mandag den 26. november 2012

Sol, vinterforberedelse og føljeton

Ja tænk i dag har solen skinnet, så jeg måtte jo tage billeder så længe, det varede. Heldigvis skinnede solen hele formiddagen, så jeg gik i gang med at tømme de to store vandtønder, som var fyldt til randen. Det blev til mange kandefulde, nordbedet fik de fleste, det er nemlig tættest ved tønderne.
Godt nok har vi fået 14 mm de sidste dage, men her inden frosten sætter ind, er det klogt at gennemvande rhodoerne. Tønderne skal jo alligevel tømmes, så de ikke bliver frostskadede. Nu er de tømt, og der er brugt endnu flere kandefulde rundt omkring. Alle de nyflyttede rhodoer fik hver en kande vand, jeg sikrer dem, så godt jeg kan.
Der var ingen flotte solopgangsbilleder, men senere blev himlen meget smuk.

Er den ikke fin?
Over middag så jeg igen silkehaler tæt på, mens jeg listede ind for at hente kameraet, forsvandt de.
Skovbedet ud mod vejen

Det er dejligt at se, at solen kommer frem, når man ikke har set den et par dage
På grunden ved siden af vores er der oversvømmelse, men der er da en pæn spejling af himlen og de smukke skyer
Kun to roser fandt jeg i dag
 Jacques Cartier
 
Sharifa Ashma
Her starter føljetonen
Her inde bag ved det røde bed er det ene af mine gul/orange bede
 Her har vi Belkanto
i blomst
 Viscy
Viscy blomster som den første i den gruppe, den har en overdådig blomstring
Goldbukett
i blomst
 Peggy
Peggy er købt i år, den giver ingen blomster næste år, de springer tit over hos mig, året efter de er købt.
Mary Lou
Mary Lou blev købt sidste år, så der var kun en enkelt blomst i i år, men til næste år, bliver der mange.
Big Smile er købt i år, det var helt nyudviklede rhodoer, som ikke en gang havde fået navn endnu
Det har den så nu (ikke af mig) den kom til at hedde Big Smile, billedet er lånt på nettet
For enden af bedet står Makiyak, som er lige smuk og fotogen  vinter
såvel som forår/sommer
Til slut får I et billede af min fine chrysanthemum. Det var bare en gren som lå henad fliserne, men når blomsterne bliver klippet af og sat i vase, ser de fine ud.
Rigtig god aften derude i det ganske danske land.


30 kommentarer:

  1. Godaften Lisbeth.Her hos os har det også været ok vejr.Det eneste sure har været vores bil.Udstødningen knækkede og der skulle en ny
    katalysator på.
    Der røg lige 5000 kr.ØV!
    Godt at du kan minde os om at få tømt vores vandtønder.Skal nok bruge vandet til mine rhodoer.
    Er stadig varm på den Makiyak...må se til foråret om jeg kan skaffe den.
    Og dit nordbed er stadig smukt.Rigtig god dag til dig knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Jette
      Godt I også har haft godt vejr, men ærgerligt med bilen, de 5000 kr kunne I sikkert godt bruge til noget andet, og så lige her op til jul.
      Ja det var faktisk med vilje jeg skrev det, så du kan få vandet lidt ekstra inden frosten kommer.
      Ellers må du købe Makiyak i Rhododendronhaven, det er da nemt, når du er ovre ved Gitte.
      Ja jeg nyder synet mange gange om dagen af nordbedet :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  2. nemlig der skal tømmes vandtønder, jeg. pudser glorien , Ipsen har. for længst tømt. vores
    der. loves frostgrader og sne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Ja det gør der nemlig, det var derfor jeg tømte vores.

      Slet
  3. Dejlige billeder som altid, men hvordan kan I dog tale om solen, når det konstant regner, hvor jeg er??? :D

    Ha' en dejlig aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Katy
      Du skal ikke flytte til Sverige, prøv Samsø i stedet :)
      I lige måde.

      Slet
  4. Kære Lisbeth.
    Igen dejlige billeder også af solopgangen.
    Og de dejlige Rhodoer - Makiyak må jeg altså finde. også Peggy er skøn.

    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Det var faktisk ikke solopgangen, men himlen mod vest kl. 10 i formiddags.
      Kan din plantemand ikke skaffe Makiyak, så må du købe den hos Claus www.rhodobutik.dk
      Ja jeg er også vild med Peggy og Mary Lou har næsten samme farver, derfor købte jeg Peggy.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Solen tittede også lige frem her i eftermiddag. Sådan set bare for at sige farvel :-), men det er jer vel undt med en solskinsdag på Samsø :-)

    /Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Hos os sagde solen ikke farvel, den smuttede godt middag, så fik I lidt fornøjelse af den også :)

      Slet
  6. Hvor er det en skøn have I har. Selv har jeg ingen rododendron i haven - så tak fordi jeg her kan blive klogere! Makiyak er da helt utrolig.
    Dbh Mathias

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Mathias Emil. Nej men det kan anbefales med rhododendron, så er der stedsegrønt om vinteren. Makiyak kan anbefales, den er som sagt smuk hele året. Jeg forsøger efter bedste evne at få folk til at interessere sig for rhododendron.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Vi fik glæde af solen hen ad ca 14:00, dejligt at kunne cykle ud for at handle i solskin for en gangs skyld :)
    Der må være kommet rigtig meget vand i nat, min vandopsamler var også lige pludselig fyldt til randen. Jeg har eller en haveslange liggende i som lige ska ha et sug i ny og næ, så jeg kan holde den ved så lav vandstand at den bare kan tippes fri for resterne når frosten kommer.
    ha en god dag :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Alice
      Så er den taget over til jer bagefter, for da forsvandt den fra os, dejligt at vi kan deles lidt om det gode vejr. Ved den tid blev det stille vejr hos os, det nød vi meget.
      Vi har fået ca. 17 mm siden i fredags. Det er med at passe på, når frosten kommer.
      God aften til dig :)

      Slet
  8. Hej Lisbeth. Sikke nogle gode billeder du har taget. Det er en spændende føljeton du har i gang! Jeg kunne især godt lide det billede med spejling af himlen i vandet. Jeg har været på ferie i 9 dage og dér var vejret regnfuldt og meget blæsende hele ugen, så det var lidt ærgeligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Så kan jeg bedre forstå, du har været væk fra bloggene så længe, ærgerligt at I ikke havde bedre vejr i ferien.
      Tak for ros til billederne, jeg håber du vil følge med i rhodo føljetonen :)

      Slet
  9. Dejligt du har haft besøg af solen idag, også selv om den ikke havde tid til at blive ;O). Græsser i modlys, det behersker du bare ;O). Du er da næsten ved at have rhodo materiale og viden nok, til at lave en bog ;O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heid
      Ja du kan tro, jeg nød solen, idag er det gråt men helt stille, det er heller ikke dårligt.
      Ja det er lige før, jeg har rhodomateriale nok til en bog, men jeg har ikke tid :) Tak for de pæne ord.

      Slet
  10. Igen gode billeder som altid.
    Smuk buket til sidst.
    Ha´ en dejlig aften.

    SvarSlet
  11. Så mange flotte rhododendron du har! Jeg er virkelig imponert over din samling. Himmelbildene dine er også flotte. Ha en god natt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit og jeg er ikke halvt færdig med at præsentere mine rhodoer endnu.
      God dag til dig.

      Slet
  12. Sikke et dejligt vejr I har haft på Samsø. Her kom solen frem henad eftermiddagen, og kun i en lille time. Men med det gråvejr vi har haft de sidste mange dage, har lidt også ret!
    Dejlige solskinsbilleder du kunne tage i dag. Den Makiyak er i særklasse. Den har nogle fantastiske blade og pynter selv uden blomster.
    Herligt med sådan en fin buket. Jeg havde venindebesøg og fik også hvide chrysanthemum og en enkelt hvid lilje, så jeg har også en fin buket stående.
    Til gengæld kunne jeg diske op med salat fra egen have uden snegle fra min højbed!
    Det er vild luksus, ikke at skulle dele det grønne med sneglene!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja vi nyder, når solen kommer frem i denne mørke tid. Makiyak er så smuk både i løv og den måde, den gror på.
      Det var da dejligt, at du har fået en fin buket og kunne servere frisk grøn salat, ja det er vild luksus uden snegle.

      Slet
  13. Vi har ikke vandet rhodoer på denne tid af året, men jeg kan sagtens følge dit argument. Er makiyak en krydsning ml makinoi og yakushimanum? Bladene minder i hvert fald om makinoi.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Bent mente heller ikke, det var nødvendigt at vande dem, men fremfor at tømme tønderne lige ud på jorden, synes jeg dette var en bedre idé.
      Og så havde jeg jo en del, vi havde flyttet, de var glade for en ekstra tår vand.

      Dit bud var rigtigt, se denne tekst fra Rhododendronhaven :)

      (R.makinoii x R.yakushimanum)
      Mellemhøj, kompakt busk op til 1 m høj med ca. 10 cm lange smalle blade der sommeren igennem har et tæt lysgrå filtlag på oversiden. Blomstrer i maj/juni med klaser af rosa blomster der senere ændres til rosa/hvid farve. Attraktiv bladplante. Hårdfør.

      Slet
  14. Uha ja Lisbeth - det er med at stikke afsted med kameraet når solen endelig åbenbare sig - skønne solskinsblik fra haven. I dag er det tåge og dis her hos mig.

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorthe
      Det samme her, vi må nyde de få øjeblikke, vi har med sol, men det er dejligt stille vejr, så jeg satser endnu en gang på en tur i haven, hvis vi skal have frost og sne er det ved at være sidste udkald.
      Knus Lisbeth

      Slet
  15. Smukke dramatiske billeder af udsigten:0)

    Og ja god ting at få tømt tønderne - vi har en ellers lækker gammel trætønde som nu kun han indeholde halvdelen af hvad den skulle, da vi for 2 år siden blev overrasket af frosten. Øv, men tønden er så smuk, at vi ikke kan nænne at skære den op til kar...og vi har ikke fundet en der bare tilnærelsesvis kan nå dens ydre kvaliteter til at overtage placeringen...

    Kh Katinka

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Katinka
      Ja det er nødvendigt at tømme tønderne inden kulden kommer. Ærgerligt med din tønde, når du ikke kan finde en ligeså fin igen.
      Kh
      Lisbeth

      Slet