lørdag den 17. november 2012

Roser, kulde og føljeton

Der er bestemt ikke meget opmuntrende i at være ude i dag. Jeg prøvede for en kort bemærkning i formiddags, men frøs snart så meget på fingrene, at jeg valgte at gå ind igen ret hurtigt.
Jeg nåede at tage lidt billeder, roserne blomstrer ufortrødent trods kulden. Det blev til 7 rimeligt pæne billeder af roser
 Bonita
 Jaques Cartier
 Kings-Mac
Queen og Sweden
 Scepter d´isle
 Sharifa Ashma
Teasing Georgia opdagede jeg pludselig har de fineste knopper
Det gode ved det er, at de holder meget længere i så lave temperaturer, så længe det ikke er frost
Penstemon Raven har stadig en enkelt blomsterstængel
Korte øjeblikke forsøger solen at titte igennem, men den har ikke rigtig held med det
Jeg har klippet lidt mere i denne cypres, den har fået et helt andet udseende siden jeg har opstammet den.
Jeg kan godt lide farven på denne lille lyng
Så kommer føljetonen, jeg er glad for, at mange af jer har fornøjelse af den. Den er god at kigge på, hvis man har en plan om at købe en enkelt eller to mere til sin have. Hvis I har lyst til at se mere, kan I kigge på min rhododendronfane.

Gletchernacht er tidligt blomstrende, dette billede er fra 30.4. Den har duft i løvet

Isolabella blomstrer allerede omkring 1.4., i år var det ikke så godt. Den stod med de smukkeste knopper, og så blev det frostvejr. Slut med den fornøjelse, det var meget ærgerligt.
 Her er en yakushimanum hybrid Select, den blomstrer overdådigt hvert andet år, som I kan se er der mange knopper nu
Dette billede er fra 2011
 Songbird med duft i bladene
Den blomstrer som regel to gange, tidligt forår og igen lidt her i efteråret
 Schneepearl
Smuk hvid med dobbelte blomster, den blomstrer i juni
Haven
Til slut får I mit kærestebillede, det var svært at finde, jeg har mange skønne billeder, men på de fleste er der ikke kun stauder, men træer, buske og bregner sammen med, og det gælder ikke i denne konkurrence. Her er så også en enkelt bregne, men resten er da stauder.
Dette her var min favorit, det er nu sendt ind til konkurrencen.
Rigtig god hyggelig aften indendøre :)


29 kommentarer:

  1. Jeg kan rigtig godt lide dit kærestebillede. Man ser rigtig de forskellige bladformwr

    Vi smuttede også indenfor igen. Det var lidt for koldt til, at det var en fornøjelse trods lange underbukser og støvler.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ulla det er jeg glad for, jeg blev også ved at vende tilbage til det billede, jeg er selv så glad for min skovbund.
      Man skal være meget glad for at være ude, hvis man skulle holde ud ret længe i dag. Eller også skulle man have så meget tøj på, at man ikke kunne arbejde :)

      Slet
  2. Jeg er stadig imponert over hvor flotte dine roser fortsatt er! Kjærestebildet ditt var kjempefint :-)
    Det er flott med sånne konkurranser.
    God aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg er også selv imponeret over mine roser, de gør det godt.
      Ja det er flot med konkurrencer, jeg er spændt på at se, hvad andre finder på, nu har jeg foreløbig set dit og Berits :)

      Slet
  3. Hej Lisbeth.Utroligt at du stadig har så mange skønne roser i blomst her i midten af november.
    Kan godt lide billedet af cypressen med jeres hus i baggrunden.
    Jeg er ved at planlægge mit nye indlæg med at opstamme.og lidt stedsegrønt og min rosa rhodo.
    Det har også været koldt her hos os,så jeg har været på det lokale loppemarked.
    Rigtig gos aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det er utroligt med de roser, det synes jeg også selv.
      Ja den cypres er blevet helt god, men jeg kan slet ikke være med, når jeg ser det fine indlæg du har lavet, jeg er vildt imponeret.
      I dag har det bare været for koldt til haven, vi må håbe det bliver mildere igen, jeg skal ud og stamme op :)
      I lige måde
      Knus

      Slet
  4. Mange dejlige roser. Fantastisk at de blomstrer så flot endnu.

    Havehilsen
    Ole

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ole
      Ja det er ret imponerende med de roser.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Jeg er også betaget over hvor mange roser der stadig vil blomstre i din have :) Jeg kan godt forstå du er glad for kærestebilledet, det er et virkelig flot billede. Skønne bladformer og forskellige grønne toner, og så med de uimodståelige liljekonvaller der binder det hele sammen.
    Hav en god weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Av.. det er jo skovmærker ser jeg ved nærmere eftersyn... de er mindst lige så charmerende :)

      Slet
    2. Hej Alice
      Ja det er imponerende med de roser. Jeg synes mit kærestebillede er fint, også selvom det ikke vinder :) for mig er det en vinder. Og ja du har ret, det er skovmærker. Dem holder jeg meget af, og de breder sig som et fint mønster ud i hele skovbunden, nemme at tage en bid af og sætte et andet sted, hvor de så igen breder sig fint.

      Slet
  6. Ja, jeg siger som de andre: Hvor er det fantastisk at du har så mange roser i blomst! Dejligt at du deler dem med os :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Jeg vil så gerne dele mine glæder med jer, af samme grund kan jeg ikke nænne at plukke dem, for så kan jeg jo ikke længere tage billeder af dem :)

      Slet
  7. Fantastisk at dine roser fortsat blomstrer.
    Dejligt med din føljeton, som er spændende at følge.
    Efter en løbetur på 7 km, kunne "overtalelsesevner" ikke få mig ud igen og det endte med at brændeovnen "vandt" .
    Flot kærestebilled med dejlige grønne nuancer og forskellige former i bladene.
    Hilsen Vibeke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vibeke
      Dejligt med en kommentar fra dig igen. Ja de er gode mine roser. Jeg er glad for at høre, at du også er med i min føljeton :)
      Jeg kan godt forstå, du ikke var til at få ud igen, jeg holder også meget af, at sidde her foran brændeovnen efter tre hundelufteture i løbet af dagen :)

      Slet
  8. Billedet af Bonita tager prisen i dag :)

    Var det Select du nævnte i forrige uge, da jeg omtalte at jeg ville have en makiyak mere i mit bed? Jeg har ledt lidt, men kan ikke finde kommentaren, måske kan du huske det? Men ærgerligt at Select kun blomster hvert andet år, den er meget smuk.

    Fint kærestebillede, held lykke.

    knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja den tager også prisen hos mig, det er et skønt billede af en skøn rose :)ser slet ikke ud som om, det er taget en iskold novemberdag.
      Nej det har ikke været Select, jeg nævnte, den er jeg ikke selv så vild med, måske har det været Edelweiss. Men vi er jo slet ikke færdige endnu, der kommer mange flere skønne ude i den store have. Nu ved jeg hvad det var jeg nævnte, det var Ken Janeck, den kommer vi til en gang i næste uge. Jeg tager jo bedene et for et, så jeg ikke kommer til at nævne den samme flere gange :)
      Tak skal du have, har du ikke et, du skal have med?
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Kære Lisbeth
    Ja, deter et fint "kæreste billede" - håber du vinder konkurrencen!!!
    Ogsa billederne af rhodoer er jo flotte - men det er lidt for tidligt, at begynde at glæde sig til foråret!!!!!!
    Og alle dine flotte roser, det er utroligt, så længe du har glæde af dem. Vi håber frosten bliver væk, lidt endnu.
    Ja, det er bidende koldt - så pas på dig selv, der er ikke noget ved, at være forkølet!!!!!!
    Det er fint med den opstammede Cypres.
    god søndag
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Tak skal du have, jeg synes også det er et skønt billede - pyt hvis jeg ikke vinder, men det er sjovt at være med.
      Ja jeg håber, det bliver mildere igen, for jeg skal ud og stamme mere op. Prøv at kigge på bloggen mitlillegods, der er stammet op, kan du tro. Det ser rigtig flot ud.
      Je skal nok passe på, det er ikke sjovt med en forkølelse.
      I lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
    2. Hej LISBETH
      Ja, der er godt nok opstammet, -hvor er det flot - det er nok også gamle træer og buske - der skal vel helst være lidt stamme og kigge på, hvis det skal se flot ud.
      Med det var flot.
      hilsen jessie

      Slet
    3. Hej Jessie
      Godt du fik set det, men du har ret, det er ikke helt ligegyldigt, hvordan stammen ser ud.
      Sov godt
      Lisbeth

      Slet
  10. Ja hvor har det bare været modbydeligt koldt idag, håber da ikke det skal vare ved ;O). Så fin din cypres bliver, jeg syntes at kunne huske et indlæg for længe siden hvor Bent havde været igang med at opstamme, og det ikke faldt i god jord hos dig. Sjovt som man ændrer opfattelse og udvikler sig undervejs, men godt ser det ihvertfald ud ;O). Hvis jeg havde pladsen, måtte den shcneepearl da gerne bo hos mig, sikke en smuksak lige en efter mit hoved ;O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Jeg håber også det bliver mildere igen.
      Tak du har ret, men det var et træ, han opstammede, det er noget andet end en cypres :)i min optik.
      Ja Schneepearl er så fin, især når den står i fuldt flor, så er den helt hvid.

      Slet
  11. Helt utroligt så mange skønne roser du har endnu.
    Farven på din lyng er bare smuk.
    Heldig at markedet i Tørring er indendørs. Det er nu bedre end at skulle ha´ figurerne udenfor på Brørup marked.
    Jeg er slet ike sikker på, at jeg var kommet i haven i dag, hvias vi havde været her hjemme, for hvor har det dog været kold.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja der er mange skønne roser endnu, det er ikke til at forstå. Jeg kan også rigtig godt lide farven på den lyng.
      Det har simpelt hen været for koldt til haven i dag, så det var godt I kunne stå indendøre.
      I lige måde

      Slet
  12. jeg skal love for der er roser, stadig fine, koldt er det, tre grader viste bilen da. jeg. kørte til København i formiddags , da. jeg. skulle hjem igen , viste thermometret i bilen stadig kun tre grader og det. blæste en smule så det. føltes endnu koldere,,,,

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja tænk at de kan holde i sådan en kulde, det er utroligt, men jeg nyder det og deler med jer :)

      Slet
  13. Det er et fint kærestebillede du deltager med.
    Det ser godt ud med dine opstammede træer, det giver noget til haven, synes jeg!
    Ja, jeg er også blevet inspireret af Jette til at stynne og klippe. En masse man lærer her i blogland.
    Jeg er enig med dig kulden, jeg var helt underdrejet i går pga. snue.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Bente jeg er også glad for det billede.
      Jeg er i fuld gang med mere opstamning, men er lidt i tvivl om, hvor godt det bliver. Bent er ikke begejstret, så jeg tænker meget på Jette lige nu :)
      Vi lærer meget her ja, det er dejligt.
      I dag har det været stille og mildt indtil nu, men hvis du har snue må du hellere holde dig indendøre.
      God bedring

      Slet