fredag den 16. november 2012

Rødt løv, roser og føljeton

En sti lige uden for vores grund, den er så smuk nu med hybenroser i venstre side og mirabeller i højre side.
Heller ikke i dag fik vi solen at se ret længe. Den skinnede ti minutter i eftermiddag, til gengæld er det blevet koldere.
Men Bent og jeg fik fortsat på opstamningen af den store Thuja eller enebær. Det er en foræring fra Ida, det første der blev plantet i 2003, men den er blevet meget stor
.Førbillede
 og efterbillede
Jeg synes selv, det ser ganske godt ud
I morges læste jeg en artikel i et gammelt blad om buske med rødt løv, der var 10 forslag til buske, jeg har de 9 af dem. Det inspirerede mig til et par billeder af to af mine  buske.  Jeg har vist dem for nylig, men denne gang får I billeder fra tidligere på året også.
 Her har vi igen den rosafarvede parykbusk, billedet er fra i dag, og løvet sidder der stadig. Forleden var jeg på besøg i Idas have, hendes parykbusk var mere gul i bladene, men de sad der også alle endnu. Min busk er en aflægger fra hendes.

Om foråret ses den ikke så tydeligt, da rhododendronerne skygger for den, og de tager opmærksomheden, men den er lige under træet til venstre. Den gror meget i løbet af sommeren.
Rosafarvet blærespirea, som I kan se beholder den også bladene meget længe
Og den er utrolig smuk lige fra udspring til nu, se bare de smukke nye skud. Jeg kan klart anbefale jer at købe begge buske, hvis I har plads i haven. De kan købes hos Anne Marie Lønbæk Planteskole
Og til rhodoføljetonen:

 Catawbiense Alba har fine blomster sidst i maj
    Metternichii har brunt indument på bladene og fine brune knopper                                 
 Den blomstrer først i maj
 Ponticum er en af de sidste, der blomstrer i det bed
og i blomst
 Catawbiense Grandiflorum, min allerførste rhododendron
i blomst

Rosinetta en japansk azalea
Har blomster som rosenknopper
Apropos roser så er der lidt endnu i dag
 Odyssey
 New Dawn
Queen og Sweden
 Sharifa Ashma
Sutters gold
Og til sidst en røllike
Rigtig god aften og god weekend

22 kommentarer:

  1. Hej
    Det giver et fantastisk skulpturel virkning, at man kan se stammen under dens store vifte.
    Alm.havefolk ville bare have fældet sådan en enebær. Og jeg stritter altid imod, for man kan da altid fælde, men ikke sætte på igen.
    Ang.beskæring nu så har jeg i årevis klippet til salg til jul, uden at se skader.
    God arbejdslyst.
    Anne Marie

    SvarSlet
  2. Ja jeg synes også det ser godt ud, for den var blevet alt for stor, det er meget pænere, når man kan se stammen. Jeg blev inspireret af en lignende inde i Tranebjerg, den har en fantastisk stamme og er højere end min, men det kommer jo nok med tiden. Så fik jeg også lige svar på, at det er en enebær, tak for det :)
    Jeg tænkte imens jeg klippede: gad vide om jeg fortryder det, for nu skal det jo holdes, kan man bare klippe på denne årstid, det er jo nu, jeg har tid til det?
    Tak skal du have.

    SvarSlet
  3. Godaften Lisbeth.Kan se at i stadig klipper-dig og Bent.
    Men det er da dejligt at få det gjort nu.Smukke er også alle dine buske og træer med rødt løv.
    Håber jeg får tid til mit nye indlæg i morgen med beskæring og stedsegrønne vækster.Rigtig god aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Jette
      Ja vi klipper stadig, det er nu mest mig, Bent hjalp med de store grene. Man kan faktisk blive ved at finde noget, der skal væk, det kender du sikkert godt.
      Ja lad os håbe, du får tid i morgen ellers må du tage det næste dag, du har en hel vinter til det :) og mange flere indlæg, men jeg vil gerne se det.
      I lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Kære Lisbeth.

    Ja, det ser godt ud, det i har opstammet i dag.
    Og så viser du rhodoer, hvor er det dejligt, jeg nyder dem.
    Men det har vist fortalt dig!!!!!!
    God weekend
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Tak skal du have, dejligt du nyder mine rhodoer, jeg labber det i mig hver gang du fortæller mig det :)
      I lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Kære Lisbeth. Der ser altså godt ud med den opstamning. Jeg har kigget lidt ud her i haven også, men syntes ikke rigtig jeg vinder gehør for det i huset :) Hvor er der godt med de rhodo billeder. Vi vil gerne finde en flot en, der skal stå i stedet for en kirsebærtræ der er gået ud.

    Uhh hvor har det været koldt hos os i dag. Ingen sol overhovedet, tåget og bidende koldt. Og jeg har stadig lidt løg der skal ned, men det har altså været for koldt i dag.

    Kh Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lise Lotte
      Tak skal du have. Nej selvfølgelig vinder du ikke gehør for det, mænd kan ikke lide at man klipper i de stedsegrønne. Du skal bare starte og vise ham, hvor flot det bliver, så skal han nok hjælpe dig. Du kan jo også vise ham mine før og efterbilleder.
      Godt du er glad for rhodobillederne, så må vi håbe, du kan finde den helt rigtige, der er maaaaaange at vælge imellem :) og der kommer mange flere.
      Det var ok vejr her i formiddag, men i eftermiddag blev det meget koldt. Jeg syntes ellers, de lovede sol hos jer, men det fik I ikke.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  6. Jeres opstamning ser rigtig godt ud.
    Utroligt at du stadig kan blive ved med at vise blomsterbilleder.
    Vi har igen haft en hel dag med tørvejr. Lidt koldere men rigtig fin markedsvejr.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Ja det er ikke til at forstå, men nu er det blevet koldt, så går det nok ikke meget længere.
      Godt I har haft fint markedsvejr i dag.
      I lige måde.

      Slet
  7. Jeg er også veldig glad i rødt/lilla/rosa bladverk. Jeg har også en parykkbusk, men den har felt alle sine blader. Den Rosinetta var skjønn!
    God aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er flot med det mørke bladværk imellem det grønne. Du skal bare have fat i den samme som min parykbusk, så beholder den bladene noget længere.
      Ja Rosinetta er rigtig fin.
      I lige måde.

      Slet
  8. Jeg tilslutter mig de foregående kommentarer, at opstamningen ser fin ud. I nogle haver, hvor opstammede etedsegrønne dominerer, kan det godt blive for meget af det gode for min smag; men I har jo en meget varieret beplantning, hvor opstamningen kan bidrage med noget lethed til haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Tak skal du have.
      Vi er helt enige, der skal ikke være for mange stedsegrønne, de er flotte, men det kan godt blive lidt kedeligt, de skal helst fordeles i en stor have. Sådan noget med store og små kugler og firkanter alle vegne er heller ikke mig.
      Netop den store enebær her var blevet for bastant, så det pyntede vældigt på den.

      Slet
  9. Kære Lisbeth,

    Jeg ved ganske enkelt ikke, hvad jeg skal skrive udover, at din have bare er så skøn skøn skøn på billederne.

    ha en dejlig aften :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Katy
      Hvor er det sødt sagt, det blev jeg glad for.
      I lige måde :)

      Slet
  10. Jamen altså, som altid ser din have dejlig ud.
    Det bliver rigtig godt med jeres enebær :-)

    SvarSlet
  11. Hvor ser det bare godt, at du stammede den enebær op. Det ville jeg aldrig have tænkt på, virkelig god ide. Og så blev der jo også lidt mere ledig jord rundt om :-)
    Jeg er da helt vild med din Azalea Rosinetta. Hvor er den bare smuk.
    Her har det også været koldt i dag. Vi fik også 10 mins sol på et tidspunkt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Tak ja jeg syntes også det blev flot, jeg så det inde i byen på en meget større. Det er rigtig, der bliver ledig jord, men det er i tørke og total skygge, så der er nok ikke meget, der kan gro der. Har du forslag?
      Ja Rosinetta er rigtig skøn, jeg ville have haft Rosebud hos min rhodomand, men den ville han ikke anbefale, så jeg fik den i stedet for en del år siden. Rosebud købte jeg så et andet sted, for han havde den ikke :) Den viste jeg i går.
      Ja her vi ned på 1,5 grader nu, i går var der 9 grader, det kan mærkes. De lover ikke sol resten af weekenden, så det bliver nok lidt koldt at komme i haven i morgen.

      Slet
  12. Det blev pludselig et helt anden bed, efter du fik opstammet din enebær. Det ser vel nok godt ud! Jeg er også helt vild med din blærespirea, og den SKAL jeg finde plads til i haven. Dejligt med så smukt løv året igennem.
    Ja som Hanne skriver, det var sandelig ikke meget vi så solen i dag.
    Jeg fik taget tyren ved hornene og slået græsset igen. Jeg synes det var blevet alt for højt. Nu skulle det så være sidste gang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja det pyntede gevaldigt, men se nu alle de fine opstamninger og klipninger Jette mit lille gods har lavet, så har jeg meget at lære endnu :)
      Ja blærespireaen må du lave plads til, du ved jo, hvor du kan få den.
      Nej solen ser vi ikke meget til for tiden og hundekoldt er det blevet. Vi håber, at det bliver mildere igen.
      Jeg tror Bent har opgivet at få slået græsset mere i år.

      Slet