tirsdag den 25. april 2017

Bregner, knopper og skilte

Tja vi kan heller ikke prale af vejret i dag, koldt og blæsende med mange byger af forskellig art.
Det lykkedes mig dog at være ude det meste af formiddagen.

Jeg fandt denne smukke bregne i aftes, derfor måtte jeg i dag ud og fjerne de visne blade.
Skovbunden er snart helt dækket af skovmærker, hostaer og bregner, det ser smukt ud.
 trillium er også ved at brede sig
det må de meget gerne
 i det hele taget er det godt med det rigtige bunddække, her er det hasselurt, høststenbræk og biskophat, der ivrigt forsøger at fylde bedet. Biskophat/Tellima grandiflora sår sig selv i den grad, måske lidt rigeligt.
 Dicentra/hjerteblomst er også god til at brede sig
her har vi Epimedium waleyense /Bispehue, ved siden af står Epimedium Black Sea, men den var ikke fotogen i blæsten.
 Helleborus/påskeklokker er bestemt også gode
som bunddække, de sår sig i den grad, jeg flytter lidt rundt med de små frølinger, så jeg med tiden får flere påskeklokker rundt omkring.
Fritillaria/Vibeæg står fint sammen med Sciadopitys verticillata/ parasoltræet
sidste år til blogtræf fik jeg heucherella og Corydalis/lærkespore foræret, de skal også nok brede sig godt.
snart er skoven igen en rigtig skov med blade på træerne og en fin skovbund




Der er store fede knopper i rhodoerne, måske på grund af den megen gødning, som jeg var inde på i går. Mange planter deres rhodoer i ren spagnum, det gør vi ikke hos os, vi kan ikke fragte så meget spagnum herover, derfor er vi nødt til at gøde noget mere, det må være konklusionen på gødnings- spørgsmålet. Desuden er vi nødt til at vande meget - regnvandet slår ikke til, så det er med vandværksvand vi vander. Vi blander jord i spagnummen for at drøje på det, efter råd fra Claus i Rhododendronhaven

 i det lille bed her står Bent rosen og en kobberbirk/Betula albosinensis, den er 6 år gammel her på matriklen, men først nu er den ved at blive til noget.
 Regnvandsbedet

Når solen skinner, ser det helt fint ud, men koldt var det, for koldt.
Det var ellers planen i eftermiddag at sætte navneskilte ved roserne, men det var så koldt for fingrene, at det var svært at finde det rigtige skilt, så det må jeg fortsætte med i morgen, hvor det forhåbentlig er bedre. Håbet er ligesom haven lysegrønt :)
I går så jeg den første rosenknop i en af de nye roser fra Jas, det er en Kinarose Hermosa.
Det var alt for i dag, jeg har lige været ude og tage en ny omgang billeder, så der er håb for i morgen, hvis I kigger ind. Det var den flotteste himmel med mørke skyer, regnbuen nåede jeg ikke.
Dejlig aften til jer.

17 kommentarer:

  1. Ja varme er der stadig ikke meget af trods sol. Vinden tog også til her i løbet af dagen. Nu må det da snart skifte til noget bedre. Dejlige billeder du har fået taget i haven i dag og ikke dårligt at både trillium og påskeklokker spreder sig. Det tyder da på at I har fundet den rigtige foreskrift til pasning af rhodoerne for det er da så flotte knopper de har. God aften til jer. Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Nej det med varmen kan vi ikke prale af, ikke en gang i solen. Den pokkers vind, nu kan den godt gå hjem og lægge sig. Nej det er helt fint, at Trillium og påskeklokker spreder sig. Ja mon ikke det er godt nok med rhodoerne, det tror jeg.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Nogle heftige haglbyger har vejret budt på idag og så har vi haft frost i nat. Min fløjls hortensia har lige fået svidt sine fine nye skud. Min fine nye rose har fået plads i drivhuset. De truer jo stadig med frostnætter.
    Fin lille bregne du der fik pakket ud af sit vinterhi. På lørdag skal jeg hente den trillium jeg har reserveret. Den har nogenlunde samme farve som den du viser men bladene er vidst anderledes.
    Biskophat har jeg forsøgt at bekæmpe men der dukker alligevel nogle op hvert år.
    Noget af et arbejde at få skilte på alle roserne og mon hundene kan lade dem sidde :-)
    Smukke de er alle de lysegrønne billeder og når solen skinner ses kulden jo ikke. Sød lille rosenknop jeg fandt en lille en i min Englands Rose. Tror at der går lidt endnu inden der rigtig viser sig flere for jeg har gået godt til dem med beskæringen som vi jo lærte at der ikke skete noget ved. Jeg har godt nok været lidt nevøs for nogle af dem men de skyder med små nye skud nu så jeg satser på at undgå alt for lange bare ben på dem.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Det har været koldere hos jer, der var ingen rim i græsset her, heldigvis. Spændende med din trillium, den må du tage et billede af.
      Biskophat er bare for meget.
      Ja det er et stort arbejde med skiltene, hundene har mærkelig nok ikke rørt dem, de er nok ved at blive voksne :)
      Ja det er skønt med alt det grønne, så mangler vi bare lidt varme. Jeg har vist ikke beskåret mine nok, jeg kender dit problem, hvert år tænker jer, uha den kommer nok ikke igen. Jeg har nogle med bare ben.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Det var da en morsom bregne, det ligner almindelige blade på stilken!
    Bunddække er det godt at eksperimentere med, der er så mange muligheder alt efter hvad funktionen og formål skal være!
    Det grønnes nu overalt! Haverne er parate til varmen:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja jeg købte bregne sidste år i Kolding, der står gerne en fra Holland og sælger bregner, jeg kan ikke lade være med at købe mindst en :)
      Ja bunddække af den rigtige slags er virkelig godt.
      Ja vi er klar til varmen, det har vi været længe, haven venter bare på, den skal komme, så eksploderer det hele.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Bunndekke kan spare en for mye luking hvis det ikke er noe ugress fra før. Jeg holder på å rense et stort bed som er infiltrert av vanlig gress. Det er så mye jobb :(
    Har du noen bunndekke planter å anbefale?
    Kaldt hos deg også, ja. Nå må varmen komme!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja men alligevel kommer der meget ugress op, det gør der i hvert fald hos mig, så jeg må også rense op. Den bedste bunddække er nok hasselurt, men den er ikke så villig til at brede sig, det tager lang tid hos mig i hvert fald. Asarum europaeum - jeg må hellere skrive det latinske også, jeg ved ikke, hvad det hedder på norsk.
      Ja lad os få noget varme.
      Klem

      Slet
    2. og skovmærker/Gálium odorátum er rigtig god, den breder sig fint hos mig.

      Slet
  5. Kære Lisbeth
    Flot, at du kom ud i formiddags - det var vist også det bedste tidspunkt på dagen til havearbejde - resten har ikke været noget at råbe hurra for. Det er temmelig træls, at vejret skal opføre sig sådan, nu hvor der er så meget gang i alting, og hvor der også er meget at lave. Det må for pokker da snart blive bedre! Fint med bunddækket i skoven - husker så godt de fantastiske hostaer :) Bregnen er rigtig fin - kan godt forstå, at den måtte frem i lyset :) Flotte knopper i rhodoerne - forhåbentlig kommer frosten ikke til jer, men vi får uden tvivl, så de to nye roser overnatter indendøre for en sikkerheds skyld. Rigtig god ide med rosenskiltene :)
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det var en kold fornøjelse, men det var bedre formiddag end eftermiddag. Ja nu må det snart blive bedre vejr, så vi kan komme til at nyde vores haver. Ja det er en fin bregne fra sidste tur til Kolding. Temperaturerne er lave nu, men jeg satser på, at vi endnu en gang slipper for frost. Godt du har sat de nye roser ind, det er fornuftigt. Ja ikke :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Sjovt nok er jeg begyndt at smide hasselurt ud i lange baner. Det breder sig og sår sig selv, og selvom det er et kønt bunddække, bliver det trivielt at have det overalt.Hvad rhodoerne blomstring angår, så synes jeg egentlig altid, den er glimrende, og hvis der er planter, hvor den er sporadisk, ser det ud til at være specielle arter og så planter, som ikke er helt etablerede endnu.

    SvarSlet
  7. Hej Marie
    Jeg kan godt følge dig i, at hasselurt kan blive for kedelig, men så langt er min ikke nået endnu, det har taget mange år at nå så langt som dette. Ja dine betragtninger om rhodoer, er vi enige i. Jeg må ud og se, om frosten har ødelagt nogle af mine.

    SvarSlet
  8. Good evening dear Lisbeth,
    How great it is to see your garden did not have any damage of the cold untill now. This morning the cars overhere were covered with ice again. Tomorrow morning will be the same. I hope it will the last frosty morning.
    Have a wonderful evening my friend.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good Evening dear Marijke
      We had a little frost this night but luckily nothing was damaged. We live on a small island so we don´t get that much frost, other places in Denmark had snow and rain and of course frost.
      Yes let´s hope it is the last frosty morning.
      Same to you dear Marijke
      Rosehugs Marijke

      Slet
  9. Hej Lisbeth.
    Har du nydt dagen i dag og solen. Her måtte flyverdragten af for første gang i år.
    Det var da en god ide at få planteskilte på dine roser, for du har så mange og så skal du ikke svare 1000 gange hvad rosen hedder :o)
    Det går bare så stærkt derude nu og hils Cecil og sig hendes træpæoner de vokser og er meget flotte :o)
    Knus.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det kan du tro jeg har, jeg har lige lavet et nyt indlæg om dagen i dag. Jeg fik også for varmt i dag :) Ja så må vi håbe, folk kan læse skiltene. Det kniber lidt med at huske navnene på de nye.
      Ja det går stærkt, jeg hilser lige Ida i stedet for, det er hende, der skal have træpæonerne.
      Knus

      Slet