lørdag den 10. december 2016

roser med regndråber

Denne Rudbeckia har stået i pavillionen i over en måned, temperaturen der passer den åbenbart godt.
 Poustinia står som en sommerdag med fine regndråber
Darcey Bussell
7 mm blev det til, Sweet Juliet læner sig stadig op af regnmålerstativet.
 Aprikola med mange blomster
 Blackberry Nip med sin første blomst, den blev købt i august.
 Cressida
Penny Lane
Britannia, billedet er fra i går, i dag har vi ikke haft solskin.
 Dråber på Viburnum opulus Xanthocarpa´s bær
en sød lille busk med hvide blomster
Parasoltræ/Sciadopitys verticillata, den er vokset helt pænt i sommer. 
Rhododendron:

Vi er nu kommet ud af skoven og følger stien langs skoven til højre, her går det ikke så godt
R. makinoi x R. pachysanthum er svag og forsøger at blomstre nu, jeg har givet den ekstra gødning og grannåle, men der er ikke rigtigt noget, der hjælper.
 sådan så den ud 16.3.
 og 16.4.
27.7.
Der er meget fugtigt der, måske er det derfor, den skranter. Vi har overvejet en flytning, men ser lige tiden an.
Den næste er ikke meget bedre
 R. Helen Martin (Huisman hybrid)
 her er det en anden årsag, billetklipperne er vilde med løvet.
men smuk er den
blomsterne holder en hel måned
 R. Marcel Menard har det heller ikke godt, jeg klippede den helt ned i foråret og regnede ikke med at se den mere, men den er på vej igen.
sådan så den ud i 2014
 R. Tamarindos har det lidt bedre, i baggrunden R. Kokardia
 men også her bliver der spist af bladene
Et lille kig til samme del af haven bliver det afsluttende billede i dag.
Fortsat god lørdag aften

17 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Poustinia en rose helt etter min smak! Veldig fin :)
    Heldige deg som har blomstring så lenge.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja Poustinia lægger man mere mærke til, nu hvor den blomstrer om vinteren, men den er også smuk om sommeren.
      Ja jeg er heldig
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Ja det må siges at være en holdbar stilk du har stående. Bare det altid var så godt. Nå men så tjente blomsterhandlererne ikke meget :-)
    Det er altså helt vildt så mange blomster der stadig er i dine roser. Det må så siges at være en ny slags juleroser :-)
    Kønne bær på Viburnum og ang. rhodoerne ja så er der slanger i paradiset men blomsterne er heldigvis kønne alligevel.
    Jeg var været i garnland idag:-) kender en der har en forretning i Bogense og ca hver 2-3 måned har hun et strikkearrengement og så hjælper jeg hende (butik er jeg jo vandt til) og det er rigtig hyggeligt med 10-15 damer med en fælles interesse. Det er jo lidt som at være sammen med havetosser bortset fra at strikkemadammer sladrer lidt mere :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er da ret godt gjort, at den bare kan blive ved med at se frisk ud, den buket jeg fik er faldet, måske skulle jeg have sat den ud i pavillionen :)
      Ja jeg kan bedre holde liv i disse roser, juleroserne derimod vil ikke bo hos mig. Ja nu får vi se med makinoi rhodoen om den får så fine blomster, der er ikke mange intakte knopper tilbage, til gengæld er der rigtig mange på Helen Martin.
      Det har da været et sandt eldorado for strikkedamer, ligesom haver er det for vi andre. Godt du har interesser til både sommer og vinter. Jeg vil gerne tro, at strikkedamer sladrer mere, vi andre snakker jo kun om planter :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Godmorgen Lisbeth

    Flot parasoltræ, det ser ud til at være i rigtig god vækst!
    Sikken noget med alle de billetklippere. det er jo ikke selve de klip men mere at larverne lever på og af planternes rødder, og flytter du planten kommer de jo let med! Mon der er et tidspunkt på året hvor der ikke er larver i jorden?
    Vi fik 13mm herovre og på denne årstid er det jo pænt, så alt er da også vådt og vandet står i alle huller.

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Karsten
      Tak - ja nu er parasoltræet i god vækst, det har taget et pænt stykke i sommer.
      Ja det er trist med alle de billetklip, jeg kan huske, at da jeg begyndte med rhododendron, læste jeg om de larver, så jeg var meget bekymret for, om jeg skulle få dem. Der gik en del år, men nu skal jeg love for, at jeg har dem. Det siges, at når der er samlet så mange på et sted, er det næsten uundgåeligt at få billetklippere, Kai Overgaard som jeg besøgte for noget tid siden sagde, at man får dem med fra planteskolerne, så jeg må desværre nok leve med dem.
      Ja med 13 mm bliver der vand i hullerne. Sne lader det ikke til, at vi får, det milde vejr fortsætter siger prognosen.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Aprikola er virkelig et smukt syn, Helen Martin ser frisk nok ud i hvert fald på billedet trods de irriterende klip. Det er værre med krydsningen- der er det vist gået den forkerte vej.

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Marie
      Ja Aprikola er rigtig fin, Helen Martin skal nok klare sig, men R. Makinoi kan desværre tænkes ikke at have langt igen, gad vide om det nytter at flytte den. Det hjalp ikke på R. Tholasma.

      Slet
  5. Jeg elsker bærrene på din virburnum. De lyser virkelig op i vinterhaven. Den har også fine blomster, så det må være en dejlig busk at have i haven.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      De stod også så fint med regndråber, det er en fin lille busk med fine blomster.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Den gule Viburnum beholder frugterne længe, da fuglene ikke har lært at spise de gule bær. Hos mig bliver den ret stor. Måske fordi den står i den gamle ajlekule, som blev sløjfet for 28 år siden!! Roserne er fine. Jeg har ikke plantet mine endnu. Kan ikke finde den rigtige placering.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Så er det derfor, de hænger der endnu. Denne er jo ikke så gammel, så den bliver nok større. Synd du ikke kan finde den rigtige placering til dine roser, det kan jeg egentlig godt forstå, for det er jo ikke det, du har mest af i din have. Du har så mange store flotte træer og buske. Måske skal du lave et bed helt for sig selv?
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Kære Lisbeth
    Utroligt med Rudbeckiaen - du må have flere afskårne buketter i pavillionen :) Her har det været snusket og gråt hele weekenden - ikke noget at råbe hurra for. Hvor har du stadig mange forskellige roser i blomst - det er et dejligt syn. Her er det kun juleroserne, der blomstrer, og det gør de så rigtig flot. Adskillige primulaer har også valgt at vise sig fra deres pæne side, så lidt er der da derude :) Træls med billetklipperne, men det ændrer jo ikke ved, at den skønne blomstring stadig er der - heldigvis. R Kokardia er dagens favorit, men det havde du jo nok gættet :)
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
  8. Beautiful photo's out of your garden. Makes me long to springtime.
    Have a wonderful day Lisbeth

    SvarSlet
  9. Sikke en fin blog du har. Jeg er imponeret over din blogliste. Jeg synes det til tider kan være svært at finde frem til gode og relevante blogs. Måske du vil have min med på listen:) http://landogfjord.dk/

    SvarSlet
  10. Hej Martin
    Du må gerne komme med på min blogliste jeg sætter den på så snart jeg er hjemme igen. Vh Lisbeth











    SvarSlet
  11. Hej Martin
    Du må gerne komme med på min blogliste jeg sætter den på så snart jeg er hjemme igen. Vh Lisbeth











    SvarSlet