tirsdag den 4. april 2017

Rim, morgentur og rhodoer

Ja selvfølgelig var græsset hvidt til morgen, ganske som forventet.
Vil du med på min morgentur:

 Rim og mosekonebryg i græsset
rim på taget, heldigvis var gunneraen dækket til
 udsigten fra Bertels bakke




 her er grøftekanten ved Bertels gamle gård
 og her er græsplænen fyldt med scilla og snepryd
en fin gammel mosbeklædt stub, som jeg så på hjemvejen

billede fra diget ind i haven, men hvad med rhodoerne?
 jo de klarede den nogenlunde, her er det R, calophytum
 her er R. Isola Bella dækket til mod frosten
 Det gik ikke helt godt, men trods alt nogenlunde, det brune er der, hvor presenningen ramte i mod, det er ikke til at vide, om det havde været bedre uden.
R. purdomii Maculifera klarede det heldigvis fint
de gule anemoner er ved at blomstre
fine påskeklokker
Det varer ikke længe inden Frit. Pallida blomstrer
Rosen Burgundy Rambler har det flotteste mørke løv, den lever op til sit navn
en fin solnedgang
og til slut Schippo der har fundet sig godt til rette i den træuld, vi lægger over gunneraen, prinsen på ærten :) søvnig og fornærmet over, at den ikke måtte blive liggende der.
En dejlig dag er slut, i morgen lover de en del blæst så jeg tager en slapper og ordner huset inden påsken.

30 kommentarer:

  1. Kære Lisbeth
    Dejligt igen at komme med på morgentur - også fordi, det fortæller, at din fod har det bedre - håber jeg da. Det er da bare den smukkeste græsplæne ved Bertels gård - bor han der stadig? Godt, at rhodoerne stort set klarede skærene! Her var vi nede på -4, så det var koldt at komme op. Hvor er de fine, dine gule anemoner - vidste ikke, at de også fandtes i den farve. Er de ikke sjældne? Dine roser er langt længere fremme end mine - det er de færreste, der har løv over det hele på stænglen. Smukt solnedgangsbillede "Hist, hvor vejen slår en bugt" :) Jamen Lisbeth - hvordan kan du da også forlange, at Schippo skal flytte sig, når han nu lige har fundet den perfekte hundekurv :)
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja ikke - nogen gange går det godt, andre gange ikke så godt, men jeg tror, det går den rigtige vej. Bertel er død, men hans søn har gården nu som sommerresidens :) Ja så koldt var det ikke her, men koldt nok. Jeg har købt forskellige anemoner hos Thyboesminde Stauder, hun har mange slags. Det er ikke alle mine roser, der har løv over det hele endnu. Ja det var også ondt gjort for Schippo, men nu ligger den lunt og godt herinde :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Spændende med din Fritillaria pallida(?) du må vise blomsten når den kommer, det ser helt vildt ud med den overdådige blomsterstand.'
    Godt dine Rhodoer klarede sig - når det bare er let frost tror jeg mere på bare at bruse dem over. men ved hård frost må der overdækning til.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja jeg har haft den fritillaria i flere år, jeg skal nok vise billeder af blomsten, når den springer ud. Du kan google den, navnet er rigtigt nok.
      Jeg har slet ikke tænkt på det med at overbruse rhodoerne, det gør de også med kartoflerne herover, når de lover frost, mener jeg. Tak for idéen.
      Tak i lige måde

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Smuk morgentur vi tages med på men øv at rhodoerne fik en snert kulde. Her var vi ikke under frysepunktet og Mogens skulle ikke skrabe ruder. Der var kun lidt rim på taget så det var med sol fra morgenstunden og ingen dis her. Håber at dine Rhodoer ikke har taget alt for meget skade og ja det er jo et sats at dække åbentbart. Er det fordi at det bliver fugtigt under dækket som så fryser eller?
    Flot løv på Burgundy Rambler :-)
    Ja det er da snyd at Shippo ikke kan få lov at sove skønhedssøvn på den dejlige bløde pude. Kan du næsten nænne at jage ham ned han ser jo så sød ud der i sin lille rede :-)
    Smuk solnedgang for enden af vejen. Ja nu er der blæst på programmet så passende at du har gemt noget rengøring til dårlige tider.
    Her fik Mogens slået græsset idag og det pyntede også her med en nyslået plæne.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var en smuk morgentur, men ærgerligt med rhodoerne, i nat er der vist ingen fare. Jeg så eller hørte en, der skrabede ruder, det lød som ret meget is, der var på. Ja det var et sats at dække, jeg har prøvet det før, hvor det ikke gik godt. Det er fordi dækket skal nå helt ned til jorden og lukkes, og det må ikke røre blomsterne, det var svært.
      Ja det er rigtig flot løv på rosen.
      Jeg jagede skam ikke Schippo ned, jeg bar ham pænt ind i stuen :)
      Ja derfor besluttede jeg rengøring i morgen, der er heller ikke mange, der kigger med på bloggene for tiden, de har nok i deres egne haver, forståeligt nok.
      Det var godt I fik slået græsset, ja det pynter.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. En smuk morgentur i Samsøs skønne natur. Ikke mindst nød jeg de små blå løgplanter på plænen og i grøftekanten. Den mosbegroede stub er også smuk, det er altid spændende at gå og betragte detaljerne.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det var en smuk morgentur, de små blå er fantastiske sikken et tæppe, de er ved at være på retur, men jeg er ikke kommet meget forbi i den sidste tid. Ja stubben er fin især med sol på.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Jeg vil nå tro at dine rhodoer hadde vært brunere uten dekke. Det er ikke enkelt å være hage eier! Snegler, rådyr og frost skal vi kjempe i mot...
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det har du sikkert ret i. Der er rigtig meget, der kan drille, godt der også er glæder :)
      Klem

      Slet
  6. Lisbeth har du mon navnet på den gule Anemone. Jeg kan nemlig se at den har mørke blade. Jeg har en lysgul med grønne blade og fik så lidt af en veninde men med mørke blade. Her var der også knapt 2 graders frost... nu må det godt få ende men det kan jo sagtens komme i lang tid endnu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rita
      Ja jeg mener, det er denne her http://thyboesminde.dk/product/anemone-x-lipsiensis-sioux-188/ der har jeg i hvert fald købt den.
      Ja frosten må gerne slutte nu, men desværre det kan vi ikke være sikre på. Her hos os har vi ofte frost i maj.

      Slet
  7. Godmorgen Lisbeth. Flot gåtur du havde i går, det går bedre med foden igen? Godt at rhodoerne klarede skærene for det havde da været så ærgerligt hvis de flotte blomster gik til. God fornøjelse indendørs :-). Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Mette
      Ja den tur er flot, når solen skinner, det er desværre ikke for godt med at gå endnu, men jeg tog da turen til morgen igen.
      Ja det ville være rigtig ærgerligt at få de tidlige rhodoer ødelagt af frosten, men det er vilkårene og kan være det helt hen i maj.
      Jo tak for det, ligefrem en fornøjelse er det nu ikke :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Ja tak til at komme med på din morgentur. Min foregår i et mere hastigt tempo - i bil - så der var ikke tid til at fotografere Jungshoved med frosttåge og en rød skive af solen lige over horisonten.
    Hav en god dag!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja så ser man knap så meget, når det er i bil, men en smuk solopgang i frosttåge er nu heller ikke så ringe endda.
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Godmorgen Lisbeth. Det var en smuk morgen i går og forhåbentlig en af de sidste af den slags :o) Min Kamelie står ude og jeg håber den har klaret det.
    Det var da godt i fik lagt noget over din Rhodo, selv om den blev lidt brun så er den nu smuk alligevel.
    Den lille sorte blomst der har sået sig i træulden er nu den sødeste og han ser da slet ikke ud til at bryde sig om at blive forstyrret :o))
    Knus og god dag med påske rengøringen :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Linda
      Ja det var det bestemt, men vi kan godt undvære rimfrosten. Ja lad os håbe, at din kamelie klarer det, men måske lidt hård kost, hvis den kommer fra et drivhus.
      Ja det har du ret i, den er i hvert fald smuk, men smukkere uden det brune.
      Nej Schippo var lidt fornærmet over, at han ikke måtte blive liggende, og tænk nu har Bent fjernet hans rede, det var synd, men nok for at det ikke skulle flyve over hele haven i dag.
      Knus og god dag til dig med :)

      Slet
  10. God morgen. Tak for de flotte billeder med rimfrost og solopgang. Jeg håber,dine rhodoer har det godt - det ser da heldigvis sådan ud. Jeg skal være ude hele dagen igen i dag, jeg håber ikke vinden bliver for hård!

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Birgitte
      Selv tak ja det var flot, men jeg ville hellere have undværet det, lidt brune blev de i kanten.
      Nej du lover noget vind, men du er jo sej, så det går nok.

      Slet
  11. Fin morgentur, selvom vi helst er frosten foruden. Dine rhodoerne kom heldigvis godt igennem nattefrosten.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det havde været rart at slippe for frosten, i dag er den der ikke, men det er hundekoldt. Det gik godt med rhodoerne denne gang, heldigvis.

      Slet
  12. Hej Lisbeth
    Tak for den skønne morgentur på Samsø, også selvom det er midt eftermiddag nu ;)
    Her har vi ikke haft frost, men heldigvis er dine rhodoer ikke helt ødelagt.
    Der kom du lige foran med de gule anemoner
    Knus og god arbejdslyst med rengøringen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Selv tak - jeg tror turen kan tages på alle tidspunkter, i hvert fald når det er på billeder.
      I er nok ikke så udsatte for frost hos jer, jeg er glad for, at rhodoerne ikke tog ret meget skade. Har du også den? Der kan man bare se.
      Tak for det, jeg er færdig for i dag og er gået ud i blæsten :)
      Knus

      Slet
  13. Hej Lisbeth!

    Fina vyer från Samsö, det blir något trollskt över landskapet när dimman lägger sig. Jag tror bestämt att jag ser några älvor dansa på ängarna..

    Skönt att de blommande Rhododendron klarade sig hyfsat!

    Schippo är klok han, vet var det är gott att vila.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja det var en af de gode dage, jeg tror også, der var både trolde og elverpiger i disen :)
      Ja jeg er bestemt glad for, at rhodoerne klarede rimfrosten.
      Ja det er han :)
      Kram

      Slet
  14. Det er nogle rigtig flotte billeder. Håber dine rhodoer klarede sig igennem uden de store skader.
    Jeg har ikke fået kigget til mine...de er ikke tildækkede...og her har vi vist også haft rim forleden. Jeg håber det går.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Esther
      Det gjorde de heldigvis. Dine tager ikke skade, så længe de ikke blomstrer, det er kun, når de blomstrer, det går galt.

      Slet
  15. Skønne morgenbilleder. Det er så dejligt, at man kan se om morgenen nu - og vi har de skønneste solopgange. Jeg elsker april, selvom den er notorisk lunefuld.
    Kh, Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Karen
      Ja når det ikke blæser, er det de skønneste morgener, som nu i dag f.eks. Det er dejligt med alt det grønne der kommer nu.
      Kh Lisbeth

      Slet