torsdag den 9. oktober 2014

Havearbejde og studsning

 Der var blomster helt oppe i toppen af Alfred/mme Alfred Carriére
 Efter at jeg havde studset den noget, fik Bent hejst rosen på plads igen og gjort ekstra fast.
Det er ikke så nemt at studse den helt oppe i toppen, så det var nok det, der var gået galt. Heldigvis har Bent en saks, så han kan stå på jorden og klippe, den bruger vi meget, den var i øvrigt brugt til rosen en gang i år, men det var så ikke nok.
Så har vi Alfred på plads igen
smuk
for en gang skyld fik jeg en af roserne på tæt hold, den blev senere klippet ind til vasen
 Odyssey
 Gertrud Jekyll
 Crocus Rose
 Winchester Cathedral
 Reine de Violett
 og den skønne Wild Rover
Audrey Wilcox er klar til et nyt show
i går fik jeg gjort klar i stenbedet her til en nyplantning. Den fine lyng og det fine græs, som stod mellem de store græsser i pavillionbedet fik plads her. Hvis I undrer jer over, der ikke er noget i jorden rundt om, er det fordi, der er sten, som er dækket af jord, så der kan jeg jo ikke plante, men jorden er nu skyllet væk. Der kommer et bedre billede i morgen, håber jeg. Der er sat lilje- og tulipanløg i bedet.
Den store græs på hjørnet fik jeg selv gravet op uden synderligt besvær, det havde jeg ikke ventet. Den blev delt i 5 dele og er nu plantet rundt omkring i haven.
 Endnu en blomst i Astrantia
 Den sidste i hemerocallis Outrageous
og en ny i Stella d´oro
den chrysanthemum er bare så fin

Hjortetrøst rugosum chocolate har  blomster, fine små hvide blomster
Høststenbræk havde jeg ikke ventet at se blomster på i år, men der min sandten nogen på vej
Matrem blomstrer fint i rosenbedet
igen i år har fodblad en fin frugt
Lemon Cloud blomstrer smukt i solen
 Der er gemt æbler til silkehalerne
foreløbig er her kun skovspurvene, som venter på at foderhuset kommer op igen. Det er ud til nordbedet, derfor har det været taget ned i sommer, så vi kunne nyde bedet
Trælupinen er blevet ret stor
denne dahlia med de store hoveder klarede den hårde vind
 R. Hydon Velvet med sol på bagsiden
 fine farver i hostaerne
og til slut en tur i skoven
Fortsat god torsdag

24 kommentarer:

  1. Imponerende, ham Alfred! (Ja, Bent ser da også nydelig ud ;-))

    SvarSlet
  2. Hej Lisbeth
    Han er en noget af en grovillig herre ham Alfred, ham skal man da vist holde i kort snor, godt du har Bent til at hjælpe dig med at styre ham ;)
    Matrem er da helt bedårende sammen med jordbærbladene.
    Nu varer det ikke mange dage inden jeg også har blomst i Odyssey igen ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja Alfred skal man passe på, jeg havde ikke klaret det uden Bent :)
      Ja Matrem er bedårende, men jeg har nu ikke så vild med jordbærrene, de breder sig alt for meget :)
      Nej hvor er du heldig, jeg har kun få knopper tilbage i min.

      Slet
  3. Det lyder som en smart saks, Bent har gang i. Jeg synes også, det kan være svært at vurdere så højt op, præcis hvad der skal fjernes. Flot plante, din trælupin..

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja sådan en saks er ikke til at undvære for små mennesker med høje træer og buske. Det er meget svært at se og vurdere, hvad der skal fjernes, for man kan ikke se derop.
      Ja trælupinen er blevet rigtig fin.

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Det er sørme godt at Bent har værktøjet i orden så Alfred kunne styres på plads igen. Så kunne vi jo også lige se hvor smuk blomsten er det er jo ellers ikke så nemt oppe i højden. Den lille lyng kommer bedre til sin ret på sin nye plads godt at det meste lader sig flytte :-) Flot at du stadig har dagliljer. Den gule chrysanthemum er et af lyspunkterne her. Jeg har også en rosa som ikke er sprunget ud den er også rigtig køn. Har du ikke den? ellers må du ha et stykke. Mon ikke skovspurvene syntes det er ved at være tid til at slappe af og få maden serveret :-) Har du beskåret din trælupin? Jeg kan rigtig godt li at stammen er synlig. Det er den hos min den gule men ved den blå bliver jeg vist nødt til at hjælpe til. Vi kom lige forbi Lidl i aften så måtte jeg lige ind og kikke om der var noget spændende. Der var hyacinter 20 løg for 29kr så det blev købt ind til mit nye rosenbed :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er jeg også glad for. Nej for en gang skyld kom jeg tæt på blomsten, så jeg kunne snuse og tage billeder :)
      Ja både græs og lyng er meget finere der, det er en fin lille græs også, jeg har bare ikke fået et ordentligt billede af den, det kommer, jeg har fået den foræret, men kan ikke huske fra hvem :) Ja det er imponerende med både iris og dagliljer. Jeg har ikke den rosa, så ja tak til et stykke, godt vi ses til foråret :) Jeg har klippet lidt i min trælupin, men mest fordi den skyder nede fra, og så kan man ikke beundre den fine stamme. Nu har jeg kigget til de trælupiner, jeg har fra dig. Det er den blå, som står i pavillionen, den har desværre fået meldug, den gule er ikke stor, men den er også i live :) Ja hos jer bliver I mere fristet, vi har kun Netto og Brugsen, og så kigger jeg jo gerne ind i Lidl, når vi er på fastlandet. Det bliver fint med hyacinter i dit rosenbed.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Hvor er dit første billede dog smukt.
    Tak også god torsdag til dig.

    SvarSlet
  6. Hej Lisbeth

    Sjovt med frugt på din podophylla:) har hørt at de kan spises?

    Og super at i fik madammen på ret køl igen - Det er noget af en rose!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Karsten
      Ja der var også en frugt sidste år, men jeg smagte nu ikke på den. Derimod var der en som skrev til mig, at han gerne ville have frø af den, men da var det for sent.
      Ja madammen er ikke til små stativer, den har en rimelig heftig stamme og krone.
      Dejlig dag til dig, igen i dag skinner månen lige ind til mig.

      Slet
  7. Godt Alfred kom på plads:-) dejligt billede af spurvene!

    SvarSlet
  8. jeg er imponeret over hvor flot dine roser er endnu på dette tidspunkt af året ;) - go' weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tim
      Det kan jeg godt forstå, det er jeg også. Og Morten Korch er bare fantastisk :) Tak i lige måde

      Slet
  9. Hej Lisbeth.Det var godt at Bent fandt den lange saks frem,så han kunne studst Alfred.Vi har også sådan en saks.............og bruger den meget.
    Her er vejret fint i dag ..................så den står på nedlægning af de sidste 100 løg.
    Ja !!! alle vores hosta har fået smukke efterårsfarver................og smukt billede fra skoven.
    God dag Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja den lange saks er uundværlig, når fi har grene højt oppe, den kan vi ikke undvære. Her er også fint vejr, men som altid blæsende.
      Jeg har nogen hostaer, som står fint endnu.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth. Nu har Alfred det forhåbentlig godt igen! Det glæder mig, at din matrem i rosenbedet står så fint, den spreder sig jo heldigvis og jeg tror du bliver rigtig glad for den! Dit stenbed er meget flot og jeg også godt lide græsserne i solen. Godt at bladene på træerne ikke er blæst af for de har så mange fine farver. Jeg håber, du snart får besøg af silkehalerne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja Alfred har det fint igen. Matrem er rigtig fin, den er jeg glad for, jeg har også hornvioler, der gror rundt om i rosenbedet, og jordbær det er jeg knap så begejstret for. Ja bladene må gerne sidde lidt endnu, det er smukt.
      Lad os håbe, at silkehalerne kigger forbi og tager en pause i æbletræet :)

      Slet
  11. Kære Lisbeth
    Godt rosen kom på plads.
    Dit stenbed skal nok blive fint ----- R. Hydon Velvet har smukke blade.
    Ellers fine billeder.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja det var godt, vi fik rosen op igen.
      Je Hydon Velvet er rigtig fin og den viser det.
      Tak
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  12. Så det var Alfred ja! Litt av en høyde på den. Godt at småfuglene snart får opp fordrehuset igjen. Her har jeg gitt fuglene mat i en måned nå. De er så sultne at de snart spiser meg ut av huset ;)

    Ønsker deg en god weekend!

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det var Alfred, en ordentlig karl :) Ja nu må småfuglene have noget igen, så bliver de glade.
      Tak i lige måde
      Klem

      Slet