torsdag den 29. november 2012

Silkehaler, besøg og føljeton

For ca. en time siden var der mellem 30 og 50 silkehaler i æbletræet, en ordentlig flok der fløj til og fra hele tiden. Jeg prøvede at tage billeder, men jeg tror, det var for mørkt, desværre.
Det har været en modbydelig kold dag i dag med masser af byger med regn og slud. Jeg havde Ida min haveveninde med ude at handle, bagefter tog vi en tur omkring min have, så hun kunne se mine opstamninger:
 Ida har tegnet min have og hjulpet mig i gang. Så jeg er ret stolt at, at hun beundrede min opstamninger.
 Hun var virkelig imponeret også af denne her, hun sammenlignede den med en lammekrone :) kan I se ligheden?
Men min lille laurbær her i baggrunden blev især beundret, Ida bryder sig nemlig ikke om laurbær, den er for tung og giver ikke flimrelys, men denne her synes hun, jeg har fået klippet pænt.

Solen trængte ind i mellem igennem skyerne, men koldt var det alligevel

Der blev flotte billeder i det lys, så helt tosset var det ikke.
For øvrigt var jeg også ude og plante, jeg modtog nemlig en kasse med gule lærkespore med posten i dag fra en sød facebook bekendt. Så jeg måtte klæde mig godt på og ud og plante, der var dejligt mange, så jeg fik dem sat rundt omkring.
Kvastene fra Ligularia er stadig fotogene.
Her kommer så føljetonen, i dag drejer det sig om det, jeg kalder mit skovbed, det er midt i skoven og der er mange gode ting i det udover mine rhododendron. Der er forskellige bregner, hostaer og helleborus, bronzeblad og selvfølgelig krokus, anemoner og vintergækker, skovmærker osv. Det er nok det bed jeg holder allermest af om foråret.
I får lige det billede, jeg sendte ind til kærestestauder hos Havefolket.
Her i forgrunden med små blade står den første rhodo i dag, den hedder Concinnum og ser ikke ud af meget.
Men det gør den, når den blomstrer
Der står 2 luteum i bedet, men da de er løvfældende er de ikke nemme at få øje på her
Der er duft i blomsten, den ene hedder bare Luteum, den anden Luteum Basta, de ligner hinanden meget, basta er bare mere varm gul i blomsten

 Lees dark Purple har jeg vist en gang før, men her er den anden jeg har
Den blomstrer sent, først hen i juni måned
 Azurro
Azurro er også lidt sent på den, dette billede er fra 30.5.
 Charles Dickens
 er også sentblomstrende, dette billede er fra 7.6.
og dette fra 14.6., den er meget smuk med den mørke farve
 Oreotrephes, duft i løvet
Den er i mellemtiden blevet flyttet, kan jeg se
Duke og York
Blomsten har en let duft
Her til slut kommer et billede af nogen af mine påskeklokker, det er fra april måned.
Det var føljetonen for i dag, god aften til jer.

30 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Den ser da godt ud - din Charles Dickens, er det en af de mørkeste?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja Charles Dickens er en af de mørkeste i den farve, så er der også Polarnacht den er også mørk, men mere i det blålige. Du kan finde den på min rhodofane.

      Slet
  2. Hvor fantastisk med så mange silkehaler - dem har vi slet ikke her i haven. Håber du viser dem frem en anden dag :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lone
      Ja det er et skønt skue med alle silkehalerne, der er ikke så mange, som er heldige at have dem i haven. Vi har et stort Ingrid Marie æbletræ, hvor vi ikke har kunnet nå de øverste æbler, derfor er vores have ret populær hos dem. Der kommer et billede i morgen, så husk og kig ind :)

      Slet
  3. Kære Lisbeth. Desværre har jeg ingen Silkehaler, det er en smuk fugl og især i de mængde de kommer i. Fascinerende.

    Kh
    Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lise Lotte
      Vi er meget glade for vores silkehaler, tænk at de kommer her så tit.
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Jeg ville ønske at jeg fik besøg af silkehaler i min have, men er også glad de små mejsefugle der kommer her hver dag;)
    Det lyder hyggeligt med en havevandring med en haveveninde;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Det er dejligt med fugle i haven, vi er selvfølgelig meget glade for, at silkehalerne kommer så tit forbi her.
      Det var hyggeligt med havevandringen, men koldt brrr.
      Jeg så du skrev hos Bente, at du var bange for, at træerne hos Lønbæk var for små, du kan godt få dem større, men forsendelsen bliver nok for dyr, og prisen på træet er selvfølgelig også større, men Anne Marie har forskellige størrelser, så du kunne da prøve at ringe eller maile, hvis du har et specielt ønske.

      Slet
    2. Jeg er glad for at du fortæller det med træerne og vil spørge Anne Marie til foråret. Jeg vil nemlig helst ikke vente for mange år før de er oppe i højden.

      Slet
    3. Livet er for kort til at vente på at træerne vokser til :) i hvert fald, når man er over 50.

      Slet
  5. Godaften Lisbeth.Ærgeligt at du ikke fik taget et billed af alle silkehalerne.Men flotte "silhuet" billeder.
    Og du er blevet rigtig god til at opstamme.
    Rigtig smuk påskeklokke du viser...dejligt at have noget at glæde sig til.
    Jeg er i fuld gang med at lave jule dekorationer,skal lave ca.15 stk.
    God aften til dig knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Jette
      Ja men jeg fik taget mange billeder af silkehalerne, men det var næsten for mørkt, så de er lidt uldne. Der kommer mindst et på indlægget i morgen.
      Tak ja Ida var i hvert fald vældig tilfreds, det var jeg glad for. Jeg har et par stykker mere, men nu er det nok for koldt.
      15 juledekorationer det var da noget, god arbejdslyst og god aften
      Knus

      Slet
  6. Dine oppstammede trær og busker er blitt så flotte! Jeg blir helt inspirert av deg til å gjøre det samme til neste vår. Lee's Dark Purple hadde jeg der jeg bodde før jeg flyttet hit hvor jeg bor nå. Jeg var så glad i den, men den var alt for stor til å flytte på dessverre. Jeg må nok få tak i den igjen, for den har så vakker lillafarge. Ha en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Det kan kun anbefales at stamme op, jeg synes, det pynter gevaldigt. Du må have fat i Lees Dark Purple igen, når du var så glad for den. Jeg synes også, den er meget fin.
      I lige måde.

      Slet
  7. Jeg kan rigtigt godt lide dine staudekærester!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Nana, jeg synes også de er fine, men ikke fine nok til konkurrencen :)

      Slet
  8. Ej hvor er jeg misundelig - Silkehaler - dem har jeg ikke haft besøg af siden vi boede inde i Viborg .....og det er snart 14 år siden. Håber du havde god tid til at nyde synet inden de trak videre ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorteh
      Du er ikke den eneste, der er misundelig, jeg nød synet, mens jeg prøvede at tage billeder af dem, men det var lidt mørkt, desværre.
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Silkehalerne er så søde og I er så heldige, at de lige lander og tanker op hos jer!
    Vi har mange flaskeæbler siddende på træet endnu, og her er det især solsortene, der sværmer om dem. Der var en kamp i haven i dag. Jeg talte 8 solsorte på en gang, så der var slåskampe i haven.
    Jeg kan godt se lammekronen, og det er da godt set af Ida. Jeg synes også det har pyntet på dine træer, og jeg kan nu ganske godt lide kirsebærlaurbær, for de er gode at komme i buketter og når de blomstrer med deres hvide lys, dufter de så fantastisk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja de er søde og vi føler os meget heldige, at de lander hos os og guffer æbler i sig.
      Ja solsortene er nogle værre slagsbrødre.
      Ida var nu ikke tilfreds med mit billede af lammekronen, hun er fotograf :)
      Det er rigtig at laurbærkirsebærrenes blomster dufter godt, det er først de sidste par år, jeg har lagt mærke til det.

      Slet
  10. Dine opstamninger er fine.
    Held og lykke med billedet kærestestauder..
    Jeg fik lige de allersidste georginer taget op i dag og kørt indenfor. Der loves jo frost.
    Ha` en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Tak skal du have. Det er desværre for sent med billedet, jeg var ikke med blandt de 5 udvalgte :)
      Godt du har fået de sidste georginer ind, det er nok ikke for tidligt.
      Hvordan går det med Erhardt?
      I lige måde.

      Slet
    2. God aften Lisbeth.
      TAK. Det går ikke for godt med Erhardt. Han kunne ikke gå til morgen, men hen på eftermiddagen gik det hvis lidt bedre. Lægerne er ved at finde ud af HVOR meget medicin han skal ha´. Det er p.g.a. smerter, at han ikke kan gå. Rigtig kedeligt.
      Han faldt omkuld af smerter. Ikke rart at finde ham sådan. Der var ikke andet at gøre end ringe 112. Lægen kom heldigvis hurtigt frem og kort efter ambulacefolkene.
      Nu er han da i de bedste hænder.
      Jeg håber han snart kommer hjem igen og uden alt for mange smerter.
      Ha´ en god aften.

      Slet
    3. Hej igen
      Godt du læste med igen. Det er da noget værre noget med Erhardt, når han har så ondt, at han falder af det. Jeg kan godt forstå, du blev forskrækket.
      Vi må håbe, de finder den rigtige medicin, så han kan komme hjem uden smerter. Du kan vel heller ikke lige komme ind og se til ham, så vidt jeg husker, kører du ikke bil på grund af dit syn.
      Der er da nok at se til for dig.
      Rigtig god bedring med Erhardt og pas godt på dig selv.

      Slet
    4. God aften.
      Tak. Nej jeg kan ikke selv køre, men godt vi har tlf., så kan vi jo da tale sammen.
      Erhardt har fået lov til at komme hjem i dag og indtil mandag morgen kl. 7, da skal han møde på sygehuset igen.
      Rart at ha` ham hjemme.
      Håber du har en god aften.

      Slet
  11. Hej Lisbeth. Jeg synes også dine opstamninger er fine - du er kommet godt fra det. Det må have været et fantastisk syn at se alle silkehalerne, det lyder af mange. Godt at din haveveninde kunne lide dit arbejde. Det er altid dejligt at få ros, når man har gjort noget godt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Birgitte. Ja det er imponerende at se så mange i træet på en gang, eller se dem komme susende ned mod træet.
      Ja jeg var glad for ros fra Ida, jeg voksede flere cm :)

      Slet
    2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
  12. Kære Lisbeth

    Hvor må det være sjovt med så mange Silkehaler, her ser man kun een engang imellem!!!!
    Hvor er R. Charles Dickins dog smuk -- jeg kan godt lide den farve!!! så den må noteres i den lille bog.
    Også fine "himmelbilleder" -
    Hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Det er rigtig sjovt og hyggeligt med de mange silkehaler, og at de lokale fuglenørder er meget misundelig, gør ikke glæden mindre :)
      Charles Dickens er meget fin både i med og modlys. Jeg købte den ved en tilfældighed, fordi Claus min rhodomand lige stod med nogen planter, jeg kendte den slet ikke før.
      Ja jeg synes også, det var fine himmelbilleder.
      I dag sner det, så det er ved at være hvidt her.
      Hilsen Lisbeth

      Slet