mandag den 19. november 2012

Solen i centrum og besøg i haven

Det blev en dejlig solrig dag i haven i dag, men først skal I se solnedgangen fra i aftes.
Dette fantastiske billede har Bent taget, han er jo lidt prof. :)
Men dette her er da også godt, det har jeg taget :) de blev taget næsten samtidig og alligevel er der stor forskel på farverne på himlen.
Det her tog jeg i morges, her er helt andre farver.

Jeg fik også taget billeder af de silkehaler, som var på besøg i morges, billedet er taget inde fra, ellers var de bare fløjet.
Jeg har fortsat min opstamning i dag, det var hårdt, men jeg blev færdig
Før opstamning

Var det dumt? Det kan jeg ikke selv finde ud af, men under alle omstændigheder er det for sent. Jeg kan ikke lave det om. Det er lige som at klippe for meget af håret, er man først begyndt, er man nødt til at fortsætte :)



Jeg tog billeder igen i dag af de samme roser, for måske er det de sidste, det var jo frostvejr i nat
 Som I kan se er der is på taget af pavillionen
 Det ser ud som om, der er lys i den, når solens første stråler rammer den.

Disse to bare buske til højre er to løvfældende rhododendron
 Jack A. Sand
Jack A. Sand, den blomstrer sidst i maj
Den anden skulle være Berryrose, men det er der delte meninger om, så navnet er ukendt
Den sidste jeg vil vise i dag er en fin lille sag, som jeg har købt i Lille Malund, jeg tror, de selv har lavet den, så jeg har ikke rigtig noget navn på den

En lille fin sag, som blomstrer forholdsvis tidligt allerede sidst i april
Og til slut et billede af mit fine rhodobed ind mod skoven.
God aften til jer

50 kommentarer:

  1. Smukke himmelfotos! Jeg prøvede selv at fotografere nogle fugle i dag - men jeg gik ud, og de fløj. Næste gang vil jeg følge dit eksempel og fotografere indefra. Dit silkehalebillede er da fint selv om det er taget fra huset.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Nana. De bliver desværre ikke siddende, hvis vi går ud, men som du kan se, er det en god idé at tage dem inde fra :)

      Slet
  2. Så flotte bilder! Bildene var fine alle sammen, også de du tok. Jeg synes din oppstamming ble veldig flott. Det er som du sier, når en først har begynt, så kan en ikke stoppe. Jeg skal opsptstamme mer til sommeren jeg også. Flott med inspirasjon :-)
    God aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak for kommentar om opstamning, det blev jeg glad for, men kan nemlig ikke stoppe igen, når man er begyndt, så ser det endnu værre ud.
      Jeg tager lige en pause med opstamning i morgen, det er lidt hårdt :)
      Tak for ros til billederne også :)

      Slet
  3. Jeg er vild med fotoet af æbletræet og fuglene , vildt flot, solnedgangen er bare smuk,,,,
    dagen har været flot, da vi gik morgentur med Maggie varmede solen, men så snart vi kom til skoven og havde skoven på den ene side var det hundekoldt ,,,,
    'ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Tak skal du have jeg er glad for, jeg fik billeder af silkehalerne og både sol-op og nedgangen.
      Ja solen har heldigvis varmet lidt i dag, jeg var et øjeblik i pavillionen, der var sørme 10 grader derinde.
      I lige måde.

      Slet
  4. Du har så mange planter og motiver i din have at du nok aldrig løber tør for fotos :) Flot foto din Bent har taget der.........

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan
      Ja jeg har rigtig meget at tage billeder af, og skulle jeg løbe tør har jeg masser i arkiverne :)
      Jeg giver rosen videre til Bent.

      Slet
  5. Hej Lisbeth.
    Jeg synes ikke det var dumt gjort at opstamme. Når jeg ser dit billede, forekommer synsindtrykket af haven meget lettere.

    Havehilsen
    ole

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ole
      Tak for din kommentar om min opstamning, den blev jeg glad for, for som du nok fornemmede, er jeg meget i tvivl om, om det er godt. Så det er rart at vide, når andre synes om det.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Smukke solnedgangsbilleder fra i går aftes.
    Godt billede af de mange silkehaler der var på besøg i din have.
    Tak for kigget.
    Ha´ en dejlig aften.

    SvarSlet
  7. Vi går også og venter og håber på at få besøg af silkehalerne.Dine solnedgangsbilleder er nu også fine.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja og måske kommer silkehalerne uden man opdager det. Jeg var så heldig, at jeg så den i æbletræet ellers var de nok fløjet uden jeg havde opdaget dem.
      Tak for ros til mine billeder, det er jeg glad for :)

      Slet
  8. smukke billeder igen :) Anne Gine

    SvarSlet
  9. Godaften Lisbeth.Igen ros til Bent for hans smukke billed.Men dine billeder med æblerne og silkehalerne er også dejlige.
    Kan se at du har været flittig med saksen-eller saven?
    Det er rigtigt hårdt arbejde.
    Jeg har slappet af i dag,og kun lagt de sidste Allium løg i haven,og fået delt min dejlige agave....den havde fået 5 fine børn.
    Rigtig god aften til dig knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Tak for ros til både Bent og mig, jeg er også glad for at jeg nåede at se og tage billeder af silkehalerne.
      Ja jeg har været flittig, det er meget hårdt, ser det godt nok ud? Du er jo næsten prof :)
      God idé at du endelig har slappet af fra malerarbejdet. 5 børn af din agave, ja det var ikke dårligt.
      I lige måde Jette Knus

      Slet
  10. Det er lie'godt grow, at du skal have så mange silkehaler i din have. Hvor er de flotte. Jeg har aldrig set eller hørt dem her hos os. Håber de kommer engang.
    Din opstamning giver dynamik i haven med de mange tynde stammer. Forholdet mellem top og stammer har du ramt fint, så til sommer, når de sætter nye skud, kan du fortsætte et bette nøk igen.
    For at lave lidt blikfang i mellem stammerne, kan du lægge en meget rund lys sten eller noget andet ind i bunden eller lidt oppe i mellem dem. Kun en af mine skøre ideer:o)..
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
  11. Ja det er da grow, vi har haft silkehaler flere gange i år, det er vi lidt stolte af. Bent har flere fuglekollegaer, som er ret misundelige :) Håber også I får dem at se.
    Hvor har du gjort mig glad ved at rose min opstamning, Bent var nemlig absolut ikke tilfreds, da jeg begyndte, men da var jeg jo begyndt, og så er der ingen vej uden om. Egentlig startede jeg kun fordi, den lille lysegule til højre i det første billede(du har givet mig navnet på den en gang) næsten ikke kunne være der mere, ja og så gik det slag i slag.
    Jeg foreslog en rose til at gro op af den, så var jeg lige ved at blive lynchet :) det var ikke naturligt, sagde han. Hvad mener du om det, og kan planten holde til, at der gror en rose op i? Bent er jo skovmand :)
    Jeg elsker dine skøre idéer, det skal prøves.
    Hilsen og tak
    Lisbeth

    SvarSlet
  12. Det er nogle dejlige billeder I har taget :-)

    Du har stadig mange smukke roser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Gitte H.
      Ja nu må vi se, om frosten tog dem.

      Slet
  13. Jeg synes det ser godt ud, og bare vent til der kommer en fodpose af planter nedenunder, så vil det forstærke effekten. Jeg har gjort det samme med den type stedsegrønt (som jeg ikke lige har navn på). Den jeg har, er bare ikke så stor.
    Fantasiske himmelbilleder og billedet af silkehalerne er et postkort værdigt!
    Den lille rhodo fra Lille Malund ligner en julerose på blomsten, synes jeg.
    Jeg var en tur omkring Lyngby Sø og lede efter mos, og så tog jeg et billede til dig, som jeg sender over mailen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Bente
      Jeg er glad for hver en positiv kommentar til min klipning, så må jeg se, om jeg kan finde ud af, hvad det skal være for planter, der skal gro nedenunder.
      Tak for ros til vores billeder.
      Ja du har ret i, at den godt kan minde om en julerose i blomsten.
      Jeg er spændt på det billede du sender til mig.

      Slet
  14. Fantastisk flotte billeder af solop- og nedgange. Hvor er halemejserne smukke som de sidder der i lyset fra lav sol. Dejlige billeder :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Alice.
      Det er nu silkehaler men pyt, dejligt at få besøg af dem. Det var skønt med lidt sol i dag. Tak :)

      Slet
  15. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
    Svar
    1. Opps... Ja, jeg tænkte jeg ville fortælle om de halemejser der plejer at komme her i området om vinteren, mens jeg skrev til dig... men så spurgte min søn mig om noget... og så har jeg lige mixet det sammen :)

      Slet
  16. Gæster i haven er vel det bedste man kan ønske sig som haveejer så længe de opfører sig med gode manerer. Har I varme i havepavillonen det kan jeg ikke huske om du har nævnt ? Ellers er her vel et julegave ønske til kvinden der har næsten alt....
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henrik
      Ja heldigvis opfører silkehalerne sig altid pænt, så de må gerne komme igen, selvom de spiser vores æbler :)
      Jeg har ikke varme i pavillionen, og det nytter ikke at sætte den på ønskelisten, der er ingen strøm derude, og vi kan ikke fyre i en brændeovn, når der ikke er aftræk. Bent er kold og ubønhølig på det punkt :) så jeg må "nøjes" med solen og vente til foråret, eller klæde mig ekstra godt på.
      Lisbeth
      Forresten har jeg ikke næsten alt, men mange planter :)

      Slet
  17. Hejsa.
    Jeg synes også at den lille fra Malund ligner en julerose, og hvor er den sød :-) Nu blev jeg helt glad ved tanken om at det jo ikke varer så længe inden vi kan glæde os over juleroserne.
    Jeg synes også at din opstamning er flot. Jeg kan godt forstå at du var i tvivl. Det ville jeg også være. Det er nok fordi vi ikke er så vant til at 'stamme' endnu. Den virker spændende nu med alle stammerne, hvor den før 'bare' var en lidt tung cypres.
    Og skønne solnedgangsbilleder, wow. Både Bents og dit :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Godt at se dig her igen. Ja den er rigtig sød den fra Lille Malund. Der er et par stykker på bloggene, som er begyndt at vise juleroser. Det varer længe endnu, inden jeg har nogen at vise. Men Marie på Hortofilia har en sød lille fregnet en.
      Jeg er glad for, at du også kan lide min opstamning, godt med positiv respons, når det var sådan et hårdt arbejde :) Jeg havde samme tanke, det var en samling tunge cypresser. Jeg har også en i et rhodobed, som jeg vil i gang med.
      Tak fordi der også var ros til mit billede :) I dag bliver der ingen solopgang, det ser kedeligt ud derude.

      Slet
  18. Hold da helt fast, jeg skal da lige love for at i har styr på både sol op og nedgange, super skønne billeder. Jeg er også vild med fuglebillederne godt gået ;O).
    Det ser også rigtigt godt ud med opstamningen, kan godt forstå det er hårdt arbejde med alle de stammer, var det mig tror jeg endda jeg ville fortsætte opstamningen endnu højere op så stammerne kan træde endnu mere i karakter, men selvfølgelig skal man jo stoppe på et tidspunkt, godt ser det ihvertfald ud ;O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja vi fik lige styr på solen der :) og du er så den eneste som bemærker, at der også var en solopgang i mellem, så du er vågen :) Ja jeg er lidt stolt af mit fuglebillede, det er ikke hver dag, man ser silkehaler.
      Godt du også kan lide min opstamning, jeg tror indtil videre, at jeg stopper der, så må vi se senere, det kan hurtigt gribe om sig, og så får man stoppet for sent :)

      Slet
  19. Kære Lisbeth.
    Flotte billeder af solnedgangen.
    Dine rhodoer ser flotte - store og sunde ud! dejligt!
    Din opstamning blev da OK, - du kan da altid gå og kigge lidt på den, så ryger der måske lidt mere. Jeg kan godt lide opstammede træer!!
    Igen flotte billeder af dine roser ---- kan de virkelig blive ved?
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja det var gode billeder, vi var heldige at få taget.
      Jeg tror jeg stopper der med opstamningen, det kan også blive for meget, jeg har en anden, jeg kan kaste mig over også.
      Roserne? ja jeg må ud og se om de har taget skade af frosten i går, men det skal lige blive lidt lysere.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  20. fantastiske flotte billeder
    Hilsen Grete

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Grete
      Nå blogspot drillede nok i aftes.

      Slet
  21. fantastiske flotte billeder
    Hilsen Grete

    SvarSlet
  22. meget flotte billeder.
    Hilsen Keizan

    SvarSlet
  23. Og hvor er det et godt billede Bent har taget af solnedgangen :-)
    Også et dejligt billede med silkehalerne. Men det er lidt ærgerligt, at vi bliver nødt til at fotografere indefra - gad godt tættere på "mine fugle" ved foderbrædtet, hvor vi blandt andet har besøg af spætte og gærdesmutte. Men det r selvfølgelig deres måde at beskytte sig på .
    Opstamningen af den stedsegrønne har lettet meget på helhedsindtrykket, så det skal du ikke fortryde, at du har gjort. Kunne man tynde ud i antallet af grene, så den bliver endnu lettere i indtryk?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Susanne det giver jeg videre til ham.
      Ja det er lidt ærgerligt, at man er nødt til at tage billeder indefra af de fine fugle, men det er ikke nemt at gøre noget ved, med mindre man kan stå meget stille meget længe :)
      Jeg er glad for din kommentar om min opstamning, og du har en pointe der med at tage lidt flere grene fra bunden, det vil jeg kigge på. Der er nemlig nogle meget tynde som måske også kunne komme væk.

      Slet
  24. Hej Lisbeth
    Jeg vil give Susanne ret. Prøv at tage nogle af de tynde væk, så det endnu mere kommer til at ligne en 'miniskov'.
    Cypres kan ikke lide klatreplanter. Det giver brune nåle, hvor rosens blade dækker.
    Hasselurt vil med dens runde blanke blade klæde cypresens blålige nåle.
    Den gule kunne godt ligne Thuja Sunkist.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Tak fordi du kigger ind igen, jeg prøver at tage lidt flere af de tynde væk. Jeg dropper tanken om en rose der, både for cypressen og for Bents skyld :) Jeg må se, om jeg kan få hasselurt til at gro der, de er ikke særlige villige til at gro hos mig, desværre.
      Det var vist lige det du kaldte den sidste år Thuja Sunkist, den er meget sød.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  25. Du må endelig sige til. Mine hasselurt var også langsomme startere, men nu kommer de alle steder efterhånden som myrer spreder frøene.
    Jeg kan hurtigt sende en kasse fuld.(planter! ikke myrer:o))
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har nu alligevel været ude og klippe lidt mere i cypressen, jeg var nødt til at gå ind, ellers kunne jeg ikke stoppe igen :) Der kommer billeder af resultatet i indlægget senere på dagen.
      Hvem kan sige nej tak til en kasse hasselurt, det ville da være dumt, men det er jo lidt dyrt at sende. Jeg har lyng og blåbær rundt omkring cypresserne og har planer om mere lyng, men hasselurt kan der også godt være nogen af. De kan stå inde i skyggen og så lyng, der hvor der er blevet mere sol. Lyder det ikke godt?
      Lisbeth

      Slet
  26. Det lyder til du allerede har 'planlagt'skovbunden efter 'bogen'.
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kom lige til mig, mens jeg klippede lidt igen. Nu er der jo mere sol, så tænker jeg, det går bedre med lyngen. Hasselurt kan gro helt inde ved stammen, hvis du/Per har mod på at sende.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  27. Wow så mange fine bilder, her var det mye å se på og kose seg med.
    Ha en fin dag, Marit.

    SvarSlet
  28. Hej Marit´s
    Tak skal du have og tak for besøget.
    God dag til dig også.
    Lisbeth

    SvarSlet