søndag den 4. december 2016

Sol igen

Vi tager da lige en dag mere med solskin, det klager vi bestemt ikke over.
 Solopgangen er forskellig for hver dag
i dag var den flottest, inden solen kom helt op
 lys i mørket, i tjørnehækken er der sat en lyskæde op
 og lys i stuen
sol i R. Hansel, dejligt med ekstra lys her i december
Roserne klarede rimfrosten i går rigtig flot
 Britannia
 og her i solskin
 Jacqueline du Pré
 Johan Wolfgang von Goethe
 også her
 Odyssey
 The generous Gardener
og Goethe igen
 Cressida er vildt smuk i solen
 Jayne Austin
 Minerva
 Poustinia
Queen Elisabeth
Rhododendron:
 inde i skoven står R. concinum, den har kun små blade, men det generer desværre ikke billetklipperne
  smuk farve
det er jeg sikker på, at flere synes. Den lyser meget op i skoven, men er svær at tage billeder af.
overfor ved hegnet op mod diget står en løvfældende rhododendron Viscosum, den har en skøn duft
ved siden af ud mod vejen står R. Cassata

lidt af en beauty, synes jeg
Lige ved siden af står en, der ligner den til forveksling
R. Graffito, de blomstrer næsten samtidig og er plantet sammen med vilje.
Alle blomstrer de i juni måned.
I samme hjørne sidder de små sorte og holder øje med mig, når jeg går ude på diget.
Slut for denne gang - God start på ny uge.



19 kommentarer:

  1. Kære Lisbeth
    Du viser simpelthen de smukkeste solopgange, og der er ganske rigtig stor forskel fra dag til dag. Det ser vel nok hyggeligt ud med lyskæden i tjørnnen og de fine lyskugler i stuen. Der er også brug for ekstra lys i denne tid, men nu er der ikke længe til, at det går mod lysere tider :) Utroligt så mange skønne roser du stadig har i blomst - Cressida er da helt forrygende i dag. R. Consinum har en dejlig farve, men i dag er det Viscosum, der løber med guldmedaljen - så smuk med den mørke ganespalte, og når den så ovenikøbet dufter :) Den er kommet i Ønskebogen! De to sorte er også et par kønne planter - dejligt med godt selskab, selvom de nok ikke er helt tilfredse med, at I er på hver sin side af hegnet :)
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja jeg er heldig at jeg kan tage billeder af smukke solopgange, det kniber lidt mere med nedgangene. Vi er glade for vores lyskæde derude og kugler og hjerter med lys i herinde. Ja heldigvis varer det ikke længe, inden det går mod lysere tider, det er dejligt. Cressida er meget smuk, fordi den lige får solens stråler. Jeg tror, du blander rhodoerne lidt, Viscosum er den med duft, den har ingen ganeplet :) men den dufter :) Nej de små sorte ville gerne ud til mig, men det kommer de ikke.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Ja, sikke da jeg roder - det er selvfølgelig Cassata, jeg mener - den er så smuk! Jeg retter lige i Ønskebogen :)
      Knus

      Slet
    3. Det tænkte jeg nok, godt at få det rettet, den dufter ikke.
      Knus

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Ja endnu en smuk solopgang :-) her fulgte der skyer med men solen kunne heldigvis kigge igennem dem så det blev en fin dag mere. Ja lyset i mørket er så smukt rundt omkring lige nu. Her i vænget er vi alle ret glade for lyskæder :-) lyskugler i vinduerne er så flotte jeg har også et par stykker :-)
    Ja roserne ser ret intakte ud. Flot taget i betragtning hvor tilrimet de var.
    R concinum er en smuksak men Cassata og Grafitto er også skønne. Ja de små sorte er et par vidunderlige planter og holde øje og vagt må gøres. Ja de er på deres post :-)
    Fortsat god søndag aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja da var vi heldige, jeg har været til fødselsdag siden middag, så jeg har ikke helt tjek på dagens vejr. Ja det er dejligt med lys nu, bare det ikke er for farvestrålende.
      Det er utroligt med roserne, at de klarede rimen, der er ikke spor at se på dem.
      Ja de er skønne alle tre, de sorte er da også fine, de holder øje med om der kommer en hund forbi.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Sjovt med de der billetklippere - det lader til at det kun er visse Rhodoer de angriber.
    Er de overhovedet på de løvfældende? Angriber de også dem med tykt indument? Er der forskel på hybridder og naturarter?
    Rhododendron viscosum er nu flot med det lange kronrør!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja jeg synes selvfølgelig ikke det er sjovt med billetklipperne. De er værst inde i skoven, og der hvor de står tæt. De kravler jo på jorden, de kan ikke flyve. Jeg troede også, at de løvfældende slap fri, men desværre bliver de også angrebet, dog ikke så slemt som de store hybrider. Dem med tykt indument bider de også lidt i, men heller ikke her er det så slemt som ved dem med almindelige blade.
      Ja R. viscosum er rigtig fin.
      Tak i lige måde.

      Slet
    2. Jeg har skrevet sammen med ham, der har bloggen Syge Planter, han skriver, at det næsten er umuligt at undgå billerne, når man har så mange rhodoer samlet på et sted, så jeg må nok leve med det.

      Slet
    3. Ja, det lyder rigtigt - og når du har så mange og tæt - og billerne ikke er så mobile, så vil nogen af dem komme til at kravle op på den "forkerte" rhodo og prøve sig der.

      Irriterende!

      Men de må have nogen naturlige fjender - fugle?

      Slet
    4. Jeg ved ikke, om fuglene tager dem, men så er der ikke nok fugle :) Vi har fået noget hos Claus, som vi kunne sprøjte med, det prøvede vi også, men det er et kæmpe arbejde, vi bryder os slet ikke om at sprøjte, så det var kun den ene gang, jeg har jo også giftfri have, så det havde vi det meget dårligt med. Der skal sprøjtes op og ned af stammerne og træstammer, for det er deres vej op i bladene. Desuden går de jo også i andet løv end rhodoløvet, de er desværre over alt, er jeg bange for. Det er værre, hvis deres larver går i rødderne, så dør rhodoen. Ja der lurer mange slags farer i vores haver.

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Koselig med lys både inne og ute nå når det blir så tidlig mørkt. Jeg har to kjeglegraner på trappa med lys på. Inne er det også mye lys på også. De to rhodoene som lignet hverandre likte jeg veldig godt.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja på denne tid af året må vi sørge for andet lys, det er også hyggeligt. Ja de to rhodoer har en fin mørk ganeplet.
      Klem

      Slet
  5. God morgen Lisbeth!
    Igen flotte solbilleder:) Det er så hyggeligt med lysene i mørket.
    Jeg bliver ved med at imponeres over at du har roser i blomst, kan næsten ikke forstå det.
    De to sorte hitter nu alligevel her:-)))
    Ha en god dag
    Krammer

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Anette
      Tak ja dejligt med noget solskin, det ser lidt blakket ud i dag. Ja på denne tid af året er det nødvendigt med ekstra lys i mørket.
      Jeg kan godt forstå, at du synes, det er underligt med alle de roser i blomst, jeg nyder at finde nye, som jeg ikke havde regnet med ville springe ud.
      Ha - ja de små sorte er populære :)))
      Tak i lige måde
      Knus

      Slet
  6. Igen her i formiddags kunne vi nyde solen; men nu ser det desværre ud, som om det er slut. Vi har nogle få rhododendron, som ankom med billetklip,der er ikke flere, end at vi godt kan bruge nematoder, og billerne har helt sikkert ikke bredt sig, men er heller ikke helt forsvundet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Så er I mere heldige end os, vi har ikke set meget til solen i formiddag, og vi har masser af billetklippere i haven, det må vi desværre leve med, men jeg har jo også rigtig mange rhodoer, så kan jeg lære det.

      Slet
  7. Herlige billeder.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet