar og marts - men det ved vi jo - I hviler aldrig på laurbærene. Sjovt at gense din første vintergæk, min kom i slutningen af januar - så lad os se hvordan det går i 2017.
    Det er da utroligt så langt fremme din pæon er - er det sædvanligt?

    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja der er næsten altid meget aktivitet her i haven, men jeg blev åbenbart bagefter med vintergækker, de er i hvert fald på vej op.
      Det er vist usædvanligt med den pæon, måske har jeg ikke plantet den dybt nok, men det skal jo heller ikke være for dybt. Jeg må kigge til nogle af de andre, som ikke er nyplantede.
      Knus

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    ja, det var nogen flotte pæonskud - de er jo robuste pæoner og dem fra Ole er jo ikke podet, så det går nok. Er det en træpæon ville jeg nok give den en 10cm jord ovenpå det vi ser. De skal jo plantes dybt.

    Et pat gode forårsmåneder du viser - 2017 bliver endnu bedre!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja de er ret flotte, heldigvis er det staudepæoner, så det går nok. Træpæonerne fra Ole er plantet dybere.
      Ja lad os håbe 2017 bliver endnu bedre, lige ny er jeg ved at kigge majbilleder, der er mange :)
      Tak i lige måde

      Slet
  6. God morgen Lisbeth!
    Ift dit indlæg i går, så mener jeg godt at kunne se forskel på himmel billederne med det nye og det gamle kamera, dem med det nye var tydeligere, og med flere kontraster.
    Imponerende kavalkade du har gang i, det kan vist ikke nås inden vi skriver 2017 ;-)))
    Så der kom din egebladede, tak for den. Og er vild med bagagerums billedet:-)
    Ha en god dag
    Kram fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Anette.
      Jeg sad sjovt nok lige og tænkte på dig :)
      Man skal nok kigge længe på billederne for at se en forskel, det gjorde du så.
      Nej jeg har lavet om på teksten til kavalkaden. Nu er det ikke længere en årskavalkade, men glimt fra hver måned. Jeg svælger i maj billeder lige nu, så det kan ikke lige gøres med et billede, og jeg laver jo indlæg alligevel, så kan jeg lige så godt gå all in.
      Ja jeg tænkte, at nu måtte du hellere have den egebladede, når nu der var blade på endnu.
      Det er jeg også :)
      Tak i lige måde
      Kram

      Slet
  7. Hej Lisbeth!

    Du har redan fått grepp om din nya kamera, ser jag. Jag tycker det är så svårt att byta kamera, har inte riktigt det tålamodet som krävs att öva mycket innan det blir bra.

    När jag ser datum på din årskavalkad och de allra första livstecken som visar sig på det nya året kan jag konstatera att det snart är dags för dig att börja om! Här har vi ännu inte fått någon riktig vinter och det är väldigt varmt - och blåsigt.

    Gott Nytt År Lisbeth!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja det går helt godt med det nye kamera, det er fordi, det altid er samme slags, Bent køber til mig. Panasonic Lumix, så går det helt godt. Jeg har heller ikke tålmodighed til at starte forfra med et nyt kamera.
      Her er det også mildt og blæsende, så snart begynder de nye forårstegn.
      Tak i lige måde Gunilla.

      Slet
  8. Goodmorning Lisbeth,
    Great to see that your camelia already showing color. It's always nice to see your memories of 2016.
    Wishing you a beautiful day.

    SvarSlet
    Svar
    1. Goodmorning Marijke
      I am glad you like my memories of 2016, lots of pictures will show up the next days :)
      Same to you

      Slet
  9. ...og vi er kun kommet til marts ;)
    Godt nytår Lisbeth :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Jep - der er meget i vente endnu :)
      Tak i lige måde Susanne

      Slet
  10. Dejligt med nyt kamera:) Jeg har også to egebladet hortensiaer, som står med løvet endnu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Ja det er godt :) Det samme her to stk med noget af løvet i behold.

      Slet
  11. Kære Lisbeth. Dejligt med skønne forårsbebudere, der fører tankerne hen mod de lysere tider og det lidt grønnere. Jeg synes bestemt ikke, at det var for mange billeder, kan man få nok af forår og lysets komme? Smukt billede af cameliaen. Rigtig godt nytår til dig og Bent. Kærligst Merete

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Merete
      Ja det er godt med forårsbilleder, glæd dig til maj måneds billeder, jeg har svært ved at vælge, så der kommer også mange. Tak for det.
      Også godt nytår til dig og manden.
      Kh Lisbeth

      Slet
  12. Kære Lisbeth
    Det er kun skønt med de mange billeder - det må ikke tvivle på :) Det er flotte, skarpe billeder, du har taget med det nye kamera - det har du vist allerede styr på. Billedet af især Kameliaen er rigtig godt. Skønt med alle forårsbillederne - der er virkelig noget at se frem til :) I dag har været grå, kold og kedelig her, så jeg havde ikke lyst til haven. Dejligt at se alt det i fik lavet i februar og marts - håber, det bliver lidt det samme i år, så man kan komme tidligt i gang.
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Godt du kan lide mange billeder, for april og maj går det rigtigt løs. Nja jeg har ikke helt styr på det endnu, jeg sætter kun de bedste ind :)
      Ja det samme vejr her, så jeg har heller ikke været meget ude, udover hundeturene og en enkelt rundtur i haven eller to.
      Tak i lige måde.
      Knus Lisbeth

      Slet