lørdag den 31. december 2016

Billeder fra skønne maj

Lidt om kommentarer på bloggene:
Maries blog har der været lidt drøftelser om dette emne. Jeg får en del kommentarer, selvom jeg blogger hver dag, det er jeg rigtig glad for. Kommentarer giver helt sikkert motivation, men også det at se at indlæggene bliver set af en masse mennesker giver motivation. Om sommeren er der ikke så mange, der læser med, for da har vi travlt med at nyde egne haver, det er fint, derfor lægger jeg en del billeder op om vinteren i stedet, så er der tid til at nyde og drømme, det kan der også blive lange ønskelister ud af, lidt kan man næsten altid lære ved at kigge med på bloggene.
Igen en grå og trist dag, men cameliaen er lige fin og hvid, det er svært at tage billeder, når det blæser så meget som i dag, men det lykkedes.
Maj måned er bestemt en af mine yndlingsmåneder, det er jeg nok ikke ene om.
1.5. anemonerne blomstrer
og hundetand Erythronium White Beauty
 2.5. der kommer flere og flere planter i dråbebedet, i dag talte jeg14 roser i bedet. Der er kommet flere roser i mange af bedene i 2016 :)
 det fine fuglebad er nu endt hos Linda i Silkeborg, jeg håber at få et nyt en gang inden sommeren
3.5. Gunneraen blev flyttet, det var et kæmpe arbejde for Bent.
 R. williamsianum smukke blomster og nye skud
 4.5. tulipaner er der nok af (måske laver jeg et tulipanindlæg først i januar)
 et kig gennem den gamle del af haven med dråbebedet til venstre
 6.5. var jeg på besøg i Skjöldbergs have i Hørsholm, spændende. Vi overnattede i Rungsted hos Theodor og hans forældre. Derefter tog vi videre til Fyn og Arthur og hans forældre.
 Her sidder Arthur på kantstenen ved mit barndomshjem, jeg sad der selv, da jeg havde samme alder. Den gang var der ikke alle de mælkebøtter, men flotte var de :)
 hov - vi kom da også en tur på planteskole, farmor er travlt optaget af at se på clematis, Morsdags gaven fra drengene.
 10.5. hostaerne myldrer op, de er velkomne med deres friske grønne blade
 12.5. kig fra en skovsti, der er godt gang i rhodoblomstringen
15.5.  alt er friskt og grønt, jeg elsker maj.
 samme dag nordbedet
16.5. kig ind mod skoven
 18.5. den første træpæonblomst
 19.5. syrenerne blomstrer
 21.5.
 21.5.
 23.5.
 Louise Bugnét den første rose er sprunget ud 23.5.
 kig langs hegnet 27.5.
 og den anden vej
 29.5. sikken en udsigt
30.5. nordbedet igen
Ja jeg kunne blive ved, men jeg vil slutte af med at ønske jer alle et godt nytår, tak fordi I fulgte med hele vejen.
Sidste billede er fra Cecils have d. 12. maj, så smukt et træ Japansk Kirsebær.

                           Godt nytår
fra de to sorte og hr. og fru Høneballe

29 kommentarer:

  1. What a beautiful garden you have Lisbeth.
    I wish you a lovely 2017.

    SvarSlet
  2. Kære Lisbeth
    Så kom jeg ud af mit december eksil og vil gerne ønske dig og Bent et godt og lykkebringende nytår. Jeg håber at det kan lykkes at besøge jer og høneballehaven igen i 2017 ;)
    Skønne maj billeder du viser, dem kan vi ikke få nok af i disse grå og blæsende dage. Jeg er også igang med at lave en kavalkade, men det tager laaaang tid, med alle de billeder jeg skal igennem.
    Knus Heidi

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Heidi
      Det var dejlig, du har været savnet. Jeg håber bestemt også, at I kommer en tur igen i 2017, I er meget velkomne.
      Majbilleder er gode mod grå og blæsende dage. Jeg må ind og se din kavalkade, ja det tager lang tid, når vi har mange billeder at gå igennem :) men det er også lidt hyggeligt.
      Godt Nytår til dig og Richard.
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Jeg kunne ikke vært mer enig, for mai er en av de beste måneder i året! Vakre blomster, busker og trær. Vi kan bare glede oss til neste sesong.

    Godt nytt år, Lisbeth!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Jeg tænkte nok, at du var enig med mig i det. Ja hvor vi glæder os til næste sesong.
      Godt nytår til dig med
      Nytårs klem
      Lisbeth

      Slet
  4. Nyttårsklemmen glemte jeg. Klem!

    SvarSlet
  5. Kære Lisbeth
    Jeg har altså skrevet en kommentar til dit indlæg i går, men du har nok ikke set det :) Ja, maj er bestemt en skøn måned, og den var noget helt særligt for mig i år, da jeg lige præcis nåede at komme til Samsø og besøge din skønne have, hvor alle rhodoerne blomstrede om kap - sikke et fantastisk syn :) Jeg håber da virkelig, at der kommer et nyt og større fuglebad til dig, og at Rikke holder sig til aftalen - i hvert fald er jeg lykkelig for mit :) Dejlige billeder af syrenerne - kan næsten mærke duften. Hvor bliver det bare skønt, når den tid kommer igen :)
    Du og Bent + de små, sorte ønskes også et godt og lykkebringende nytår med stor tak til dig for alle de dejlige indlæg her på din blog og for godt selskab IRL.
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Undskyld det var en smutter, nu har jeg svaret :)
      Ja det sidste billede af nordbedet var vist nogenlunde sådan det så ud, da du var her. Godt det lykkedes i år, så må vi se i 2017. Ja men Rikke har lovet mig et nyt og større fuglebad, men det kan ikke selv flyve herned fra Torup :) en dag kommer hun og kæresten nok med det. Det haster jo ikke, før sæsonen er i gang.
      Ja vi glæder os til en ny sæson med alt det skønne, der er.
      Tak for det - også godt nytår til dig og dine, dejligt at du følger med. Og selv tak for godt selskab IRL, altid hyggeligt.
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Godt nytår her fra det midtjyske og vov vov fra Samson og Bamse. Stod det til mig hed forårsmånederne maj, maj og maj for den er altid alt for kort ;o))

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rita
      også godt nytår til dig og vovserne, håber ikke de er bange for fyrværkeri, vores skælder godt ud, når de skyder af.
      Ja maj kan vi ikke få for meget af, det er helt rigtigt :)

      Slet
  7. Kommentarer eller ej... Derom kan meget siges, men essensen er vel at kommentarer er skattede men at man jo godt omtrentlig ved hvor mange det "kigger forbi" alligevel.
    Maj er en fantastisk måned og vi er heldig at der næsten altid falder en eller flere fridage i maj så vi kan nyde det endnu mere.
    Tusind tak for alle de skønne billeder og for at holde gang i det hele.
    Rigtig godt nytår til dig og Bent.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er godt med kommentarer, man kan jo altid kigge på tælleren, for at se hvor mange der har kigget forbi. Om sommeren er der ikke så meget tid til kommentarer.
      Ja der er jo nogle fridage i maj, det er et godt tidspunkt de falder på.
      Selv tak - jeg kan jo ikke lade være :)
      Også godt nytår til dig og Mr. M.
      Knus

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Maj måned er dejlig i din have. Har jo besøgt den i slutningen af maj og det var en stor oplevelse (kommer nok på visit i maj månede en anden gang) ikke mindst rhodoerne er betagende. Nok især da disse skønheder ikke er noget jeg har plads til. Nordbedet så vidst også nogenlunde sådan ud da jeg var på besøg i 2015.
    Skønt billede af Arthur i alle mælkebøtterne. En djævels plante at ha i haven men den er da meget køn andre steder.
    En blomstrende japansk kirsebær er også garant for maj måned. Der ken jeg være med og syntes selv at jeg har en flot en af slagsen desværre holder den ikke længe.
    Nu skal jeg ud og kigge lidt til maden. Hamburgryggen koger så nu skal der laves grønlangkål. Svigermor kommer over og spiser og hun holder ikke så længe ud så når hun køres hjem går turen over til naboen.
    I ønskes alle i Høneballe haven et rigtig godt nytår 🎉
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja maj er en dejlig måned, og I har været her i slutningen af maj 2015, det husker jeg også godt. I er velkomne en anden maj måned, når I får lyst. Ja så må du nyde rhodoerne hos mig i stedet.
      Ja det var flot med mælkebøtterne på bakken, men vi vil helst ikke have dem i haven, det slipper vi nu ikke helt for her.
      Nej det er det værste ved japansk kirsebær, den fylder meget, men holder ikke så længe.
      Ja så kan I nå to ting på en aften, så er svigermor nok glad. Vi sidder her med høj musik, så hundene ikke kan høre bragene, de er ikke bange, men larmer lidt over det ballade.
      Også rigtig godt nytår til dig og Mogens.
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Godt Nytår herfra også i dag. Det er da virkelig oplivende med dine mange majfotos. Her planter vi stadig, men nu må jeg vist ud og dække i haven, for de lover frost i nat. Bettehunden var noget nervøs i aftes, men det skyltes ikke fyrværkeriet, viste det sig, men en bradalarm, der var begyndt med små bip indimellem, og det er den hysterisk bange for.Så da det var løst og hunden faldet til ro, gik vi i seng før 'tid'.
    Hilsen til jer begge.
    Anne Marie og Per

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Tak for det, godt maj måneds billeder kunne virke oplivende, med det grå vejr er det nødvendigt. Ja så må du hellere dække lidt.
      Brandalarmer kan de små ikke lide, det er ikke altid, vi finder ud af, hvad der er galt lige med det samme. Vores gamle sorte hund havde det på samme måde, den var også panikslagen, det samme med mikroovnens bippen og vaskemaskinen, de små klarede sig pænt, kun lidt småvuffen når det blev for meget. Vi kunne ikke gå i seng før tid, før her brager naboerne løs kl. 00.20.
      Hilsener til jer to
      Bent og Lisbeth

      Slet
  10. Åh skønne maj - nu kom jeg til at længes.... Godt nytår til dig og Bent - og tusinde tak for 2016 og alle dine gode blogindlæg og kommentarer - jeg får altid nye viden hos dig. Du er meget flittig til at lægge kommentarer hos andre og til at svare på kommentarer her på din egen blog - derfor ser jeg dine indlæg mindst 2 gange, for jeg skal lige ind og se, hvad du har svaret mig og andre! Jeg glæder mig til det nye år generelt, i haven og på blogsene!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det kommer man nemt til, når man ser maj billeder. Selv tak ja jeg kan godt lide, at der bliver svaret på kommentarerne, det er der heldigvis flere, der gør. Ja det bliver dejligt at komme i gang med det nye haveår og følge med i, hvad der sker i vores haver.

      Slet
  11. Gott Nytt År Lisbeth!
    Fantastiska vårbilder, finns inget så härligt som våren, med allt det nya som kommer upp, och slår ut i blom. Fantastisk bild du har som header.
    /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde Marika
      Våren er bare det skønneste, jeg kunne ikke stå for det billede til headeren.
      Lisbeth

      Slet
  12. Godt nytår, Lisbeth, til dig, Hr. Høneballe og de to sorte! Og tak for en dejlig blog fuld af haveglæde; jeg nyder at følge dig og jeres have :-) Og, ja, headerbilledet er da helt vidunderligt!
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde Nana til dig, mand, hunde og kat(te) Dejligt at du nyder min have, jeg nyder også at følge med i jeres bestræbelser på at lave have, det går fremad.
      Ja det er et dejligt headerbillede.
      Knus

      Slet
  13. Maj er jo fantastisk, det eneste problem er, at man næsten ikke kan nå at nyde det hele. God idé med en ny header - er det ikke første gang, du laver om på det?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er svært at nå og nyde maj, for det hele kommer lige på en gang.
      Jeg har trængt til ny header længe, i aftes var der tid og jeg fandt en værdig afløser, synes jeg, du har ret, det var første gang, jeg ændrede den, jeg var så forelsket i rosen Audrey Wilcox :)

      Slet
  14. Godt nytår Lisbeth - også til Bent.
    Den dejlige maj, det var gode oplevelser du havde der :-)
    Vedr. kommentarer og havebloggere elsker jeg jo lidt meningsudveksling;)) Jeg følger livet i Høneballehaven, men ikke hver dag, det er jeg sikker på at du ved:-) Nogle gange samler jeg lidt op på en uge.
    Jeg kan lide at se havens udvikling, se sammensætningen, farverne, lyset o.s.v.
    I de par år hvor der var virkelig mange havebloggere blev jeg nærmest stresset over alle de steder, jeg følte jeg måtte kommentere når der var et nyt indlæg. Det var mig selv der syntes at jeg skulle kommentere for at holde gejsten oppe hos bloggerne så de ville forsætte - så begejstret var jeg over det sociale havenetværk der var opstået.
    Jeg har erkendt at jeg ikke har tid til at kommentere hver dag og hos alle, men jeg vil meget gerne kommentere hos nytilkomne havebloggere og hos gamle. Igennem årene har jeg også erkendt at det ikke er ALT haverelateret der interesserer mig. Og jeg har erkendt at det ikke er alle havebloggere der har lyst til at kommentere hos mig.
    Tingene har fundet sit leje, synes jeg. :-)
    Jeg tror dog nok jeg ville stoppe med at blogge, hvis jeg aldrig fik respons, men som det er nu hygger jeg mig med det og kan ikke forestille mig at det stopper.
    Ha en god nytårsdag - her hersker forkølelse og jeg skal ikke foretage mig noget som helst;))

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde til jer Lisbeth
      Ja det bliver vist den bedste måned, maj er bare skøn.
      Der er vist mange som følger med hver dag, som ikke kommenterer, det synes jeg er fint, når jeg blogger hver dag, kan jeg ikke altid få kommentarer, det er også fint med mig. Men helt uden kommentarer går det ikke, så har man ikke lyst til det store arbejde, det trods alt er. Jeg følte også stress, da der var rigtig mange bloggere, som ofte lavede nye indlæg, det blev bare for meget, jeg kan huske at Hanne blev helt forvirret, hun kunne slet ikke følge med, det kneb også for vi andre.
      Jeg gør, hvad jeg kan for at kommentere især hos nytilkomne, men de skal selv yde lidt også, ellers stopper jeg, for haven skal jo også passes. I det hele taget er det vel heller ikke alle havebloggere, der kommenterer, men jeg har også set, andre der kommenterer på andres blogge, som aldrig har kommenteret hos mig, ja sådan er der så meget, det kan vi ikke tage os af :)
      Jeg synes også, at det er fint som det er, at det har fundet sit normale leje. Det skal være hyggeligt at blogge og ikke et stressmoment, så alt er fint.
      God nytårsdag til jer og god bedring med forkølelsen, god idé at slappe af :)

      Slet
  15. Ja, maj er en skøn måned, godt vi har den i vente. Men først må vi glæde os over vinteren. Hver årstid har sin charme, og selvom jeg holder af dine forårsbilleder, glæder jeg mig bestemt også til at se din januarhave.
    Også godt nytår til dig og havemanden.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det er den bestemt, men hver ting til sin tid, mener du nok. Det har du helt ret i, men på disse grå dage, får jeg ikke rigtig taget billeder, haven kommer ikke til sin ret, når det er så gråt. De lover sol i morgen, så lad os se, om det ikke kan blive til lidt billeder.
      Tak for det og i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet