søndag den 23. april 2017

KÆRE VEJRGUDER

Vi er rigtig mange haveejere som ønsker os stille lunt vejr. Jeg er sikker på, at hr. Storm må være træt nu, efter at han har blæst uafbrudt i mange dage, kunne I ikke få ham til at hvile sig en måneds tid eller lignende, så vil vi blive så glade. Lidt regn i ny og næ er ok, især her ovenpå stormen, men ikke mere blæst i lang tid.
 Det er bestemt ikke nemt at tage billeder i sådan et stormvejr. Her lykkedes det alligevel at tage billeder af min lille stjernemagnolia/Magnolia stellata

Tulipanerne bryder sig heller ikke om blæsevejret, det er lige før de strejker
også Magnolia Soulangeana er på stand by
 Erythronium Pagoda
og her White Beauty - som sagt det er ikke nemt at tage billeder i det blæsevejr

det går lidt nemmere med anemonerne
 skønt blæst og kulde flyttede vi alligevel en rhodo mere om til pergolaen. R. russotinctum med det flotte indument på bagsiden
 her mellem disse to rhodoer stod der en mere, den var meget klemt
så også den blev flyttet R. Berliner Liebe, den står længst til venstre nu, det var heldigvis ikke så langt, den skulle flyttes. For første gang skal den blomstre, det bliver spændende at se, hvor rød den er.
 Her ved R. Rex skulle være en sti ud til bedet ud mod vejen
nu er vi færdige med den. For enden af stien stod Buddleia Globosa, den måtte flyttes sammen med nogle Purpursolhatte.
solhattene klarede det fint, men Globosa var ikke glad for det. Vi håber, den klarer det, men det kan godt være, vi ingen blomstring ser i år.
 Nordbedet står flot
med hægen/Prunus padus og nogle elletræer/Alnus glutinósa) som overstandere
 inden længe kommer der flere blomster i bedet
foreløbig er  R. orthocladum i fuld gang
R. Blewberry er ny i haven, det bliver spændende at se blomsterne
R. Queen bee x R. Rex har kun en blomst, men den har holdt længe.
 Daphne Retusa står fint nu med mange blomster
til slut Clematis Pixie i pavillionen
Jeg håber, I har haft en god weekend, og at min bøn til vejrguderne bliver hørt.

40 kommentarer:

  1. Beder den samme bøn som dig. Jeg er SÅ træt at blæsevejr.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er godt Esther, måske hjælper det, hvis vi alle står sammen, for hvem er ikke trætte af blæsten.

      Slet
  2. Hej Lisbeth. Jeg håber, din bøn bliver hørt! Det hele tørrer sådan ud, når det blæser. Jeg har gået og vandet her lige før spisetid, der skulle godt nok komme regn i nat, men jeg ved ikke hvor meget. Det er meget flot med den sti og det ser fint ud med de nye steder til rhodoerne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja det håber jeg også, man er ved at blive skør af alt den blæst, og planterne tørrer ud. Det er nok kun godt, at du har vandet i dag, selvom der kommer regn i morgen, jeg tror såmænd heller ikke, det bliver til så meget regn.

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Ja blæst og hagl var vilkårener idag.
    Især nærbilleder kan være umulige i blæsevejr, men ellers er det fint med lidt vind syners jeg, det er godt arbejdsvejr, savspån og den slags fejes rask væk!

    Men det er klart at vinden også er udtørrende og din Buddleia globosa har da også mærket det, den er da iøvrigt temmelig fremmelig med det store bladværk?

    Ha en dejlig nyt uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Så var vi heldige, vi kunne nøjes med blæsten. Ja netop nærbilleder er svære i sådan en blæst. Men jeg kan godt se, at hvis du saver, kan det være en fordel.
      Det var vist en dum beslutning at flytte Globosa i dag, men buddleia hænger nu altid med bladene efter en flytning. Ja den har stort bladværk, den er lidt anderledes end de almindelige buddleia, den blomstrer så også før end dem.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Her ber jeg med Lisbeth, for hold nu op for en blæst det er altså ved at være lige i overkanten, så kunne hr Storm være så venlig at tage hr.Frost i hånden og skride hjem og lægge sig så vil jeg være glad. ;o)
    Nå men i får da lavet en hel del derovre i Høneballehaven kan jeg se. I morgen skulle det blive regn, det vil passe mig fint og også dig ( lige bortset fra jeg har en pergola der skal laves færdig) men planterne trænger og det er nu roserne skal have vand for ikke at få alt for mange sygdomme.
    Når nu hr Frost har sat tænderne i min Magnolie, så håber jeg at din den blomstre når vi jeg kommer over, så skal den stornydes.
    Knus til dig og til Bent.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Det er godt, jo flere jo bedre :) jeg ved da heller ikke, hvorfor vi skal til at have frost igen. Det er helt fint med en hel dag med stille regn, vi får se, ellers skal jeg vist også til at vande roserne. Det ser bedre ud resten af ugen, så mon ikke det lykkes med din pergola, det håber jeg.
      Jeg må bedrøve dig med, at min magnolia for længst er færdig med at blomstre, når du kommer, den holder ikke så længe. Så er du nødt til at komme noget før, det har du vist ikke tid til.
      Knus fra os

      Slet
  5. Det er på tide at Hr.Storm gir seg nå. Nå er vi lei av vind! Dine hundetenner er så fine. Jeg er så spent når varmen en gang kommer om jeg også får se noen. Har aldri lykkes med de dessverre.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er det, vi er meget lei af ham. Jeg er så glad for mine hundetænder, synd de ikke vil blomstre hos dig, sådan har jeg det med Hepatica :) ingen trøst men alligevel.
      Klem

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Jeg er sgi også ret ør i hovedet af alt det blæsevejr og det ser ud til at vi får endnu et blæsende døgn. Det er jo så skrækkeligt at side og slet ikke at have lyst til at gå ud. Heldigvis kan drivhuset dulme sorgerne lidt. Derinde har vejret været fint både igår og idag så jeg har fået sået og pottet lidt. Har pottet nogle globosa op så hvis din ikke klarer flytningen så kan du få en ny. Måske det hjælper at klippe det grønne af og så leve med at blomstringen udebliver i år.
    Nordbedet er altid flot også selv om det ikke står i fuld flor. Det bed står stærkt i erindringen nok fordi at det er det første man som besøgende bliver præsenterer for som besøgende.
    Berliner liebe uha-da det lyder rødt så det bliver da spændende om den falder i smag eller den er for rød.
    Jeg håber at vejrguderne hører dig og jeg melder mig gerne i koret :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja hvis ikke solen skinnede, så kom jeg heller ikke ud, jeg bliver lige forbavset hver gang, når jeg kommer ud og mærker kulden. Jeg har netop i dag sagt, at hvis globosaen ikke klarer det, må jeg have en ny ved dig :) det kan jeg så godt få. Jeg tror du har ret, selvfølgelig er det bedst at klippe det grønne af, det har jeg slet ikke tænkt på, tak for råd.
      Ja det er gerne ved nordbedet, jeg starter med at vise herlighederne.
      Jeg har sat Berliner Liebe ved tre andre rhodoer, som starter ret røde men senere blegner til lyserøde.
      Tak lad os håbe det hjælper, når vi er mange i koret.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Flotte fotos fra en dejlig have. Spørgsmål lidt ved siden af: er der vildthegn i haven på grund af rådyr?
    Hilsner fra Mette.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Tak skal du have. Ja der er vildthegn på grund af rådyrene, det er godt til at holde dem ude og hundene inde :) Rådyrene spiste rosenknopperne og ødelagde små nye træer.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Hold da op, hvor er jeg træt af det blæsevejr! Jeg håber vejrguderne hører din bøn ... og lige én ting mere, kære vejrguder: Ikke mere hård frost, vel? (Jeres magnolie har smukke knopper, kan jeg se. Vores er ødelagt af frosten).
    Med ønsket om en stille, mild uge, kh fra Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja vi er alle så trætte af den dumme blæst, lad os håbe at vejrguderne hører os. Nej heller ikke frost, vi har ikke haft hård frost, men bare en enkelt grad under frysepunktet er nok til at svide både magnolia og rhododendron, det er så ærgerligt.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  9. Ja, nu må de sandelig godt pakke sig, de to herrer med blæst og kulde! Men sol har I da haft, - og det har vi iøvrigt også. Det må vi glæde os over istedet og lidt er der da blevet lavet i haven. Det ser så fint ud hos dig. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis
      Ja det vil klæde de herrer at pakke sig, nu har vi lidt længe nok under deres terror. Heldigvis skinnede solen, den eneste formildende omstændighed, ellers var vi blevet inde.
      Tak for det :)

      Slet
  10. Kære Lisbeth
    Jeg melder mig omgående i koret af bønner til vejrguderne - er ved at få pip af blæsevejret og blomster, der lægger sig fladt hen ad jorden. Her røg ti krukker ned på flisebelægningen fra et havebord, så der er virkelig fart over feltet :( Den nye si er vel nok fin - glæder mig til at se den. Det er da spændende med Berliner Liebe - måske den ikke bliver helt så rød, som navnet måske nok kunne få en til at tro :) Erythronium er så yndig og fin - synes nu, at du har taget fine billeder på trods af blæsten. Nordbedet ligner en million uanset årstid - det er et af de mest vellykkede bede, jeg nogensinde har set. Håber Globusa klarer flytningen - den ser ud til at hænge lidt med ørerne. Lad os håbe, at vejrsituationen snart vender - det er ikke til at holde ud mere.
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Jeg tænkte nok, at du ville være med i koret, det er så træls og så koldt. Øv hvor ærgerligt med dine krukker. På skiltet ser den meget rød ud, men jeg har set et billede et sted, hvor det ikke var så slemt. Jeg har ventet i flere år på at se blomsterne, Per købte den som lille for mig i Plantorama. Tak for ros til Erythronium, ja den er rigtig fin, og det er nordbedet også snart, når det blomstrer igen, men det er også fint uden blomster. Anne kom med et godt råd om at klippe Globosa ned, det må vi prøve i morgen.
      Ja lad os håbe, at det bliver bedre efter i morgen.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Jeg stemmer i, den blæst er så irriterende. Tænk vi er i slutningen af april og det er så koldt udenfor. Jeg har ikke engang fået sået i køkkenhaven endnu, det er alt for koldt. Vi var på genbrugspladsen i går med grønt, det føg rundt med jord, som ikke kunne undgås at få både i øjne og mund - så træls.
    I har trodset både vind og kulde, kan jeg se og knoklet i haven. Det ser godt ud, flot at du fik taget billeder trods blæst. Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Ja det er noget værre noget med den blæst, det er absolut ikke bedre i dag, men mon det så ikke hjælper? Uha ja det lyder ikke rart med besøget på genbrugspladsen.
      Ja vi fik lavet lidt i går, i dag bliver det vist ikke til så meget, ingen sol men nu heller ikke særligt meget regn.
      Kh Lisbeth

      Slet
  12. Det begynder vist desværre at tyde på, at vi nærmest skal ind i maj, før vejret bliver bedre. Jeg skyder på, at det er et tocifret antal rhodoer, I har flyttet i år, og det er det kølige vejr idet mindste perfekt til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det ser sådan ud, men lad os så håbe, det gode vejr kommer. Vi er i hvert fald omkring de 10 rhodoer, som vi har flyttet i år. Ja så må vi glæde os over det kølige vejr i den anledning.

      Slet
  13. Hej Lisbeth!

    Jag deltar i din bön och vädjan till högre makter om att nu har vi fått nog av snö, hagel, hårda vindar och frost.

    Vi får dansa en soldans i trädgården idag!

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Det lyder godt, jo flere jo bedre. Vi "nøjes" med vinden, men det er også nok.
      Ja vi må tage en soldans i haven i dag :)

      Slet
  14. det samme her i det sønderjyske.. blæst og kulde også i dag :(

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tim
      Ja det er trist med den blæst kulde, samme vejr her i dag :(

      Slet
  15. Hej Lisbeth
    Jeg melder mig omgående til det store kor af gode bønner, for nu kan det altså snart være nok med al den blæst.
    Herligt i fortsat kæmper på med nye tiltag blæst eller ej. Idag både regner og blæser det her, men regnen er tiltrængt så den er velkommen. God dag for du skal sikkert i haven ;)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Det lyder rigtig godt, jo flere jo bedre. Jeg mener, at hvad vinden angår skulle det blive bedre de næste dage, men desværre skal det være køligere.
      Når først vi har fået en idé må den gennemføres, vi nøjes med vinden i dag, regn får vi ikke, desværre - så jeg må vande. Ja selvfølgelig skal jeg i haven, når det nu ikke regner ;)
      Knus

      Slet
  16. Ser ud som om vi er ude i en fællesbøn af en slags, og jeg er helt med på holdet. Man bliver jo skør i hovedet - mere end jeg allerede er - af den vind.
    Synes nu nok du har fået rigtig mange skønne billeder i kassen trods det at planterne ikke står stille et øjeblik. Minder lidt om dengang jeg arbejde med børn. De stod aldrig stille når de skulle tælles. Det gør voksne vist heller ikke, nu jeg tænker over det...

    Håber ikke vi alle er kugleskøre når varmen og det stille vejr indfinder sig.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja der er rigtig mange med i bønnen, så nu må det altså hjælpe. Du har ret, man bliver skør i hovedet af alt det blæsevejr. Ja det er om at tage billederne, mens planterne står stille, det kan godt være svært, ligesom med børn der skal tælles.
      Lad os håbe vi ikke er mere kugleskøre end vi plejer at være, når varmen indfinder sig.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  17. Kære Lisbeth, jeg vil tilsluttes mig din bøn. Men når det er sagt, sikke smukt lysegrønt der er rund om jeres have, bare en uge endnu så få vinden det da væsentligt sværere. Jeg skal også have flytte et par rhodo, så det er vist tiden nu.
    God dag, også selvom det regner.
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Henrik
      Det glæder mig at høre, at du er med i bønnen, det må da hjælpe. Ja her er ved at være pænt lysegrønt, det hjælper heldigvis lidt på vinden. Ja du må i gang med at flytte rhodoer, det er et godt tidspunkt, men husk at vande, selvom det regner.

      Slet
  18. Det er da kommet ganske langt hos deg, til tross for kaldt vær. Her har vi hatt sludd og snø i dag, men det har heldigvis ikke lagt seg, og hagen fikk plutselig en helt ny grønnfarge:-)
    Det ser fint ut med den nye stien dere lager.
    Ha en fin dag i det kalde været.
    Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Ja det er kommet langt her, mange rhodoer står på spring. Vi har heldigvis ikke fået slud og sne, ja knap nok regn.
      Tak skal du have, I må også have en fin dag.
      Lisbeth

      Slet
  19. Uh.. ja, blæsten er enerverende og ødelæggende.
    I flytter planter igen - det bliver da fast arbejde for jer fra tid til anden, pas på ryggen :)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er slemt med den blæst i år.
      Ja vi har meget "glæde" af at flytte planter, men de gror jo helt vildt og andre steder er der bar jord, det går ikke. Ja han passer på ryggen :)
      Knus

      Slet
  20. Dear Lisbeth,
    Your garden is doing so fantasticly well!! The best thing would be to see it with my own eyes. Overhere the wind is also very cold and strong. When I am in my livingroom and look outside, seing the beautiful blue sky's I think it's summer. But so much different when the door opens you can feel the cold.
    I hope we get some rain too!! It's very dry.
    I keep my fingers crossed. Much better wetter is forecasted for next week. Until then we have to be satisfied having 8C.
    Rosehugs
    Marijke

    SvarSlet
  21. Dear Marijke
    Yes it is unbeliveable that it grows so well, when it is so cold, the wind is bad for os. It is nice to look on a blue skye and sunshine, but it is very cold outside. It is bad that the rain don´t come to our garden. We will love to get much better weather. We have only 4 C here.
    Rosehugs
    Lisbeth

    SvarSlet