torsdag den 8. november 2012

Rhodoer, sten og bloggerglæde

I formiddags sad jeg og prøvede min nye mobiltelefon, hm ikke helt nemt, sikken en masse tid man kan spilde på sådan en, men jeg lærer det vel ligesom alle andre :) Fagre nye verden.
Over middag nåede jeg det sidste af kanten rundt om ørkenbedet, og så gik hundene og jeg en god lang tur, jeg trængte til frisk luft ovenpå koncentrationen med telefonen.
I går fik jeg dejlige frø fra Irishaven og i dag fik jeg bladhjørner af Streptucarpus fra Rose. Ja men er det ikke skønt med vores blogverden. Tænk at vi kan mødes og få venskaber på kryds og tværs i vores lille land og for den sags skyld uden for landets grænser også. Her betyder alder ingenting, da jeg startede, var jeg bange for, at jeg var for gammel, men her føler jeg ikke, at alder betyder noget. Skønt.
I dag har jeg taget billeder af to gange, for pludselig kom solen frem, som I kan se af rosenbillederne har det regnet her til morgen. Billederne kommer bare her uden tektst i dag





Smuk midt i sit forfald
 New Zealandsk græs
 Elefantgræs
Høstanemonen jeg købte for nylig har fine nye blomster
Høststenbræk, en spurgte om den havde blade, ja det har den, på dette billede kan de godt ses.
I dag var der en smuk udsigt fra mit udsigtspunkt over haven
På Katinkas haveplaner og planteglæder så jeg et indlæg om sten, jeg har vist nogen af stenene før, men det er ikke sikkert Katinka har set det indlæg, så her kommer  nogen af mine sten igen



Alle er med til at bygge ørkenbedet op
Jeg fik taget et billede af spætten, ikke særligt godt, men man kan da se den. Det var igennem vinduet.

Og til planteportrættet


Bellfontaine, der er duft i blomsten
Her er en af de mindre: Azurika, den har duft i løvet, en fantastisk duft. Man skal bare gnide på bladene, så kommer der en skøn duft. Nogen kan ikke lide den, andre er vilde med duften.
Azurika i blomst, som I kan se er den vokset meget siden blomstringen
 Til slut vores hus og den skønne blå himmel
God aften til jer derude.

39 kommentarer:

  1. Jeg skal også snart kjøpe meg ny telefon, og jeg må si at jeg gruer meg litt for det. Det er så mye nytt å sette seg inn i... Du klarer det helt sikkert fint! Nei, i bloggverden spiller alder ingen rolle heldigvis :-)
    Jeg ser at du skriver Azurika på noen av plantene dine. Jeg bare lurer på om det er den samme plante som vi her i Norge kaller for Azalea? Den jeg tenker på er i samme familie som rhododendron. Ha en god aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Jeg kan godt forstå, du gruer for en ny telefon, men du kan jo nøjes med at købe en almindelig ligesom den du formodentlig har. Jeg syntes bare, jeg skulle være smart og købte en smartphone :) Det ser jo flot ud, når de sidder der med deres fine telefoner, men det kræver lidt arbejde og tålmodighed at sætte sig ind i sådan en, men det kommer så småt :)
      Ja det er dejligt at alder ingen rolle spiller i blogverdenen :)
      De hedder også azalea på dansk, men denne har et navn altså Azurika. Det er rigtigt, at de er i samme familie som rhododendron.
      I lige måde.

      Slet
    2. Takk for svar! Da vet jeg at det finnes enda en plante som jeg ikke har sett før. Den azurika lignet veldig på rhododendron den også. Morosmt med nye planter!

      Slet
  2. Både dejlige roser og sten, din betænkningsfulde kvinde!

    Håber du snart har telefonen helt under kontrol;0)

    Kh Katinka

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Katinka :)
      Det begynder at hjælpe, havde yngste sønnen på skype i eftermiddag, mens han hjalp mig, det var sjovt, og så så jeg ham da lige lidt :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Takk for titten og fine bilder :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak og tak for besøget, du er velkommen en anden gang.

      Slet
  4. Bloggerglæde, det må man sige ja til. Det er så fantastisk givende. Man blir mødt med venlighed, hjælpsomhed og bare positive mennesker. Og så flyver der frø og planter hele landet rundt pga os havebloggere :o)
    Den newzealandske græs - er det dens farve, eller er det efterårsdragten? Det er i hvert fald en lækker farve :o)

    Ha en go aften...

    P.S. Jeg har sendt pakken til dig afsted i dag, håber du får den i morgen :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bettina
      Ja det er dejligt med alle vores haveblogge, det er meget givende og hyggeligt med alt det bytteri.
      Den newzealandske græs har altid den farve, den er meget skøn.
      Det lyder godt, jeg skal nok give besked, om jeg får den. Den jeg sendte til Sjælland er først modtaget i dag, og jeg sendte i mandags, det er ikke i orden, når det var almindelig post ikke b-brev.
      I lige måde god aften.

      Slet
  5. Bloggerglæde... dejligt og rammende udtryk :) Ja, det regnede da en del i morges, men heldigvis så vi også solen her senere. Sten giver haven et dejligt "layout".

    Ha' en god aften. Knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja er det ikke et godt udtryk :) Heldigvis var det kun i morges det regnede også her.
      Ja det er godt med sten i haven, helt sikkert, I har jo også mange især ved dammen.
      I lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Godaften Lisbeth.Ja! al den nye teknik skal man lige vænne sig til.Købte en bærbbar men har ikke haft tid til at få den igang endnu.
    Smukke sten du viser.Er vild med sten i haven,men det kan være svært at finde nogle heromkring.
    Godaften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Jette
      Det er ikke nemt at skifte til nyt, så skal man jo til at lære igen :)
      Ja sten i haven er en god ting, og det ser godt ud.
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Jeg får bare lyst til at knuskramme dig, søde Lisbeth. For: JO! Det er en forunderlig verden. Så rig. så fuld af glæde og uegensindighed. Så fuld at optimisme og hjertelighed. Så dehjlilg og fuld at lysten til at dele.

    ;) DU!!!, Lisbeth er jo rigtiogt meget med til at det er sådan!

    Håber du har tænkt på det! :) <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Tak Marianne hvor er det sødt sagt, jeg bliver helt rørt. Men husk, at du også er meget med til, at det er sådan.
      I denne mørke tid giver bloggen lige så meget glæde for mig, som haven gør om sommeren. Det er så skønt at være en del af den verden.
      Knus

      Slet
  8. Altid spændende at se hvilke blomster/plantebilleder du "disker" op med.
    Jeg har købt NZ græs og er spændt på om jeg kan spire den.

    Havehilsen
    Ole

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Ole, jeg er glad for, du følger med og spændt på, om du får NZ til at spire, det er en skøn græs.
      Lisbeth

      Slet
  9. blogger glæde kan man tydeligt mærke når man besøger dig på din blog ❤
    og alder hvad er det ? når man har det godt 🌹smukke billeder som altid

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Jonna det var sødt sagt.
      Nej alderen tænker jeg ikke over mere, men den gang jeg startede var det en anden ting, da vidste jeg jo ikke, hvordan det var herinde.
      Tak

      Slet
  10. Hej Lisbeth. Du bringer i hvert fald meget bloggerglæde ud i hele haveblogland og meget inspiration. Jeg synes heller ikke, at alderen betyder noget. Sikke mange flotte roser du stadigvæk har. Jeg lagde mærke til din skimmia fra indlægget i går. Den er godt nok stor og flot. Det ville være spændende, hvis du tog nogle billeder af den, når blomsterne er sprunget ud! Rigtig god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Tak skal du have, nu bliver jeg snart helt flov, det var ikke for at få ros, jeg skrev det, mest for at vise min glæde over den verden, jeg er blevet en del af.
      Jeg skal nok tage billeder af min skimmia, når den blomstrer.
      I lige måde.

      Slet
  11. Kæreste Lisbeth.
    Jeg er helt enig. Det er dejligt at være en del af blogland, og jeg husker, hvor sød du var til at hjælpe mig i gang. Jeg er rigtig glad for at have lært dig at kende her :o) Og husk, at alder bare er et tal ;o)
    Utroligt, at du stadig kan vise billeder af dine roser.
    Den hvide høsranemone er også så sød.
    Sten har vi da også nogle stykker af. De fleste er dog stablet til et gærde ;o)
    Fin flagspætte - den har vi desværre ikke set her.
    Og endnu en gang flotte rhodo'er.
    Pøj pøj med din mye mobil :o)
    Knus Christel

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Christel
      Ja det er så godt med blogland, jeg gør hvad jeg kan med at lægge kommentarer især til alle nye, for man skal føle sig velkommen her. Jeg kan godt huske, hvordan det var at være ny og ingen kommentarer får. Pyt med alderen, den tænker jeg ikke så meget over mere :)
      Det er dejligt med sten i haven ligemeget om det er et gærde eller et bed.
      Tak jeg synes, jeg er ved at finde ud af mobilen :)så småt i hvert fald
      Knus

      Slet
  12. Hej Lisbeth
    Godt at læse bladene er vel fremme. Husk, du skal bare spørge hvis der er noget du er i tvivl om med bladene :-)
    Det giver så megen glæde og fornøjelse at vi deler vores have med billeder og ord, planter og frø. Jeg tror, havefolk tænker med hjertet, ikke ;)
    Skøn blå himmel der har været over Samsø. Din Azurika er meget fin og dejligt med duft også. Rigtig yndigt løv. Og Bellefontaine; sikke kønne blomsterstande og farve!
    Flagspætten er en fornøjelig fætter at få besøg af :0)
    Her er vi også meget glade for store sten og skal også have skaffet til vores kommende havebassin.
    Kh Rose


    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose
      Jeg har skrevet en mail til dig og spurgt om det jeg var i tvivl om. Så håber, du ser den.
      Ja det giver meget glæde og fornøjelse at dele vores have med billeder og ord, og vores mænd bliver fri for at høre så meget om vores teorier :)Jeg tror, du har ret, havefolket tænker med hjertet.
      Ja et stykke tid var der en skøn blå himmel over hus og have her.
      Det er godt med store sten i haven, så mændene må slæbe lidt, så vi kan få store sten i vores haver :)
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. God morgen Lisbeth
      Jeg har kigget i mine mailbokse men har ikke fundet nogen fra dig.
      Prøv at sende en gang til.
      Kh Rose

      Slet
    3. Så har jeg sendt mail til dig igen, håber du får den.
      Kh Lisbeth

      Slet
  13. Både ny computer og ny mobil tager det irriterende lang tid at vænne sig til, i hvert fald for mig; men ingen af delene kan man jo undvære. Herlige billeder af flagspætten og den blå himmel over jeres nydelige hus.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Der ramte du det rigtige ordvalg, det tager irriterende lang tid med nye ting, men undvære dem kan vi ikke.
      Tak ja himlen var rigtig fin i dag, så jeg syntes lige, vi skulle have et billede af huset fra den vinkel.

      Slet
  14. Ja ja bloggerglæde over hele linien også her. Jeg har også fået post fra Berit fra Irishaven, så har hun haft travlt med at sende glæde ud! Som du jo også selv gør så rigeligt. Jeg har snart mange planter der hedder »Lisbeth« til efternavn her i haven!:0)
    Nu er jeg da også forelsket i den New Zealand græs, når den sådan beholder den fantastiske farve hele året.
    Den teknik - den teknik jeg fik min Iphone på grund af USA-barnebarnet, så kan vi Skype sammen. Her i familien skal det være Apple! Jeg er sådan set græsk-katolsk, men det taler samme sprog, som det andet teknik vi har her i huset.
    Om alder: »Alder er ikke kun en tid i dit liv. Den er også en tilstand i din hjerne.....«
    Uha og så er min planter afsendt fra Lønstrup Planteskole.....ren spænding!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja den bloggerglæde er uundværlig. Ja Berit har haft travlt med at sende, så må vi se, hvornår det skal sås.
      New Zealand græs er rigtig smuk. Jeg har købt den for mange år siden på en lokal planteskole, som nu er lukket. For nogen år siden, troede jeg, at den var færdig, men for en sikkerheds skyld plantede vi den et nyt sted, ja så kom den til min overraskelse igen :)
      Jeg kan godt huske, at du havde en fin Iphone, da I var her, den var bedre end gps`en :) Så fin er min ikke, men den er stadig besværlig at sms´e på. Det kommer nok uanset om alder bare er en tilstand i hjernen, men det har du nok ret i :)
      Spændende at høre hvad du har købt udover dværg kejsertræet.

      Slet
  15. Enig i at i blogverdenen spiller alder ingen rolle. Godt det samme.
    Som altid gode billeder.
    Hvor har du mange smukke natursten.
    Tillykke med din ny tlf.
    Ha´ en dejlig aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Det er nemlig rigtig, jeg blev nu glad, da du kom med, for så var jeg ikke den eneste "gamle" :)
      Tak skal du have. God dag til dig forhåbentlig uden regn til markedet.

      Slet
  16. Kære Lisbeth.
    Et "stort" og flot hus du har!!!
    Og det er nogle flotte sten du viser, de passer fint sammen med rhodoer.
    Den Azurika er flot, og ikke mindst i blomst.
    Flotte billeder igen igen igen!!!

    Ny telefon ---- jeg har også lige fået en smartphone ---- den skal jeg også lige vende mig til!!!
    Men alt bliver vel en vane!!!
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Huset er nu ikke voldsomt stort, men tilpas til Bent og mig, det kniber mere, når børn og svigerbørn kommer hjem, så er der ikke for meget plads. Bygningen til højre har vi fået lavet, der er bryggers og soveværelse. De to vinduer lige foran er køkkenet. Bagved ligger stuen, ovenpå er der også en stue, men jeg holder mest til nedenunder ved brændeovnen og computeren selvfølgelig :)
      Azurika er rigtig fin, og jeg er glad for at den er vokset så fint i år. Jeg havde den først et andet sted, det kunne den ikke lide, så den var ved at går ud for mig.
      Ny teknik ja det tager tid, men det kommer nok, jeg synes allerede, det går bedre.
      Hilsen og god dag
      Lisbeth

      Slet
  17. Hej Lisbeth.

    Man skulle virkelig ikke tro at du bor i Danmark, med alle de blomster du har endnu. Her i det kolde nord er det eventyr virkeligt ovre nu.

    God weekend
    Helga

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helga
      Jeg bor på en "sydhavsø" i midten af Dk :)
      Der er nu heller ikke så mange blomster her mere, men skønne farver på birketræerne lige nu.
      I lige måde.
      Lisbeth

      Slet
  18. Jeg synger også med i koret om bloggerglæden og dog har jeg for ikke så længe siden tænkt meget over om jeg ville forsætte med at blogge eller skulle holde en pause. Jeg har desværre ikke så meget tid og da jeg synes at blogningen er både at give og få - i hvertfald i forhold kommentarer så kan det være svært, når man ikke har tiden til at lægge kommentarer.
    Det der alligevel fik mig til at forsætte er de reaktioner jeg får på mine egne indlæg, de er brændstoffet. Det jeg også synes er det dejligt ved blogningen er muligheden for at "snakke" om vores fælles interesse, uanset vores smag. Det er glæden over at nogle gider sige hvad de synes om de ideer jeg får til min egen have og som du også skriver glæden over de venskaber der er opstået på grund af dette og det uanset alder.
    Jeg kan rigtig godt lide dine billeder hvor sollyset går gennem græsserne, ha en rigtig dejlig weekend.
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Jeg er glad for du blev og følger med alligevel. Alle kan have travlt og ikke tid til en kommentar, men så en anden gang måske. Jeg synes godt, man kan læse med alligevel.
      Du har ret i, at kommentarer er godt brændstof, men så er der måske nogle andre, som har bedre tid, som lægger en kommentar. Man kan jo gå glip af noget nyt og lærerigt, hvis man ikke læser med. Så må man lægge en kommentar, når man har tid. Hvis man lærer noget nyt, er det måske meget godt lige at sige tak for det :) Venskaberne med andre bloggere er i hvert fald ikke at kimse af, jeg er meget glad for dem.
      Tak skal du have, ja det er smukt med solen i græsserne.
      God weekend til dig også.
      Lisbeth :)

      Slet