mandag den 24. april 2017

Høj solskin, kold vind og rhodoer på spring

Men iflg. DMI er der håb for mindre vind i morgen. Det har ikke været helt så koldt i dag, men her til aften var det igen så koldt, så jeg foretrak at gå hurtigt ind efter min aftenrunde.
 Det ser fantastisk ud med dejlig blå himmel og solskin
 men man bliver noget skuffet, når man stikker næsen udenfor og mærker kulden og vinden
 Rosenbedene blev revet igennem i dag og tulipanblade uden knop gravet op, regn fik vi ikke meget af, højst en mm, mange af jer har haft regn det meste af dagen, vi har haft sol og blæst.
 R. P. J. Mezitt
 Trådbladet kastanie
 Bærmisplen er tæt på udspring, til højre det endnu nøgne kejsertræ/Paulownia Tomentosa
pavillionbedet forrest og stenbedet bagved. Som I kan se, er der endnu plads til planter i bedet.
 Camelliaen fik jeg ikke meget glæde af, det blev for koldt og blæsende for den, der er få knopper tilbage, måske kan jeg få glæde af dem.
 Fritillaria Pallida
 Høststenbræk Saxifraga cortusifolia er også køn lige når den kommer op
 Der er knop i de første haveiris
kalkkarsen blomstrer overdådigt flere steder i stenbedet
 I dråbebedet står P. suffruticosa Souvenir de Maxime Cornu, som I kan se, er der en fin knop i
her kan du se, hvor jeg har købt den, billedet er lånt hos Stovby Stauder, det bliver spændende at se den udsprunget.
overfor står min yndlingsjasmin Philadelphus Areus, den har en skøn lysende grøn farve, indtil den har blomstret.
 Smukt står R. Jacksonii
 tættere på kan man godt se at kulde og vind er hård ved den
 R. metternichii er netop begyndt at blomstre så småt
 Det kniber for R. orbiculare, jeg håber blomsterne springer ud, der var en i FB gruppen, som var bange for, at hans ikke sprang ud på grund af kulden. I Rhododendronforeningens gruppe hører jeg lidt af hvert. Nogle gøder ikke deres rhodoer, de blomstrer fint alligevel. Så kan man godt blive i tvivl, når jeg gøder med dyr gødning tre gange i foråret. Der er masser af knopper i, men det har de andre også i deres. Gøder I, der har rhododendron jeres?
 R. orthocladum
 R. Snipe
 R. Tholasma
R. wiltonii
 R. Big Smile
 R. Elisabeth Lockhart
R. Festivo
Forhåbentlig bliver der mindre vind i morgen og lad os så håbe, at frosten bliver væk, ellers bliver det en alvorlig sag for de af mine rhodoer, som er parat til at blomstre.
Rosen Mandarin i krukken klarer sig fint trods kulden, den er i gang med en ny blomstring.
God mandag aften

35 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Sig mig hvorfor graver du de der storbladede og blomsterløse tulipaner op, er det ikke dem der er sikre på blomstring næste år?
    Gøder du ikke også dine Rhodoer for at sænke ph? Måske har de der ikke gøder masser af phagnum i jorden? De flotteste rhodoer er jo de store eksemplarer i parker og jeg er ret sikker på at de ikke bliver gødet.


    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Jeg mener det er de samme tulipanblade, der kommer hvert år, men uden blomster. Nogle af dem blomstrer jo desværre kun et eller to år.
      Jo jeg gøder rhodoerne for at sænke ph, Claus siger, det er vigtigt, fordi vi vander med vandværksvand. Ja du har ret, måske har de plantet i meget mere spagnum, end jeg har, det kan være forklaringen. H.E. skrev at han havde haft rhodoer i 20 år og aldrig gødet, men der kan jo være naturlig surbund hos ham.
      Tak i lige måde

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Ja desværre blæser det stadig koldt, så man bliver slemt skuffet når man begiver sig ud i solskinsvejret. Nå så du fik næsten ingen regn, her viser måleren næsten 30 mm, så vi har fået en del.
    Har R. orthocladum duftende blade, for så tror jeg næsten det er den jeg har. Den ligner rigtigt meget på blomst og blade. Det er jo den eneste jeg har og i de 20 år den har været i haven, har den ikke fået gødning en eneste gang. Den blomstrer gladelig både forår og efterår uden gødning.
    Lad os krydse fingre for at nattefrosten ikke kommer og laver for megen ravage, det vil jo næsten ikke være til at bære med alle de fine knopper du har lige nu.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja det er en trist affære at komme udenfor i solskin og mærke kulden. Jeg ville gerne have haft bare en trediedel af det regn, I har fået, nu begynder det åbenbart allerede med, at vi ikke får regn.
      Nej iflg. Rhododendronhaven har R. orthocladum ikke duftende blade, jeg har ikke lyst til at gå ud og se efter, så jeg kiggede der. Jeg tænker, det er impeditum du har. Jeg tror ikke, jeg tør vove at lade være med at gøde.
      Ja ikke mere nattefrost hvis vi kan slippe. Jeg har set voksne mænd græde snot (næsten) i hvert fald har de været meget kede af det, fordi alle deres tidlige rhodoer blev ødelagt af frosten, det er mega ærgerligt, her ha man gået og ventet så længe. Vi får se.
      Knus

      Slet
  3. Jeg gøder mine rhodoer, tænker at de får mærkelige farver på bladene hvis ikke og jeg vil da også gerne sikre en god blomstring og vækst.
    Ja, den blæst er godt nok for meget, man bliver jo slået helt ud af kurs på cykelstien :)
    Billedet med den smukke blå himmel er ellers dejligt, heldigvis kan man ikke se hvor køligt det var.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja jeg tænkte nok, at du også gødede, du har ret i, at bladene nok får en mærkelig farve, hvis vi ikke gør. Det må også være derfor, de får så mange knopper.
      Det kan ikke være ret sjovt at cykle i sådan en blæst, men flot at du gør det.
      Ja det er smukt med den blå himmel, men for sulan hvor er det koldt. Fik I meget regn?
      Knus

      Slet
  4. Søren giver hele haven et drys NPK i marts, og hvis ikke vejret havde været så uindbydende i weekenden, ville vi have gødet vores rhododendron med Osmo. Det gør vi nu ikke hvert år. Den flotteste blomstring havde vi i 2015, og det tror jeg skyldtes den fantastiske sommer, vi havde i 14.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Så I gør ikke altid forskel på rhodoer og andre planter, kan jeg forstå. I år får jeg, hvis vejret tillader det den flotteste blomstring nogen sinde, der er et væld af knopper på langt de fleste. Det kan ikke være den varme sommer, så må det være gødningen er min konklusion :)

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Her har vi fået en enkelt byge og ellers har det været sol og en hulens masse blæsevejr igen igen. Nu har jeg jo været indendørs det meste af dagen så jeg har jo ikke mærket det så meget men til aften var vi lige en tur på kirkegården med en buket tulipaner fra haven til svigerfar og det var godt nok en kold fornøjelse.
    Iris allerede men måske er det bare vejret der gør at jeg syntes det er tidligt. Hvor er den pæon bare smuk. Glæder mig til at se dit eksemplar. Er der bare en enkelt knop?
    Det er efterhånden mange Rhodoer på spring så frost skal vi da ikke ha' men lidt varme istedet
    Dejligt at Mandarin klarer kulden.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Nå I fik heller ikke regn, det er som det plejer at være. Det bliver helt underligt, når blæsten endelig stilner af. En buket tulipaner, det kan jeg ikke mønstre endnu, mine venter på lunere vinde.
      Jeg tror, det er tidligt med iris i knop, det er kun disse, jeg har set knopper i endnu.
      Ja der er kun en enkelt knop i pæonen, jeg blev så glad, da jeg opdagede, at der var en.
      Ja varme og ingen frost, be om :)
      Jeg nyder Mandarin rosen.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Nej, man skal ikke lade sig narre af solskinnet. Jeg er på miniferie i Flensborg, og her er det hundekoldt, selvom solen skinner.
    Det er flotte oversigtsbilleder, du viser, det ser så frodigt ud i dine bede.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Nej det skal man ikke, det hjælper vist ikke at tage længere sydpå, der er det også koldt, selv i solskin.
      Tak skal du have, ja der er frodighed trods kulden.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Så flotte rhodoe som blomstrer hos deg nå! Det var en nydelig trepeon du viser bilde av, og håper at din blir like fin som den viser.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja der er ved at være gang i nogle af rhodoerne. Træpæonen er så flot, håber også min bliver det.
      Klem

      Slet
  8. Kære Lisbeth
    Her fik vi regn hele natten og frem til middagstid, hvorefter vinden tog til, og der var sol af og til. Hundekoldt var det dog stadig - så irriterende, men weekenden ser fin ud, så det må vi glæde os over. Jeg har aldrig gødet mine to store rhodoer, og de blomstrer lystigt hvert eneste år. De nye har så heller ikke fået noget - endnu - men de blev plantet i meget spagnum, så jeg venter til næste år. Der er fine knopper i :) Nu håber vi lige, at frosten ikke kommer til Samsø, men her slipper vi ikke. Det ville virkelig være kolossalt ærgerligt, hvis de mange fine knopper blev ødelagt hos dig! Jeg håber mine små klarer det - det har de gjort hidtil. Den pæon er da noget af en skønhed - bliver spændende at se din i blomst. Dejlige billeder af pavillion/ørkenbed og den blå himmel - kulden og blæsten kan heldigvis ikke ses :)
    Utroligt med di Mandarinrose - sikke et fund.
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja I var heldige at få regn, vi fik kun en mm, men havde storm og solskin, det tørrer gevaldigt på det hele, så regn kunne vi godt bruge. Hm ja jeg må nok hellere fortsætte med at gøde mine rhodoer, nu har jeg jo vænnet dem til det. Ja I slipper ikke for frosten, godt du ikke har tidlige rhodoer. De viser ikke frost hos os, men stærk vind og lave temperaturer er ikke godt. Ja pæonen er fantastisk, jeg glæder mig til at se den i blomst.
      Ja det blev igen et fint billede og blæsten og kulden kan ikke ses. :)
      Mandarinrosen har jeg været heldig med :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth, her har jeg været ud hele dagen siden kl 8 i morges til kl 20, og du kan godt tro at jeg var glad for min flyverdragt :o) og lange underbukser. Vi var heldige at det kun lige dryppede på et tidspunkt.
    Ellers har vinden til tider været ulidelig, men heldigvis så kom solen frem over middag.
    Her har jeg en stor Rhodo som jeg i den grad glæder mig til at se i blomst, for hvis ikke den er rød så må den godt flytte op til Signe og bo i hendes skov :o) så nu går jeg og holder øje hver dag. Det bliver spændende at se.
    Me de store planter du har så må du da gøre noget rigtigt med det der gødning. Men det er ikke min spidskompetance, så jeg må vist hellere holde mund :o)))
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja selvfølgelig har du det, det er meget nødvendigt med både flyverdragt og lange underbukser, heldigt I ingen regn fik. Vinden var strid, men godt I fik sol.
      En rhodo det bliver spændende at se, mon du har skrevet forkert, skal den være rød for at være i din have??
      Ja det må være godt nok med gødningen, der er i hvert fald mange knopper, jeg blev bare lidt i tvivl ved at læse hos de andre rhodomaner.
      Knus og god arbejdsdag

      Slet
  10. Hej Lisbeth. Wauw en flot blomstring der er i vente på rhodoerne. Jeg krydser alt hvad jeg kan for at frosten holder sig væk. Her er jeg vågnet op til solskin og ingen blæst - herligt. Håber at det holder :-). God dag til jer. Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Ja der er en flot blomstring i vente, men det store spørgsmål er frosten. Her er også solskin, men stadig noget mere vind end jeg bryder mig om, det er heller ikke særligt varmt 2-3 grader.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. Vi gjødsler også våre rododendron tre ganger i i året. om det er riktig/nødvendig vet jeg ikke, tar det når vi tar de andre plantene.
    Det ser frodig og grønt ut hos deg nå.
    Her skiftet hagen grønnfarge igår etter rikelig med sludd og regn. Idag er det yr og 2-3 grader, så det blir plantesenter på oss:-)
    Ha en god dag.
    Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Så er jeg ikke den eneste, som gjødsler 3 gange om året. Nej det er ikke til at vide, hvor nødvendigt det er, men jeg har mange knopper i år.
      Ja det grønnes mere og mere, men vi slap for slud og regn. God fornøjelse i plantesenter :)
      Tak i lige måde

      Slet
  12. Hej Lisbeth!
    Trots det dåliga vädret med köld och blåst, ser det inte ut att ha påverkat dina rhododendron, så många fina knoppar. Kommer att bli en härlig blomning.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Nej mine rhodoer blomstrer alligevel, jeg ville nu gerne have, at de ventede til kulden er slut. Jeg håber, det bliver en flot blomstring.
      Tak i lige måde

      Slet
  13. Hej Lisbeth-her skinner solen også skal jeg i byen. Vores vejr i går var som Linda Borgs-gider heller ikke den voldsomme blæst.
    Jeg har gødet den ene af mine to rhodoer, har simpelthen ikke våget andet, og det samme gælder roserne. Men en dag når haven er blevet lidt tættere/mangfoldig, og den selv begynder at danne den "gødning" der skal til vil jeg gøre som Mette.
    Da jeg i sin tid troede jeg skulle have masser af rhodoer, læste jeg på nettet om et sted hvor de ikke fik særlige vilkår-heller ikke spagnum, mon du også har læst det? lige nu husker jeg ikke hvor det var.
    Ha den bedste dag
    Knus Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Her skinner solen ikke så meget mere, og det er stadig hundekoldt, så tag du bare i byen. I morgen skal det ikke blæse så meget, lad os håbe at det holder stik.
      Det er ikke nemt med de rhodoer, jeg tør heller ikke lade være med at gøde.
      Det er nok Jørgen i Sønderjylland, du har hørt om, han bruger ikke spagnum. Han har masser af rhodoer, men farvesammensætningen er styg. Resten af året har han ingenting i haven, nå det var et sidespring .)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  14. Hej Lisbeth!

    Vackra bilder igen av en vårträdgård med ett mångsidigt innehåll.

    Jag gödslar mina Rhododendron med organisk Rhododendron gödsel - jag använder aldrig konstgödsel - en gång på våren, det räcker.

    Jag vet förstås inte vad som är korrekt men Rhododendron är inte speciellt näringskrävande och så vill jag att de växer i egen takt för att inte bli så spretiga. Jag har mycket spaghnum i bäddarna så det håller surhetsgraden bra men är inte så rik på näring.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Tak skal du have, ja jeg har meget forskelligt her i haven.
      Godt at høre om din erfaring med gødning, det jeg gøder med er en special blanding fra Rhododendronhaven. Jeg har ikke så meget spagnum i bedene, derfor er det nok vigtigt med mere gødning.
      Kram

      Slet
  15. Jeg gøder ikke og har ikke spagnum og surbundsjord. Engang fik jeg det råd at lægge godt med rabarberblade i hullet, når rhododendron plantes. Ved ikke om det er en skrøne at det er gavnligt. Når jeg samler nedfaldne kogler på stierne, lægger jeg dem under rhodoerne. Koglerne bliver ikke omsat med det samme men med tiden bliver det god jord for rhodoerne at gro i, kan jeg se. Det er interessant og tankevækkende, det der bliver nævnt her, at de kæmpe rhododendron, der kan ses i parker, ikke gødes. Nogle kunne måske tænke, der måtte enorme mængder kunstgødning til for at holde sådan en stor vækst i live.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Jeg kan godt huske, at du skrev, at du ikke gøder, men du har rhododendron, som ikke er plantet i spagnum. Det lyder spændende med rabarberblade i hullet. Min veninden har en gang hørt, at man skal smide æbler under dem. Ja det er et interessant emne, ingen tvivl om at der er mange knopper i mine rhodoer, men er det vejret, forholdene eller gødningen der er skyld i det? Det kan man vist ikke lige finde ud af.
      Her på Samsø falder bygerne i vandet i stedet for på land, vi er helt enige, jeg hader varme tørre somre, det er ikke godt for planterne
      Tak for din interessante kommentar Mette. Har du ikke tid og lyst til blogtræf d. 20.5.? det kunne være hyggeligt at hilse på dig.

      Slet
    2. Jeg vil meget gerne se Høneballehaven og hilse på dig. Rigtig gerne faktisk. Hvorfor er der nu så meget vand, som skal krydset først. Jeg vender tilbage til det.

      Slet
    3. Det lyder rigtig godt, jeg håber, du finder ud af det. Jeg er sikker på, at du kan få et lift fra Århus med Ulla og Malcolm (bloggen frk. Anemone) Ja vi kan vel næsten vinke til hinanden :)

      Slet
  16. PS, også her regner det næsten aldrig. Jeg synes næsten altid, jeg venter på, der skal komme noget regn. Selv om det regner godt i området, går det udenom her. Når det så endelig regner, er det tørt dagen efter, fordi undergrunden er sand. Lisbeth jeg ved hvordan det er at regnvejr går uden om. Gamle folk har fortalt, det altid har været sådan her. Jeg frygter en tør og hed sommer, det må hellere regne.

    SvarSlet
  17. Billederne fra en dag med høj sol og blå himmel fejler bestemt ikke noget - det ser så dejligt ud!
    Tre gange gødning til rhododendron lyder af meget, synes jeg. Men hvis eksperten råder til det er der vel en grund. Mine nu hedengangne rhododendron og azaleaer fik gødning en gang årligt og ellers planterester, ituklippet gran o.l. de blomstrede hvert år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Nej det har du ret i, kulden kan vi heldigvis ikke hverken se eller mærke.
      Ja Claus i Rhododendronhaven anbefaler tre gange, det er fordi, vi vander mest med vandværksvand, hvor der er meget kalk i. Mine rhodoer er heller ikke plantet i ren spagnum, de får også ituklippet gran, når vi har fået fliset noget.

      Slet