tirsdag den 28. oktober 2014

Billeder med sol

Solens stråler ramte Samsø fra morgenstunden, så i dag var vi var heldige, jeg hørte, at det skulle være overskyet i Østjylland nogen timer fra morgenen. Håber I alle har fået solen at se.

Jeg nåede at tage billeder før tandlægebesøget kl. 8, som heldigvis bare var et eftersyn og en tandrensning, så nu er jeg klar til ½ år igen, håber jeg.
Da jeg kom hjem, tog jeg endnu en stribe billeder, faktisk rigtig mange, for det var så smukt, endnu en gang må vi konstatere, at solen gør underværker. Det ser ikke ud til at vi får solen at se i morgen, heldigvis har jeg nu lidt billeder på lager.
Så her kommer de bare i en lind strøm.
 Acer palmatum Bloodgood
 Aster Marina Wolkonsky



 Gåseurt i modlys
Fuchsia


 De sidste irisknopper rådner og mugner væk, så her får I den sidste blomst
 Frøstande fra Ligularia
Lærkespore i rosenbedet
 magnolia i modlys
 matrem i rosenbedet
rosafarvet parykbusk
 Astrid Lindgren
også her
 St. Cecilia
 Eglantyne
 Gertrude Jekyll
 New Dawn
Penny Lane
Jeg vil i dag slutte af med udsigten fra bænken.
Håber I har nydt mine solbilleder, især jer som ikke når hjem i haven, inden det bliver mørkt.
Fortsat god dag

26 kommentarer:

  1. Så hyggelig å se bilder med sol på! Her har det vært grått og overskyet i hele dag, men veldig varmt. Hele 15 grader i dag, og det kjentes ut som det var sommer...
    Så flotte dine roser fortsatt er, de ser ut som det fortsatt er sommer :)

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er dejligt med solbilleder, det er nu det bedste på denne årstid. Godt I har det lunt i det mindste, sommer ja jeg har lige set syrener og anemoner på facebook, naturen kan ikke finde ud af det.
      Ja det ser sommerligt ud med de roser :)
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Ja det har været en dejlig dag i dag, det har været en hel fornøjelse at være i haven. Solen har stadig magt.
    Jeg har fået bestilt en Kronprinsesse Mary og en Claire Austin hos rosenposten, dem glæder jeg mig til at få plantet når de kommer med posten. Claire Austin har jeg jo set hos dig :o)
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      ja helt sikkert en skøn skøn dag, det hele bliver så smukt i solskin.
      Jeg troede, at du købte roser hos Jas. Det er dejlige roser, du har bestilt hjem. Min Claire skal flyttes, den står for skygget inde midt i det gyldne rosenbed. Jeg har også kronprinsesse Mary, den er ikke så sund hos mig, men jeg har set den på fb, da ser den flot ud.
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Jamen Lisbeth, jeg køber da også roser ved JAS. Sidste år købte jeg en Martine Guiliot , ved rosenposten. Den var ikke så grovillig så jeg skulle have en ny. Så jeg benyttede mig af der lige kunne smutte et par mere med i pakken. :o) Jeg glæder mig til at se kronprinsesse Mary den skulle jo være ganske dejlig.
      Kh Linda

      Slet
    3. Hej Linda
      Det ved jeg jo, derfor var jeg forundret over, at du havde bestilt fra Rosenposten, men nu forstår jeg det bedre, når man skal have en erstatningsrose, kan man lige så godt tage en ekstra, portoen er jo betalt, sådan gør jeg også.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Ja det må du nok sige - med sådan en fantastisk sol, ja, så kan man da klare sig et par dage!

    Og vi var jo forberedt så jeg tog fri lidt tidligere - smart ikke?

    Sidste år havde vi storm på dette tidspunkt - og selvom efteråret også var mildt sidste år, så bliver i år nok endnu en rekord!

    Det blev flotte billeder i solen for dig - den lave sol giver et helt specielt lys, det ser godt ud hos dig!

    Ha en dejlig aften


    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja en herlig dag har det været, og du har ret, det er jo lige et år siden i dag, at træer blev rykket op med rod her hos os. I dag er vejret lige modsat.
      Godt du kunne tage tidligt fri, det er med at gøre det, når solen skinner :)
      Tak skal du have, ja det er flot med den lave sol, så jeg kan jo ikke lade være med at tage mange billeder :)
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Hej Lisbeth. Det var nogle gode solskinsbilleder - tak for det. Solen har skinnet her også det meste af dagen. Jeg synes, jeg nåede meget i haven i dag og er godt tilfreds med indsatsen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Tak - ja haven er flot i den lave sol, godt I også har haft solskin. Godt du er tilfreds med din indsats, det er det bedste, det er jeg ikke altid med min :)

      Slet
  5. Det er næsten som en indsprøjtning med energi at få solen tilbage. Sjovt nok fik jeg også ligulariaens frøstande med på et billede i dag.Den sår jo også gerne sig selv.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er godt med en solindsprøjtning, så liver vi op igen. Jeg har ventet længe på ligulariaens frøstande, men nu er de ved at være der. Jeg har set små frølinger komme frem flere steder i år.

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Også flot solskin her fra morgenstunden. Noget andet vejr end samme dato sidste år der hærgede Allan jo. Ja ingen tvivl solen er et must når der skal tages billeder og hvor er de flotte dem du har taget idag. Dejligt at du har gemt til dårligere tider. Det hele ser bare så flot ud hos dig stadigvæk :-) Bedet ved Pavillonen med græsserne ser fantastisk ud skøn stemning og farverne er bare i top. Øv ned mugne Iris knopper men det kan vel snart ikke forlanges mere af den. Lærkespore er en rigtig fin plante den blomstrer og blomstrer i et væk. Både den hvide og den gule har blomstret uafbrudt her siden maj måned. Hvor er roserne også stadig flotte. Fint lige at få udsigten fra bænken den er der jo ikke noget i vejen med :-) Du kan tro at dine solbilleder er blevet nydt. Sol fritimer har jeg jo ikke mange af i vinterhalvåret
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja mon ikke der har været sol de fleste steder, sidste år var forfærdelig med Allans hærgen. På denne årstid står solen så flot, så haven bliver helt forandret, det er så skønt at se. Jeg tog også billeder i eftermiddags, der var endnu flottere billeder af græsserne. Ja det er ærgerligt med de sidste irisknopper, men den har jo været flittig. Jeg er spændt på, om den gule lærkespore fra dig kommer igen næste år, jeg har ikke haft alt for meget held med dem. Godt du har nydt solbillederne, de var jo også bl.a. til dig, man savner meget at komme bare en ½ time i haven på denne årstid.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Dejlige solskinsbilleder! Her har solen også skinnet, og det har været helt sommeligt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja det er dejligt med en solskinsdag.

      Slet
  8. Kære Lisbeth
    Tak for de skønne solskinsbilleder :) Her har vejret også været fint, men jeg nåede ikke hjem i tide, så jeg kunne komme ud i haven. Træls at være spærret inde hele dagen, når det nok er den sidste lune dag i år - hvad man ikke gør for penge ;) Frøstandene fra Ligularia er så fine i solskinnet - og det er virkelig sandt, at forfaldet også rummer skønhed. Også tak for den sidste Iris - de har gjort det godt. Jeg overvejer at så Matrem mellem roserne - har du mon lige så gode erfaringer med det som Birgitte? Jeg skal snart se dyner. Havde glemt at indstille min gamle mobilalarm på vintertid, så jeg var oppe lidt i fem, og opdagede først fejlen ved 6 tiden, da jeg undrede mig over, at det stadig var mørkt - torsk, jeg er :)
    God dag i morgen til dig!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Selv tak, jeg tænkte selvfølgelig også på dig, da jeg lavede indlægget, for jeg tænkte jo nok, at du ikke nåede ud i dag, det var synd, jeg husker, hvordan det var at sidde inde og kigge ud på solskinnet og håbe man kunne komme hjem i haven. Jeg har ventet længe på, at frøstandene på ligularia skulle blive rigtige, jeg var ved at opgive. Ja man må sige, irisne har gjort det godt. Jeg har ikke selv sået matrem, jeg huggede en plante i hækken hos min afdøde nabo, den klarer sig fint, så jeg regner med, den sår sig selv.
      Ja men jeg var også tidligt oppe 5.15, fordi jeg så forkert på uret. Sådan kan det gå, så vi må tidligt i seng :)
      Tak i lige måde.
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Kære Lisbeth
    Tak for solbilleder, ja, det pynter med sol over land, det ser jo flot ud.
    Ligeledes er dine græsser flotte.
    Fint billede af frøstande, og så roserne, dejligt du har så mange roser endnu.
    hilsen jessie

    SvarSlet
  10. Kære Jessie
    Ja det er dejligt med sol og land, det pynter på billeder, roser og græsser. Frøstandene er bare så smukke i solskin.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  11. Tak for dejlig solskin, det nød jeg meget :)

    God onsdag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Ulla
      Godt at høre at du nød det. Det bliver nok ikke så flot i dag, du må også have en god onsdag.

      Slet
  12. Hej Lisbeth
    Åhh så fine solskins billeder, haven ser altså meget mere levende ud i solskin. Jeg kan godt forstå du fik taget ekstra mange billeder og lagt lidt i banken, til de gråvejrsdage som vi jo desværre ved kommer.
    Her var vejret også helt fantastisk i går, så det var lidt øv at pakke nisser m.m ud på arbejde, når jeg hellere ville have været hjemme i haven, men heldigvis er der sløret solskin idag, så nu vil jeg ud og nyde dagen ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Tak skal du have - ja det gør den helt sikkert, jeg kunne slet ikke stoppe med at tage billeder. Det ville være en stor straf for mig at skulle pakke nisser ud i stedet for at komme i haven, men det er jo din levevej. Her er det helt gråt og blæsende, men jeg går nu ud alligevel :)

      Slet
  13. Hej Lisbeth.Ja !!! det var bare det smukkeste vejr i går................så var også et par timer derude og fik lagt de sidste løg og klippet lidt ned....................og fik da også revet alle bladene ud i bedene.
    Dejlige solskinsbilleder du viser af alle de smukke efterårsfarver på dine buske og træer.
    Og lidt roser har du jo også stadig.
    God dag Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det var så smukt i går, jeg har ikke fået alle bladene ud i bedene, for de er ikke faldet af endnu.
      Tak skal du have, ja solen er også kommet frem nu, så jeg kan tage flere skønne billeder af roser og andet.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet