tirsdag den 11. april 2017

En tur på energiøen Samsø

 en diset udsigt til vindmøller tæt på og flere længere væk
og plastikdækkede kartofler, der snart bliver til lækre nye Samsø kartofler
Til morgen vovede jeg mig lidt længere væk fra matriklen, det gik nogenlunde, når blot der ikke var ujævnheder, det var der nu tit.
 plastikken flagrede rundt for blæsten, det er egentlig et tilbagevendende problem her i april, men jeg synes nu ikke, det plejer at blæse så mange dage i træk. Heldigvis ser det ud til, at plastikken ikke er blæst væk, som den ofte gør.

 mirabelletræerne blomstrer endnu
 hist hvor vejen slår bugt (her ligger nu ingen hus så smukt)
 men der er udsigt til havet og et lille vandhul
 rådyr i det fjerne
flere mirabeller, sidste år tog jeg billeder af mirabellerne 24.4., også mine rhododendroner er mellem en og to uger tidligere i år, vi får se, om det fortsætter.
ind gennem "Bents skov"
 her inde kunne vi se pergolaen bagfra
 påskebedet
klokkehøjen med vindblæste påskeklokker
nordbedet med R. globigerum, altsammen fra en anden vinkel.
Det var en smuk og diset tur, men hold da op hvor var det koldt, det føltes som en vinterdag. Jeg fik igen min ungpigekulør.
Heldigvis skinnede solen, men det var også i dag en kold fornøjelse at gå rundt derude.
 R. globigerum forfra
 R. Queen Bee x R. Rex, knoppen var ved at springe ud i efteråret, så jeg havde ikke forventet at se den her i foråret, men heldigvis holdt den sammen på resten af blomsten, så jeg snart kan nyde den.
min Ribes stod lige i nærheden, Bent syntes, den stod i vejen, så i søndags solgte jeg den til en ældre dame, som manglede noget til at læ. Hendes svigersøn kom og gravede den op i dag, det tog 5 min. det var ellers en gammel busk. Så er der plads til noget nyt, men det skal rykkes lidt længere ind i bedet. Der går en sti lige ved siden af.
 Den lilla Lathyrus Vernus er også i blomst nu
 Epimedium/Bispehue står med fine blomster flere steder i haven
og camelliae Brushfield Yellow blomstrer flot i pavillionen
 primula
på skovstien
på facebook var man bekymret for, om mandarin rosen kunne holde til at stå ude i nat, det kunne den godt. Billedet er fra i dag.
Så er der dømt påskeferie på bloggen, vi får besøg af

Arthur, hans fætter Theodor og resten af familien i morgen.
Rigtig god påske til jer, vi ses igen lørdag eller søndag. 

32 kommentarer:

  1. God påskeferie! Det er så dejligt at få besøg af de unge mennesker - og så har I endda børnebørn :-)
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Nana
      Ja jeg glæder mig også til at se dem alle. Når du når min alder har du nok store børnebørn :) Jeg er sent ude med både børn og børnebørn.
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Fin tur du tager os med på. Her ude bag skærmen kan vi jo heldigvis sidde i læ og nyde den for også idag har været en blæsende omgang. Dog har vi haft rimelig med sol det meste af dagen. Først sidst på eftermiddagen begyndte det at trække op til regn.
    Jeg har idag været på besøg hos en veninde og da jeg kørte derud kom jeg forbi en skrænt som var fyldt med påskeliljer og mirabeller hold nu op hvor var det flot. Nogle skrænter som er lavet i forbindelse med en ny vej. Dejligt at se at der også var tænkt på at forskønne dem det ser vi ikke så tit.
    Skønt billede af skovstien :-) og dejligt at rosen holdt til sit nye liv som udeboende. Jeg har været forbi vores Netto og der var ingen roser, desværre.
    Det blir da dejligt at familien både små og store kommer på påske besøg. Her skal vi ha gæster på torsdag og de øvrige påskedage skal vi bare slappe af. Mogens har dog planer om at der skal ryddes op ovre i skuret.
    Fortsat god aften og en rigtig god påske til jer
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja uden vind er det en fin tur, men det var en noget kold tur fra morgenstunden, senere var det knap så slemt. Her begyndte regnen først efter klokken 18.
      Ja det er godt, at man tænker på at forskønne op til en ny vej, heldigvis bliver der mere af det.
      Synd at der ikke var nogle roser i jeres Netto, kan du ikke finde en anden Netto, jeg har set flere på fb, der har købt den.
      Jeg glæder mig meget til besøg af små og store. Vi slapper af, når gæsterne er rejst hjem igen. God plan Mogens har for påsken :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Sikke mange blomstrende planter du allerede har - det må være rigtig dejligt allerede nu at gå tur i din have og nyde dem alle sammen.
    Rigtig god påske til dig og dine :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Nå det var dig, der skrev, jeg sad lidt og tænkte hvem er det :) Ja jeg har allerede en del blomster, jeg nyder også at gå rundt derude, men ønsker mig stille vejr :)
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Vinden var frisk i dag, og der var rigeligt af den. Med tiden bliver jeg mere og mere træt af plastik og synes næsten, det burde forbydes. Kloden har et voldsomt overforbrug af det, og kartoffelavlerne kunne sikkert finde et udmærket og mindre miljøsvinsk materiale som afløsning.
    Det var en god ide at vise motiver fra en uventet vinkel.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja vinden var både frisk og for meget. Du har helt ret i det med plastikken, nu har jeg boet herovre i 42 år, og de har brugt plastik altid, de burde kunne finde på noget andet, det er ikke god reklame for vores energi ø. Når de tager det af, ligger det i grimme dynger rundt omkring, indtil de langt om længe tager sig tid til at rydde op.
      Ja det synes jeg også.

      Slet
  5. Hvor er dine bispehuer fine. Jeg har plantet nogle i et bed nord for huset, og jeg håber bestemt, at de bliver lige så fine, men måske først næste år?
    VH Nina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nina
      Ja de er ret flotte, desværre tager de lidt tid om at etablere sig er min erfaring, men om et par år kan du dele dem og plante flere steder.
      Vh Lisbeth

      Slet
  6. Fint med nye vinkler på mange af dine herligheder, men det ser ud som en kold tur. Ha' nogen dejlige påskedage med børn og børnebørn!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Det var i hvert fald en kold tur.
      Tak for det og dejlige påskedage til dig med.

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Ja, det ser ud til at have været en god tur - og man får jo varmen jo længere man går!
    Her lagde vindensig til aften, og nu regner det, det gør ikke noget - det er ret tørt!

    Flot Epimedium!

    Ha en dejlig ferie:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det var en god tur, men at få varmen kræver man går hurtigt, det gør jeg ikke endnu.
      Ja her blæser det heller ikke så slemt mere, det regner også her, og det er tiltrængt, vinden tørrer det hele ud.
      Tak ja den er ret flot efterhånden.
      Tak for det og god påske :)

      Slet
  8. Ja, med så mye vind som dere har, så må det være en fin måte å utnytte naturkreftene. Brushfield Yellow er veldig fin. Ha en fin påske!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er det helt sikkert.
      Tak i lige måde
      Klem

      Slet
  9. Der ser flot ud på Samsø...jeg tror Carsten og jeg må en tur derover en gang. (Så kan jeg i samme ombæring forhåbentlig få set din have)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Ja men det er det også, I skal være så velkomne til at komme og besøge øen og ikke mindst se min have :)

      Slet
  10. Det er en skøn udsigt du har på din morgentur, jeg er glad for at være med bag skærmen i ly for blæst og kulde :-). Tak for turen inde i haven, i fare for at gentage mig selv, synes jeg at I har en virkelig skøn have. Jeg ved ikke om det er lyset idet du tog billedet, men billedet ved skovstien oser langt væk af skøn atmosfære. Rigtig god fornøjelse med familiebesøg, hvor bliver det skønt med besøg af de små (og selvfølgelig også de store). Jeg elsker også at have min niece på fem på besøg, desværre bliver det først til jul da de bor i USA. Rigtig god påske til jer. Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Ja naturen ligger lige uden for døren, det er dejligt, heldigvis er det ikke så koldt i dag. Ja jeg synes selvfølgelig selv, vi har en skøn have. Det kunne være hyggeligt, hvis du kunne tage turen herover sammen med de andre bloggere d. 20. maj, ja eller en anden dag, hvor det passer dig. Mange er begejstret for at se billeder af min skovsti, lyset betyder rigtig meget for billedet. Jeg glæder mig til besøget af både små og store, det er lidt træls, når jeg bor langt væk fra dem, også for dig med niecen i USA.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Hej Lisbeth. Tak for invitationen (beklager først svar nu men har haft to off dage pga migræne, så er først ovenpå i dag), det kunne jeg rigtig godt tænke mig, hvis jeg kan være så heldig at få et lift på Sjællandssiden med en af de andre. Men mon ikke det kan lade sig gøre - selvfølgelig mod betaling :-). Her regner det on and off, og jeg har ikke fået varmen efter at have være ude i haven. Håber at I nyder familiebesøget. God påske. Kh Mette

      Slet
    3. Hej Mette
      Det er helt i orden, øv med migræne, jeg kan anbefale hul i øret, det har hjulpet min svigerdatter, som led meget af migræne. Jeg er ikke sikker på, at der kommer nogle fra Sjællandssiden, men vi må holde øje med det. Jeg skal nok skrive til dig, hvis nogen tilmelder sig. Ellers må du følges med Linda Irving, hun kan desværre ikke d. 20. maj, men kommer en anden weekend. Du kan tro vi har nydt det, i morgen er der hjemrejse. Også god påske til jer.
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. Kære Lisbeth
    Dejligt at komme med på en lidt længere tur - forhåbentlig har du så ikke overanstrengt foden. Også spændende at komme ind i haven og se det hele fra en lidt anderledes vinkel - pergolaen tager sig fint ud fra alle sider :) Jeg var ude tre - fire timer i går og fik en del fra hånden, men det var koldt, så det var på med vintertøj og - støvler, og jeg måtte ind efter en strikhue :) Hen mod aften lagde vinden sig lidt, og det begyndte at regne og har gjort lige siden - det er jeg meget tilfreds med, for her var meget tørt. Skønt med alle de forskellige blomster og buske i blomst - det er en dejlig tid. Påskebedet er da lige til at blive glad af at kigge på :) Det bliver dejligt med påskebesøg af familien - vores drenge kommer i morgen.
    Rigtig god påske til dig og dine!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja ikke - det går lidt bedre med foden. Ja pergolaen kan nydes fra alle sider. Ja det var koldt i går, også i går :) Det var udmærket med lidt regn, bare det så ville stoppe med at blæse.
      Jeg glæder mig til besøget, jeg er næsten klar.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. Samsö har en vacker och speciell miljö som det alltid blir när havet är nära. Jag har kollat på kartan var Samsö ligger men annars vet jag inget om ön. Hur många fasta boende finns det?

    Tittade tillbaka till ditt förra inlägg och är ganska säker på att det är Viburnum furcatum som du planterat. Det är en förtjusande buske som har något att erbjuda hela säsongen från bladutsprickning till vacker höstfärg.

    Glad Påsk Lisbeth!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja det har du helt ret i, godt du har set, hvor øen ligger der lige midt i havet midt i Danmark :)
      Da jeg flyttede herover i 1975 var her over 5000 indbyggere, nu er vi desværre kun ca. 3700, det er ikke så godt.
      Tak fordi du har kigget tilbage på sidste indlæg, det er godt at vide, at det er den Viburnum, den glæder jeg mig rigtig meget til at se mere til - især efter at have læst din beskrivelse af den.
      Tak i lige måde Gunilla
      Kram

      Slet
  13. Jeg føler med dig at du bøvler med foden, men det lyder som om den er i bedring?
    Udsigten til plastikoverdækkede marker er ikke det smukkeste og lyden af blafrende plastik heller ikke skøn, men det må jo til hvis man vil have tidlige kartofler fra Samsø og det vil vi jo;))
    Det er en fin pergola Bent har lavet, jeg kan godt lide at den drejer så man må om hjørnet for at se enden.
    Rigtig god påske med familien:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Lisbeth
      Foden bliver hurtigt træt, men det går da noget bedre heldigvis.
      Nej det er bestemt ikke kønt med plastikoverdækkede marker, men kartoflerne altså de tidlige vil vi gerne have :)
      Tak ja Bent har gjort et flot stykke arbejde, han selv er meget beskeden og synes ikke, at det er noget særligt.
      Tak i lige måde :)

      Slet
  14. Du må have en rigtig dejlig påskeferie. Hyg dig med dine drenge. Der er mange smukke blomster i jeres have, som de kan kikke på - og måske plukke af.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo tak for det Elna.
      Ja der er mange blomster at plukke af, men det behøver de nu ikke :)
      God påske til dig med
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  15. Hej Lisbeth. Herligt at være med på rundtur. Rigtig god påske til dig og din familie.

    SvarSlet