torsdag den 22. november 2012

Sol, heuchera og føljeton

Dagen startede grå, så jeg tog ind og handle, da de jo havde lovet solskin op på dagen. Heldigvis holdt det stik, det blev det dejligste solskinsvejr. Jeg havde besøg af en tidligere kollega, som gerne ville have lidt pyntegrønt. Snakken gik, men efter 10 min. opdagede hun da, at solen skinnede :)
Tænk at der skal gå 10 min. inden man opdager sådan et smukt vejr. Ja hun er ikke havemenneske.
Brun star

Vi tager lige pudderkvastene med sol på idag, de er så smukke




De samme roser blomstrer igen i dag, men denne gang er der sol på dem.
Idag fik jeg lyst til at tage billeder af mine heuchera, så her kommer nogen af dem, desværre har jeg ikke navne på dem, jeg har haft længst.
 Denne her har jeg mange af, rigtig mange, den er nem at formere og bliver hurtigt stor
 Det samme med denne her
 Denne her er knap så ivrig til at formere sig, den er lidt nyere her i haven
 Denne her er en gammel sag med fine lyserøde blomster, den har jeg allevegne
 Ja så er der denne her mere sjældne, som selvfølgelig ikke formerer sig så hurtigt
 Midnight Rose hedder den her
Den sidste her er Obsidian, den er heller ikke så god til at blive større, men jeg har da efterhånden et par stykker af den.
Rhodoføljetonen starter med bedet
Dette bed lavede Bent til mig i juni 2011, mens jeg var på tur til rhododendronhaven. Det var det sidste i skoven, som ikke var dyrket. Det bestod mest af kvikgræs og staudesolsikker, da jeg kom hjem var der bar jord at plante i, det var skønt.
 Den første her er Cowslip, den købte jeg den gang i juni, men den har endnu ikke blomstret hos mig
Så billedet er lånt på nettet
 Kelleris Pink
Den eneste blomst den havde i år, næste år kommer der mange
 Her har vi Catawbiense Grandiflorum, den har jeg selv lavet ved nedkrogning
og blomsten
Den sidste i dag er Olive, den startede med at blomstre d. 29. februar, heldigvis var marts mild, så den havde jeg rigtig meget glæde af
 I marts måned er det en gave
med så smuk en blomst
I må have en god aften

24 kommentarer:

  1. Skal si det blomstrer tidlig hos deg! Her blomstrer aldri rhododendron før i slutten av mai. Jeg er også veldig glad i heuchera, og samler på de. Den lyse du viser tror jeg heter 'Caramel' og er ikke lett til å få til her. Tror den trives best med milde vintre. 'Midnight Rose' er veldig fin synes jeg og den liker seg godt her.

    Ha en god aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er også en af de tidligt blomstrende, dem har jeg ikke turdet købe før, men nu er jeg blevet mere modig :)Nogen gange går det godt, andre gange ikke.
      Heuchera er en god plante, den pynter hele vinteren. Det er rigtig den lyse hedder Caramel, det har du ret i. Jeg kan godt lide både de mørke og de lyse heuchera, i morgen kommer der lidt flere, hvis jeg husker at tage billeder :)

      Slet
  2. Det blev en helt fantastisk dag i dag, 10 grader havde vi , høj sol herligt , jeg gik i haven for at ta billeder, , ville blogge med de fine solbilleder, men min kvote var jo desværre opbrugt øv, aner ikke lige pt hvad jeg gør ,,,,,,Men jeg fortsætter med at nyde din dejlige have med de skønne billeder

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Ja det har været en helt igennem skøn dag i dag. Jeg har skrevet til dig på din blog, håber du finder ud af at få mere plads igen. Dejligt at du fortsætter hos mig.

      Slet
  3. Godaften Lisbeth.Jeg er vild med alle dine alunrod.Har efterhånden også fået anskaffet mig nogle stykker.
    Hvornår er det bedst at dele dem,og hvordan gør du?
    Tør næsten ikke sige at jeg stadig maler.Men nu er det ved at være slut.Min veninde flytter ind i sin lejlighed denne weekend.God aften til dig knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Jette
      Alunrod er en skøn plante, dem kan man ikke have for mange af, med mindre de er blevet kedelige.
      De ældste af mine tager jeg bare en bid af og planter den et andet sted, den er meget nem at dele. Et år havde jeg nogle damer på besøg, de fik bare hver et stykke og gik hjem og plantede.
      Det er bare at tage en samling blade til dem hører nærmest en rod, som jeg så trækker af. Er det til at forstå?
      Det er straks sværere med de sidste jeg viser, de formerer sig ikke helt så nemt.
      Male igen!!! Hold da op hvor må der blive flot, godt hun snart skal flytte ind, håber hun bliver glad for at bo der.
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth. Skønt at se blomsterne og planterne i solskin! Nåede desværre ikke at tage nogle billeder, fordi posten kom med en pakke planter så jeg fik travlt med at plante dem ud. Godt jeg kan se billeder af dagens vejr herinde :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Alice
      Ja så var det godt du kunne se mine blomster i solskin, når du ikke selv nåede at tage billeder. Til gengæld kunne du plante dine planter i solskin. Skriver du et indlæg om, hvad du købte, det er altid spændende at læse om, hvad andre har købt :)

      Slet
  5. Hej Lisbeth, hvor er det dejligt at solen har kigget forbi hos dig idag ;O). Her har det bare været gråt og småregnet, jeg har arbejdet ti timer så det ok, men i weekenden har jeg fri, så der vil jeg også gerne ha sol ;O). Så fine alunrod du har, jeg har kun en enkelt men lur mig om 2013 ikke roder bod på det ;O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Du kan tro, jeg var også glad, da solen kom frem. Vi håber på solskin til dig og alle de andre i weekenden. Ja du må have flere i 2013, hvis du kommer med til blogtræf kan du få af mig :)

      Slet
  6. Kære Lisbeth. Det har også været et pragtfuldt vejr her hos os. Høj sol. Så en tur i haven og en tur ved sundet. Skønt.

    Dejlig rhodoer du viser i dag - især din Catawbiense Grandiflorum er jeg vild med.

    Jeg har også en del Alunrod. Mørke og en enkelt lys. Prøver og så dem i vinter. Nu må vi se om de bliver til noget.

    Kh Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lise Lotte
      Ja godt vi har haft fint vejr i dag, vi trængte :)
      Har du ikke den rhodo, den kan du få alle vegne, den er også skøn og altså nem at få fat i.
      Spændende at du vil prøve at så Alunrod, det hører vi nok mere om.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  7. Dejligt vejr og skønne billeder! Især er jeg jo vild med dine roser!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja det har været dejligt vejr i dag, det var skønt. Og roserne de er bare dejlige, når de holder op, starter jeg på arkivet med en rose om dagen:)
      regner jeg med.

      Slet
  8. Bent var sikkert klar over, at du ville vende hjem med bilen fyldt med rhodoer. Alunrod pynter vinteren igennem. Det er først, når de bliver ramt af forårsfrost, at de bliver grimme.Derfor synes jeg egentligt, at de er bedre bunddækkeplanter end hosta.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det var han klar over, ellers havde jeg da været syg :) Du har ret alunrod står fint hele vinteren og når de så bliver grimme af frosten, så kommer hostaerne igen.

      Slet
  9. Fantastiske roser du har og dine Alundrod er jeg også vild med, det er en af de planter jeg selv vil há flere af, for den er fantastisk, specielt på nuværende tidspunkt.
    God aften
    Have hilsen
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anita
      Ja det er utroligt med de roser. Hvis du kommer til blogtræf deler jeg gerne ud af mine alunrod i hvert fald af dem på de første billeder. Jeg har så mange af dem.

      Slet
  10. Kære Lisbeth

    Fine Rhodoer du viser igen. Dine Alunrod er fine, jeg har dem også på stranden.
    Billederne med pudderkvastene er flotte.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak kære Jessie. Alunrod er gode at have, de står så fint om vinteren.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Ja pudderkvasterne er flottere i dag med sol på, og så passer de i farve til rosen lige nedenunder!
    Alunrod er en skøn plante, som jeg også har flere steder i haven. Den er bare så nem, og så er den god til at fange øjet med sine specielle farver og facon.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja jeg synes lige vi skulle have pudderkvasterne med sol på :)
      Alunrod kan vi ikke undvære i haven, det har ud ret i, nem og fanger øjet.

      Slet
  12. Som altid smukke billeder.
    Jeg har brugt dagen på at gøre klar til kræmmerne kommer på søndag. Vi ER klar nu.
    Der kommer nu en allerede i morgen og stiller op.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Godt I er klar til kræmmerne allerede nu.
      Selv tak.

      Slet