søndag den 11. november 2012

Rhodoføljeton og himmelbilleder

Det har været køligt vejr, men heldigvis også solskin. Det startede gråt og diset, men sidst på formiddagen kom solen frem, dog var der ind i mellem mørke skyer over os, men de gav heldigvis ingen vand.
I eftermiddag var vi en tur i skoven uden kamera, men med en pose til mos, jeg fik en masse dejlig mos i posen.
Først føljetonen om rhodoer, det foregår stadig i nordbedet, men denne gang i det lille bed, hvor der ikke er så mange spændende blade. Først billede af planten fra i dag, derefter kommer der et blomsterbillede. Det er stort set alle hybrider i det bed, så her er det mest blomsterne, jeg er gået efter.


Bernstein


Blue Peter og i forgrunden Festivo




Festivo


Gundula


Lavender Princess

Impeditum                  
                                    
Quinquilifolium har det smukkeste løv, men lige nu står den helt bar, den er løvfældende og står
også i nordbedet
 

Peppino
Det var dagens rhododendronpræsentation. I øvrigt har jeg gjort status over mine rhododendron i dag, jeg var hele turen rundt for at registrere dem alle. Det tog over en time, jeg har 207 pr. d.d.
Et stykke ude af markvejen er der et smukt piletræ, det ser næsten altid godt ud



Det trak op både fra nord og syd, men heldigvis blev det ikke til noget
 New Dawn
 Penny Lane
?
Til slut

Hulda som stadig blomstrer højt oppe i paradisæbletræet
God søndag aften



26 kommentarer:

  1. Jeg liker så godt dine rhododendron med mørke ganeflekker på blomstene. Jeg har ingen av de, men får veldig lyst på noen når jeg ser dine. Det er farlig med hageblogger sånn sett, for en blir stadig fristet til å kjøpe noe nytt som en ikke har fra før. Ha en god aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja dem med de mørke ganepletter kan jeg også godt lide. Du har ret i, at det er farligt at blogge, men også spændende. Det er rart med nye input :)
      I lige måde

      Slet
  2. 207 rhodoer?? ok vi har alle vores samlermani :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan
      Netop du har iris og jeg har rhodoer og meget andet, det har du nok også :)

      Slet
  3. Hvad er mon Hulda? ...er det en klematis, der blomstrer så sent? Det lyder for godt til at være sandt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lone
      Ja det er en clematis, den er meget sent på den i år, jeg havde opgivet at se den. Den har nok blomstret en måned nu.

      Slet
  4. Hej Lisbeth. Sikke meget du ved om rhododendroner. Jeg er imponeret. Det var spændende at følge dine føjletoner. 207! Det er godt nok vildt. Dit nordbed er meget smukt, jeg kan godt forstå, at du er glad for det!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja jeg ved da en del om rhodoerne, det er jeg nødt til, når jeg har så mange. Godt du kan lide mine føljetoner :) Det er jeg glad for.
      Nordbedet er jeg meget glad for, måske er det fordi, det er det, der er tættest på huset, så ser jeg det oftere.

      Slet
  5. Fantastiske farver på dine landskabsbilleder i dag. med så mange rhodoer burde jeres have næsten omdøbes til rhodohaven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja farven på landskabsbillederne i dag var helt fantastiske. Jeg elsker de der mørke skyer, som heldigvis flyver forbi os.
      Det er jo noget, som hedder rhododendronhaven, så det går nok ikke :)

      Slet
  6. 207, men du har vel plads til flere håber jeg. Det er virkelig træls når man løber tør for plads. Skønne roser der blomstrer stadig her i november, det gjorde vores Newdawn ofte også ved vores gamle hus i Haderslev.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henrik
      Ja mon ikke jeg kan komme op på 210, det tror jeg, men jeg var da lidt chokeret over så lang tid, det tog at gå rundt og skrive dem op :)
      Ja rosenblomsterne er overlevere, du havde jo også en flot en.

      Slet
  7. Som altid gode billeder, og endnu blomsterbilleder på denne årstid. Utroligt. Her er alt visnet ned.
    Virkelig flotte landskabsbilleder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Ja det er dejligt, der er lidt i blomst endnu, men jeg må lede efter det :)

      Slet
  8. Godaften Lisbeth.Det er da helt utroligt mange rhodoer du har.Men det må være dejligt at få dem registreret,så du har navnene på dem alle.
    Der er jo tit nogle der spørger.
    Har prøvet af få Makiyak på vores planteskole,men den havde de ikke.
    Smukke landskabs billeder du viser.
    Jeg har stadig travlt med at male,da min veninde gerne vil flytte ind om 14 dage.
    Rigtig god aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Jette
      Jeg havde dem stort set alle registreret, men jeg syntes, det var sjovt at gå rundt og skrive alle navne op og tælle bagefter. Så jeg var sikker på, at de alle var med.
      Kan de ikke bestille Makiyak hjem til dig?
      Tak skal du have.
      Nu må der da snart være malet over det hele, det har da foregået i mange dage. Din veninde må være glad for dig og din hjælp.
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Kære Lisbeth.
    Hvor har du mange rhodoer - det er helt vildt!!!!!!!
    Og hvor er de flotte alle dem du har vist de sidste dage, den Makiyak den skal jeg altså have ---- og Gomer Waterer som blomstrer i juni er også een jeg kan lide. Og Buriavii har jeg, men den tog lidt skade af al det vand de fik sidste sommer, men den klarer sig, den er jeg nemlig meget glad for, den har ikke blomstret hos mig endnu!!!
    Også Trecanthum har smukt løv og en skøn blomst (jeg har ikke lilla blomster) det skulle jeg måske se at få!!!!
    Jeg har set blillerne fra de sidste dage, hvor du viser rhodoer, og har set hvor mange nuancer de har!!!
    Dejlige billeder også af fuglene!!!!
    Har været på stranden et par dage, der var bare skønt!!!
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Nå du har været ved stranden igen, så kan jeg bedre forstå, du ikke har kommenteret nogle dage :)
      Du må se, om du kan få fat i Makiyak, Jette kan åbenbart ikke. Måske er det ikke samme planteskole, I bruger. Gomer Waterer er jeg meget glad for. Ja Tricanthum med den fine behåring er også køn med de lilla blomster.
      Godt du følger med, når du kommer hjem.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Man kan godt blive lidt rundtosset, når man ser hvor mange rhodoer du egentlig har. Det er jo snart en Hel rhododendronpark m.m.., men skønne ser de ud.

    Havehilsen
    ole

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ole
      Ja det var lige før jeg selv blev rundtosset af at gå rundt og finde dem alle :)
      Tak
      Havehilsen Lisbeth

      Slet
  11. fantastisk du stadig kan finde. blomsterbilleder til os læsere, om vi er misundelige ? N E J
    DA , ikke det mindste. ......smiler, vildt. flotte billeder ❤

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Det er godt, jeg har mange i arkiverne :)
      Tak

      Slet
  12. Sikke en himmel du har taget billede af, meget dramatisk! Men man kan da også se, at solen har været noget fremme hos jer. Her var det tåget det meste af formiddagen. Uff!
    Fantastisk med den Hulda clematis, nu kan man da se den, nu hvor bladene er faldet af paradisæbletræet.
    Flot at du stadig kan vise blomster frem. Fantastisk med SÅ mange rhododendron!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja det var en skøn dramatisk himmel. Der var også dis her fra morgenstunden, men ved 11 tiden, så det sådan ud.
      Ja Hulda er nemmere at få øje på, når bladene er faldet af træet.
      Ja det bliver en lang føljeton af rhododendron :)

      Slet
  13. Kære Lisbeth. Hold da op med rhodoer du har. Der er noget at se til. Sig mig "knækker" du alle visne blomster af eller får de lov og sidde/falde af selv. De er smukke.

    Her har vi haft en skøn søndag med masser af sol og rimelig varme. Så det er blevet nydt - endda med frokost i drivhuset :) men det var nok også sidste gang.

    Ha´ en dejlig dag

    Kh Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lise Lotte
      Ja der er godt nok mange, det må jeg tilstå. Det er en lang omgang, når de skal gødes og dyr :) Jeg knækker så vidt muligt alle visne blomster af, de pynter jo ikke. Heldigvis er det over en lang periode, jeg skal jo ikke have dem alle på en gang.
      Frokost i drivhuset hold da op, vi blev indendøre. Men det er nu hyggeligt at sidde og kigge ud på det hele, selvom der ikke er så meget at kigge på nu.
      I lige måde.
      Kh Lisbeth

      Slet