mandag den 10. april 2017

Det blæser "til en forandring"

Nå nej det er vi jo vant til. I dag viser jeg mest oversigtsbilleder, nærbilleder er ikke nemme i denne forfærdelige blæst.

Jeg har skam været i haven trods blæsten, jeg hakker i det :) så går det an at holde varmen. Man mærker tydeligt, når solen trænger igennem, så er det lunt og godt, desværre var det kun glimtvis, vi så den. Til aften måtte jeg give fortabt, det var alt for koldt at være derude.




 i øjeblikket dominerer lærkesporene i haven, de er ganske flotte, men holder kun kort tid.
sammen med hyacinterne er de flotte



 påskeklokkegrupperne er efterhånden blevet pænt store



 paradisæbletræerne er ved at grønnes
 hjertetræet har små blade
også det der står i skoven, blodblommen skimtes ved siden af
 den er ikke nem at tage billeder af, de fleste blomster sidder i toppen
naturligt nok da den er stor og opstammet
 lyng og peberbusk er fine sammen
lyngen her blev beundret af mange af de besøgende i weekenden, humlebierne er vilde med den.
 R. globigerum stråler i solen ved siden af står R. wiltonii, snart blomstrer den også
Denne lille viburnum fik jeg på prøve fra Anne Marie i efteråret, smukt nyt løv.
Judaspenge
En fin lungeurt
og her et kryds af den, apropos en artikel i det sidste haveblad
til sidst udsigten, da jeg gik ind, kulden kan næsten ses på dette billede.
Fortsat god aften

33 kommentarer:

  1. Det ser da riktig flott ut hos deg, til tross for den kalde vinden. Her har det vært gode perioder med sol i dag, men jorden. Så gjennombløt at hvor jeg enn tråkker så blir det gjørme. Nå i kveld har det haglet, regnet og til og med snødd litt, så nå er det deilig å være i den varme stuen. Ha en fin mandagskveld, Lisbeth!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anne-Kristin
      Ja vi var heldige at solen skinnede ind i mellem. Det er ikke sjovt hos jer, kan jeg forstå, øv med hagl og sne, nu vil vi have forår.
      Tak i lige måde

      Slet
  2. Ja, hver gang det blåser mye her, så tenker jeg på hvordan du må ha det som har vind året rundt...
    Det blåste så iskaldt her i dag, at jeg jobbet i drivhuset. Flotte påskeklokker og rhodoer!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja vi har meget blæst, men det var først til aften, det blev rigtig koldt. Godt du kunne jobbe i drivhuset. Tak skal du have.
      Klem

      Slet
  3. Kære Lisbeth
    Her har det også været hundekoldt og blæsende, og vi så ikke noget til solen. Nå, men jeg fandt jo anden beskæftigelse og håber på bedre vejr i morgen, så jeg kan få plantet herlighederne. Skøn farve på dine lærkesporer, som passer så fint til hyacinterne. Utroligt, at du allerede har Judaspenge i blomst - her er de først lige kommet op. Smuk farve på Lungeurten - min Sissinghurst er desværre forsvundet - øv. Ikke noget at sige til, at lyngen blev beundret. Jeg har desværre ikke rigtig held med at holde liv i lyng her. Flotte påskeklokkeklynger - de har det godt hos dig :) Synes, du er sej at få lavet en masse i det vejr.
    Fortsat god aften til dig!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja koldt og blæsende, men vi var så heldige at se lidt til solen. Jeg håber, det bliver vejr til at komme i haven i morgen, så du kan få plantet. Ja lærkesporen er så fin, synd den kun er der kort, det er en god bunddække :) Der er vist også kun den ene judaspenge derude, men den må jo stå godt. Ja en lungeurt er rigtig smuk, du må have en ny Sissinghurst ved mig. Der er mange, der ikke har held med lyng, det har jeg også kun med forårslyngen.
      Det var ikke så slemt før til aften, og vi havde jo lidt sol ikke meget, men lidt har også ret.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Ja føj hvor har det været koldt og blæsende idag. Jeg må ta hatten af, for at du holdt ud så længe i det vejr.
    Nu er der jo heldigvis ikke noget galt med at vise oversigtsbilleder, især ikke når de er fyldt med så mange smukke motiver som dine.
    Her er de lilla lærkesporer ikke sprunget ud endnu. Nej det kan ikke være let at tage billeder af blodblommen når den er så stor, men heldigvis har den da sat nogle enkelte blomster i fotohøjde, så du også kan være med der ;)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja det har ikke været tillokkende i dag, jeg havde masser af planer for aftenen, men måtte give fortabt.
      Nej mon ikke oversigtsbilleder også går an :)
      Blodblommen er svær at tage billeder af, men det gik da :)
      Knus

      Slet
  5. Jeg var vist gået til pause, før det blev koldt! Jeg holder stadig pause :-) Det var ok i haven i dag, kun sol i små glimt, lidt vind og ikke specielt koldt. Som sædvanligt er alting længere fremme hos dig end hos mig - lærkesporene er på vej, men ellers er der ikke så meget af det, du viser. Lyng har jeg slet ikke, den frister ikke rigtig - men det ser fint ud hos dig, og skønt med noget som bierne kan li'.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Det var heldig, det var ikke vejr at være ude i til sidst. Så har du noget at glæde dig til med lærkesporene, de er så fine, men varer kun kor. Ja lyng er godt til bierne, der er en summen uden lige der.

      Slet
  6. Uf, ja - det var koldt i dag. Jeg havde sat mig for at få klippet de sidste roser efter arbejde, men der måtte godt varmt tøj til at stå det igennem.
    Hvor er lærkesporerne dog fine :)
    Men alting ER langt fremme hos dig i forhold til her - det gør nu ikke noget, nyder meget dine billeder.
    knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja man skulle tro, det var vinter. Sejt at du fik klippet roserne efter arbejde. Jeg gik ind 15.45 og kom først ud 18.15, da var det alt for koldt at være ude.
      Ja lærkesporene er fine, bare synd de holder så kort.
      Så kan du nyde det to gange ligesom vores venner i de nordlige lande :)
      Knus

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Ja, det har været noget af et blæsevejr idag, rigtig aprilvejr bortset fra regnen, den skulle først komme imorgen aften.

    Jeg ved ikke om den findes i Danmark men jeg har vild Viburnum voksende i Sverige, hvor den iøvrigt bliver kaldt olvon. Den har ry for at være giftig.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det må man sige, og det skal bare blive ved.
      Jeg har ledt efter navnet på den, men kan kun finde denne http://www.loenbaek.dk/planter/viburnum-farreri-fioretta.html jeg er ikke sikker på om det er den. Jeg tror ikke, det er den vilde, du skriver om.
      Tak i lige måde

      Slet
    2. Nej den du har er ikke min vilde) min hedder Viburnum opulus. kan blive op til 4-5 meter høj efter mange år

      Slet
    3. Jeg har nu en Viburnum opulus som breder sig med lidt vildskud, men den er nok ikke så vild som din og kun 2-3 meter høj. Den har været i haven siden 2004.

      Slet
  8. Åh ja, den vind Her hyler den i trætoppene og får brændeovnen til at buldre. Det er voldsomt i dag.
    Kh, Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karen
      Ja og de lover det desværre ikke bedre, vi drømmer om stille vejr, det må da komme, helst snart
      Kh Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Ja der er godt nok sus i det igen igen, gad vide om vi nogensinde vænner os til det. Vi har faktisk haft en del sol idag men det var kun indefra at det så dejligt ud. Udenfor var det en anden sag så flot at du bevæger dig ud med for det må ikke ha været nemt at holde varmen. Jeg bar pivet og blev indendøre det meste af dagen.
    Det er da også godt med nogle oversigts billeder ind imellem og på en dag hvor motiverne ikke vil stå stille så er det jo oplagt.
    Ikke noget at sige til at lyngen blev beundret den lyser jo så dejlig op.
    Ja kulden lyser nærmest ud af det sidste billede men flot alligevel.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det må man sige, nå I har også været heldige med lidt sol i dag, det var meget blæsende at komme ud, men når bare jeg arbejdede gik det ok med at holde varmen. Det var værre og gå rundt for at tage billeder. Oversigtsbillederne blev til gengæld flotte med et stykke blå himmel og sol, så må vi se, hvordan det går i morgen.
      Ja lyngen er flot nu, og jeg elsker billeder hvor solen skinner på de mørke skyer, det er flot og dramatisk.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Kulde eller ej så er jeg ret vild med stemningen på det sidste billede.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rita
      Ja men det ser også godt ud med de mørke skyer, desværre blæser det endnu mere i dag og er endnu koldere, brrr.

      Slet
  11. Hej Lisbeth. Ja det var ret blæsende i går, men ligesom dig var der også lidt sol her. Jeg var dog ikke lige så standhaftig som dig mht. at være ude hele dagen :-). Den stod på rengøring og besøg af min far :-).Flot farve lyngen har. Jeg er også ret vild med stemningen på det sidste billede. God tirsdag til dig. Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Ja det var det, her skinner solen også i dag, men hvor er det koldt - mere end i går, så det siger ikke så lidt. Jeg gemmer rengøringen til i morgen, hvor familien kommer. I dag står den på ekstra madlavning.
      Det er også en lækker stemning.
      Også god tirsdag til dig
      Kh Lisbeth

      Slet
  12. Sikke en fantastisk himmel du viser!
    Armen, her tror jeg ikke vi kan tale om blæst længere, det er vist snarere storm! Og jeg gider ikke være ude i stormvejr!
    god fornøjelse med madlavning og familiebesøg, Lisbeth!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja det ser smukt ud med blå himmel og mørke skyer.
      Nej jeg synes også, vi skal kalde det for storm nu, vi gider det ikke.
      Tak for det.
      Kh Lisbeth

      Slet
  13. Blomster eller nyt løv, begge motiver er smukke. Blæsten lader heldigvis til at have lagt sig her til formiddag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Tak for det, her har blæsten bestemt ikke lagt sig, det blæser over 9 m/s, det er rigeligt.

      Slet
  14. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  15. Hej Lisbeth!
    Vi har det väldigt blåsigt idag, men sol och fint. Nu har mina mörka Julrosor också slagit ut, det går med en väldig fart när det är lite varmare väder. Har inte kommit igång med narcisser och påskliljor ännu, de lyser så fint i dina rabatter.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Ja det har vi desværre også, her skinner solen også. Godt at du nu er ved at have juleroser, så kommer narcisserne nok også snart. Det er skønt med nogle gule og nogle pastelfarver.
      Tak i lige måde

      Slet
  16. I søndags var vejret jo helt fantastisk, desværre skiftede det i løbet af mandagen, hvor det også begyndte at blæse.
    I dag skinner solen, så man kan godt være ude, selvom det blæser kraftigt. Jeg bliver bare så træt i hovedet af al den blæst.
    Dine helleborus er meget smukke. Jeg har jo problemer med mine...men nu tror jeg, jeg har fundet forklaringen...haha. De står jo i mine skyggebede - og jeg havde da glemt alt om, at der ligger fiberdug under 20 cm jord...
    Nu har jeg fjernet fiberdugen i det ene af bedene, så håber jeg det bliver bedre.
    Det andet bed får først fjernet fiberdugen næste forår. Vi kan bare ikke nå det hele, listen med to-do er lang nok i forvejen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Ja i søndags var det et helt andet vejr, mere af det. Vi bliver simpelt hen tossede i vores hoveder af alt den blæst, men det varer noget endnu, inden vi får ro for vinden.
      Ha ha de stakkels helleborus, de kan jo ikke fødderne i jord, lad os håbe, det hjælper, at du har fjernet fiberdugen.
      Jeg kan heller ikke nå det hele, men det kan vi ikke gøre noget ved, vi laver det, vi kan nå.

      Slet