onsdag den 28. november 2012

Regnvandsbedet og føljeton

Det er været en stille, grå og vandkold dag i dag, men det har også været en god dag for mig. Min søn som mistede sit arbejde som navigatør i forbindelse med Kattegatrutens nedlæggelse har igen fået job. Han var til jobsamtale i dag og skal starte på mandag, det var da ekspedit, og vi er meget glade. I disse tider skal man være meget glad for at få job så hurtigt.
Da der er kommet en del nye bloggere og læsere til, har jeg lyst til at fortælle historien om vores regnvandsbed.
I den nederste del af haven omkring ørkenbedet har der ofte set sådan ud, det var lige før, det kunne gå oven ind af gummistøvlerne, dette billede er taget d. 4.9.2011. Som bekendt regnede det endnu mere i 2011 end i år, så det så ofte sådan ud i haven.
Da vandet var trukket væk, gav Bent sig til at grave (ja det hele er gravet ved håndkraft) Bent vil ikke have store maskiner ind i haven.
Han gravede et stor hul og en rende og holdt så øje med, hvornår vandet begyndte at synke og hvad der ellers skete i omgivelserne

I januar i år så der sådan ud i den del af haven
Da vandet var blevet pumpet væk, og det var blevet nogenlunde tørt, fik Bent lagt drænslanger ud og kørt utallige trillebørfulde stabilgrus og sten ud.

Efterhånden var han færdig med bedet, og jeg begyndte så småt at plante, især planter som jeg mente kunne tåle at stå i vand en gang i mellem, men også alt muligt andet som jeg havde i overskud. Dette billede er fra maj i år.
24.6. allerede nu kan I se, at planterne er ved at vokse til. Det er et stort bed, så det er grunden til, at jeg kan blive ved med at købe planter og have plads til dem.
Men så sker der noget:
Den 29. juni åbnede sluserne, først kom der 40 mm, ret hurtigt sank det ned i jorden, det virkede!!!
Men så kom der 21 mm mere, det gjorde, at vandet stod til næste dag.
Uden for haven har Bent gravet en grøft, her løber det ud, det virker bare super. Næste da skulle vi til Fyn, da stod der stadig vand i haven og grøften, men da vi kom hjem dagen efter var det sunket ned.
Her er et billede taget i går, som I kan se, er der allerede plantet en del i bedet. Bl.a. hjortetrøst, sibirisk iris af forskellige slags, forskellige græsser, flere viburnum og korneller, surbær og en blåbær og en vinget valnød, sumpcypres osv.
Ja det var historien om vores regnvandsbed.
Så går vi videre til føljetonen:
I dag er det bedet i skoven, som ligger ud til vejen, læg mærke til hundene der er fuld fart på, for Vicky er i løbetid, så trods alderen er Speedy med på den værste, den er 13 år og heldigvis kastreret :) Vicky bliver 11 år til jul, men de er friske, kan I se.
Viscosum er en løvfældende rhododendron med smukke efterårsfarver
og en dejlig duft i blomsten
Cassata er blevet flyttet ude fra hegnet og lidt længere ind, jeg vil gerne have noget, som dækker lidt mere over mod naboen, så her er plantet en broget hyld og en lille thuja, som forhåbentlig vokser hurtigt. Der står også en rød hyld, som er blevet stor og en syren.
Her er den i blomst 31.5.
Bag den står en lille rhodo købt i Plantorama i foråret for 40 kr.
Billedet af Grafitto er lånt på nettet, det varer lidt, inden der kommer blomster i den.
Helt ud mod vejen står Boursault
Den er blevet flyttet nogen gange i løbet af den tid, den har været her i haven, men her bliver den. Den er meget smuk i blomsten og hårdfør.
Ved siden af den står to Cunninghams White, de blomstrer ret tidligt og er gode og hårdføre som hækplanter.
Ja her er den i blomst, den findes i rigtig mange haver, og blomstrer ofte en gang ekstra i efteråret.
Den sidste i bedet er Tina Heinje
Jeg har desværre ikke fået taget billeder af den i år, så dette billede er fra 2011, som I kan se er den groet godt siden.
Det var alt for i dag, god aften til jer.

35 kommentarer:

  1. Det var sørme godt at Bent fik drænet det område, det er ikke sjovt at få planterne ødelagt af stående vand, selom dine sibiriske iris ville ha elsket det :) Skønne rhododendron! Jeg kan altså godt lide de lilla og kolde rosa.
    God aften til dig også :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Alice
      Ja vi er begge meget tilfredse med resultatet, der er stadig godt fugtigt i det område, så de sibiriske iris klarer sig fint.
      Dem kan jeg også godt lide :)

      Slet
  2. Hej Lisbeth. Det var interessant at få genopfrisket. Jeg er imponeret over, at det virker med så enkel en løsning - genialt!! Tak for dagens føljeton!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja jeg tænkte, at det var lidt interessant for man kan alligevel ikke huske det hele. Vi er glade for, at det virker.
      Selv tak :)

      Slet
  3. Godaften Lisbeth.Fin historie om jeres regnvandsbed.Det har da godt nok været et stort stykke gravearbejde for Bent....men han er jo sej!
    For en gang skyld viser du en rhodo som jeg også har nemlig...Cunninghams White som jeg er rigtig glad for.
    Den blomstre troligt hvert år.
    Dejligt at høre at din søn fik nyt arbejde så hurtigt.

    Har slappet af i dag og handlet ind til juledekorationer.
    Rigtig god aften knus jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Jette
      Ja jyden han er stærk og sej, det har været hårdt arbejde for den lille mand :)
      Cunninghams White står i mange haver og det er fuldt fortjent, for det er en dejlig rhodo, men næsten smukkest i knop. Det er en god blomstrer.
      Godt du har slappet af, det skal der også være tid til.
      Knus

      Slet
  4. Svar
    1. Hej Jan
      Ja sikkert en god idé, men der skal nok lidt erfaring til, så jeg tror det her er bedre :)

      Slet
  5. Spændende at se billeder fra oversvømmelsen, men nok knap så spændende for Jer, da det stod på. Det er lidt af er gravearbejde Bent har været i gang med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tænkte, at det kunne være interessant for nye læsere at se, vi er glade for, at det har hjulpet, men det var hårdt gravearbejde for Bent :)

      Slet
  6. Sikke et arbejde - og hvor er det fint at indrette haven efter de natur-betingelser, der nu er i disse tider. hvor det regner så meget. I gamle dage var der jo lige præcis grøfter alle vegne, til at tage det overskydende vand. Hilsen Lone fra Aitos Have.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lone
      Ja vi var nødt til at gøre noget, det andet var for træls at se på. Ja i gamle dage var det ikke kloaksystemet, der skulle tage fra, men en god gammeldags grøft.
      Hyggeligt at høre fra dig igen, tak for det.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Tillykke til din søn :-)))

    Ja, det er virkelig et imponerende arbejde, I har lagt for dagen med jeres regnbad. Flot :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Marlene.
      Bent har lavet et stort arbejde med det bed, jeg nøjedes med "kun" at købe planter og plante dem der :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Tillykke med sønnike :-)
    Hvor er det dejligt at høre at regnvandbedet virker. Grøften er da helt genial!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Karina
      Ja vi er så glade for at det virker, grøften har ikke været fyldt op siden.

      Slet
  9. Så flott å kunne utnytte din fuktige jord til et ekte sumpbed! Jeg har et sånt sted her også, og jeg planlegger i hodet hva jeg kan plante der. Kanskje jeg skal de litt på det du planter :-) Cunningham's White har jeg også, og det er en flott plante. Ha en fin kveld!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja vi er glade for vores sumpbed. Du holder jo også af Iris, så det er da en idé. Og som jeg skrev kornel og viburnum kan også tåle at stå sumpet.
      Cunninghams White er rigtig fin ja.
      Tak i lige måde.

      Slet
  10. Tak for gensynet med din "havedam", jeg husker godt hvordan vi havde så ondt af jer med al det vand i haven. Det var en fin løsning, som Bent fik lavet og det kan I jo glæde jer over stadigvæk. Skønt at din søn fik arbejde igen, det er næsten ikke til at undvære.


    Knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Selv tak ja det var noget værre noget med alt det vand, men heldigvis fandt Bent løsningen, jeg er blevet glad for det bed også og med tiden bliver det større, Bent graver mere og mere græs af.
      Nej og det er deprimerende for et ungt menneske at gå og føle, der ikke er brug for dem, det er der heldigvis for ham nu.
      Knus

      Slet
  11. Et stort tillykke til sønnike med jobbet. Du har ret, det er fantastisk i disse tider :-)
    Og også endnu engang tillykke med at regnvandsbedet virker så godt. Det er et fantastisk arbejde, og virkelig flot at det virker så godt. Klap du bare Bent på skulderen igen :-)
    Jeg var lige ude en lille times tid idag, for at få det sidste ind i drivhuset. Nu tror jeg resten udenfor må klare sig selv i vinter. Men det meste er rykket ind.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Tak skal du have, ja det er fantastisk, han var jo ledig også i foråret, så nu må det være nok med det.
      Tak for det, jeg har klappet har på skulderen, inden han tog på arbejde :) jeg sagde, det var fra dig.
      Ja nu er det tid at få det sidste ind, her til morgen var det meget koldt, så nu må jeg nok også opgive videre aktivitet i haven.
      Dejligt at høre, at du er der endnu :)

      Slet
  12. Tillykke med sønnen.
    Som altid gode billeder.
    Ha´ en dejlig aften.

    SvarSlet
  13. Kære Lisbeth.
    Først tillykke med at din søn fik job! det skal man virkelig være glad for i dag!
    Sikke et arbejde Bent har haft med al det vand. Godt det virker efter hensigten, nu!
    Fine billeder af rhodoer.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Tak skal du have, du kan tro, vi er også glade :)
      Ja Bent har knoklet men det hjælper lidt, at det virker.
      Tak for det.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  14. Hvor er det altså dejligt at det store arbejde Bent lavede med regnvandsbedet også virker - godt gået Bent!!

    Og så også et stort tillykke med sønnens nye job, rigtig dejligt for ham.

    Haveknus fra mig :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Friis
      Jeg tænkte nok, at du lige ville se det en gang til med regnvandsbedet, det er skønt at det virker, for det VAR et stort arbejde for Bent, men jeg synes nu også, det er blevet hurtigt pænt med planter, så det ser rimeligt ud, det havde jeg egentlig ikke ventet.
      Tak skal du have, ja vi var helt høje i går :)
      Haveknus tilbage :)

      Slet
  15. Stort tillykke med at din søn fik job så hurtigt! Glædeligt i disse tider!

    Ja tænk, jeg havde helt glemt jeres fortrædeligheder med det regnvand i sin tid!
    Hvor var det godt at Bent fik det ordnet, og så pænt det efterfølgende er blevet!
    Skønt skønt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Tak skal du have, det var rigtig dejligt, A-kassen og jobcentret var allerede ved at råbe efter ham, han meldte sig ledig i mandags, så det bliver kun en uge, han skal have dagpenge. Han kom hjem fra Californien mandag aften efter 3½ uges ferie med gutterne.
      Jeg tænkte nok, at det var en god idé at genopfriske det med regnvandet, selvom det mest var for nye bloggere :)Vi er meget glade for det nye bed.

      Slet
  16. Bravo og hurra!!!

    I burde får hædersmedalje for jeres grave-indsats og vilje til at bruge regnvand på fornuftig vis!
    Haveselskabet burde komme og hylde jer;0)!

    Kæmpe fortaler for at tage hånd om regnvandet (og ikke hvor det er muligt bare fosse det i kloakken) - al den næring og vidunderlig væske, som kan bruges klogt og fornuftigt...Skønt i fik vendt et problem til en konstruktiv og skøn løsning - ret sej familie I er:0).

    KH
    Katinka

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Katinka
      Jeg tænkte nok, at du ville synes, det indlæg var spændende, jeg syntes også, det var sjovt at genopfriske det. Gys alt det vand, der har været.
      Tak for ros, jeg tror ikke Haveselskabet tænker over, at der findes noget spændende på Samsø :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  17. Flot regnvandsbed! På trods af at haveselskabet har arbejdet hårdt på at få udbredt viden om, hvordan man kan lave regnvandsbede, så ser vi faktisk ikke meget til det her på havebloggene, så det er spændende at se din løsning det:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente Lund
      Tak skal du have, nej der må ikke være bloggere, som har lavet regnvandsbede. Der er kommet flere nye bloggere til, så jeg synes, jeg ville vise vores.

      Slet
  18. spændende om Bents bestræbelser på at få drænet så haven ikke drukner igen smukt
    regnvandsbed ❤

    SvarSlet