søndag den 30. april 2017

Et interessant emne?

Tak til jer alle for søde kommentarer i anledning af gårsdagens indlæg. Det er åbenbart et spændende emne, da rigtig mange (over 1400) har været inde og kigge siden jeg udgav det kl. 23 i aftes. Flere har spurgt undrende til min udmelding af Haveselskabet. Det er noget, jeg har tænkt på siden sidste år, i går kom girokortet, så det var oplagt at tage beslutningen der.
Grunden til jeg meldte mig ind for en del år siden var netop, at jeg ville gøre opmærksom på, at der er en have på Samsø, som det er muligt at komme ind og se. Mon ikke at folk er blevet klar over det nu. Heldigvis kan jeg jo altid melde sig ind i Haveselskabet igen, hvis jeg får lyst til det.
dem anden side af stenbedet i den store have
 Hundetand/Erythronium
 En ensom fritillaria som jeg tror er selvsået
 skønne heuchera
 i nordbedet
 den stribede iris er smukkest inden blomstring
 bemærk de fine nye skud i koreagranen
 lyngfloksen blomstrer i ørkenbedet
og narcisserne kan endnu, de har den dejligste duft.
Mon ikke alle fornemmer, at min have er mit et og alt. Bloggen er mit hjertebarn, jeg har lært rigtig mange skønne mennesker at kende gennem min blog, det er jeg glad for. Jeg er stadig dog forundret over CPH Garden Award, du kan læse mere om det hos Karsten
 Skovbunden er ved at være frodig nu, den mangler blot de sidste hostaer. Skovmærkerne står flot, desværre er liljekonvallerne ved at tage overhånd, de er næsten værre end skvalderkål i hvert fald hos mig.
 træpæonknopperne
 er ved at være klar
 smuk mørk farve på løvet på denne her


så er der ved at være gang i tulipanerne, men ikke helt endnu.
Rhodoerne står også klar i kulissen:
 R. Guyens Peking
R. linearifolium er uden for om dagen
 R. metternichii micrantum
 R. orbiculare
 R. schlippenbachii
 også her
 R. Tholasma
R. williamsianum
 Til slut R. Crane

den har en fantastisk blomstring lige nu
nå ja - solnedgangen fra lørdag aften.
Det var så den april, de næste dage skal det blæse endnu mere, men det bliver heldigvis lunere i vejret.
God start på ny uge og god 1. maj.

31 kommentarer:

  1. Godmorgen til dig Lisbeth. Sikke et dejligt vejr I havde I haven i går. Ja det var en kold og blæsende april og her er blæsevejret fortsat, det rusker en del her til morgen. Her er tulipanerne i krukkerne også lige udsprunget, det er et skønt syn :-). Jeg er ikke et sekund i tvivl om hvor meget du holder af haven og jeg nyder alle dine indlæg og billeder :-). God dag til jer. Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Mette
      Ja det var nogenlunde vejr i går, skønt meget blæst, men jeg skal hilse og sige, at det bestemt ikke er bedre i dag, og så er det hundekoldt. Ja det er dejligt med tulipanerne. Mon ikke min haveglæde skinner tydeligt igennem, jeg er glad for, at du nyder mine indlæg og billeder og at du kommenterer så meget, du har helt forstået at blive indlemmet i haveblogkredsen meget hurtigt.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Godmorgen Lisbeth

    Ja det vælter også ind med besøg her...

    Man må sige at april sluttede flot, blæsten skulle tage til, og det mærker du jo nok mere end os andre. Men ellers bliver det det vel et super arbejdsvejr!

    Min første Erythronium er først ved at skulle blomstre. E. sibiricum kom op uden blomster i år.

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Karsten
      Ja det tænkte jeg nok, et interessant emne.
      Det blæser ret voldsomt fra øst her i dag, og det er meget koldt på en 1. maj, men solen skinner da.
      Jeg synes ellers at mine Erythronium var længe om det, den sidste er lige sprunget ud i går. Tak i lige måde

      Slet
  3. God morgen Lisbeth
    Imponerende at over 1400 har kigget indenfor så nej du behøver vidst ikke medlemskab af haveselskabet for at gøre opmærksom på din eksistens :-) Ja CPH Garden Award virker noget underlig, læste Karstens nedlag og spændende om han kan komme nærmere en opklaring af hvordan det er gået til.
    Den stribede Iris er bare så smuk lige nu (også her) og det er så smukt et billede du har taget af den.
    Liljekonval, smuk er den i blomst men jo nærmest umulig at styre. Det er lykkedes mig at udrydde den for min have er bare for lille til at huse den.
    Igår var første forårsdag hvor jeg tilbragte næsten hele dagen i haven og det kan sørme godt mærkes. Et større lugearbejde i mit ene staudebed da haveklinten havde sået en million frølinger. Der blev også plantet og omrokeret lidt. Mangler stadig lidt lugearbejde men det ser jo ud til at vejret bliver fint den næste uges tid. Blæsten må så også godt forsvinde.
    Ha en rigtig god 1 maj (jeg har desværre ikke fri)
    Knus Anne


    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Anne
      Ja det må man sige, til morgen har over 500 kigget indenfor, så jeg kan godt spare pengene til Haveselskabet, lyder det til. Spændende er det, hvad Karsten finder ud af.
      Ja lige nu er den stribede iris bare så fin, og den breder sig flittigt, så jeg kan forære væk af den.
      Jeg kan vist ikke slippe af med liljekonvallerne, så ødelægger jeg bare noget andet, men de er godt nok vilde.
      Godt du nåede en del i haven i går, idag er det ikke vejr at være ude i, i hvert fald ikke her til morgen, det er hundekoldt.
      Tak i lige måde.
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Kære Lisbeth
    1400 besøgende er da noget af en sjat, så emnet fanger nok mange. Jeg håber, der findes en god forklaring på det hele, for ellers er det da lidt trist. Ingen kan være i tvivl om, at både have og blog er dine hjertebørn, og vi nyder dine dejlige billeder og dine svar på vores kommentarer hver eneste dag :) Jeg var også ude i går hele dagen, og du har ret i, at blæsten var kold og strid - det bliver vist bedre i løbet af ugen - solen får vi i hvert fald at se :) Jeg har udryddet liljekonval fra min have - den havde nærmest indtaget hele stenbedet, og det gik jo ikke. Til gengæld er her stadig skvalderkål. Skønne billeder af alt det, der blomstrer hos dig.
    Rigtig dejlig 1. maj til dig!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det er mange, jeg klager ikke :) Det bliver spændende at høre, hvad Karsten finder ud af. Nej det fremgår vist tydeligt, at det er mine hjertebørn, jeg bruger meget tid, men kan lide det. Lad os håbe, det snart bliver varmere, i dag er det ikke varmt med den vind. De lover godt vejr hos jer på søndag :) Liljekonval er bare forfærdelig, hvis jeg begynder at grave op, ødelægger jeg noget andet :(
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Flotte bilder av blomstrende rhodoer hos deg nå! Det må være et syn å se de alle i blomst.
    Hundetennene mine har jeg ennå ikke sett noe til dessverre, men det er vel for kaldt ennå.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak skal du have, ja det er en fest nu, bare en skam at det blæser så koldt, så kan man ikke helt nyde det.
      Håber snart dine hundetænder viser sig.
      Klem

      Slet
  6. Man bliver forårsoptimistisk, når man ser dine dejlige billeder her, Lisbeth. Nu er det så maj måned, og der ymtes omlangsomt stigende temperaturer. Ønsker dig en solrig 1. maj! Bente.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder sørme godt Bente.
      Det er godt med forårsoptimisme og stigende temperaturer, det kan vi lide.
      Tak i lige måde.

      Slet
  7. Skjønner godt at bloggen er ditt hjertebarn og at du elsker hagen :-) Jeg er imponert over at du skriver og legger ut bilder stort sett hver eneste dag.
    Her må vi vente på rododendron blomstring litt til.
    Her ble bjerkene nesten grønne på en dag! Men med +16 på dagen og -2-3 på natta er det nok noen planter som får det litt tøft.
    Ha en fin 1.mai :-)
    Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Ja det kan man vist ikke være i tvivl om :) Jeg kan godt lide det, men jeg må da indrømme, at det tager meget af min tid.
      Ja I må nok vente lidt endnu med rhododendronblomstring.
      Pludselig går det hurtigt med at grønnes, det var også varmere end vi havde det, til gengæld er det ikke minus grader om natten, heldigvis.
      Tak i lige måde

      Slet
  8. Hej Lisbeth. Det eneste farlige ved din gode blog er, du kan for mig blive (allerede er) et dyrt bekendtskab. Det sker, og er sket, du skriver om planter (mest træer og roser), det viser sig, jeg ikke kan leve uden. Nåeee, så må jeg jo bare tænke på ham, der engang sagde til mig at han ikke købte jeg fattig i planter, han købte sig rigere.
    Jeg var også meldt ud af Haveselskabet en tid, fordi jeg blev så irriteret på deres uduelige itsystem, når der skulle indsættes oplysninger om åben have. Det har de nu fået styr på. Jeg får aldrig læst bladet, så jeg har tit tænkt på, det er mange penge. På den anden side, vil jeg gerne gøre opmærksom på min gift og kunstgødningfrie åbne have, så andre kan blive inspireret til det samme. Hvis du inden næste år finder en anden måde at gøre opmærksom på åbne haver, er jeg med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Det må du undskylde, det er altså også nemt at blive fristet :) det kender jeg. Der er faktisk rigtig meget, man ikke kan leve uden. Det var et godt udtryk at købe sig rigere :)
      Systemet i Haveselskabet med åben have, synes jeg ikke er blevet bedre, man kan ikke komme til at skrive åben have iflg. aftale fra 1.5.-30.9., det irriterer mig. Jeg har såmænd troligt læst bladet, det er godt på en færgetur. På facebook er der en del muligheder for at gøre opmærksom på åben have, men om nogle læser det, ved jeg ikke.

      Slet
    2. Det samme irriterer også mig, hvis man vil gøre opmærksom på, haven er åben HVER DAG (efter aftale) hele sommeren, skal man sidde og sætte hver eneste dag ind i systemet. Det vil jeg godt nok ikke bruge tid på.
      Du behøver ikke undskylde Lisbeth, jeg nyder jo at anskaffe nye planter, og jeg nyder din inspiration.

      Slet
    3. Ja det er meget irriterende, som om vi ikke har andet at lave, det er også en god grund til at stoppe det :)
      Det var nok også for sjov, at jeg undskyldte :) jeg er glad for at kunne inspirere.
      Mon du har fundet ud af noget med d. 20.? det kunne være sjovt at hilse på dig.

      Slet
    4. Du ved slet ikke hvilken kylling, jeg med tiden og haven har udviklet mig til at være. Nogle påstår, det ikke bare er planter og træer, der er groet fast her. Samsø! Det er godt nok langt! For en fugl er der vel omkring 40 km direkte over havet. Men den anden vej,,, jeg bearbejder stadig. Bliver det ikke d. 20. bliver det en anden gang. Se din have vil jeg.

      Slet
    5. Nej det vidste jeg ikke, men jeg kan love dig, at jeg ikke er et hak bedre. Jeg forstår til fulde din bekymring, når man først har det sådan, skal man have en med sig at støtte sig til. Har du ikke en veninde, mand, søster eller mor, du kan få med, det hjælper, det lover jeg dig. Jeg selv har fundet en sød veninde herovre, som er næsten 20 år yngre end mig, vi har de dejligste ture sammen, når hun har tid. Du er også velkommen en gang, hvor der ikke er andre her, hvis det kan gøre det nemmere for dig med eller uden ledsager, det bestemmer du. Jeg ville hellere have mailet dette til dig, men jeg mangler din mail.

      Slet
  9. Hej Lisbeth!

    Din blogg är väl ett strålande exempel på att det inte krävs vare sig reklam, marknadsföring eller lotterier för att få många besökare.

    Du är flitig som få med dina dagliga inlägg och att du ger dig tid till att besvara alla kommentarer, det tror jag många uppskattar.

    Ha det gott i din trädgård, nu kommer väl våren i alla fall!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja det har du ret i, her behøves ingen reklame :)
      Med tiden finder folk nok ud af, at jeg svarer på alle kommentarer, mange holder også af mine mange billeder, tror jeg.
      Ja lad os håbe det, du må også have det godt i din trädgård.
      Kram

      Slet
  10. Sikke dog nogle dejlige billeder fra din skønne have. Jeg blev faktisk så inspireret, at jeg selv prøvede at lave en blog med mine billeder fra hus og have- og hvor er det sjovt! Godt nok er jeg den eneste, der læser den, men måske får jeg engang modet til at reklamere lidt for den.
    Valmuerne på dit startbillede er vel nok flotte. Sælger du frøene?
    Jeg må besøge Samsø engang. Egentlig havde jeg bestemt mig for en tur til de engelske haver i sommerferien, men der blomstrer mine egne roser jo også ;-)
    med venlig hilsen
    Flora

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Flora
      Hvor er jeg ked af, at du skriver som anonym, jeg vil vældig gerne se din blog og sætte dig på min blogliste, så du kan få nogle læsere. Hvis du ser dette, må du endelig sende mig et link til din blog.
      Det glæder mig at høre, at du kan lide mine billeder, håber at høre mere til dig.
      Nej jeg sælger ikke frøene, men jeg forærer dem væk mod at folk selv betaler portoen. Du er velkommen til at skrive i august, jeg sender gerne til dig.
      Du er også velkommen til at besøge min have, hvor mon du bor henne? Jeg kender godt det med ikke at kunne nænne at tage fra sin have, jeg tager kun på endagesture :)
      Vi ses måske
      Vh
      Lisbeth

      Slet
    2. Hej Flora. Du kan roligt åbne din blog. Der sker ikke ret meget hos nye havebloggere. Du skal ikke være bange for at være synlig, det er ikke alligevel ikke sikkert, du bliver set. Bare spring ud i det, skridtet er i virkeligheden ikke ret stort, finder du ud af.
      Hilsner fra Mette.

      Slet
  11. Folk havde nok på fornemmelsen, at der måske var endnu et drama under opsejling i vores lille univers, og det er jo altid spændende. Sådan en konkurrence kan jeg ikke hidse mig op over, fordi selve ideen er totalt absurd i mine øjne. Enhver konkurrence må have nogle underliggende kriterier, og dem har jeg ikke set noget til og synes desuden, at haveblogs netop er prægede af en enormt stor forskellighed, som nærmest umuliggør sådan en konkurrence.
    Din schlippenbachii er meget lys i forhold til vores. Måske var den stærkt belyst, da du tog billedet?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Det har du nok ret i, dramaet kører åbenbart endnu, for der er stadig mange, som kigger ind. Vi er enige i, at idéen er fuldstændig absurd, men det kunne nu være sjov at vide, hvem der har stemt, hvor mon det kommer fra.
      Min schlippenbachii er så lys og er ikke specielt belyst. Jeg sætter et andet ind i næste indlæg.

      Slet
  12. Hej Lisbeth
    Ja... som du kan trække fulde huse, er der vist ingen grund til du bruger penge på medlemskab i Haveselskabet. De penge er bedre brugt på flere skønne planter :)
    Jeg har også set de omtalte nomineringer, men det har ikke min store interessere, da jeg går ikke op i den slags. Vi er vel alle vindere med vores dejlige haver. Dog undrer det mig at en blog der næsten slet ikke er aktiv kan blive nomineret... ja ja sådan er der så meget vi ikke forstår :)
    Skønne billeder fra en skøn og solrig dag.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja det er vældig som folk kigger ind her hos mig, så jeg sparer Haveselskabets blad for en tid, jeg kan ganske rigtigt bruge pengene på andre ting.
      Jeg går heller ikke så meget op i, tillader mig bare at undre mig over måden, det er gjort på. Det er rigtigt, at vi alle er vindere i vores egne skønne haver. Ja man må sige, det er lidt mærkeligt at nominere en blog som ikke er aktiv, ja der er meget vi ikke forstår :)
      Tak for det, i dag har den også været solrig, men alt for blæsende.
      Knus

      Slet
  13. Den stribede iris er virkelig dekorativ. Blomstringen varer jo kun så kort i forhold til den tid bladene er fremme. Så det kan godt betale sig at købe planter med dekorative blade.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det er den, det dekorative går desværre af den, når den har blomstret, så ligner den alle de andre iris.
      Hilsen Lisbeth

      Slet