torsdag den 15. december 2016

Hjemme igen

Efter tre dejlige dage sammen med lille Theodor er jeg klar igen til at vise lidt billeder.
Jeg tror, der var en fin solopgang, men det ses ikke midt i et villakvarter
denne fine sø gik jeg forbi på vej til vuggestuen.
på hjemvejen så jeg dette smukke træ. Ellers var det ikke meget kameraet blev luftet.
Hjemturen til Kalundborg var ikke behagelig i den lave sol, men heldigvis gik det godt. 3 timer i Kalundborg inden færgen sejlede 17.45 var der heller ikke meget sjov ved, jeg kørte tidligt, for ikke at komme af sted i myldretiden.
I dag har det været gråt og trist, lidt ærgerligt at komme hjem til, men jeg fik lidt rosenbilleder, de har det stadig fint.
 King´s Macc
 Schneewittchen
 A whiter Shade of Pale er ikke så pæn længere
 Aprikola
 Blackberry Nip
 Golden Celebration
 Johan Wolfgang von Goethe har lidt duft, selvom den har blomstret længe
 Minerva
 Penny Lane
 Queen Elisabeth
 Zonta er på vej med en ny blomst, der var flere, men der skal også være plads til
Rhododendron
 Ved siden af R. Hansel står R. ponticum variegatum
 flot broget løv
og her er den i blomst
Bagved Hansel står R. Goldflimmer
sådan ser den ud i blomst, billedet her er fra stenbedet i den gamle have.
næst efter variagatum har vi R. Onkel Dines, her er der to i en, først blomstrer den, den er podet på R. Cunninghams White, når de blomster er ved at være færdige starter Onkel Dines.
 til venstre for bænken står R. brachycartum
Der var kun en enkelt blomst i år, men der er mange knopper til næste år, det er en af dem billet-klipperne er gået hårdt til.
Den næste gruppe er med røde rhodoer
 R. America, ved siden af står endnu en rød
som blomstrer ret sent, navn ukendt men måske er det Nova Zembla
bagved står R. Brønderslev Beauty et kryds lavet af Claus i Rhododendronhaven, den er ikke at finde i han sortiment for tiden.
Cameliaknoppen vokser godt, spændende.

Bent har taget billeder af silkehalerne, som er på besøg næsten dagligt, i går talte han 43 stk.
Jeg har lovet lidt billeder, som Bent har taget med sit nye kamera, de kommer her:

Fortsat god aften


26 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Og velkommen retur!
    Imponerende med alle dine roser. Men nu skal du høre: Jeg sad lige og tjekkede på nogen gamle nedslag russerne havde været inde på. For et år siden havde vi da også roser! Men jeg synes at se den tendens at de roser der holder længst, og blomster på dette fjollede tidspunkt, at de roser ikke klarer sig så godt året efter. Kan du se samme tendens?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Glemte lige at kommentere Bents billeder - det ser da bare super godt ud!

      Slet
    2. Hej Karsten
      Tak for det. Ja vi havde også roser for et år siden, men mener du, at det er dem russerne kigger efter? Eller har jeg misforstået noget der. Jeg synes mine roser i år ser bedre ud i år end de gjorde sidste år samme tid. Det er stort set de samme, der blomstrer også i år, og jeg synes ikke, at de har klaret sig dårligere af den grund, så nej jeg kan ikke se samme tendens. Der er dog nogle, der blomstrede sidste år samme tid, som ikke har haft blomster så længe i år.
      Jeg skulle hilse fra Bent og sige tak :)

      Slet
    3. Hej igen
      Jeg stødte lige på et billede af Wild Rover fra 7.12.15, den har ikke blomstret så flittigt i år som sidste år, så måske er der noget om det.

      Slet
    4. Ja, min egen "Dainty Bess" er også et klart eksempel.

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Flotte silkehaler! 43 stk. var da en pent antall på besøk :)
    Endelig noen rhodoer som jeg også har. Goldflimmer og ponticom variegatum. Den er det bare så vidt at overlever her, for den fryser noe ned hver vinter. Jeg flyttet den i sommer, så jeg vet ennå ikke om den trives på sin nye plass.
    Hyggelig at du er tilbake :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja efter sigende holder silkehalerne kun til i Langemark, hvor vi bor, så det er helt pænt. Måske hjælper det, at du har flyttet ponticum variegatum, jeg flyttede min lidt længere ind under træerne, så den ikke får så meget forårssol, det synes jeg har hjulpet på den. Den frøs også ned de første år.
      Tak for det - jeg er også glad for at være med igen :)
      Klem

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Håber at Theodor og farmor har hygget sig 😊 det er nok også godt at komme hjem igen selv om det ikke ligefrem er havevejr. Så fik du lige en smag på hvordan solopgangene er lidt magre for os der bor tæt så nok ikke du forstår at vi er glade for at se dem du disker op med. Her blev vi pludselig ramt af en tyk rimtåge igår eftermiddag så det hele var flot rimet til imorges men dagen har været grå.
    Selv om ikke alle roser er lige pæne så er det ja ret imponerende hvad du stadig har at byde på.
    Det er da skønt at silkehalerne holder fest og har inviterer hele familien med. Super flotte billeder Bent har taget. Det kan vidst noget det nye kamera.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Det kan du tro, at vi har, men ja jeg er bestemt også glad for at være hjemme igen. Her var også lidt rimfrost i morges, men det var væk, inden det blev lyst, alt har bare været grimt og koldt i dag, en stor skuffelse når jeg nu var hjemme igen.
      Ja der er ret mange roser endnu, det er utroligt. Ja silkehalerne må gerne holde fest her hos os. Det er rigtig fine billeder, Bent har taget, en vigtig ting er lyset, det var der d. 9.12. Men ingen tvivl om, at det er et godt kamera, og at han har forstand på at bruge det.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Det var ellers en idyllisk sø, du kom forbi - de fås ellers ikke smukkere end den i Nordby, og silkehalerne gør mig ret så misundelige. Der ligger mængder af æbler under træerne, men lige lidt hjælper det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja jeg blev også helt overraske over søen, solen stod lige det bedste sted, så den var næsten lige så flot som den i Nordby.
      Det dur ikke, at æblerne ligger under træerne, de skal hænge på træet endnu, ellers tager silkehalerne dem ikke. Det er fordelen ved Ingrid Marie æbler, hvis ikke der kommer en meget kraftig storm, bliver de hængende.

      Slet
  5. 43 silkelagner... Sikke en sværm :) Hvor dejligt at høre at du havde nogle hyggelige dage sammen med Theodor, nu er du kommet endnu mere ind i hans bevidsthed.
    Ja, solopgangen i villa kvarterer er helt anderledes end på,landet.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha, ha- den dumme IPad .... Jeg skrev jo "silkehaler".....

      Slet
    2. Hej Ulla
      Ja den var god med silkelagnerne :) de ville nok fylde lidt meget i træet. Ja om få dage ser jeg Theodor igen, så mon ikke han kan huske mig.
      Ja der er mange huse i vejen for solopgangen i et villakvarter.
      Knus

      Slet
  6. Velkommen hjem igen.
    Dejlige billeder.

    SvarSlet
  7. Lille Theodor savner nok farmor nu :o) det var da noget af en tur du havde hjem, men godt du er godt hjemme igen og roserne ser jo ud til at have det forrygende.
    Hvor er Bent billeder af silkehalerne gode, det må være et super godt kamera han har fået. Han er nok glad for at have dig hjemme igen :o)) Hils ham endelig.
    Knus fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Nej det er han vist for lille til endnu, men farmor savner ham :) det var ikke nogen behagelig tur hjem, men jeg er jo heller ikke vant til de store veje, I har hos jer :) Roserne er stadig meget fine, synes jeg. Ja det er gode billeder, Bent har forstand på at købe kamera, så det er virkelig et godt kamera. Ja jeg nåede hjem på hans fødselsdag, det gjorde ikke glæden mindre :) Jeg skal hilse igen.
      Knus

      Slet
  8. Hej Lisbeth!

    Alltid lika trevligt att se dina Rhododendronplanteringar. Celebert besök av sidensvansarna, så vackra fåglar. Vi har ett gammalt äppelträd som håller sina frukter även om vintern, undrar om det är samma sort? Vi har också besök av en flock sidensvansar dagligen och du har rätt, de äter inte av fallfrukt från marken.

    Tjusiga bilder med den nya kameran!

    Önskar dig en trevlig helg!

    /Gunilla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja vi der er glade for rhododendroner, kan glæde os over billederne. Silkehalerne er rare at have besøg af, men nedfaldsfrugt spiser de ikke. Du har nok også et Ingrid Marie træ i din have, det er godt til silkehalerne.
      Tak for det og god helg til dig også.
      Lisbeth

      Slet
  9. Landskabet i et villakvarter er bestemt noget andet end det du plejer at vise på Samsø, men både søen og det store træ er smukke i solen.
    Dejligt besøg af silkehaler - jeg har kikket efter dem her, men det er efterhånden nogle år siden de var forbi.
    Det må være dejligt med nogle dage sammen med Theodor:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er noget ganske andet, men jeg kunne da se, at solen kom op :) Det var rigtig smukt ved søen og sådan et træ uden blade, kan jeg godt lide.
      Vi er heldige med silkehalerne, de er kommet her hver dag på samme tidspunkt.
      Det var så skønt med nogle dage sammen med Theodor, vi nød stilheden og roen sammen :)

      Slet
  10. Det var da et fornemt besøg med så mange silkehaler. Og hvor er de fotogene. Det ser ud til, at fotografen og det nye kamera er et godt makkerpar, for det er flotte billeder. Husk at rose husbonden!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det er det, vi nyder deres besøg dagligt, vi er meget heldige. Det er nogle meget smukke fugle, og fotografen og kameraet har et godt samarbejde. Han kan snart ikke tåle flere roser :) men jeg skal nok.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Kære Lisbeth
    Det er skønt at have dig hjemme i din have og på din ø igen ovenpå farmor/Theodordage :) Det var da en lidt lang og træls hjemtur, men forstår godt, at du ikke gad myldretid. Vi har haft et par dage med kulde og tåge - ikke så inspirerende at være ude. Jeg kan ikke huske R Ponticum fra mine besøg hos dig, men nu springer den da i øjnene med sit flotte løv, så næste gang ser jeg den rigtigt :) De er jo ikke helt røde, de røde rhodoer, så mon ikke du holder af dem alligevel :) Det er fine billeder, Bent har taget - det må du hilse ham og sige - er især vild med silkehalerne. Flot velkomst de mange roser gav dig :)
    God aften til dig!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja jeg var også glad for at være hjemme igen, og glad for at have køreturen overstået. De sidste dage har været træls, men jeg havde solskin mandag og onsdag på Sjælland. R. Ponticum springer mere i øjnene om vinteren, om sommeren er der andet, der tager opmærksomheden. De røde rhodoer er heldigvis ikke postkasserøde, så det går nok.
      Bent kan ikke forstå, at alle roser hans billeder sådan, jeg har lige sendt din hilsen videre :)
      Ja det er flot med alle de roser.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet