torsdag den 15. november 2012

Billeder fra en mild dag og føljeton fortsat

Det startede godt, se bare her:
En skøn solopgang lovede dejligt vejr. Det blev lidt lysere i dag, men dette var det eneste, vi så til solen.
Lige mens solen prøvede at komme frem, kom der det dejligste lys på nordbedet
I disse dage er det mirabeller og hybenroser, som lyser mest op i landskabet
Vicky gik en tur i skoven, altså vores egen :)
På grund af det milde vejr er der mange roser, der blomstrer
 Redouté
 Scepter d´isle
 New Dawn
 Sharifa Ashma
 Odyssey
 Odyssey igen
 Crocus Rose
Kings-Mac
Clair Renaissance
Jeg har været i haven 2½ time i formiddag og 1 time i eftermiddag. Jeg har fortsat min opstamning, men det skal gøres helt færdig i morgen, når Bent er hjemme.
I formiddags var det lidt lysere i vejret, så jeg tog et par billeder af det opstammede, så I bedre kan se det.

Den næste jeg er gået i gang med, er den i ser til højre i det første billede. Det er hårdt arbejde, jeg kan godt mærke at jeg ikke er 25 længere :) jeg kravler rundt på jorden, det er svært både at se og komme til.
Nu kommer føljetonen om rhodoer
I dag handler det om fem rhodoer som står rundt om træet øverst i  billedet. Træet er en bornholmsk røn, til højre for den står tre koreagraner, den ene har rådyrene i foråret høvlet barken af
hele vejen rundt, men der er liv i det endnu. Pinden mellem koreagranen og rønnen er en støtte til min violfrøstjerne.
 Nancy Evans er ikke køn i opbygningen, men jeg har ikke haft mod til at klippe i den, det var en af de første jeg købte, så den er trods størrelsen 6-7 år gammel
Knopperne er røde! men se så fin en blomst den har
 Fortunei er en af mine yndlinge, den har nemlig den skønneste duft i blomsten, nærmest vanilleagtig, måske kan nogen af jer, der var på besøg her i maj huske duften
Den er så skøn, men den er ikke rar at pille de visne blomster af bagefter, de er fyldt med harpiks
 Rosebud
Dens blomster ligner små rosenknopper, deraf navnet

Goldflimmer, her er det løvet, som får mest opmærksomhed
Rigtig god aften til jer

26 kommentarer:

  1. Så nydelig soloppgang det var hos deg i dag!
    Dine oppstammede trær ser riktig flott ut. Fint at du skrev opp navnet på Goldflimmer. Jeg har den samme selv, men når jeg kjøpte den så hadde den ingen navnelapp. God aften til deg også!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det var dejligt med en fin solopgang, men det var så også det eneste vi så til den.
      Tak skal du have, ja jeg er også lidt stolt af min opstamning .)
      Godt du fik navnet på Goldflimmer, den har skønt bladværk, det er så ærgerligt, når man ikke har navnet.

      Slet
  2. Dejligt at have sin egen skov. Det kan jeg godt misunde dig.
    God ide at stamme op. det giver plads til ny underbeplantning.

    Havehilsen
    Ole

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ole
      Du kan tro, jeg er glad for min skov, men det kræver lidt mere plads, end der er i en almindelig villahave. Ja det er godt med opstamning, jeg synes også det ser pænt ud, derfor gør jeg det.
      Har du ikke fået det med billeder i orden endnu?
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth.Hvor bliver det flot, alt det du opstammer.
    Jeg ved godt at det er hårdt arbejde,men det er det
    hele værd.
    Og som du skriver er det dejligt mildt,så dine roser bliver bare ved.
    Jeg har fundet en rhodo frem som jeg vil vise med og uden blomster i mit næste indlæg.
    Rigtig god aften knus jette



    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Tak skal du have, ja du er jo erfaren, og du roser :) men hårdt er det og spændende. Jeg er helt bidt af det.
      Ja tænk at roserne næsten begynder forfra, det er dejligt.
      God idé at vi en rhodo i dit næste indlæg.
      I lige måde.
      Knus

      Slet
  4. Rosa blomster, rosa himmel - rosa over det hele;0)

    Sikke du knokler og arbejder - din iver er da utrolig, men husk at passe lidt på dig selv også!

    Kh Katinka

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Katinka
      Ja der er meget rosa i dag, men der var da en enkelt med lilla blomster :)
      Tak for dine søde ord, jeg skal nok passe på mig selv, men du ved, når man bliver grebet af noget. Det kender du garanteret. Det har næsten været meditation at være i haven i dag. Tankerne kommer og går. Det var skønt.
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Fantastisk solopgang ;O), en skam solen ikke kom igennem hos dig idag. Her har den skinnet fra en blå himmel hele dagen, men men jeg har jo været på arbejde så ;O( , heldig vis kan jeg gå en del ude, så jeg har nydt det ;O). Hvor bliver det flot med alt din opstammeri, elsker de fine stammer man får foræret, og så kan der jo også plantes under ;O), jeg håber du får solen at se imorgen ;O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja solopgangen var smuk, jeg har godt set, at nordjyderne skulle have sol i dag, jeg havde håbet, at det rakte her ned til mig, men det gjorde det ikke. Og du havde ikke tid til at nyde det, hvor surt. Nå men jeg nød det uden sol.
      Jeg stammer mest op for at se de fine stammer, for de er der jo, så må vi siden se, hvad der skal plantes under dem.
      De lover desværre ikke sol her i morgen heller, men på Fyn og Sydsjælland, der er jeg ikke :)

      Slet
  6. ufatteligt flotte billeder på denne tid af. året, og du går stadig rundt i haven og nusser, vi gør ikke mere i vores have. før til foråret,,,,

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Tak skal du have, ja det er utroligt, at der kan være så mange roser nu. Så længe der ikke er frost i jorden, holder jeg ud derude :)Det er jo nu jeg har tid til den slags nusseri og det er sjovt.

      Slet
  7. Hej Lisbeth. Det var nogle utroligt flotte billeder med den smule sol, der var. Jeg synes dit opstamningsarbejde er et virkelig flot stykke arbejde. Det er blevet rigtig smukt at se på. Jeg kan godt forstå, at du gik i gang med det, når resultatet kunne blive så godt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja det var godt, jeg lige fik billeder af solopgangen. Tak for ros til min opstamning, jeg synes det er spændende. Den ene gren tager den anden :)

      Slet
  8. Det ser fint ud med rhododendron og skov i forening. Jeg kan godt forstå, at du tager Bent med, når der skal opstammes, sådan at den ene af jer kan stå på afstand og vurdere, hvor og hvor meget der skal klippes.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Tak skal du have, ja jeg synes også, det er en fin kombi. Det er også godt, hvis den ene kan pege på den gren, der skal klippe af, eller holde grenen væk. Jeg manglede ham i dag :)

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Sikke dog en smuk solopgang du fangede her til morgen. De opstammede du viser ser rigtig godt ud! Jeg tror du har fået fat i nogle sjældne helårsroser, de bliver da bare ved med blomstre smukt :)
    Hilsen Alice

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Alice
      Ja der var jeg heldig, når det var det eneste, vi så til den. Tak skal du have, ja jeg er også lidt stolt af min opstamning.
      Jeg har nogen helt specielle roser, det har du ret i :)

      Slet
  10. Kære Lisbeth.
    Skønne roser - Kings Mac er fantastisk!!!
    Ellers er det også flotte morgenbilleder du viser.
    Det ser godt ud med opstammede buske!!
    OG dine rhodoer, hvor er de flotte.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jessie
      Ja jeg er også blevet mere og mere glad for Kings- Mac.
      Tak for ros til det hele :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Smuk solopgang hos deg. Her har det bare været gråt i gråt.
    Hvor ser dine opstammede fine ud.
    Utroligt så mange smukke blomster du endnu har i din have.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Bortset fra solopgangen har det også været gråt i gråt her hele dagen.
      Tak skal du have og i lige måde.

      Slet
  12. sikke da en smuk morgenhimmel og suk for en udsigt...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det var en skøn morgenhimmel, jeg kan godt forstå, du sukker over udsigten. Jeg har nu også et grimt hus over for mig, men det er færdigbygget, så der er kun larm, når hun smækker med døren. Det er træls, men det du skal igennem er værre.

      Slet
  13. Ja ja det var da selvfølgelig Fortunei, jeg kunne huske med den skønne duft! Så har jeg endelig en rhododendron som dig....nemlig Goldflimmer og jeg har selvfølgelig købt den pga. løvet og tv. for den, har jeg nu sat den tofarvede ligusterbusk, som også har gult løv. Det bliver et godt makkerpar, tror jeg!
    Ja jeg kan se du også kan have lidt nabo-flimmer. Det kan være at jeg næste gang skal optage en video, når sønnen i genboens hus spiller Heavy for fulde gardiner og åbne vinduer. Så kan vi næsten ikke høre, hvis vi hører radio eller ser TV. Der bliver spillet H Ø J T kan jeg garantere! Sådan har vi vist alle vores!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja det var den, du mente, løvet på den er ikke så fint, men blomsterne er både skønne og velduftende. Ja selvfølgelig har du Goldflimmer, du holder jo meget af det brogede løv, så selvfølgelig har du det. Jeg tror også, det bliver en fint makkerpar.
      Ja naboer dem kan man ønske langt væk, vi bor jo meget for os selv her, men den nabo er flyttet fra et hus lidt længere væk fra os, og nu har hun fået bygget et hus på en grund lige over for os. Huset passer slet ikke ind i landsbystilen, det er nærmest grimt, jeg gør, hvad jeg kan for at undgå at få det med på mine billeder, men det værste er den smækken med dørene, når jeg lige går i mine egne tanker i haven,
      Men jeg ved det, det kan ikke sammenlignes med jeres problemer :)

      Slet