søndag den 16. april 2017

Vinden kom i øst

Det blev det bestemt ikke varmere af, men vi fik heldigvis ikke frost, så rhodoerne står stadig flot.
Det har været koldt hele dagen, som I kan se, blev det ikke bedre til aften, men himlen er smuk.
 det grønnes alligevel
 staudebedet bliver mindre bart efterhånden
 pavillionbedet
 R. P. J. Mezitt

 Der er heldigvis liv i Mme Alfred Carriere selvom den knækkede ned i efteråret.
 magnoliaen er tæt på udspring
 nordbedet
 læhegnet
 endnu en flot himmel
også her
Rhodoerne står med flotte knopper
 R. Double Dots
 R. Hydon Velvet
 R. Jacksonii
 i pavillionen står R. linearifolium
og R. calophytum x R. traillianum
 R. Queen Bee x R. Rex har flotte blomster, bagsiden er smuk.
R. Wheatear
 tulipanerne er så småt i gang

eller tæt på blomstring
også trillium er tæt på, de kommer hvert år, men formerer sig ikke meget.
I efteråret købte Linda Borg det fuglebad, jeg havde stående. Nu har jeg lånt et andet. Det er en betonafstøbning af et af mine Gunnerablade. Der er lidt flere fuglebade, hvor de kommer fra, du kan bestille hos mig, hvis du har planer om et besøg i min have. Der kan laves flere til efteråret, når bladene på Gunneraen er blevet større.

Camelliaen i nordbedet.
Nu er der mørke skyer mod vest, så I får ingen solnedgang i dag, måske får vi mere regn. Vi har i løbet af påsken fået 23 mm.
Til slut en rettelse til
den iris jeg viste i går. Jeg troede, at det var en iris bucharica, men Jan har rettet mig på fb, det er Iris Wilmotiana Alba, undskyld fejlen, jeg kan godt se, at der er forskel.
God aften til jer.

24 kommentarer:

  1. Det virker som det er kjølig luft over alt. Heldig for deg at du slapp frosten. Her var det -4,5 grad i natt, så hepatica hadde bløyd blomstene av kulden. Det er ikke ofte at det skjer. Det må da snart komme noe varme?
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja der er ikke meget forår i luften for tiden, men heldigt var det for mig at slippe for frosten. Ja nu vil vi gerne bede om noget varme :)
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    OK vi må nok rette os efter ekspertisen - wilmoriana alba!
    Madame Alfred er vist ikke sådan at slå af pinden;)

    Tror ddanmartk var ret delt idag, vi fik sol! Helt uvarslet kun afbrudt af lidt skyer ved 4 tiden. Super!

    Ha en fortsat glad påske

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja sådan her skrev Jan til mig Willmothiana alba, han må vel vide det :)
      Jeg regnede også med, at Madame Alfred nok skulle klare det :)
      Jeg har bemærket på Vejret nu, at I havde solskin det meste af dagen, men det så nu ikke ud til, at temperaturerne var højere hos jer af den grund.
      Tak i lige måde.

      Slet
  3. Så fik vi alligevel påskeøsten - uf, det har været koldt. Vi har ikke fået meget regn i dag - hverken herhjemme eller i Århus, hvor vi var på Moesgård Museum. Men jeg ved ikke, hvor meget regn vi har fået i den forløbne uge - det regnede en del i går. På trods af kulden kan man se, at det grønnes for hver dag - og der planterne breder sig mere og mere. Fordelen ved det kølige forår er jo, at vi kan nyde det grundigt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det gjorde vi, det har været rigtig koldt ja. Det var også i går og i nat, vi fik regnen, det regnede også i onsdags. Ja planterne var glade for regnen, så nu går det hurtigere med at grønnes :) du har ret, måske bliver der så bedre tid til at nyde det :)

      Slet
  4. Hej Lisbeth. Ja det har været lidt koldt i dag, men heldigvis uden regn. Vi fik dog arbejdet os til armen. Trods kulden bliver det hele også grønnere for hver dag, i dag så det ud til at moreltræet er ved at springe ud. Det er et skønt syn. God aften til jer. Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Jeg har netop skrevet til dig på fb, håber du ser det.
      Ja det har været en kold dag, men hvis man bestiller noget, får det nogenlunde. Mærkeligt nok grønnes det selvom det er koldt. Dit moreltræ springer nok ud før vores, du bor jo sydligere :) Ja det er skønt sådan et træ med hvide blomster.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Ja,himlen ser på en gang flot og kold ud. Din trillium er bestemt også flot. Det er nok alderen, der gør det, men jeg synes, foråret drøner afsted. Nu begynder tulipanerne at blomstre, og jeg synes næsten lige, vintergækkerne er startet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Jeg holder meget af billeder af den mørke himmel med sol på, der er drama over det. Du har helt ret, foråret drøner af sted, det er næsten ikke til at følge med. Jeg synes nu også, de unge klager over, at det går for stærkt.

      Slet
  6. Ja det er utrolig så stærkt det går selv om det er koldt. I mit næste liv vil jeg være en af de blomster som holder sig nede i jorden og først kommer op når det for alvor er forår...synes faktisk ikke det er nogen nydelse at gå der ude.

    SvarSlet
  7. Hej Rita
    Ja det er ikke til at forstå, at det hele springer ud trods kulden. Du har ret, det er ingen fornøjelse at gå derude, men det må vel komme.

    SvarSlet
  8. Ibland är det bra med vind så inte frosten lägger sig. Men kylan är ju synd att den också har med sig. Igår frös jag om fötterna så det blev jobb där jag gick mycket.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det har du ret, men så koldt behøver det nu ikke at blive. Jeg fryser både fingre og tæer.
      Tak i lige måde

      Slet
  9. Det er som om foråret er sat i køleskabet, og ligesom grønsager kan vokse videre i grønsagsskuffen, gør vores haver det ude i kulden. Din have er som en plastikbeholder med lucernespirer jeg engang havde. Hver gang jeg åbnede den var den fuld igen - umulig at få udryddet.
    Vi må blot nyde alt det friske grønne, og du har jo meget at glæde dig over.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja koldt er det i hvert fald, men vokser gør det alligevel. Jeg vil nu også nødig have udryddet min have :)
      Jeg nyder det hele undtagen kulden.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Bortset fra at der ikke er varme i luften var vejret fint det meste af dagen. Regnen kom hen under aften nede hos min mor og da vi kørte hjem små regnede det stadig men da vi kom hjem kunne vi se at vi ikke havde fået ret meget her. I Odense stor der meget vand på vejene ja så forskelligt kan det vær selv på korte afstande.
    Idag er det tørvejr endnu så må vi se om regnen kommer.
    På vejen ned til min mor så vi mange magnolier der stod på spring. Smukt ser det ud. Min lille stjernemagnolie står også på spring men den ser nu stadig ikke ud af meget. Kæmpe blir den jo nok aldrig.
    Ja nu begynder tulipanerne og lige pludselig giver de en masse farve i bedene. Her er et par stykker i blomst lige nu.
    Fuglebadene er super flotte men det hår vidst ikke at bestille sådan er jeg kan jo ikke ha' det i bilen 😜
    Nu vil jeg gå ud og se om jeg kan få lavet lidt inden der måske kommer regn
    Fortsat god dag
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Jeg var da lige ved at blive bekymret for dig, men det lader til, at alt er vel :) vi fik ikke meget regn i aftes, men vi har jo også fået. Jeg har også et par små stjernemagnoliaer, de vokser sig vel store en gang.
      Ja tulipanerne må være det næste vi skal nyde u bedene. I kunne vel tage Mogens´bil, hvis du vil have et fuglebad :) men det vil du nok ikke.
      God arbejdslyst
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Hej Lisbeth!
    Det är liknande väder hos oss, soligt men kallt.
    Du har mycket som blommar och det är fint i dina rabatter.
    Önskar dig en fortsatt Glad Påsk!
    Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Ja det er træls med den kulde, men godt solen skinner.
      Ja der er meget i blomst her, men der kommer mere, det gør der også hos dig.
      også glad påske til dig.
      Lisbeth

      Slet
  12. Hej Lisbeth, her har det godt nok været koldt og vådt i dag. Jeg har været en pivskid og har holdt mig hjemme i den varme stue. Nå men, det ser ud til at mange af dine Rhodoer står på spring og kun venter på at der komme lidt mere varme i luften så de kan vise deres blomsterpragt.
    Det er dejligt at der begynder at ske noget i staudebedene. Jeg skal lige høre om den ene af de stauder jeg fik hed "duftende aftenstjerne" ?
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Det troede jeg ikke ville ske for dig, her har det været koldt men ikke vådt, så jeg holdt ud. Der er meget, der venter på lidt mere varme i luften, vi mangler lige det sidste.
      Ja du har helt sikkert fået duftende aftenstjerne også kaldet Natviol.
      Knus

      Slet
  13. Det er SÅ irriterende med de lave temperaturer og især blæsten...SUK.
    Jeg synes jeg har gået og frosset udenfor de sidste mange måneder....bortset fra de få dage, hvor vi havde 12-14 grader.....nu må det godt snart blive normalt med tocifrede temperaturer, tak.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Ja det har du helt ret i, nu lover de desværre mere blæst, det er meget deprimerende. Karsten siger, de lover sommer fra omkring 1. maj, vi får se.

      Slet