torsdag den 8. december 2016

Mildt vejr og en pakke

9.5 grader i aftes og 10.5 til morgen, så handskerne blev i lommen
Jeg fik pakke i går. Ida ville gerne købe 4 roser til sin have, en enlig pensionist har ikke mange penge at gøre godt med, så valget faldt selvfølgelig på Anton, han syntes, det var lige i underkanten at sende 4 roser, så jeg ofrede mig og bestilte lidt til mig selv :)
hm tja det blev da "kun" til 12 roser, alle blev plantet i dag uden hjælp fra Bent, han havde andet at gøre.
 vi havde håndværkere, som lappede hullet i taget. Vi håber, vi nu er fri for, at det regner ind i køkkenet.
Vi fik også lige en ny dør, den anden var rådnet - kun 17 år gammel. Regn og vind ind fra syd er hårdt ved materialerne.
Nå men imens plantede jeg så roserne:
Maidens Blush, Charles de Mills, Duchesse d´Angouleme, Tuscany, Hermosa, Indigo,Baroness Rothschild, Carl Nielsen, Hansestadt Rostock, Golden Buddha og Koko Loko.
 Der var jo plads her i mit nye bed, så de fleste blev plantet i det.
Koko Loko blev plantet i dråbebedet, her er info om forædleren 
Billedet er lånt på facebook, jeg glæder mig til at se den til næste år.
I dag blomstrede disse i haven, de holder længe.
 Aprikola
 Burgundy Ice
 Poustinia
Queen Elisabeth
og selvfølgelig Britannia

Jeg nåede også en tur til havet, det var som sagt dejligt mildt, men meget sol blev det ikke til. 
Rhododendron:
R. Scintillation er blevet ret stor, selvom det er min anden, den første gik ud. 
 her er den i blomst
og tæt på

 R. Fastuosum Flore Pleno blomstrer sent med dobbelte blomster
3.6.
Ved siden af den står
 R. Mogambo i aftensolen
 der er stor forskel på sol og skyggebilleder

her er den med R. Kokardia i baggrunden
 R. Kokardia

 I dag
og 31.5.
Ingen solopgang og ingen solnedgang.
Fortsat god aften



22 kommentarer:

  1. Ja, da fikk du vel litt ut av det du også.
    Roser kan en jo ikke få for mange av! :)
    Her har det vært 11 grader i dag. Ikke så mye snø igjen nå. God weekend.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det må man sige, roser kan man slet ikke få for mange af.
      Ja det er godt nok mildt, godt sneen snart er væk hos jer. Også god weekend til dig.
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Så flot at du ofrede dig hi hi men når det nu skulle være så kunne det da blive meget værre. Jorden stod sikkert også og kaldte på planter. Koko Loko er lækker spændende at se den og de andre nye til næste år.
    Bent har sørme da også haft travlt og det er nu rart at få hullet i taget lappet nu vi går dage med regn i møde.
    Ja det har været rimelig lunt idag men det har desværre også blæst. Solen har vi set her i enkelte glimt :-)
    Dagens Rhodoer går jo næsten alle under betegnelsen "yndlings" Rhodoer.
    Skønt billede fra 31-5 ja der er lidt mere fest over det end det fra idag. Festen kommer heldigvis igen.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja var det ikke pænt af mig at ofre mig på den måde :) Ja den bare jord var jo ikke til at holde ud at se på, og så var det godt timet, for så får de bedre tid til at komme i gang.
      Ja Bent havde travlt med at holde øje med håndværkerne, desuden havde han fået dårlig ryg igen, så jeg måtte klare mig selv, det kunne jeg heldigvis også.
      Et værre blæsevejr var det, men ellers lunt, vi har også kun set glimt af solen.
      Ja de rhodoer i dag har de rigtige farver til dig og Linda.
      Vi må glæde os til at festen kommer igen.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Sikke et offer du der måtte bringe! Og så skulle du oven i købet selv plante - jamen altså sikke en dag! Men jeg er sikker på det bliver flot i dit nye bed, og næste år er der måske endnu flere blomstrende roser at vise i december!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det var et "stort" offer. Det var bestemt hårde tider, at jeg også selv skulle plante, men jeg klarede det. Det kan være, at der er endnu flere blomstrende roser til december næste år, det gør ikke noget.

      Slet
  4. Kære Lisbeth Det er skønt at kunne ofre sig ;-). Skønne roser du har valgt. Jeg glæder mig til at se Hermosa når du får blomst i , har mistanke om min eneste ukendte rose er den. Så spændende at sammenligne. Hvorledes fik du Koko Loko ? Troede den var helt umulig , prøvede at få den i august fra Anton men umuligt.
    Godt at I fik lappet taget det er da ikke til at holde ud. Flot ny dør. Jeg begynder selvom det ikke er koldt at glæde mig til forår og sommer når jeg set dine Rhodos. Hils Bent knus Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina
      Ja på den måde kan jeg godt ofre mig :) Spændende om det er Hermosa du har som ukendt rose. Det er rigtigt at Koko Loko ikke har været til at få fat i, men Jas havde fået en sending hjem, jeg bad om en ekstra, men det havde han ikke sendt med, så måske havde han ikke flere.
      Ja nu håber det, at det hjælper på taget, det er ikke sjovt, når det regner ind. Ja vi glæder os til en ny blomstring.
      Jo tak og hils Hans
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Spændende rosen indkøb - og super at du linker til Weeks side om Christian Bédard, han er jo Carruths elev.
    Koko loko er da iøvrigt kendt for at skifter farve - fra "café latte" til lavendel.
    Golden Buddha er en anden amerikaner en Poul Barden sag og en Rosa bracteata hybrid, dem har jeg slet ikke nogen af:)
    Godt at se at JAS også har de helt nye roser!

    Sjovt igen med billeder fra samme sted med ½ år imellem!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Karsten
      Ja det tænkte jeg nok, du ville synes. Jeg måtte også lige se, hvad Bédard var for en fyr, da jeg så, han var elev af Carruth, tænkte jeg, at det var ret interessant, nu har du jo lært mig lidt om rosenforædlere :) Jeg har set fantastiske farver på den i rosengruppen på fb, så den måtte jeg eje. Den har været umulig at få fat i et stykke tid, men der er mange, der praler med den der.
      Golden Bhudda var en Jas foreslog mig, da vi snakkede om gule roser, da jeg så den, var jeg leveret :)
      Jas er med både med nye og gamle, det kniber lidt mere med de engelske, forståeligt nok, de er dyre at få fat i.
      Tak, ja det er helt sjovt med de kontraster.
      Dejlig dag til dig.

      Slet
  6. God morgen Lisbeth:-)
    Sidder her og stor smiler over dit offer:-0))
    Tillykke med den flotte nye dør, og lapning af hullet.
    Lækre rhodoer, savl, og det er så smukt det sidste billede<3
    Krammer med ønsket om en god dag fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Anette
      Dejlig at du morer dig, der skal være lidt at more sig over i denne kedelige mørke tid :)
      Jo tak for det, så venter vi bare på regningen :)
      Ja det er skønne rhodoer også i dette indlæg, tak <3
      Krammer og i lige måde

      Slet
  7. Mildt og solrigt, sådan havde vi det i går formiddag. Vind og vejr er utroligt hård ved døre og vinduer. I går fik jeg et nyhedsbrev fra en engelsk planteskole, som skrev, at de bliver nødt til ayt sætte priserne op på grund af det meget svage pund, så de engelske roser bliver sikkert endnu dyrere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Det lyder godt, her var der ikke meget sol og i dag er det gråt og blæsende. Jeg kan forestille mig, at de engelske roser bliver endnu dyrere nu, jeg køber kun, når Jas har nogle af de lidt ældre, det er for dyrt at købe i England nu.

      Slet
  8. Hej Lisbeth. Sikke skønne roser, især maidens blush kender jeg, og mangler da vist i haven. Tror jeg i det hele taget skal kigge lidt på udvalget hos JAS skal have 26 hvide roser i en ikke så fjern fremtid. Utroligt med det milde klima og roser i december.
    Venligst
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henrik
      Ja der er mange skønne i mellem, Jas har mange hvide roser, mener jeg, hvis du stadig arbejder i Odense, kommer du jo tæt forbi hver dag. Og så er det oven i købet billigt. 50 kr. pr. stk. for sunde og gode roser.
      Ja det er utroligt, vi bliver ved med at have det så mildt, at roserne stadig blomstrer.
      Vh
      Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth, hvor godt du kunne få nye roser hjem fra Jas :) dem glæder jeg mig meget til at se. Koko Loco, det er en af dem jeg også ønsker mig. De andre må jeg lige tjekke op på.
    Det er godt vejret er så mildt at man stadig kan plante.
    Det var godt at hullet i loftet blev lavet og ny hovedør det er altså blevet flot :o))
    Knus fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja da var jeg heldig :) jeg glæder mig også til at se dem. Spændende om han har flere Koko Loco, jeg havde bedt om en mere, men den var ikke med. Nogle af de nye er kun sommerblomstrende, men når jeg planter dem mellem hinanden, tror jeg, det bliver godt.
      Ja det er godt, det er mildt endnu.
      Det pynter alt sammen og forhåbentlig, kan taget holde tæt nu.
      Knus

      Slet
  10. Åh din stakkel Lisbeth, igen-igen er du blevet udfordret og må ofre dig på havesiden! Det må ha' været benhårdt arbejde at vælge 12 nye roser, for at Ida kunne få sine. Jeg føler virkelig med dig og tænker på alle de roser du måtte vælge fra!! ;o) Koko loco er da helt igennem skøn med sin kaffe-med-mælk farve. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja er det ikke synd for mig, det var virkelig hårdt arbejde, faktisk kunne jeg slet ikke falde i søvn bagefter, fordi navnene svirrede rundt i hovedet på mig, og så er det ikke en gang løgn :)Men det var nu en herlig opgave at ofre sig for. Ja Koko loco er en skøn rose i hvert fald på billederne :) så får vi se til sommer.

      Slet
  11. Altså :::))) Mon ikke Koko Loco kunne gå hen og blive næste års yndling - spændende.
    Godt at I fik repareret taget, så er den julegave da på plads....
    Rigtig god weekend, knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Jo det kan den nemt gå hen og blive - jeg har set den mange gange på rosengruppen på fb, så bliver man afhængig :)
      Ja det var en god julegave, men stor er jeg bange for.
      Tak i lige måde
      Knus

      Slet