mandag den 17. april 2017

Kulden er over os

men jeg holder ud, vi har ikke fået regn i dag, så jeg har været ude det meste af dagen. Det var godt nok en kold fornøjelse, men vi var så heldige at se solen af og til, så gik det an, men uden hue og handsker går det ikke. Jeg arbejdede hårdt med hakke og rive, derfor var jeg lidt øm, da jeg kom ind.
 Flot blå himmel havde vi ind i mellem

Hjertetræet er så smukt nu
 aftenudsigten
 Regnvandsbedet
 også her, til højre er en flot vortemælk / Euphorbia
 Hønsebenstræ/Thujobsis dolobrata
 Sorbus cashmiriana/Casmirsk røn
 Rød hestekastanie /Aesculus x carnea
Vinterlue/Stranvaesia davidiana har jeg til afprøvning fra Lønbæk Planteskole, desværre kan øresnudebillerne godt lide bladene, så den er ikke køn så længe af gangen. Billetklip pynter ikke.
 Acer tegmentosum
Sorbus Dodong
 gule anemoner, det er dejligt at se, hvor anemonerne breder sig, der er efterhånden en del rundt om i skoven.
 Artiskok fik jeg fra Cecil sidste år, spændende om den bliver til noget.
 Cardamine /Springklap - i år vil den blomstre Anne.
 så er mine clematis nået til tops i Rosenlysthuset, de blomstrer snart.
 Clematis Pixie har ikke så mange blomster i år
 men fine er de, den står i pavillionen
Erythronium/hundetand ynder ikke kulden, så den venter med at blomstre, det forstår man godt.
 R. Jacksonii
 R. makinoi x R. pachysanthum blomstrer på den ene halvdel, den anden har det ikke så godt.
 R. orbiculare morgen
 og aften, som I kan se, er den godt på vej
 her er nærmeste familie R. orbiculare Blauköpfchen
 R. Snipe
R. Songbird
til slut R. Isola Bella i den lave aftensol, det ses ikke her, at blomsterne er lidt brune.
Fortsat god aften

22 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Det er vinden der gør det så koldt, for i solen er det jo dejligt!
    Nu har de skudt det store vejr omslag frem til månedsskiftet. Og der skulle det blive sommer, og os der bare vil have en behagelig mellemting, også kaldet forår....:)

    Ikke noget at sige til at hundetænderne venter på bedre tider!
    R. orbiculare har et flot markant bladværk!

    Ha en dejlig ny uge!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja for den er i øst, med lidt læ går det bedre, men det er ikke nemt at finde. Bare vi får 2 cifrede temperaturer vil vi være tilfredse, det behøver ikke komme over 20 grader :) det kan vi godt vente med.
      Nej det forstår man godt.
      Ja R. orbiculare har flotte runde blade.
      Tak i lige måde

      Slet
  2. I formiddags var det fint men køligt, men derefter har det stået ned med skiftevis hagl og regn - haven har været hel hvid flere gange i løbet af dagen. Desværre er det gået lidt hårdt ud over mine hvide tulipaner. Heldige dig, som har kunnet være i haven!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Uha ja så var vi heldige, at vi ikke har fået hagl og regn, synd med de hvide tulipaner.

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Ja det er med at holde sig igang for ikke at fryse. Jeg fik drivhuset ud af vinterhi og der kunne jeg nu godt holde varmen for solen har været en del til stede idag. Det blev også til en god times tid ude i det fri men så tog vinden til og så kunne jeg ikke holde varmen mere.
    Det ses da også at du har haft gang i haveredskaberne. Bedene ser rigtig fine ud. Godt at der nu er blomst i Cardáminen så har den etableret sig. Ja hold da op hvor de clematis er groet godt. Spændende at se dem i blomst. Det må blive et flot skue når de dækker så godt. Den lille Pixie er så yndig, den skal jeg huske at kigge efter. Mon ikke den vil kunne overvintrer i drivhuset.
    Songbird er jo en af de smukke, det er de jo alle men jeg har jo en svaghed for de blå :-)
    Mogens har fået ryddet skuret idag og hold da op hvor der blev plads. Så kan vi begynde at rode det til igen :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne
    PS: Mogens har også fået en anden bil og den er ikke på gule plader som den gamle så også her kniber det med plads til store ting såsom store fuglebade :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Det lyder som om, vi igen har haft samme slags vejr. Ja i drivhuset har det sikkert været godt nok, måske næsten for varmt. Det blev noget køligere, da det kom til at blæse, jeg var ude til 16.30 og tog en runde efter aftensmaden, det var koldt. Ja de clematis er godt oppe, så må vi se, om jeg kan få billeder af dem, når de blomstrer. Jo jeg tror Pixie kan klare sig i drivhuset, jeg har hørt om nogen, der har den udenfor, det tør jeg ikke risikere. Jeg tog billeder af Songbird til dig, jeg ved jo, du har en svaghed for de blå :)
      Herligt at kunne starte forfra med at rode i skuret :)
      Jeg ved godt, at Mogens har fået en ny bil, men var ikke klar over, at den også var mindre. Ja så må du jo undvære fuglebadet :)
      Også god aften til jer.
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Ja, det er en kold fornøjelse at være udenfor i disse dage, heldigvis har solen skinnet og heller ingen regn her i dag. Jeg har ikke været aktiv i haven i dag, tiden er gået til forberedelse og et besøg hos datteren. Dog har jeg da nydt lidt inde i drivhuset, der var skønt. Jeg vil også være tilfreds med to-cifrede temperaturer, det her er lidt træls, men giver os tid til at nyde det der blomstrer nu - I får vel også lidt mere tid til at nyde alle rhodoerne?. Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Ja helt ærligt er der ikke meget fornøjelse over at være ude, men der er nok at lave, og når det ikke regner må vi ud. Ja det ville ikke være dårligt med tocifrede temperaturer, men det varer vist lidt endnu. Til gengæld holder rhodoerne længere, det må vi glæde os over.
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Ja, man skal huske at nyde hjertetræets blade lige nu. Vi lavede også forskellige ting i haven i dag, men som du skriver, var det hvinende koldt. Skyldes det lyset, eller er songbirds blomster faktisk meget blå?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja de er meget smukke nu. Koldt var det det har du ret i. Songbirds blomster er meget blå.

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Ja, denne kulden kunne vi godt unnvære. Her var det -4,4 grader i natt og alt er helt hvitrimet ute :(
    Hos deg ser det ut som det går godt likevel, og dine blomster er jo fantastiske allerede! Hundetenner er så fine, men forstår godt at de venter.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det ville være rart med noget varme nu.
      Ja meget blomstrer her, og meget står på spring, varme vil få det hele til at eksplodere.
      Klem

      Slet
  7. Her er det også fortsatt kaldt. -7 til -5 på morgenene.
    Men med ull innerst går det bra å være ute.
    Ser at din dodong er kommet mye lenger enn vår. Vi får nyte den langsomme våren fram til alt eksploderer :-)
    Ha en fin dag.
    Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Uha ja det er koldt hos jer, her er det også koldt, det skyldes vinden, vi har ikke minus grader.
      Ja for nu er våren blevet langsom, vi nyder så godt vi kan, trods kulden.
      Tak i lige måde

      Slet
  8. Det er SÅ kedeligt et vejr...med den kulde....og der er ikke megen opmuntring at hente hos hverken dmi eller yr.no. Max-temperatur bliver 6-8 grader, SUK.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Ja det er det, det er svært at nyde, når det er så koldt. Du har ret, ingen opmuntring hos dmi, desværre.

      Slet
  9. Kylan anas ju inte i bilderna - det känns bara som en värmande sol :) Här har varit en isande kall vind, mulet och lite små snöflingor. Härliga vårtecken du visar och den lilla söta clematisen var spännande.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Nej man forstår ikke, at det er så koldt, når man kigger ud af vinduet og ser solen skinner. Ja Pixie er spændende og med duft.
      Tak i lige måde

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Ja de 4 årstider er efterhånden kun noget vi kan læse om, nu går vi jo nærmest fra vinter direkte til sommer. Det er en skam, for vi er mange der holder rigtigt meget af forår og langsom temperatur stigning, men sådan skal det nok ikke være.
    Godt du trodsede kulden og fik nedlagt noget ukrudt, som vokser alt for godt i disse dage efter regnen.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja lad os nu se, selvom jeg kigger langt frem, er der ikke sommertemperaturer i udsigt, jeg vil se det, før jeg tror det.
      Ja der er meget ukrudt, så man må bare klæde sig godt på og gå i krig.
      Knus

      Slet
  11. Ja, der er godt nok koldt. I dag da jeg kørte på arbejde var der sne mange steder, ikke meget, men nogle marker var hvide. Vi har ikke fået sne her, men man skal ikke langt væk før der var hvidt.
    Vi snakkede faktisk lige om, hvor dejligt det er at vi kan sidde her inde og se Hjertetræet, det er næsten nu, at det er aller flottest.
    Dejlige Rododendroner, jeg har kun en, der næsten er i blomst.
    Pixie er bare så fin, den har jeg stadig til gode, prøver igen at kigge efter den i Kiekeberg på lørdag.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja det er ikke til at forstå, at vi snart skriver 1. maj, lad os håbe, det snart bliver bedre. Hvidt har vi dog ikke haft det hos os, men cameliaen i nordbedet kan ikke lide kulden.
      Hjertetræet er så smukt nu, og den tid hvor vi lægger mest mærke til det.
      Jeg har jo købt tidligtblomstrende rhodoer, derfor har jeg nogle i blomst allerede.
      Jeg håber du finder Pixie i Kiekeberg på lørdag. God tur - jeg er kun lidt misundelig.
      Vh
      Lisbeth

      Slet