onsdag den 7. november 2012

Billeder og et par planteportrætter af rhodoer

En blæsende dag med lidt sol og lige nu lidt regn, ser det ud til. Jeg har ryddet op i haven og kantet rundt om ørkenbedet. Når det først regner trækker bloggen og den varme stue mere end haven, så her er jeg at finde de næste timer.
Den var sol på brun star, det var fint.
Cotoneaster er ikke min yndlingsplante, denne her er kommet af sig selv, men den er nu meget smuk i løvet lige nu.
Her et billede af den bløde ene, som nu er stammet op, den står for tæt på fyrretræet ved siden af. Det har jeg også opstammet, men der skal nok et par grene mere af.
En enkelt geranie var der i blomst
Jeg fandt også en tallerkensmækker
Den vingede benved har tabt alle bladene i den ene side, men ikke i den anden.
Skimmia japonica Rubella står med fine røde knopper nu
Sol på sumpcypressen, den har endnu ikke tabt nålene
Der er ikke mange roser at finde nu, men Kings-Mac har nogle fine blomster


 Penny Lane er lidt slidt
Scepter d´isle
 Rhododendron Snowfire i dag
og en knop
I blomst (arkivbillede ikke det bedste, men det går vel an)
I blomst (arkivbillede)
 Her har vi Tholasma
og en knop
I blomst (arkivbillede)
Til sidst mine tro følgesvende i haven
 Speedy (blanding)

Vicky (Basenji)
Jeg var lige ved at glemme et billede af pavillionen
Det går jo ikke
I må hygge jer derhjemme i stuerne



31 kommentarer:

  1. Det bliver slet ikke havedag for mig i dag. Jeg har simpelthen ikke lyst, og der er ikke noget, der haster.
    Har jeg ikke ret i, at du har opstammet en del træer/ buske i år?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Nej der skal noget til at lokke os ud i øjeblikket, høj solskin virker bedst. Jeg må også tage mig sammen for ikke at blive herinde i varmen. Jeg har altid noget at gøre derude, selvom det måske nok ikke haster.
      Ja det er rigtig, jeg har opstammet en del i år, ikke nogen som ikke trængte. Men jeg har heller ikke opstammet de tidligere år, så nu skulle det være.

      Slet
  2. Hej Lisbeth,ja på denne årstid er det helt klart lettest at finde sin havegidder når solen skinner, jeg har også lige set dit solskins indlæg fra igår ;O).
    Her har det også været et ret blandet vejr idag, men min "fridag" er gået med at ordne en masse, så jeg syntes ikke jeg har lavet ret meget andet end at stige ind og ud af bilen, men jeg må satse på godt vejr i weekenden så jeg kan komme i haven ;O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Godt udtryk havegidder ja den er nemmest at fine, når solen skinner.
      Uha ja der kan gå meget tid med at køre frem og tilbage og hente og bringe. Håber på godt vejr til dig i weekenden. :)

      Slet
  3. Kære Lisbeth.
    Fine bileder af rhodoer - man kommer faktisk til at længes efter foråret --- men det går jo ikke, det er alt for tidligt.
    Gode billeder af Pavillon og hunde, de er da søde!!!!!!
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja det er skønt at gense rhodoerne, men vi må have lidt tålmodighed. Det varer lææææænge endnu, men pludselig er det forår igen, heldigvis.
      Tak ja de er søde :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Flotte bilder! Det er så deilig å se bilder av blomstrende rhodo'er nå på denne tiden. Det går jo hurtig, om et halvt år så blomstrer de igjen :-)
    Ha en god aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit
      Ja bare lige ½ år, så blomstrer de igen, men der er lidt lææææænge til endnu.
      I lige måde.

      Slet
  5. Hej Lisbeth.Her hos os har det også været lidt råt i vejret.Har besøgt en veninde, så jeg har slet ikke været ude i dag.Den lille bløde enebær er da blevet fin,nu den er opstammet.Og din gule rose ser da bare smuk ud.For ikke at snakke om dine to dejlige hunde.
    God aften til dig knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja vejret lokker ikke så meget, når det er gråt og råt, men så var det jo godt, du havde andre gøremål.
      Jeg synes også den bløde ene er blevet helt fin.
      Tak og i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Dejlige billeder af dine hunde,
    Da jeg idag skulle ned i mit værksted går jeg forbi mit rosenbed. der sendte jeg dig en tanke, tænkte det var da utroligt at du stadig kan finde fine foto af dine roser, mine har fået frost og er helt færdige , dine er stadig sprøde og fine ....
    ha en rigtig dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Det er da hyggeligt at du tænker på mig, når du ser roser.
      I lige måde

      Slet
  7. Hvor er dine hunde søde.
    Du er vel nok heldig at kunne finde blomster i din have på nuværende tidspunkt.
    Din gule rose er skøn.
    Selvfølgelig skal der da et billede med af din fine pavillionen.
    Håber også du hygger dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Tak ja de er søde og jeg heldig med at der er blomster i haven endnu, men jeg skal lede efter dem.
      Ja pavillionen er varemærket :)

      Slet
  8. Jeg er jo rimeligt uvidende om rhododendroner, men ærligt talt skønne fotos fra i sommer og her i vinteren værdsætter jeg plnaterne for deres grønne løv.

    Jeg har kun een i haven, men den fylder godt til i forhaven. Kender hverken alder, sort eller andet på den, men måske jeg en dag burde give den en kende opmærksomhed (mere end tildt surbundsgødning i foråret...) og finde dens navn?

    God aften og kh
    Katinka

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Katinka
      Ja men så kan du få lidt mere at vide om dem hos mig. Det er nemlig dejligt med det grønne løv, men det er nok ikke lige dem du vil satse på i din have, når du ikke har så meget plads. Hvis du har et billede kan du jo sætte det på, måske kan jeg se, hvad det er for en.
      I lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Du har ganske ret - rhododendron er smuk, men har det (set fra min vinkel) minus, at de er duftløse. Jeg nyder derfor at betragte dem på afstand (og gerne medplads og natur) og det er haven her ikke stor nok til.
      Der er et foto under indlægget "Natursten er lækre" - lidt nede i indlægget er der en fotocollage fra juni måned i år hvor min eneste rhododendron blomstre. Måske hvis du på et tidspunkt har 5 min kan komme med et bud??:0)
      Der stod faktisk 2 andre i haven da vi flyttede ind, men den historie skal I have lov at grine af en anden dag;0).
      Kh Katinka

      Slet
    3. Hej igen
      Se her tager du helt fejl, man kan faktisk få flere rhododendron med duft enten i løvet eller i blomsten. Jeg tager nogle eksempler med i indlægget i dag. Til gengæld har du ret i, at de skal have god plads for at man rigtig kan nyde dem.
      Jeg håber, du kommer herover, så jeg kan vise dig duftene rhodoer, duft i løvet er en fantastisk oplevelse. Man gnider to fingre på bladene og jeg siger dig en duft. Den er speciel nogen kan lide den og nogen kan slet ikke klare den. Jeg holder naturligvis meget af den.
      Jeg glæder mig til din historie, det er altid godt med et lille grin :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  9. Billedet med din Snowfire i blomst er så smukt - sikke nogle farver... åh jeg længes efter sommer :o)
    Jeg kan godt li ideen med at opstamme graner, det ser godt ud. Jeg har nogle stykker jeg vil ha det afprøvet på :o)
    Dejlige billeder af dine følgesvende.

    Ha en go aften...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bettina
      Tak det går ikke, det er for tidligt at længes efter sommer. Først er der julen :)
      Jeg har ikke rigtig turdet opstamme før, men der er vist flere, som skal have en tur, nu jeg er kommet i gang, der er masser af plads nedenunder dem.
      Ja mine følgesvende er søde :)
      I lige måde.

      Slet
  10. Ja jeg siger som Bettina, det er pænt med de opstammede graner. Det giver jo også plads til lidt i bunden. Hold op hvor er der mange knopper i din Skimmia, den bliver smuk til foråret!
    Ja det er dejligt med sådan et par tro følgesvende. Jeg må nøjes med solsorten og naboens katte! Solsorten holder nøje øje med mig, når jeg river blade sammen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Jeg synes også selv, det er pænt og det er rart med plads til andet i bunden. Desværre er det jo meget tørt ved træet, men jeg får nu nok noget plantet der alligevel.
      Ja skimmiaen har ret mange knopper, jeg kan faktisk bedst lide den i knop, der synes jeg, at den er smukkest.
      Solsorten og naboens kat kræver ingen pleje af dig, så du er fri som fuglen :) ha ha den var god, man bliver jo afhængig af sådan nogen dyr.

      Slet
  11. Kære Lisbeth. Godt og se de knopper på dine rhoder. Jeg fik jo næsten ikke blomster i mine sidste år, så har lige været ud og kigge. 80% af mine rhodoer har de samme knopper, så nu beder jeg til, at det lykkes næste år med blomster.

    Jeg er også så småt begyndt og stamme op. Godt man fik lært det. Det pynter noget på nogle af mine buske/træer. Og man får lidt mere lys i en lille have.

    Kh Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lise Lotte
      Godt at høre, at der er knopper i dine rhodoer i år, de bliver jo heller ikke ved med at springe over, hvis du gøder dem godt. De skal nok blomstre til næste år.
      Ja det er rigtig godt at stamme op, det er jeg også glad for at jeg er begyndt på.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  12. Du viser tit billeder af rigtig flotte rhodoer. Jeg er vil med dem og har også en del, men her i efteråret har du vist nogle med fantastiske efterårsfarver. Jeg har søgt på nogle af dem, men det ser ikke ud til at de kan købes i DK, hvor køber du dine?
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Rhodoer er dejlige, dem med de fine farver er azalier. Jeg køber stort set alle mine rhododendron hos Claus www.rhodobutik.dk Du kan købe dem i hans webshop, men jeg kører altid selv derned. Det tager kun en time fra færgen.
      Prøv at kigge ind hos ham på hans hjemmeside, der er mange fristelser :)
      Vh
      Lisbeth

      Slet
  13. Kan godt forstå, at PC'en trækker mere end haven på regnvejrsdage. Sådan er det også her :o)
    Dejligt med de mange grønne bladfarver i din have. Det forlænger sommeren lidt.
    Dine rhodo'er er også flotte - jeg er sådan i tvivl om, hvilken dag jeg skal vælge til havebesøg hos dig. Jeg elsker jo roser. Til gengæld vil jeg gerne vide mere om rhodo'er, så ..... Men jeg må snart beslutte mig.
    Hvor er dine hunde søde. Min holder sig helst inde i det kolde vejr :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Christel
      Ja det er nu rarere at sidde inde, når det regner. I dag har det kun regnet i morges.
      Ja jeg elsker de grønne farver her om vinteren og de gyldne i efteråret.
      Jeg kan godt forstå, du er i tvivl om hvilken dag, du skal vælge. Hvis du har tid og råd er du velkommen begge gange. I er sikkert en del, der kan følges, det kan være den ene gang. Den anden gang kan du tage en kærestetur med manden ;)
      Den brune hund holder sig mest inde, men kommer lige ud og kigger en gang i mellem. Den sorte viger ikke langt fra min side.

      Slet
  14. Dejligt at se dine to hunde, de ser rigtig søde ud :)
    Jeg nyder også at se dine Rhododendron, og vil også en dag bede dig om at bestemme den ene jeg har, jeg har bare ikke nærbilleder før til foråret. Hvor har Kings Mac dog skønne farver!
    Med venlig hilsen Alice

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Alice
      Ja med alle de nye læsere, syntes jeg lige, at jeg måtte præsentere mine trofaste følgesvende.
      Jeg kigger gerne på din rhodo til foråret, når den blomstrer. Ja Kigs Mac er skøn lige nu, men hvis man kigger på rosertilhaven.dk ser den slet ikke sådan ud. Så jeg er slet ikke sikker på, hvad det er for en.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  15. Hello, after reading this remarkable post i am too
    happy to share my experience here with mates.

    my website :: click here

    SvarSlet