fredag den 28. april 2017

Solskin og en trist træpæon

Mens sjællænderne har fået regn det meste af dagen og måske stadig får det, har vi haft flot solskinsvejr noget af dagen.
det er jo lækkert, men jeg kunne nu godt tænke mig at have fået lidt af regnen, jeg skal nemlig have gødet roser og rhodoer, så er det godt med en gennemvædet jord. Ikke fordi her er tørt endnu, vi har fået hele 5 mm siden i går.


I går morges så det sådan ud, da jeg stod op, så jeg var noget bekymret for mine rhodoer, heldigvis er det meget begrænsede skader.
 R. Blewberry
og R. orbiculare var liget begyndt at blomstre
 R. Big Smile står flot
 R. Blewberry tog heldigvis ikke skade

 heller ikke den røde Elisabeth Lockhart tog skade
 R. Jacksonii har blomstret længe, nu er blevet lidt brun i blomsterne
 R. Songbird klarer det fint
 R. Tholasma er ikke sprunget ud, så det går fint
Hvorimod R. Velour som er lys i blomsterne har taget lidt skade
også R. wiltonii er blevet lidt brun, billedet er fra i går

De to magnoliaer tror jeg desværre ikke har haft godt af frost og blæst.
Da jeg havde forestillet mig regn i dag, tog jeg billederne i går
 som I kan se, var det flot i går
lige nu skinner solen ind i hovedet på mig, så er det med at komme ud, men I skal lige have de sidste billeder.
I dag har jeg gået roserne efter, mange af de gamle har desværre fået stængelsyge, så jeg må klippe dem langt ned. Det er trist, jeg tænker lidt på, om det kan være bedre at beskære om efteråret, alle dem jeg købte i Bilka i efteråret var jo beskåret temmelig hårdt, de kommer fint igen.
Trist var det at komme ud og se den ene Rockii fra Ole, der var en fin knop i, det er der ikke mere, hvad mon der kan have været galt? Alle mine andre træpæoner har det fint. Knopperne er helt intakte.
Denne her stod lidt højere, kan det være frosten?
Det andre har det fint
 Iberis er i fuld gang nu
 kuglekastanien står så smukt med sine nye skud
 Staude lunaria blev plantet om, så den ikke bliver væk i ukrudt i regnvandsbedet
Bent har lavet en tripode til Burgundy Rambler og en pind til Our last Summer.
Til slut den smukke påskeklokke, jeg har fået fra Anne.
God weekend - nu må jeg ud og bestille noget.
Lige et sidste billede fra onsdag sidst på eftermiddagen



22 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth. Godt at frosten kun medførte få skader. Her var der ingen frost til morgen, men det har været en kold fornøjelse at være udenfor. Sikke et dejligt vejr I havde i går, haven ser skøn ud. God weekend til jer. Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej mette
      Ja det er jeg også glad for, her var heller ingen frost til morgen, billederne af rim i græsset er fra i går morges. Jeg synes ikke det har været så koldt i dag. Ja det var dejligt vejr i går, tak skal du have.
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Jeg skulle gjerne ha sendt deg noe regn, for vi har fått 48 mm siden kl.07.00 i dag! Og det er ikke stopp enda. Så godt at de fleste rhodoer har klart sev godt tross frost. Synd med din trepeon!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det kunne da være godt, lige nu er her helt sort, men det er ikke sikkert, vi får regn af den grund. Ja jeg er glad for, at rhodoerne har klaret sig trods frosten, træpæonen er jeg ked af.
      Klem

      Slet
  3. Jo da - regn det meste af dagen her i 3660, så tiden i haven har været meget begrænset. Krydser fingre for, at det bliver bedre de kommende tre dage - har fortsat mange opgaver, der venter.

    Ærgerligt med frostskaderne og tænker da, at det godt kan være frosten, som har taget din Rockii? Jeg kender den ikke, så skal absolut ikke gøre mig klog på den!

    Hvor har du mange smukke rhodo'er, som allerede er i blomst. Jeg har kun nogle, som blomstrer senere, så knopperne er fortsat meget grønne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Ja jeg har fulgt med, I har haft regn hele dagen, os springer de over. De lover vel bedre vejr nu, så du kan komme i gang med opgaverne.
      Ja det er ærgerligt med Rockiien, Karsten mener ikke, at det er frostskader.
      Ja der er mange svulmende knopper i mine rhodoer nu, de er tidlige i år nogle af dem.

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Ja det er da ærgerligt med den flotte knop, og nej, det er ikke frosten, kan den være blevet ramt af et eller andet? En hund, hagl en fugl??
    Så ser jeg lige at "Cph Garden Award 2017" har nomineret 5 blogge til "Årets haveblog", jeg kendte da et par stykker af dem.....
    Jeg overvejer et nedslag!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
  5. Hej Karsten
    Ja meget ærgerligt, det er ikke en hund, de er ikke der, det ser ud som om den er visnet/rådnet, jeg har klippet den af.
    Ja nu fik jeg lige set nomineringen, det går ikke efter flid :) må man sige. Nå men det er jo kendte navne og tilhængere af de kendte. Jeg er spændt på dit nedslag.
    Tak i lige måde

    SvarSlet
  6. Wow so many beautiful vieuws in your garden. For you as a Rhododendronlover it must be party time at the moment. Welcome so many beautiful flowers. It's painfull to see the damage of your peony. Hopefully it brings another flower later this month. Your Helleborus is so gorgeous.
    Have a wonderful evening.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hello Marijke
      Thank you I am glad you like the vieuws in my garden. Yes it is party time now with my rhodoes but also when the roses are flowering I enjoy it very much. I was sorry about my peony, luckily I have a lot of other peonies.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Du har sørme fået mere regn end vi har. 1 enkelt mm i de tidlige morgentimer eller har det været i småtingsafdelingen. Ligenu haglet det.
    Trist med den pæon. Håber sørme ikke at der er kommet syge i den.
    Godt at rhodoerne nogenlunde har klaret frosten men også her har magnolie taget skade.
    Staude Lunaria ser spændende ud. Vidste slet ikke at en sådan fandtes.
    Godt med noget godt støtte til roserne. Ham Bent er en rigtig træmand :-)
    Nu er det slået over i regn og det giver vidst lidt denne gang.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja så er jeg jo heldig, nå jeg skulle lige kigge, her regner det heldigvis også nu, hvor jeg lige har gødet.
      Ja planterne er ikke meget for kulde og blæst, men vi må tage, hvad der kommer, det må gerne blive varmere nu.
      Lunariaen har jeg fået foræret af Marie, den måtte reddes fra ukrudtet, her er den også nemmere at tage billeder af.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. I morgen må jeg ut og se hvordan det går med Iberisen. Ellers er våre rododendron ikke kommet så langt som dine, og det er kanskje godt med tanke på frosten. Vi våknet til 2-3 cm snø i dag, og siden har det bare regnet og regnet. Spent på hva - grader i natt kan føre til. Kan vel kanskje være frosten som har vært for tøff for din Rockii, den var kommet ganske langt.
    Håper du slipper mer frost nå.
    Ha en fin helg.
    Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Ja sådan kommer man lige i tanke om en eller anden plante, man lige skal ud og kigge efter. Det er det fine ved bloggene. Sne gider vi ikke mere, jeg håber, I snart slipper. Karsten mener ikke, at det kan være frosten, jeg tror det nu heller ikke, den visnede bare ned.
      Ja lad os håbe, vi alle slipper for mere fros nu.
      Tak i lige måde
      Lisbeth

      Slet
  9. Nu må nattefrosten godt snart holde op. Heldigvis ser dine rhodoer da meget fine ud. Jeg overvejer at lægge dahliaknolde i morgen, er dog lidt usikker på, om det er for tidligt.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det er et stort ønske hos os alle, ikke mere nattefrost. Lad os håbe vi får det opfyldt. Jorden er nok kold endnu, men det varer lidt inden de kommer op, så måske går det.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Ej øv, rim i græsset er bestemt ikke lige det man har lyst til at vågne op til, heldigvis ser vejret bedre ud for næste uge.
    Trist med den ene knop i Rockii, kunne skaden bare være sket i et skud uden knop. Godt dine smukke rhodoer ikke tog alt for megen skade, især Blewberry ser skøn ud med alle de store knopper. Dejlige oversigtsbilleder fra din smukke forårshave ;)
    God dag i haven Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja det var lidt af et chokerende syn at stå op til. Heldigvis gik det rimeligt, det er jeg glad for.
      Ja det var trist med Rockiien, især fordi jeg havde glædet mig til at se den, når den var ny i haven. Ja Blewberry er rigtig fin, den er også ny i haven.
      Tak skal du have.
      Også god dag i haven til dig
      Knus

      Slet
  11. Hej Lisbeth,
    Uhh ja det har været koldt. Mine Rhodoer er først lige på spring. Her har regnen væltet ned, så jeg går først i haven senere. Jeg tror det er frosten der har svedet knoppen. Her er alt ikke helt så langt fremm som hos dig men jeg tror det eksploderer i næste uge. Dejlige billeder af din skønne have og du er min ynglingsblogger at følge året rundt. Altid godt at se nyt hos dig, og flittige er I altså derovre på Samsø.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det har det, for koldt. Mine rhodoer er nok købt til at være tidligere, men snart er dine med. Tak for dine søde ord, de varmer på en kold dag, jeg tror, jeg ved, hvorfor du skrev det. Tak for det du glæder mig og kigger med.

      Slet
  12. Hej Lisbeth!

    Tråkigt med din vackra buskpion vad än som orsakat skadan.

    Som alltid blir jag så imponerad av din Rhododendronsamling. Ingen media som uppmärksammat att på Samsö finns en Rhododendron trädgård som är värt ett besök?

    Perfekt skurna gräskanter - snyggt!

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja det var trist med træpæonen, jeg ved ikke, hvad det skyldes, godt jeg har andre.
      Ja jeg har en god samling rhododendron, den har en gang været i Haveselskabets blad, men ellers er ingen opmærksomme på, at der findes en rhododendron have her. Der er i øvrigt også en på Læsø.
      Tak skal du have
      Kram

      Slet