lørdag den 17. december 2016

Popularitet eller russere?

Tælleren har flyttet sig med over 1000 i dag,  472 sidevisninger fra Rusland og 414 fra Dk., det er godt nok mange på en dag.
Udover det har det været en kedelig grå dag, det måtte jeg gøre noget ved.
Derfor købte jeg denne fine Helleborus i Brugsen.
 Helleborus abschasicus er godt på vej
Helleborus multifidus følger efter
Ikke så mange rosenbilleder i dag, jeg skal nå at være færdig med at vise rhododendron, inden jeg holder juleferie.
 Darcey Bussell
 Johan Wolfgang von Goethe
Morten Korch. Jeg har to, den ene blomstrede længe sidste år, men ikke i år den har nok ikke helt været så ivrig til at blomstre i år, så måske er der noget om snakken Karsten.
i dag fortsætter jeg med at vise planterne i dette bed, som jeg kalder det snoede bed. Det var det bed, der blev forlænget i efteråret, så de løvfældende kunne få plads der.
her er det 5.9.
 her er samme bed 8.7. Trompetkrone/Catalpa, Astilbe og Sorbus aria lutescens står i bedet, til venstre ses hjertebedet.
 22.8. lidt længere henne i bedet står fasanbusken og skæbnetræet, der er også mange hostaer i det bed
23.7. Astilbe og rød kvan, til venstre i bedet ses det lille træ Zelkova
17.12. her er vi nået ned til de sidste rhodoer i bedet, de står ca. midt i bedet
her ses de lidt på afstand 4.6. Til højre for stien er hjertebedet og først til venstre roserne
 Her står den delvist løvfældende azaliodendron, Govenianum er navnet
den har den dejligste duft af vanille.
 her står også R. Alexis
 med smukke mørke ganepletter
 og R. Imbricatum
med lidt anderledes løv
Det næste bed vi skal til er hjertebedet
 her står den løvfældende R. Arpáge
en dejlig velduftende rhodo, som beholder duften i blomsterne, når de er visnet ned.
Her står også tre små krybende rhododendron Purple Pillow. I samme bed står to japanske ahorn og to roser, pæoner, dagliljer og iris. Liljer og en hortensia rummer bedet også.
 Hemerocallis Lacy Dolly og i baggrunden Summerwine
 Hortensia Blue Bird
og liljen Big Brother
Så er vi næsten færdig med den del af haven, men i læbæltet står der også et par stykker
 P.J. Mezitt den har det smukkeste bronzefarvede løv om vinteren
den blomstrer ret tidligt, dette billede er fra 3.5.
23.4. P. J. Mezitt
Her slutter kavalkaden for i dag, så må vi se, hvor mange der kigger forbi i morgen.
God lørdag aften.



20 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Ja, hos mig tager de alle nedsalg sådan et efter et. og gør de det samme hos dig har de jo travlt. Du har vel pænt over 2000 blogindlæg?

    Spændende med dine 2 Morten Korch. Er de købt samtidig?

    Sjov Azaleodendron - egentlig mærkeligt at man ikke laver flere hybrider...

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja der er nok at se til, hvis de skal igennem alle mine 2091 indlæg :)
      Nej de to Morten Korch er ikke købt samtidig og ikke samme sted, de står heller ikke sammen. Den der ikke har blomstret helt så meget, er meget større og kraftigere end den anden.
      Det er nok for svært at krydse en azalea med en rhododendron, mon ikke det er derfor?
      Tak i lige måde

      Slet
    2. Ah ok - en teori kunne være at det er de roser der er ved at etablere sig der bare bliver ved i ekstra lang tid. Og hos nogen af dem går det ud over væksten året efter?
      Ja det er nok ret svært - imponerende at man så gjorde det i 1828... :)

      Slet
    3. Ja måske, der er jo en del af mine helt nye som blomstrer nu, jeg må holde øje næste år. De roser jeg fik fra Bilka skyder fint nu.
      Vi kan jo altid lave vores teorier, ja måske kunne de noget andet i 1828 :)

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Ja man kan jo altid forsøge at kæbe sig til et bedre humør når nu vejret ikke kan løfte det 😊 Sådan en juerose er da et godt forsøg. En af mine er i blomst så jeg da jeg var ude og kigge idag. Skulle lige tjekke om dem jeg købte hos Staudefeen (som jo var lidt pjevset) var på vej og det ser ud til at der er liv i dem.
    Også nogle smukke sommerbilleder du har fundet til os idag ja det luner altsammen.
    Smukke Rhodoer i blålige nuancer men Arpáge er nu også af den fine slags 😊 Big Brother håber jeg at kunne nyde næste år. Emil knækkede jo den ene stængel den havde sidste år.
    Det er jo dejligt at kunne se hvor mange der kigger indenfor og vide at det store arbejde med bloggen lønner sig.
    Fortsat god lørdag aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja man bliver i hvert fald mere fristet til at købe noget, når det hele ser trist ud som i disse dage. Dem jeg fik fra Staudefeen er i live men heller ikke mere, det var i hvert fald ikke mere værd, end det jeg gav for dem.
      Jeg gjorde mig umage for at finde flere sommerbilleder, der skal noget til i denne grå tid. Ja de blå vidste jeg, du ville bemærke, men Arpáge er nu også lækker. Jeg håber du får en flot blomst i Big Brother næste år.
      Ja det er rart nok at folk kigger med, for jeg bruger meget tid på at finde billeder, det er hyggeligt at kigge i de gamle sommerbilleder.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Det gav et helt gib i mig ved synet af dine sommerbilleder - åh det virker godt nok fjernt! Men snart vender lyset og så går det igen den rigtig vej!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det er lækkert med sommerbilleder, og pludselig er det forår, nu er der ikke længe til at lyset vender, det glæder vi os alle til.

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Ja, det er merkelig med disse russere, for det erdet samme her for jeg ser det på min oversikt også. Gad vite hva de ser etter... ;)

    Flotte rhodoer du har med de fine ganeflekkene! Jeg liker så godt de som er mørke av de.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja underligt, du har også fornøjelsen, kan jeg forstå. Ja det var rart at vide, hvad de kigger efter.
      Jeg tænkte på dig, da jeg skrev om de mørke ganeflekker :)
      Klem

      Slet
  5. Dejlige billeder. Liver op på en grå og diset dag.
    Flot Helleborus du har købt.
    Tak - også en god lørdag aften til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja rart med lidt sommerbilleder på sådan en grå dag, også rart med en blomst.
      Tak for det.

      Slet
  6. Det er sjovt at det er svært at forestille sig hvordan alting ser ud om sommeren, for så længe siden er det jo ikke siden det sidst var sommer. Lige nu virker den bare så fjern. Men lyset vender om få dage :-)
    Selvfølgelig er du populær, Lisbeth, men russerne er nok ikke rigtige russere, men robotter. Sådan nogle har jeg i hvert fald jævnligt "på besøg" i disse uger.
    God søndag til jer!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja man kan næsten ikke forestille sig at alt bliver smukt igen, ja det er dejligt, at vi snart går den anden vej ige.
      Du har ret, det er sikkert robotter, mon ikke alle vores blogge har besøg af dem for tiden.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Kære Lisbeth
    Så skønt med blomstrende billeder i disse mørke dage - det er næsten ikke til at holde ud mere, men tiden går som bekendt, og vi kan jo håbe på solskinsdage i julen - det ser nu ikke forlovende ud lige nu. Måske er de russiske robotter også i bekneb for opmuntrende billeder lige nu, og så kan det jo ikke undre, at de standser op hos dig :) Dejligt med en julerose fra Brugsen. Jeg er gået lidt amok i juleroser i år - både ude og inde og glæder mig over Lau, hvor de fås billigt :) De vil så heldigvis godt gro her, så helt spild er det ikke. Flere er i blomst i bedene. Arpege lyser vældigt op i dag - jeg kan huske, hvor overrasket jeg blev over, at rhodoer kan dufte :) De blålige er som altid populære her :)
    Rigtig god dag til dig!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja jeg gør, hvad jeg kan for at finde blomster i arkivet, for noget må der til. Lige nu lover de lidt solskin i julen, men lad os nu se. Ja det kan jo være de russiske robotter også er glade for sommerbilleder, i hvert fald er de stadig godt med, over 600 visninger siden i aftes. Ja du kan sagtens have juleroser, når de er så billiget som de sikkert er hos Lau, her måtte jeg slippe en 50´er. Underligt hvorfor de ikke vil bo hos mig, men jeg har bestemt ingen succes med dem. Ja jeg kan også godt huske din reaktion på Arpege, de blå er lige dig og Anne :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Flot julerose - med lidt held er den lige så fin ude i haven næste december.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja den er rigtig fin, der skal en del held til, det plejer jeg ikke at have med juleroser.

      Slet
  9. Spamrobotterne er i virkeligheden vilde med roser. Bare vent, til det bliver sommer, og de kommer og besøger dig :-)
    Kh, Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karen
      Ja det må de være, bare de ikke kommer og hugger mine roser til sommer :)
      Kh Lisbeth

      Slet