mandag den 3. april 2017

Blomstrende rhododendron

Også i dag har det været skønt vejr, selvfølgelig er det blevet nydt.
Jeg nåede at se solen bag markerne


Dejligt med en nyslået græsplæne
 jeg har taget billeder fra bænken, her kan man nyde påskebedet gennem pergolaen

også nordbedet kan ses fra bænken, det bliver flot, når de blomstrer.
Selvom jeg har vist de blomstrende rhodoer de sidste dage, viser jeg dem lige igen, måske for sidste gang i år. De lover ikke frost, men temperaturen skal falde til 0, så jeg frygter, at de bliver ødelagt af kulden og solen bagefter, rigtig ærgerligt hvis det sker. Her kommer billeder af dem, der blomstrer nu.
 R. calophytum
 R. elegantulum
 R. elegantulum
 R. Isola Bella er fuldt udsprunget nu
 den lyser op i stenbedet i den gamle del af haven
 er den ikke smuk. Bent har forsøgt at dække den med en presenning, vi får se, om det dur.
 R. purdomii Maculifera
på begge billeder kan man se den fine behåring, hvis man gør billedet stort.
Her følger en serie af min anderledes helleborus, er der nogen af jer, der kender den?
 13.3.
 22.3.
 25.3.
 30.3.
 3.4.
også i dag, i modlys.
Her er en af de almindelige fra min have, jeg synes, at der er noget forskel på dem.
 hyacinter i pastelfarver ser man ikke så tit.
Til slut en enlig blomst i blodblommen, der er mange flere, men da jeg har stammet træet op, er det svært at få billeder af blomsterne.
God aften til jer

26 kommentarer:

  1. Kære Lisbeth
    Sikke dejlige billeder fra din dejlige have :) Bedene ser så flotte ud, og den nyslåede græsplæne pynter også fint på indtrykket - det er jeg så ikke nået til endnu. Fin placering af bænken, hvor du både kan nyde påskeliljer, pergola og nordbedet - mon ikke du alligevel kommer til at tage en lille pause her engang imellem? Det lyder ikke godt med lave temperaturer til de blomstrende rhodoer! Håber virkelig, at presenningen hjælper, så Isola Bella klarer skærene. Jeg har også en af de grønne påskeklokker - meget speciel. Dejlige, duftende hyacinter - de nydes også her :)
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Tak skal du have, ja det pynter med sol og en nyslået græsplæne. Ja bænken står rigtig godt der, der kommer jeg nok til både at tage en pause og tage billeder fra. Nej det er noget værre noget med lave nattemperaturer, jeg håber, det alle fire klarer skærene. De er lidt specielle de grønne påskeklokker. Ja skønt med hyacinter.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  2. Vi har også rigtig nydt synet af en nyslået plæne i solskin. Det bliver spændende at se, hvor langt ned nattemperaturen kommer ned. Din helleborus gætter jeg på er argutifolius, især hvis bladene stikker lidt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Det er et dejligt syn med sol på en nyslået plæne, ja vi må se, hvor koldt det bliver. Tak for bud på min helleborus, det lader til, at du og Karsten uafhængig af hinanden er enige, så er det vist på plads.

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Ja, det må vi sige, vejret har været alletiders idag, og imorgen bliver endnu bedre!
    Super forløb med din Helleborus, hvis jeg skulle gætte blev det på en ren art: Helleborus argutifolius, du ved, den der vokser på Corsica.
    Jeg har jo selv en x sternii og de tornede blade leder mig derhen...

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja vejret i denne tid kan vi ikke klage over. Tak for buddet på navnet, Marie er enig med dig, dejligt at få det på plads. Den vokser også på Samsø, ikke kun i min have men flere steder herovre, de har den ude foran deres hus, så den er nem at komme til at se.
      Tak i lige måde.

      Slet
  4. Dejligt med en bænk omme i det hjørne, så man kan sidde og nyde nordbedet og den nye pergola, det glæder jeg mig til at se.
    Kender ikke den fine påskeklokke.
    Rh. Isola Bella er bare så fin, håber virkelig ikke at der sker noget med den og de andre tidlige rhodoer de kommende nætter.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er rigtig godt med bænken der, der er meget fint at se der fra. Og jeg glæder mig til at vise dig det.
      Heldigvis var der andre, som kendte påskeklokken.
      Ja Rh Isola Bella er så fin, men den har desværre før fået frost, det er ærgerligt, den er lige sprunget ud.
      Knus

      Slet
  5. Se bare hvilken flot skygge din nye pergola kaster! Dejlige billeder af alt det grønne.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det har jeg også tænkt på.
      Tak for det.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Fint vejr også her men arbejdet kaldte så det var ikke så meget jeg fik ud af det. Surt at de lover nogle kolde nætter men jeg håber at I klarer frisag hos jer så rhodoerne ikke bliver ødelagt. Jeg krydser fingrer.
    Håber så at du tager dig bare lidt tid til at sidde på bænken og nyde de smukke syn. Ja især synet af nordbedet i fuld flor kan da gøre en misundelig :-)
    Det ser rigtig godt ud med skyggerne fra pergolaen, endnu et argument for at du må tage en slapper der ind imellem :-)
    De er fine hyacinterne i pastel, jeg har nogle lysegule men de er ikke sprunget ud endnu.
    Ja jeg har jo været ude og flagre igen.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja arbejdet og det kreative kaldte, så du kom ikke meget i haven i dag. Ja det er træls med kolde nætter, jeg er bange for, at de får ret. Tak fordi du krydser fingre, lad os håbe det hjælper. Sådan en rhodo med brune blomster virker så trist.
      Ja jeg får en god udsigt fra bænken, når nordbedet blomstrer og senere roserne i pergolaen.
      Ja det havde jeg gættet :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Det er jo helt utrolig at du har så flotte rhodoer som blomstrer allerede nå! Min første blomstrer ikke før i mai, så det er lenge til. Fint forløp på helleborusen, og de endrer seg hurtig. Her er det skyet, men ikke frost. Ha en deilig hagedag!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er tidligt blomstrende rhodoer jeg har, det er nok en fejl, tænker jeg, når jeg kigger ud på græsset nu, det er helt hvidt :( men også i maj kan vi få rimfrost hos os.
      Tak i lige måde
      Klem

      Slet
  8. God morgon Lisbeth!

    R. calophytum är verkligen något alldeles extra, förutom de sköna blommorna ser man de ovanligt långa bladen - den är jättefin Lisbeth!

    Sedan blev jag glatt överraskad av att få se R. elegantulum, den är en pärla bland Rhododendron med sitt extravaganta indument. Här är den svår att få fatt på men jag har beställt en planta som Linudden skall försöka ta hem åt mig.

    Jag hoppas verkligen frosten låter dina blommor vara ifred så du får njuta av dem.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Gunilla
      Ja er R. calophytum er en skøn og speciel rhodo, den blomstrer for første gang i år.
      Også R. elegantulum blomstrer for første gang, den er smuk i blomsterne, men også løvet er noget særligt, jeg glæder mig til at vise det, når det kommer frem.
      Desværre slap vi ikke for frost her, græsset er hvidt :( godt der snart kommer andre i blomst.
      Kram

      Slet
  9. Det bliver da en fantastisk udsigt man får, når man sidder på den bænk og roserne på pergolaen blomstrer :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Ja det gør det, men der går nok nogle år, inden roserne bliver rigtig flotte.

      Slet
  10. Godmorgen til jer. Øv med frosten, det har der også været her i nat. Skøn udsigt fra bænken, det bliver svært ikke at sætte sig der og nyde udsigten hver gang man passerer - den kan vist godt blive en tidsrøver :-). Jeres have er bare så flot. God dag til jer. Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Mette
      Ja jeg har lige talt med min bror på Midtfyn, han sagde også, at der var rim i græsset hos dem, det er der desværre også her. Du har ret, bænken kan godt gå hen og blive en tidsrøver :) Tak skal du have og i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. Hej Lisbeth
    Syntes at ane en forelskelse i den nye pergola, det er jo næsten som et nyt område. Dejligt at sidde og kigge der.
    Dejlige oversigtsbilleder, og vidunderlige rohodoer
    Ha endnu en dejlig solskindsdag
    Knus Anette
    PS håber også jeg kommer over og sidde på den nye bænk i år, som svar til i går;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja det er der nok noget om, den tiltrækker sig opmærksomheden.
      Tak skal du have, du må også have en dejlig solskinsdag, glæder mig til at du kommer og sidder på den nye bænk :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. Hej Lisbeth!
    Ser fantastiskt ut, med vackra Rhododendron som blommar, och påskliljor och de pastellfärgade hyacinterna.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Tak skal du have og i lige måde.

      Slet
  13. Underbara vårtecken och skönt att sitta ute på bänken för att bara njuta :) Ska ge mig ut nu och gå en runda. Har suttit inomhus på kurs i 2 dagar.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Tak skal du have, ja det er bare med at nyde, håber du har nydt din tur rundt efter 2 dages kursus.
      Tak i lige måde

      Slet