torsdag den 6. april 2017

Af skade bliver man klog og lidt om roser

måske bliver jeg bare lidt klogere, mere om det senere i indlægget.
Først skal vi selvfølgelig på morgentur:

 mirabellerne
 morgensol på Besser kirke
 nysgerrige rådyr
 et hegn af mirabeller
Det næste handler om roser, jeg havde mulighed for bud fra Billigblomst i Århus, 50 kr. for en Austin rose er ret billigt:
 flot ser det da også ud
 med disse skønne billeder og lækre roser
 men jeg blev noget forundret, da jeg så roden, gad vide om de kan gro med så lille en rod, ja det er spændende. De 6 er plantet ud i bedene. Bemærk jorden de er plantet i, det samme var tilfældet med den rose jeg købte hos Lau i sidste uge. Det ligner noget fint spagnum, det kan da ikke være godt for roserne.
de sidste to fik ny jord og rhizo bio om rødderne, så kan de stå og komme sig lidt. Spændende om de alle klarer sig, og hvilke der klarer sig bedst - dem i potterne eller dem i bedene. Tja så kan jeg lære det. Jeg vælger at skrive om det, så der ikke er andre, der kommer til at købe af dem, jeg tror ikke de sidste er meget værd, de har jo stået længe i det dårlige jord.
 Rhodoblomstring:
 R. elegantulum
 R. globigerum

 det går stærkt trods kulden
R. Isola Bella
Nogle gange køber jeg små 50 kr. rhodoplanter på plantemarkeder
 de bliver jo store til sidst, her er en, der ikke havde plads nok længere.
nu fik den en ny plads i stenbedet i den nye del af haven.
Der stod i forvejen en kæmpe klatreplante, som havde bredt sig alt for meget, den var nærmest ustyrlig, nu har Bent gravet den op, det er jeg glad for.
jeg kan ikke huske navnet på den, det er denne her, fin er den som lille, men den bliver ret invasiv med tiden.
Jeg fik pakke fra http://staudestedet.dk/ i går, fine planter som altid:
Anemone hybrida 'Wild Swan' - Høstanemone
Helleborus orientalis Double Ellen 'Picotee' - Julerose / Påskeklokke
Polemonium yezoense 'Halfway to Paradise' - Jacobsstige
Trollius chinensis 'Golden Queen' - Engblomme
Leucanthemum superbum 'Sonnenschein' - Marguerit

Double Ellen purple, flot mørk farve
 det var en kold dag i går

heldigvis skinnede solen i dag, men det har ikke været varmt
Der har været gang i vindspillet, sikken en musik det kan lave.
 Trilliumen venter på varmere vejr
 det var ikke nok at solen skinnede på den i går
Dystert så det ud i går. Desværre lover de ikke bedre vejr i påsken :(
Fortsat god aften




22 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Dejligt at komme med på tur :-) mirabellerne er så kønne lige nu og her står der også masser i hegnene rundt omkring. Det ligner mest bambi på glatis men det er jo nok bare plastic dække på kartoflerne.
    Uha håber sørme at roserne har mod på livet. Det skulle jo gerne være en god handel du har gjort.
    Ja små planter har det jo med at blive store men godt at du har mulighed for at flytte selv om det kræver en graveindsats fra Bent. Sødt af ham at tage det sure slæb.
    Planterne i pakken ser rigtig fine ud og endnu en lækker Påskeklokke til samlingen :-)
    Dagen startede rigtig flot men her forsvandt solen Først på eftermiddagen og med lidt for meget vind efter min smag ja så var der ikke meget varme i luften.
    Ja det er jo typisk at når der nu står påskeferie for døren ja så lover de regn og rusk. Nå men jeg glæder mig nu til lidt ferie alligevel og så må tiden jo bruges alt efter vejr og vind.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja ikke, mirabellerne er skønne nu, men de havde nok været flottere i solskin, det var der bare ikke der så tidligt om morgenen. Ja det er ganske rigtig plastik over kartoflerne, de vader rundt.
      Ja jeg er også noget spændt på de roser, jeg blev lidt skuffet.
      Ja Bent er en knag til at hjælpe mig, han bliver jo ikke fed, så jeg kan roligt fodre ham med smørkage, så bliver han så glad :)
      Ja så kom der en påskeklokke mere til samlingen.
      Ja her startede det også godt, men over middag blev det meget blæsende og koldt. Hvor er det ærgerligt med påskevejret, når den nu ligger så sent, men det hjælper ikke. Du må nok i gang med prikling og strikkeriet om aftenen. Lidt ferie er altid godt.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  2. Kære du, Tak for den smukke forårstur!
    Ærgerligt med de roser - håber at nænsom pleje og søde ord alligevel vil få den til at vælge livet, men ja de for fået en hård medfart!

    Mange hilsner og god aften fra Katinka

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Katinka
      Selv tak, hvor hyggeligt med en hilsen fra dig.
      Ja det var ærgerligt med roserne, jeg håber, de klarer den, jeg gør hvad jeg kan, det er desværre ikke meget.
      God aften til dig.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Sikken noget, de kunne jo bare have sagt det: Vi har dummet os og givet roserne sur rhodojord istedet for den rigtige, vi ved ikke om de klarer sig, så ville det være ok - nu er folk blevet snydt...
    Lækker Trillium den ser ud til at stå i det rigtige jord!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det har du ret i, men jeg tænker ikke, at de vidste, det var en fejl, de har sikkert ikke forstand på det, der var jo heller ikke meget rod ved, de havde ikke behøvet så store potter. Ja jeg føler mig lidt snydt, jeg kan godt forstå, at de var billige.
      Det tror jeg nu ikke den gør, den står lige foran, hvor vi gravede rhodoen op, der var ret fugtig og tung jord, måske er det derfor de ikke breder sig, som de burde?
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Hej Lisbeth. Det var ikke så godt med roserne, men med dine kyndige hænder tror jeg nok, du skal få fine planter ud af dem. Jeg synes også de ser lidt små ud. Dine rhodoer er helt fantastiske. Ja her har det blæst en halv pelikan i går og i dag, men der har været solskin ind imellem, så jeg har været ude begge dage hele dagen. Det var dog noget koldt i dag. Nu er ferien snart slut og jeg er rigtig glad for alt det vi har nået på den uge!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Nej det var ikke så godt, men jeg kan se, at Tina sender trøstenden ord nedenfor, så måske klarer de det. Det har været fælt koldt at være ude, men du er sej, det vidste jeg, man skal arbejde hårdt for ikke at fryse. Godt du er tilfreds med det, I har nået.

      Slet
  5. Kære Lisbeth Mirabelle synet er bare vidunderligt. Det er noget af det bedste på denne årstid.
    Roserne ser godt nok lidt små ud i rødderne. Krydser fingre for at de kommer sig. Hvis roden virker frisk skal de nok blive fine, det taget nok bare lidt tid. Jeg har tidligere købt engelske roser i Billig blomst og de var helt fine.
    Skønne planter fra Staudestedet, der har jeg også lige fået leveret fra idag. Ønsker dig godt vejr i morgen knus Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina
      Ja mirabellerne er smukke nu.
      Tak skal du have, og tak for trøstenden ord, så er der håb endnu :)
      Ja det er godt med en pakke fra Staudestedet.
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Hmmm... ja, nogle gange kan man blive trukket rundt ved næsen. Men jeg håber dog, at det lykkedes at få dem på ret køl, de smukke roser. Dejligt at dit køb hos Staudestedet ser så fint ud, - men det vidste du jo. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis
      Ja det kan jo ske, så lærte jeg det. Jeg gør, hvad jeg kan for at holde liv i dem. Ja fra Staudestedet er der i hvert fald ingen problemer :)

      Slet
  7. Næ, så kan det være det samme, at det er billigt. Jeg håber, roserne kommer sig i mulden på Samsø - de får i al fald alle chancer hos dig! Mirabellerne er smukke nu. Vores er ikke rigtig sprunget ud, men den står på spring.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det er nemlig det, man står jo ikke og rykker i rosen på stedet, men det havde været klogt. Det bliver spændende, om de kommer sig, jeg gør, hvad jeg kan. Ja mirabellerne er smukke nu, her hos begynder det nok snart at sne med mirabelleblomster med alt det blæseri, tænk at jeres ikke rigtig er sprunget ud endnu.

      Slet
  8. tja... pris og kvalitet hænger ofte sammen. Men mon ikke din kærlige pleje og Rhizo Bio kan hjælpe dem på vej.
    Dine nye stauder ser dejlige ud.
    Flotte rhodoblomster, det bliver en dejlig sæson :)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Ulla
      Ja det må man jo erkende, jeg håber, det hjælper med rhizo bio og kærlig pleje. Tina skriver, at hun har købt gode roser i Billigblomst, så jeg har lidt håb. Ja det bliver en dejlig sæson med alle de knopper :)
      Knus

      Slet
  9. Good morning Lisbeth,
    It must be great to see the blossom of the cherrytree's. I hope your roses will grow out to beautiful roseshrub's later in the year.
    Have a wonderful day.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good morning Marijke
      Yes it looks beautyful. Thank you I hope so too.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  10. Godmorgen Lisbeth, ærgerligt med de roser, jeg krydser fingre for, at din store viden om roser og kyndige pleje får de stakkels roser til at komme sig. Mirabelletræerne er skønne. Du kan vist roligt byde Bent på mere end en smørkage med alt det I får udrettet i haven. god dag til jer. Kh Mette

    SvarSlet
  11. Hej Mette
    Ja det var ærgerligt med de roser, men man kunne ikke se, før de kom op af potten. Jeg håber, at roserne og jeg klarer den. Han får kun en smørkage af gangen :) men livret til aften, så går det vel.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  12. Flotte bilderav rådyrene! Jeg har kommt frem til at de gjør seg best på bilder ;)
    Så mye fint du har kjøpt. Nå venter vi bare på varmen!

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit
      Ja vi er helt enige, bedst på billeder eller uden for haven.
      Ja på varmen og mindre blæst.
      Klem

      Slet